خواص لوبیا چیست؟

خواص لوبیا

فهرست

دسته بندی ها

خواص لوبیا برای سلامتی زیاد است که در این مقاله به بخشی از آن خواهیم پرداخت.

لوبیا دانه‌هایی از خانواده حبوبات است. آنها منبع مقرون به صرفه ای از پروتئین، فیبر، آهن و ویتامین هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

خواص لوبیا برای زنان باردار به ویژه لوبیا چیتی به دلیل وجود میزان بالایی از آهن و اسید فولیک بسیار زیاد است.

متخصصان توصیه می‌کنند زنان باردار به مقدار کافی و لازم لوبیا چیتی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

خواص لوبیا برای سلامتی

در ادامه مقاله خواص لوبیا برای لاغری و سلامتی بررسی می‌شود.

دارای مقدار زیادی فیبر

لوبیا منبع عالی فیبر است. این مهم است زیرا بیشتر مردم از مقدار توصیه شده 25 تا 38 گرم در رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند. فیبر به لاغری و تناسب اندام شما کمک می‌کند و به نظر می‌رسد بدن را در برابر بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری‌های گوارشی محافظت می‌کند. لوبیا حدود 19 گرم فیبر در هر فنجان دارند. مقداری بوقلمون دودی، کلم پیچ، پیاز و هویج را به لوبیا برای یک سوپ دلچسب اضافه کنید.

دارای مقدار زیادی پروتئین

لوبیا یک غذای عالی برای دریافت پروتئین است که فیبر و کربوهیدرات را در آن مخلوط کرده است. یک فنجان حاوی حدود 15 گرم پروتئین است. این مقدار دو تا سه برابر بیشتر از پروتئین موجود در یک فنجان برنج یا گندم است. به خصوص برای یک بلوک سازنده پروتئین به نام لیزین بسیار مفید است که اگر گیاه خوار باشید ممکن است به اندازه کافی از آن سیر نشوید. یک خورشت گیاهی خوش طعم و سرشار از پروتئین را با عدس، پیاز، هویج، گوجه فرنگی و پودر چیلی بپزید.

خواص لوبیا

حفظ تناسب اندام

اگر خوردن حبوبات را به عادت خود تبدیل کنید، احتمال دارد وزن کمتر، کمر باریک‌تر و شاخص توده بدنی (BMI) کمتری داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد که مردان چاق با رژیم غنی از پروتئین، وزن بیشتری را با لوبیا به عنوان منبع اصلی پروتئین از دست می‌دهند. به غذا به جای گوشت، لوبیا اضافه کنید.

تقویت سلامت قلب

اگر لوبیا را به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید، مزایای سلامتی بیشتری خواهید برد. مطالعات نشان می‌دهد که لوبیا می‌تواند کلسترول “بد” LDL شما را کاهش دهد. به عنوان یک گزینه غذایی واقعاً مفید برای قلب، یک سالاد ساده تهیه شده از چغندر، لوبیا، سبزی و مقداری نعنا و نمک را امتحان کنید.

یک ماده غذایی خوب برای کنترل دیابت

خوردن انواع لوبیا نه تنها به جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک می‌کند، بلکه به نظر می‌رسد که می‌تواند به کنترل قند خون بالا که هم علت و هم علائم بیماری است، کمک کند. مقداری لوبیای سبز تازه را با مقداری نمک و کمی روغن زیتون بخارپز کنید تا یک غذای مقوی و خوشمزه تابستانی میل کنید.

منبع غنی از آهن

بدن شما از آهن برای ساختن پروتئین‌های خون (هموگلوبین و میوگلوبین) استفاده می‌کند که به حرکت اکسیژن در اطراف بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین یک ماده مغذی اصلی برای هورمون‌ها و بافت همبند مانند تاندون‌ها و رباط‌ها است. یک فنجان لوبیا تقریباً 9 میلی گرم آهن دارد. غلاف‌های لوبیا را که ادامام نیز نامیده می‌شوند می توانید در آب جوش همراه نمک بپزید. آنها را گرم و مستقیم از غلاف بخورید.

تامین کننده منیزیم

منیزیم به ساخت پروتئین و استخوان کمک کرده و قند خون را تثبیت می‌کند. یک فنجان لوبیای سیاه با 120 میلی گرم منیزیم در یک فنجان منبع خوبی است. این تقریباً یک سوم مقدار توصیه شده روزانه است. ترکیب امتحان شده و واقعی لوبیای سیاه و برنج را امتحان کنید. برای یک ناهار خوشمزه و سالم کمی مرغ خرد شده و مقداری کاهو و سالسا اضافه کنید.

منبع غنی از پتاسیم

بدن شما تقریباً برای همه چیز از جمله قلب، کلیه‌ها، عضلات و اعصاب به مواد مورد نیاز احتیاج دارد. لوبیا مقداری پتاسیم دارد، به خصوص لوبیای لیما، که تقریباً 1000 میلی گرم پتاسیم در هر فنجان به شما می‌دهد. این چیزی در حدود دو برابر چیزی است که از یک موز دریافت خواهید کرد.

سرشار از روی

سلول‌های شما برای مقابله با میکروب‌ها، ساختن مواد ژنتیکی و التیام زخم‌ها به آن نیاز دارند. به کودکان کمک می‌کند تا به درستی رشد کرده و به حس بویایی و چشایی شما کمک کنند. یک فنجان نخود چیکپی که لوبیای گاربانزو نیز نامیده می‌شود، حدود 2.4 میلی گرم دارد. این تقریباً یک چهارم آنچه شما برای روز نیاز دارید، است. می‌توانید آن را به صورت هوموس درست کنید که به تنهایی به عنوان میان وعده یا یک وعده غذایی مصرف می‌شود.

خواص لوبیا

دارای اسیدهای فولات

این ویتامین B به ویژه برای خانم‌هایی که باردار هستند و یا سعی در به دنیا آوردن کودک دارند بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از برخی نقایص مادرزادی کمک می‌کند. همچنین برای سلامت قلب، تقسیم سلولی و سیستم عصبی شما مفید است. فقط در یک فنجان لوبیا چیتی حدود 300 میکروگرم – سه چهارم مقدار توصیه شده روزانه دریافت خواهید کرد. لوبیا چیتی بسیار مقوی و خوشمزه است که در بسیاری از غذاهای مکزیکی و ایرانی از آن استفاده می‌شود.

حاوی نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم از نظر هضم سخت‌تر است و مانند الیاف عمل می‌کند. به روده بزرگ حرکت می‌کند، جایی که باکتری‌های “سالم” روده شما از آن تغذیه می‌کنند. نشاسته‌های مقاوم به شما احساس سیری بیشتری می‌دهند و قند خون را پایین می‌آورند. اگر اجازه دهید لوبیای شما خنک شود و آن را در یخچال قرار دهید، نشاسته مقاوم افزایش پیدا می‌کند. یک سالاد لوبیای مخلوط را به عنوان یک غذای فرعی ساده تابستانی امتحان کنید.

منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها

طبق تحقیقات، لوبیا سرشار از پلی فنول است که نوعی آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان‌ها با اثر رادیکال‌های آزاد که مواد شیمیایی آسیب رساننده ای هستند که بدن در طی متابولیسم و ​​سایر فرآیندها تولید می‌کند، مبارزه می‌کنند.

رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب سلول شوند که منجر به بیماری های مختلف شود. آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند تا رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. به این ترتیب، غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند لوبیا می‌توانند از بدن در برابر بیماری محافظت کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

برخی مطالعات نشان داده اند که لوبیا به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل می‌کند. این تأثیرات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

تحقیقی که در سال 2015 منتشر شد، تحلیل کرد که آیا لوبیا ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی باشد که با سرطان روده مبارزه می‌کند. نتایج نشان داد که لوبیای سیاه بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی را دارد.

یک مطالعه در سال 2016 همچنین نشان داد که مواد شیمیایی در لوبیای سیاه در شمال شرقی چین می‌تواند با جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی، رشد سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

جلوگیری از ابتلا به کبد چرب

کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که چربی‌ها در کبد جمع شوند. این بیماری می‌تواند در کنار چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و سایر جنبه های سندرم متابولیک ایجاد شود.

پزشکان درمان بیماری کبد چرب را مبتنی بر کاهش وزن و کنترل قندهای خون و همچنین کاهش سطح چربی در خون مانند تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد می‌دانند. جایگزینی پروتئین‌های حیوانی چربی بالاتر با لوبیا، گام خوبی در جهت سلامت بهتر کبد است.

بهبود سلامت روده

تحقیقات نشان داده است انواع لوبیاها، به ویژه لوبیا سیاه، با بهبود عملکرد سد روده و افزایش تعداد باکتری‌های مفید، سلامت روده را افزایش می‌دهند. این ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با روده کمک کند.

باکتری‌های مفید روده همچنین از عملکرد سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کنند و ممکن است باعث کاهش وزن شوند. لوبیا کلنی‌های باکتری روده سالم را تغذیه می‌کند.

منبع:

  1. healthline.com
  2. webmd.com

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از پزشکان متخصص سایت دکتر بانوکا به این لینک مراجعه کنید.

تصحیح و ویرایش: دکتر زهرا شکرریز (عضو کارگروه تغذیه و رژیم درمانی)

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *