درمان پروستات طب سنتی چگونه است؟

درمان پروستات طب سنتی

درمان پروستات طب سنتی به راهکارهای درمانی و داروهایی اشاره دارد که گیاهی و دارای عوارض جانبی کمتری است.

بزرگی پروستات و سرطان پروستات که شایع‌ترین نوع سرطان در مردان است، بیشترین نگرانی مردان بالای 50 سال است.

پروستات یک غده کوچک و بخشی از سیستم تولید مثل مردان است. تقریبا به شکل و اندازه یک گردو است.

پروستات در زیر مثانه و در جلوی رکتوم قرار دارد و اسپرم و جریان ادرار را تنظیم می‌کند.

امتلاء، یبوست و خلط پشت حلق یا نزله از نظر طب ایرانی می‌تواند باعث بیماری و تشدید مشکلات پروستات شود.

چه کسانی ممکن است پروستات بزرگ شده داشته باشد؟

پروستات بزرگ شده یا BPH بیماری شایعی است و نمی‌توان از بروز آن پیشگیری کرد. سن و سابقه خانوادگی  دو مورد هستند که احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهند. به طوری که طبق آمارها:

• از هر 10 مرد حدود 8 نفر در نهایت دچار پروستات بزرگ شده می‌شوند.
  • حدود 90٪ مردان بالای 85 سال BPH دارند.
  • حدود 30٪ از مردان علائم آن را آزار دهنده می‌دانند.

علائم

اگر در شروع دفع ادرار مشکل دارید و یا مجبور هستید زیاد به خصوص شب به سرویس بهداشتی بروید، این می‌تواند نشانه‌هایی برای بزرگ شدن پروستات باشد. علائم و نشانه‌های دیگر عبارتند از:

• ادرار به‌صورت کامل تخلیه نمی‌شود.
  • تکرر ادرار دارید.
  • ادرار به‌صورت ناگهانی و با فشار زیاد خارج می‌شود.
  • ادرار در ساعات پایانی شب و هنگام بامداد در شب‌های متوالی تخلیه می‌شود.
  • مقداری خون در ادرار مشاهده می‌شود.
  • دردهای متوالی در هنگام خروج ادرار دارید.

درمان پروستات طب سنتی

برای درمان پروستات طب سنتی توصیه می‌شود تا مواد غذایی و گیاهان دارویی زیر مصرف شود:

1. گزنه

یکی از گیاهان موثر در درمان پروستات در طب سنتی دمنوش و عرق گزنه به همراه زیرفون، دمنوش برگ به و دمنوش افتیمون به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است.

2. دانه کدو تنبل

دانه‌های کدو تنبل حاوی بتا-سیتوسترول هستند، ترکیبی مشابه کلسترول و در برخی گیاهان یافت می‌شود. مطالعات اولیه نشان داده است که بتا-سیتوسترول ممکن است جریان ادرار را بهبود بخشد و مقدار ادرار باقی مانده در مثانه را پس از ادرار کاهش دهد.

برخی مطالعات توصیه می‌کنند روزانه 10 گرم عصاره دانه کدو تنبل را برای کاهش علائم BPH مصرف کنید.

3. لیکوپن

لیکوپن یک رنگدانه طبیعی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. یک مطالعه نشان داد که ممکن است به کند شدن پیشرفت BPH کمک کند.

گوجه فرنگی غنی ترین منبع لیکوپن در دسترس اکثر مردم است. اما چند میوه و سبزیجات دیگر حاوی مقادیر کمتری از این آنتی اکسیدان هستند.

معمولاً هرچه رنگ میوه و سبزیجات صورتی یا قرمز بیشتر باشد، میزان لیکوپن آن بیشتر است.

منابع دیگر لیکوپن عبارتند از:

• پاپایا
  • گریپ فروت صورتی
  • هندوانه
  • گواوا
  • هویج
  • فلفل دلمه‌ای قرمز
  • زردآلو
  • کلم قرمز

4. روی

نشان داده شده است که کمبود روی به طور بالقوه احتمال ابتلا به بیماری بزرگی پروستات و سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. مصرف مکمل‌های حاوی روی یا افزایش مصرف روی در رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم مشکلات ادراری مرتبط با بزرگ شدن پروستات کمک کند.

روی در طیور، غذاهای دریایی و انواع مختلفی از دانه‌ها و مغزها مانند کنجد و کدو تنبل یافت می‌شود.

5. چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی به نام کاتچین است که نشان داده شده است سیستم ایمنی بدن را تقویت و به طور بالقوه پیشرفت سرطان پروستات را کند می‌کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است. کافئین می‌تواند مثانه را تحریک کرده و باعث ادرار ناگهانی شده و علائم BPH را بدتر کند.

6. Pygeum (عصاره آلو آفریقا)

نشان داده شده است که پیجیوم آفریقایی حاوی طیف گسترده‌ای از اسیدهای چرب، الکل‌ها و استرول‌ها مانند بتا سیتوسترول است که دارای اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بر روی دستگاه ادراری تناسلی هستند.

چند مطالعه نشان می‌دهد که مصرف روزانه 100 تا 200 میلی گرم عصاره پیجیوم آفریقایی یا تقسیم این مقدار به دو دوز 50 میلی گرم دو بار در روز می‌تواند به درمان بزرگی پروستات کمک کند.

7. Saw palmetto (ساو پالمتو)

برای درمان بزرگی پروستات طب سنتی مصرف گیاه دارویی ساو پالمتو را توصیه می‌کند.

مطالعات متعددی مصرف ساو پالمتو را با کاهش علائم BPH مرتبط کرده ‌ند. این امر به احتمال زیاد به این دلیل است که از تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) جلوگیری می‌کند و اندازه پوشش داخلی پروستات را کاهش می‌دهد.

با این حال، مطالعات دیگر نتوانسته اند ثابت کنند که آیا استفاده از مکمل ساو پالمتو تاثیری بر کاهش و از بین بردن علائم BPH در مقایسه با دارونما دارد یا خیر.

8. قرص Zi-Shen (ZSP)

قرص Zi-Shen (ZSP) شامل مخلوطی از سه گیاه از جمله دارچین چینی است.

این فرمول از طب چینی باستان ناشی می‌شود که قدمت آن به قرن سیزدهم باز می‌گردد. محققان نشان داده‌اند که علائم بزرگی پروستات در موش‌هایی که قرص Zi-Shen را مصرف کرده‌اند، کاهش پیدا کرده است.

برای تعیین میزان موثر بودن آن، آزمایش و تحقیقات بیشتری بر روی انسان لازم است.

9. سرنیلتون

برخی از افراد برای درمان پروستات از مکمل‌های گیاهی ساخته شده از گرده گل چاودار استفاده می‌کنند. این علائم دردسر ساز ممکن است شامل عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه و نیاز به دفع مداوم شب هنگام ادرار باشد.

تحت نام تجاری Cernilton، گرده گل چاودار در فرمول چندین مکمل دارویی ثبت شده با هدف کاهش علائم BPH گنجانده شده است.

علیرغم محبوبیت، هرگز اثبات نشده است که سرنیلتون بر کاهش علائم BPH در هیچ مطالعه گسترده علمی تاثیر گذار باشد. با این حال، برخی نشان می‌دهند که ممکن است به کاهش اندازه کلی پروستات کمک کند.

برای اثبات اینکه آیا کار می کند یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است.

10. Orbignya speciosa (باباسو)

Babassu یا Orbignya speciosa گونه‌ای از درخت خرما بومی برزیل است. چندین قبیله و جوامع بومی برزیل از هسته خشک یا آسیاب شده درخت برای درمان علائم و بیماری‌های ادراری و تناسلی استفاده می‌کنند.

همچنین روغن حاصل از دانه‌های گیاه باباسو نشان داده شده است که برای جلوگیری از تولید تستوسترون موثر است، در حالی که سایر قسمت‌های این آجیل حاوی ترکیباتی با خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند.

تدابیر تغذیه‌ای درمان پروستات در طب سنتی

شاید داروی پروستات طب سنتی به صورت مشخص وجود داشته باشد اما در طب سنتی تدابیر تغذیه‌ای برای درمان آن در کنار مصرف دارو و بهبود سبک زندگی توصیه شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

• غذاهای غنی از فیبر، مانند غلات سبوس‌دار، حبوبات، لوبیا و سبزیجات تیره و برگ‌دار.
  • میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان، معمولا انواع قرمز تیره، زرد و نارنجی.
  • غذاهای غنی از روی، مانند تخم مرغ، اکثر انواع غذاهای دریایی و آجیل.
  • محصولاتی که حاوی فیتواستروژن هستند، مانند سویا، نخود، یونجه و لوبیا فاوا.
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، از جمله بیشتر ماهی‌ها و برخی از مغزها و دانه‌ها، مانند کنف و چیا.

برای درمان پروستات طب سنتی باید افرادی که علائم و نشانه‌های بزرگی و یا سرطان پروستات را دارند، مصرف مواد غذایی زیر را محدود یا قطع کنند:

• کافئین
  • شیرین کننده‌های مصنوعی
  • الکل
  • نیکوتین
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • غذاهای حاوی نشاسته و تصفیه شده
  • گوشت قرمز

منبع:

1. Medicalnewstoday.com
  2. Webmd.com

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از پزشکان متخصص سایت دکتر بانوکا به این لینک مراجعه کنید.

تصحیح و ویرایش: دکتر زهرا شکرریز (عضو کارگروه تغذیه و رژیم درمانی)