روش‌های آموزش و درمان کودکان اوتیسم چگونه است؟

درمان اوتیسم و آموزش

فهرست

دسته بندی ها

آموزش و درمان فرد اوتیسم چگونه است؟ در مقاله‌ی قبلی در خصوص انواع اوتیسم صحبت شد. با ما همراه باشید تا در خصوص علائم اوتیسم بیشتر آشنا شوید.


آنچه می‌خوانید:

  • شیوه‌های آموزش
  • کنش متقابل
  • مهارت اجتماعی
  • چه امکانات آموزشی و اجتماعی مورد نیاز است؟
  • درمان‌های دارویی
  • در دام درمان دارویی
  • استرس

شیوه‌های آموزشی

برای آموزش و درمان کودکان مبتلا به اوتیسم برنامه‌های آموزشی موثری وجود دارد. یکی از این روش‌ها (ABA).

آموزش و درمان اوتیسم

از جمله روش‌ها‌ی آموزش و درمان اوتیسم .آموزش مهارت‌ها و رفتار‌های مناسب از طریق اصول تئوری یادگیری،آموزش داده می‌شود.موسیقی درمانی و هنر درمانی هم وجود دارد. که در جای خود مفید هستند. گفتار درمانی برای پیشرفت تلفظ و گویش بهتر و استفاده‌ی مناسب‌تر از کلام کمک بسیار بزرگی خواهد بود.انجام این درمان‌ها برای درمان اوتیسم کار ساده‌ای نیست.برای این به درمان‌گر‌هایی آموزش دیده نیاز داریم. گاهی ترکیبی از چند تکنیک بهترین نتیجه را دربر خواهد داشت.

کنش متقابل

برخی جهت آموزش و درمان اوتیسم  تنکیک‌های مورد استفاده بازی‌ها و کنش اجتماعی متقابل بسیار قوی را به کار می‌گیرند. به عنوان نمونه تغییرات صدا و حالت‌های چهره برای نوزادان انجام می‌دهند و باعث تقویت ذهن و قوه‌ی تخیل کودک می‌شود.

درمان اوتیسم

مهارت اجتماعی

برای کودکان بزرگ‌تر و نوجوان آموزش مهارت‌های اجتماعی مفید و مورد توجه است.در این زمینه چیز‌های جذابی در دسترس هستند. مثلا کارتون‌ها و فیلم‌هایی که حالت احساسی را به شکلی واضح نمایش می‌دهند.

کتاب‌های که احساسات عاطفی به سادگی و وضوح نمایش داده می‌شوند.یک قصه‌گویی است که میزان یادگیری را افزایش می‌دهد و آن را به کاری لذت بخش تبدیل می‌کند.

چه امکانات آموزشی و اجتماعی مورد نیاز است؟

چون طیف اوتیسم بسیار گسترده است. تامین امکانات عمومی و یکسان  جهت آموزش و درمان اوتیسم که همه‌ی افراد را در برگیرد غیر ممکن است. تنوع خدمات مورد نیاز بسیار زیاد است.در خصوص آموزش هم همین قضیه نیز صادق است.

درمان‌های دارویی

برای اوتیسم درمان‌های دارویی وجود ندارد. با این حال علائم ثانویه مثل صرع،اضطراب شدید یا افسردگی با دارو قابل کنترل هستند.برخی از کودکان اوتیستیک التهاب دستگاه گوراش یا واکنش‌های آلرژیک دارند که قابل درمان است. اگر این مشکلات رفع نشود ممکن است کودک به خاطر این ناراحتی‌ها جیغ بزند یا گاز بگیرد ولی اگر درمان مناسب انجام شود آن وقت کودک به احتمال قوی آرام‌تر و خوشحال‌تر خواهد بود.مداخلات غذایی نیز بسیار مهم است واکنش‌های بد به آلرژی های غذایی می‌تواند در رفتارهای کودک تاثیر داشته باشند که با رفع مشکلات آلرژی رفتارها نیز بهبود دارند.

در دام درمان دارویی

تا زمانی که تقاضا برای درمان اوتیسم وجود داشته باشد. افراد سود‌جو از این قضیه هم وجود دارند. اما همان‌طور که در مقاله‌ی قبلی صحبت شد. اوتیسم مشکلی است با مبنای ژنتیکی بسیار قدرتمند و رنگین کمانی از تظاهرات کوچک و بزرگ متفاوت رفتاری.

مشکل همیشه یک ناهنجاری نیست و لزوما یک معضل محسوب نمی‌شود. واضح است که آرزو برای درمان اوتیسم بی‌معنی است. اما بهبودی یا پیشگیری از ناتوانی در این بیماری می‌توان انجام شود.

اگر شما والدین یا مراقبین یک کودک اوتیسم هستید. به این توجه کنید که         ”   تکامل و پرورش، نیرو قدرتنمدی است   “

پیشرفت در رفتار،مهارت‌های اجتماعی و گفتار حداقل چیزهایی است که با گذشت زمان می‌توان انتظار داشت.در مورد یک کودک اوتیسمی هم همین‌طور است. قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد تا این پیشرفت‌ها حاصل شوند. یعنی مداخلات خاص باید اندازه‌گیری شوند.در مقابل پیشرفت‌های قابل انتظار قرار نگیرند.برنامه‌های آموزشی بانی پیشرفت‌های قابل انتظارند. با این جال ارزیابی این برنامه‎‌های بی نهایت دشوار است. باید گفت تا کنون جای یک توافق عمومی در مورد یک کار ایدهآل تنها یک کار خوب انجام شده است.

استرس

کاملا واضح است مراقبت از کودکی که قادر به برقراری ارتباط و مراوده‌های دو طرفه‌ی اجتماعی نیست و الگوهای رفتاری سفت و سخت و علایق وسواس گونه دارد.بار سنگینی بر شانه‌ی هر خانواده‌ای خواهد بود.حتا برای خانواده‌هایی که منابع وسیع در اختیار دارند و با شبکه‌ای از انجمن‌ها که خدمات مربوط به چنین کودکانی را تامین می‌کنند مرتبط هستند.هم کار دشواری است. حالا فکر کنید اگر در خانواده یک خواهر یا برادر اوتیسمی دیگر باشد.والدین این کودکان از شما ممنون خواهند بود اگر از روش‌های آن‌ها برای کنترل موقعیت‌های دشوار انتقاد نکنید.

با توجه به مطالب گفته شد نیاز به پرورش مهارت‌های اجتماعی ،رفتاری و آموزشی برای کودکان اوتیسم ضروری است.

جهت آموزش چگونگی آموزش و درمان اوتیسم می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *