خواص بادکش درمانی و نحوه انجام آن

خواص بادکش درمانی

فهرست

دسته بندی ها

خواص بادکش یک نوع درمان سنتی و جایگزین است و از طریق قراردادن فنجان بر روی پوست برای ایجاد مکش توسط درمانگر انجام می‌شود. این مکش خود موجب بهبود جریان انرژی در بدن می‌گردد و بهبودی سلامت‌جو را تسهیل می‌کند. درمانگران چینی، هزاران سال است از این روش برای بهبودی و درمان مشکلات سلامتی بیماران استفاده می‌کنند. خواص بادکش درمانی با توجه به تحقیقاتی که محققان در طول سالیان متمادی انجام داده اند با هدف کمک به سلامت بدن، افزایش گردش خون و آرامش ، کاهش التهاب و درد بوده است. از فواید بادکش درمانی می‌توان به بهبود عضلات ورزشکاران پس از فعالیت بدنی شدید و تکراری اشاره نمود.

خواص بادکش درمانی و تاثیرات آن بر بدن

نحوه درمان با بادکش با توجه به نوع درمان و اهدافی که برای طب سنتی دارید، برای هر فردی، متفاوت است. اصولا بادکش درمانی موجب بهبود و بازسازی عضلات می‌گردد. استفاده از فنجان در این نوع درمان که باعث ایجاد مکش شده و برای درمان التهاب، افزایش گردش خون، کمک به درد و به عنوان نوعی ماساژ درمانی استفاده می شود.  دیگر فواید بادکش درمانی عبارت‌اند از :

  • افزایش جریان خون در پوست
  • کاهش التهاب و درد
  • تغییر خواص بیومکانیکی پوست
  • بهبود متابولیسم موضعی بی‌هوازی(بدون اکسیژن)
  • تقویت ایمنی سلولی

جهت دریافت نوبت بادکش درمانی با بخش پذیرش کلینیک طب سنتی تماس حاصل نمائید.

(روی تصویر زیر کلیک کنید)

خواص بادکش درمانی

نحوه و روش‌های انجام بادکش درمانی

بادکش درمانی یک تکنیک باستانی است که توسط لیوان‌های شیشه ای یا سیلیکونی با ایجاد مکش پوست انجام می‌شود. در زمان انجام هر دو نوع بادکش، درمانگر شما با استفاده از یک ماده اشتعال زا مانند الکل، گیاهان دارویی یا کاغذ را در یک فنجان قرار داده و سپس آن‌را آتش می‌زند. با خاموش شدن آتش، فنجان را بصورت وارونه روی پوست شما گذاشته می‌شود و با سرد شدن هوای داخل فنجان خلاء ایجاد می‌شود. این خود موجب می‌شود پوست شما بلند شده و با گسترش رگ‌های خونی قرمز می گردد . لیوان معمولا تا 3 دقیقه در جای خود باقی می‌ماند. همچنین نسخه مدرن‌تر بادکش از پمپ های پلاستیکی بجای آتش برای ایجاد خلاء داخل لیوان استفاده می‌کند. .برای انجام بادکش درمانی ، روش متفاوتی به کار برده می‌شود. متداول ترین روش‌های انجام بادکش در مرکز بادکش درمانی عبارت‌اند از :

  • بادکش خشک
  • بادکش مرطوب (تر)

[aparat id=’3r6PU’]

بادکش خشک :

فرآیندی که در بالا توضیح داده شده است، معمولا به عنوان بادکش خشک شناخته می‌شود.

بادکش مرطوب :

بادکش مرطوب با قراردادن فنجان روی پوست به مدت 3 دقیقه، مکش ملایمی انجام می‌شود. در این نوع درمان قبل از قراردادن فنجان، با استفاده از یک وسیله تیز مانند سوزن توسط درمانگر برای ایجاد خراش روی پوست سلامت‌جو استفاده می‌شود. سپس سمومی که در خون موجود است، از طریق خراش‌های که روی پوست ایجاد شده، دفع می‌شود.  حجامت مرطوب ممکن است به کلیه ها کمک و فلزات سنگین را از بدن پاک کند.

فواید بادکش درمانی

عوارض جانبی بادکش درمانی برای سلامتی

عموما انجام بادکش درمانی ، خطرات کمی به همراه دارد و جزء درمان‌های کم خطر می‌باشد.معمولا درمان از طریق بادکش موجب بروز علائم پوستی در بدن می‌شود اما خطرناک نیست و قابل کنترل می‌باشد(استفاده از شیوه های صحیح برای تمیز کردن قبل و بعد از جلسه درمان می‌توان عفونت را کنترل و جلوگیری کرد). با این وجود، عوارضی که امکان دارد فرد در حین ویا بعد از انجام بادکش درمانی تجربه کند عبارت‌اند از:

  • احساس حالت تهوع
  • احساس تنش یا درد عضلانی
  • بروز تنش یا درد عضلانی
  • عفونت های پوستی، خارش یا جای زخم 
  • جا انداختن لبه فنجان بر روی پوست پس از انجام بادکش

نمیتوان از اهمیت خواص بادکش درمانی را نادیده گرفت، چرا که بادکش نوعی درمان جایگزین است که می تواند به عنوان نوعی روش درمانی تسکین دهنده مورد استفاده قرار می گیرد . بادکش درمانی حتی بر اساس برخی از تجربیات درمانگران، به کاهش علائم بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. بادکش درمانی ممکن است بهترین گزینه برای درمان سلامتجویان نباشد، پس پیشنهاد می‌شود پیش از انجام بادکش با متخصص طب سنتی مشورت نمائید.

 

چه کسانی نباید از خواص بادکش درمانی استفاده کنند؟

بطورکلی بادکش جزء درمان‌های بی‌خطر تلقی می‌شود اما برای همه توصیه نمی‌شود. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، باید از انجام بادکش خودداری کنند، به ویژه کسانی که شرایط و بیماری‌های زیر را دارند:

  • اگزما
  • صرع
  • هموفیلی
  • پسوریازیس
  • سابقه سکته مغزی
  • آفتاب سوختگی

همچنین، عوامل دیگری که قبل از انجام بادکش درمانی در تهران باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

سن : بادکش درمانی برای سالمندان و کودکان به دلیل شکنندگی پوست آنها اجتناب شود یا باید به شدت تحت نظر باشد.

بارداری : از بادکش در ناحیه شکم و کمر خودداری شود.

داروها : اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، بادکش درمانی نکنید.

باید توجه کرد، سلامت‌جویانی که دارای شرایطی از قبیل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، رگ‌های واریسی، سرطان، لغزش دیسک، فتق و شرایط خونریزی غیر کنترل مانند خونریزی، لوسیمی و لکه های خونی روی پوست ناشی از آلرژی‌ها می‌باشند، با احتیاط کامل و با مشورت با متخصص طب سنتی، اقدام به دریافت خدمات بادکش درمانی نمایند.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

۱ دیدگاه

  • هلدینگ سلامت دکتر بانوکا, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ @ ۱۱:۴۷ پاسخ

    سلام و احترام
    بادکش برای بانوان در زمان قاعدگی مجاز نیست همچنین در نقاطی از بدن که زخم هست و بر روی استخوان ها مجاز نیست.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *