درد مفاصل و اضافه وزن

درد مفاصل و اضافه وزن

فهرست

دسته بندی ها

درد مفاصل و اضافه وزن و ارتباطی که باهم دارند، در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اضافه وزن دارید؟

خودتان فکر می‏کنید کمی چاق هستید؟

شکم بزرگی دارید؟

اگر مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستید باید بدانید که یکی از بیماری‏‌هایی که طی گذر از سال‌های میانسالی ممکن است برای شما درد و ناتوانی ایجاد کند، استئوآرتریت یا ساییدگی مفصل است.

در واقع طی 10 سال، بین 45 سالگی تا 55 سالگی به تدریج از توان عضلات و تاندون‏‌های شما کاسته می‏‌شود و اگر باری اضافه نیز روی آنها باشد احتمال رخداد درد و ساییدگی افزوده خواهد شد.

استئوآرتریت بیماری ای است که میلیون‏‌ها نفر را در سطح دنیا تحت تاثیر خود قرار داده است. وقتی غضروف مفصلی از بین می‌‏رود دو سطح استخوان به هم نزدیک شده و درد شروع می‏‌شود. این روند در بسیاری از مفاصل امکان رخداد دارد ولی زانو شایع‏‌ترین مفصل درگیر در بین بانوان است.

استئو آرتریت چه علایمی دارد؟

  • درد
  • خشکی مفصل
  • حس درد در صورت لمس مفصل
  • کاهش محدوده حرکتی مفصل و کاهش انعطاف پذیری آن مثلا در سجده کردن یا خم شدن

درد مفاصل و اضافه وزن

به نظر شما علت رخداد این بیماری چیست؟

بله از بین رفتن و ساییده شدن غضروف مفصلی، این بافت نرم و قابل انعطاف که مراقب بوده است تا دو لبه استخوان روی هم ساییده نشوند.

عواملی که خطر بروز این بیماری را در شما زیاد می‌‏کنند:

سن:

طبیعی است دردهای مفصلی ماحصل آسیب غضروف مفصلی با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می‏‌کنند.

چاقی:

بله، افزایش وزن مفاصل را مجبور می‏‌کند تا بار بیشتری را تحمل کنند. وقتی شما وزن زیادی دارید، استرس وارد شده به مفاصل شما به خصوص لگن و زانو بسیار بیشتر است. سلول‌های چربی که اطراف مفصل زیاد می‌‏شوند، موادی را آزاد می‏‌کنند که برای بافت غضروف مفصلی سمی هستند و موجب آسیب آن می‌‏شوند.

آسیب فیزیکی مفصل در گذشته:

هنگام ورزش، در تصادف رانندگی، زمین خوردن، آسیبی که به مفصل وارد می‌‏شود، می‌‏تواند خطر بروز این بیماری را افزایش دهد.

آسیب شغلی مفصل:

اگر به سبب شغل خود دچار آسیب مفصلی می‏‌شوید، مثل کسانی که زیاد می‏‌ایستند یا با دستشان کار تکراری انجام می‏‌دهند؛ احتمال بروز بیماری بیشتر است.

ژنتیک:

برخی از شما بیش از دیگران در معرض رخداد این بیماری هستید. تا به حال توجه کرده ‏اید که در برخی خانواده‏ ها همه مثلا زانودرد دارند! که نشان دهنده نقش ژنتیک است.

تغییر شکل استخوان:

برخی افراد با ناهنجاری استخوانی به دنیا آمده‏ اند، مانند کف پای صاف، دررفتگی لگن، پای پرانتزی و …

برخی بیماری‏‌های متابولیک:

مانند بیماری دیابت

حالا که بیماری را شناختید برای جلوگیری از آن باید چه کنید!؟

حالا که ارتباط بین درد مفاصل و اضافه وزن را فهمیدید؛ طبیعی است مدیریت اضافه وزن اولین کاری است که باید برای آن برنامه ‏ریزی بفرمایید.

سپس رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و ورزش کنید، ورزش منجر به تقویت عضلات و تاندون‏‌ها شده و مفاصل شما قدرت بیشتری خواهند داشت.

درد مفاصل و اضافه وژن

رژیم غذایی توصیه شده در درد مفاصل ناشی از آرتروز:

سه عدد انجیر خشک (حدود70 کالری) خیسانده در گلاب از شب قبل را با 10 عدد بادام درختی (حدود 50 کالری) که در آب جوش خیسانده ‏اید و پوست قهوه‏ای آن را جدا کرده‏اید، 15 عدد مویز (حدود 30 کالری) که هسته‏ هایش را جدا کرده‏ اید، یک ق. غ. پودر سنجد (10 کالری)، کمی پودر دارچین، یک ق. غ. کنجد (50 کالری) را میکس کنید با کمی آب در مخلوط کن بزنید و به عنوان صبحانه میل کنید. این ترکیب در صورت مداومت در تقویت مفاصل و استخوان‌ها بسیار موثر است. بهتر است یک ق. م. عسل نیز اضافه کنید که حدود 30 کالری دارد.

استفاده از زیتون و روغن زیتون نیز در کاهش درد و التهاب موثر است وقتی یک ق. غ. روغن زیتون به سالاد کاهو و برولی و هویج و جوانه خود اضافه می‏کنید هم طبیعت سالاد را به اعتدال رسانده ‏اید هم 80 کالری به آن اضافه نموده‏ اید.

عصاره حاصل از جوشیدن پای مرغ یا پاچه گوسفند و گوساله نیز انتخاب خوبی است. هر 100 گرم پای مرغ حدود 220 کالری و هر 100 گرم پاچه گوسفند 270 کالری دارد با توجه به این میزان کالری در برنامه غذایی خود از این ماده غذایی مفید در ترمیم غضروف مفصلی استفاده کنید.

طبیعی است با وجود چاقی و اضافه وزن نگاه ما به مواد غذایی تغییر می‏‌کند و کالری آنها برایمان معنایی ویژه دارد.

در رژیم روزمره خود از آش و چغندر نیز غافل نباشید. این برگ‌های سبز و قرمز و تکه‏‌های چغندر در سوپ و آش مفید درد مفاصل هستند.

ماساژ ملایم مفاصل با روغن سیاه دانه را طی روز یکی دو بار انجام دهید و اگر اضافه وزن دارید اولین کار شما برنامه ریزی برای کاهش وزن است.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *