انواع اوتیسم چگونه است؟ و چه ویژگی‌های دارد؟

ویژگی اوتیسم

فهرست

دسته بندی ها

انواع اوتیسم را می‌شناسید؟ در مقاله‌ی قبل در خصوص تعریف اوتیسم و مشخصه‌های آن صحبت شد. این اختلال به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.


آنچه می‌خوانید:

  • اوتیسم در گذر زمان
  • کودکان اوتیسمی دارای ناتوانی هوشی چه ویژگی‌های دارند؟
  • اوتیسم کلاسیک
  • بزرگ شدن کودک اوتیسم
  • سندرم سیونت
  • سندرم آسپرگر
  • بیماران روانی اوتیسمی
  • آزمون اوتیسم

 


اوتیسم در گذر زمان

زمانی اوتیسم را ناتوانی یادگیری یا عقب ماندگی ذهنی معنی می‌کردند.این تعریف نشان‌دهنده‌‌ی آسیب شناسی مغزی همراه ضریب هوشی پایین هستند. اما مطالعات اخیر انواع اوتیسم را تشخیص داده‌اند. به طور کامل کسانی که هیچ‌گونه اختلال و نقص عقلی ندارند هم شامل می‌شود. در حال حاضر 50 درصد از بیماران با تشخیص اوتیسم همراه با توانایی عقلی پایین روبه‌رو هستند و در 50 درصد بقیه اوتیسم با میانگین یا حتی سطح بالاتری از توانایی هوشی و عقلی همراه است.

انواع مختلف اوتیسم

کودکان اوتیسمی دارای ناتوانی هوشی چه ویژگی‌های دارند؟

در تشخیص انواع اوتیسم این قضیه کماکان یک معما است. این کودکان چالش‌های بسیاری برای والدین و معلمان خود پدید می‌آورند.

در برخی از انواع اوتیسم افراد بسیار دیر حرف می‌زنند. یا گاهی اصلا حرف نمی‌زنند.آنها در دایره‌ی تعدادی رفتاری. مانند تکان تکان خوردن و رفتارهای روزمره حس می‌شوند. که شکستن آنها دشوار است.احتمال ابتلا به بیماری‌های عصبی زیاد است.به خصوص صرع.به لحاظ ظاهری، ظاهری نامطبوع و دفع کننده‌ی بسیاری از خود بروز می‌دهند.

این کودکان به بزرگسالانی تبدیل می‌شوند که مراقبت از آنها بسیار سخت خواهد بود و افراد تمایل به حمایت از افراد اوتیستیک با عملکرد بالا دارند تا عملکرد پایین.

در انواع اوتیسم آن‌ها می‌توانند قوانین اجتماعی را به دقت تحت نظر بگیرند. اما همچنان به دنیای اجتماعی ملحق نمی‌شوند.تا زمانی که به شیوه‌هایی که توانایی‌ها و علایقشان را به کار گیرد.تحت تعلیم قرار گیرند.در مسائل آکادمیک موفق خواهند بود.متاسفانه تفاوت عمده‌ای در توانایی زندگی مستقل ایجاد نخواهد کرد. بسیاری از آن‌ها حتی برای برطرف کردن نیازهای ساده‌ی زندگی روزمره‌ی خود در حال مبارزه هستند.

اوتیسم کلاسیک

این کودکان منزوی هستند. اگر اصلا صحبت کنند عبارات و کلماتی را به صورت طوطی وار به کار می‌برند.آن‌ها حرکات ساده‌ی تکراری را از خود نشان نمی‌دهند. مثل تکان دادن دست‌ها یا تمام بدن‌.در عوض تشریفاتی به مراتب پیچیده‌تر را اجرا می‌کنند.آن‌ها حرکاتی پیچیده را به صورت عادی انجام داده و وفادارانه تگرار می‌کنند. عجیب تر آنکه همچنان واجد استعداد‌های خاص خود هستند نظیر حافظه‌ای فوق العاده خوب.

بزرگ شدن کودک اوتیسمی

رشد و پرورش کودک اوتیسم غافلگیری‌های متعددی دارد. مثلا انواع اوتیسم به این صورت‌ها نشان داده شود. یک کودک می‌تواند بدون مشکل بزرگ شود. کسی که به کندی رشد می‌کند. دیرتر به بقیه می‌رسد. اما معمولا کودکانی که مشکلی ندارند به بزرگسالانی مشکل‌دار تبدیل خواهند شد.آن‌ها که رشد کندی در بچگی دارند اغلب در تمام طول زندگی دچار ناتوانی یادگیری خواهند بود.بسیاری از نوجوانان دارای اوتیسم اصلا نمی‌دانند نوجوان بودن یعنی چه؟ آن‌ها وسواسی ندارن نسبت به اینکه در گروه هم‌سالان خود شبیه بقیه باشند. و همان لباس و وسایل را بخواهند.نوجوان اوتیمسمی دارای ویژگیهای که کودکانه تعبیر می‌شود همراه با تمایلات جنسی طبیعی است.برخی از آنها کورسویی از آگاهی دارند،که متفاوت‌تر از بقیه هستند.

سندرم سیونت

یکی  از انواع اتویسم که افراد در مقایسه با هم سن و سال‌های خود جلب توجه می‌کنند.شاید به اینکه از دید بقیه چطور به نظر می‌رسند اهمیتی نمی‌دهند.احتمالا به همین دلیل بیش از پیش عقب مانده به نظر می‌رسند.متاسفانه این مسئله مفید است زیرا علامت واضحی وجود دارد که مشکلی هست.

سندرم آسپرگر

یکی از انواع اوتیسم با علل بیولوژیک مشابه. تاثیرات یکسان روی رشد و پرورش مغز و ذهن در نظر گرفت.اما تظاهرات رفتاری کمابیش متفاوت است.اینکه تصور کنیم شکل خفیف اوتیسم است دچار اشتباه می‌شویم. زیرا یادگیری و سازگاری عظیم مشکلات اصلی آن را پوشش داده باشد.این افراد داری هوش بسیار بالا هستند.نوشته‌های این افراد مشکلات آنها را می‌گویید که چطور با این مشکلات کنار می‌آیند.

مشکلات این افراد شبیه افراد دارای انواع اوتیسم است. اما این اختلال تا 8 سالگی قابل تشخیص نیست. گاهی تا بزرگ‌سالگی نیز تشخیص داده نمی‌شود.افراد نزدیک و خانواده‌های آنها معمولا از یک باره اتفاق افتادن را گزارش‌ می‌دهند.

تفاوتی که با کودکان اوتیسم دارند در کودکی این افراد از هوش کلامی بالایی برخوردار هستند.اما توانایی هوش اجتماعی دو طرفه زودتر تشخیص داده می‌شود در این افراد.

بیماران روانی اوتیسمی

این نام را هانس آسپرگر برای بزرگ‌سالانی عنوان کرد که اوتیسم در آن‌ها دیده می‌شود.اختلالی که بیماری نیست. بخش و قطعه‌ای از ساختار و طبیعت شخصی یک نفر به شمار ‌می‌آید. برخلاف افراد دارای انواع اوتیسم تسلط کلامی زیادی دارند. حتا برخی علائق اجتماعی نیز دارند. این نام‌گذاری افراد زیادی را به خود جلب کرد. اغلب والدینی که از هوش بی‌حد کودکانشان لذت می‌بردند سعی کردند از این نام استفاده کنند تا اوتیسم و به سرعت این سندرم آسپرگر مشهور شد.

آزمون اوتیسم

اگر در اینترنت سرچ کنید آزمون اوتیسم بارون کوهن را می‌بینید.این پرسش نامه را که علامت بزنید که با اظهار‌نظرهای آن موافق هستید یا خیر.پاسخ‌های شما میزان کلی هم دل سازی و نظم دادن را مشخص خواهد کرد.می‌شود حدس زد امتیاز زیاد هم‌دل سازی معمولا از آن خانم‌ها است.امتیازات زیاد نظم دادن هم از آن آقایان.افراد مبتلا به سندرم آسپرگر از این پرسش‌نامه امتیاز بسیار بالایی کسب می‌کنند. بسیار بیشتر از اغلب افراد. اما فکر نکنید می‌توانید روی خودتان،بستگان و دوستان تشخیص بگذارید.فرایند تشخیص بسیار طولانی و دشوار است و حتی متخصصان با تجربه هم گاهی دچار اشتباه می‌شوند.

تا به این جا در خصوص با انواع اوتیسم آشنا شدید همان طور که ملاحظه کردید این اختلال طیف وسیعی از نشانه‌ها را به دنبال دارد.

برای تشخیص دقیق‌تر میتوانید با کارشنسان ما در ارتباط باشید.

 

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *