اصول اخلاقی تنبیه چگونه است؟

تنبیه اخلاقی

فهرست

دسته بندی ها

با توجه به دو مقاله گذشته که در خصوص انواع تنبیه فرزند صحبت شد. متوجه شدید که تنبیه نیز ممکن است در شیوه‌ی تربیتی لحاظ شود. در خصوص انواع تنبیه صحبت شد. در این مقاله در خصوص اصول اخلاقی تنبیه با شما همراه خواهیم بود.


آنچه می خوانید:

  • رضایت آگاهانه
  • درمان‌های دیگر
  • ایمنی دریافت کننده
  • شدت مشکل
  • مسئولیت‌پذیری
  • قبل از تنبیه کودکان انتظارات خود را از آنان مشخص کنید

 

 


برای استفاده از شیوه تنبیه باید با دقت و بعد از در نظر گرفتن درمان‌های دیگر تصمیم‌گیری شود. از آنجا که تنبیه شامل نبود تقویت‌کننده‌ها، فعالیت اجباری، محدودیت حرکت یا رها سازی تحریک آزارنده است، استفاده از آن می‌تواند به محدود کردن حقوق دریافت کننده منجر شود.

در نتیجه از شیوه‌های تنبیه اغلب به صورت شیوه‌های محدود کننده استفاده می‌شود. افزون بر آن، استفاده نادرست یا استفاده مفرط از شیوه‌های تنبیه می‌تواند به دریافت کننده آسیب برساند. سرانجام، برخی افراد و سازمانها معتقدند که کاربرد تحریک آزارنده،انسانی نیست. به هیچ دلیلی توجیه نمی‌شود. به همین دلایل قبل از تصمیم‌گیری برای اجرای شیوه تنبیه، همیشه باید مسائل اخلاقی زیر را در نظر گرفت.

اص.ل اخلاقی تنبیه

رضایت آگاهانه

فرد باید کاملا شیوه تنبیه. نحوه استفاده از آن. چگونگی و زمان استفاده. آثار عمدی و جانبی و راههای درمانی ممکن دیگر را بفهمد. فرد باید کاملا آگاه شود و قبل از استفاده از شیوه رضایت کامل داشته باشد. فقط بزرگسالان می‌توانند ” رضایت آگاهانه” بدهند. بنابراین قبل از استفاده کردن از شیوه تنبیه در مورد خردسالان یا بزرگسالانی که نمی‌تواند رضایت بدهد. یک قیم حقوقی یا نماینده قانونی باید از طرف فرد رضایت دهد.

درمانهای دیگر

شیوه تنبیه اولین انتخاب درمانی نیست. قبل از در نظر گرفتن تنبیه، درمان‌های غیر آزارنده که کمتر محدود کننده‌اند به کار برده می‌شود. اگر قرار است از تنبیه استفاده شود. قبل از استفاده از تنبیه‌‌ی که بسیار محدود کننده‌ است. در صورت امکان، باید از شیوه‌های استفاده شود که محدودیت کمتری دارند. افزون بر آن، از شیوه‌های تقویت همیشه در ارتباط با شیوه‌های تنبیه استفاده می‌شود.

ایمنی دریافت کننده

یکی ار نکات مهم اصول اخلاقی تنبیه رعایت سلامت فرد است.شیوه تنبیه نباید منجر به صدمه رساندن به فرد شود. اگر از هدایت جسمانی در فعالیت‌های آزارنده استفاده می‌شود. عامل تغییر نباید در فرایند هدایت جسمانی رفتار، به فرد آسیب برساند. هرگز نباید از محرک آزارنده‌ای استفاده کرد که به فرد صدمه جسمانی وارد می‌کند.

شدت مشکل

از شیوه‌های تنبیه باید در مورد رفتارهای مشکل آفرین شدیدتر استفاده شود.تنها در صورتی که رفتار مشکل آفرین تهدیدی برای سلامتی فرد به وجود آورد. به افراد دیگر آسیب رساند، استفاده از محرک دردناک، ناخوشایند یا رنجش‌آور قابل توجیه است.

مسئولیت پذیری

از آنجا که تنبیه ممکن است با خاتمه رفتار مشکل آفرین به گونه منفی تقویت شود. این خطر وجود دارد که اصول اخلاقی تنبیه رعایت نشود. از تنبیه، سو استفاده یا استفاده مفرط شود. بنابراین فردی که شیوه تنبیه را اجرا می‌کند. برای اجرای صحیح آن و اجتناب از سو استفاده یا استفاده مفرط مسئولیت آن را بپذیرد.

قبل از تنبیه کودکان انتظارات خود را از آن ها مشخص کنید

ابتدا مفهوم کار درست و نادرست به فرزندتان بیاموزید.سپس از او انتظار داشته باشید که رفتار درستی انجام دهد.والدین باید در همه شرایط از فرزند خود حمایت کنند.  در کنار تنبیه از آنان حمایت‌های عاطفی نیز داشته باشند.

در خصوص انواع تنبیه می‌توانید مقالات قبلی را در سایت ما مطالعه کنید.

برای چگونگی کاربرد درست این موارد می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

 

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *