سویه جدید کرونا و تمام پرسش‌های بی‌پاسخ

فهرست

دسته بندی ها

سویه جدید کرونا باعث ایجاد نگرانی بسیاری در سراسر جهان شده است، واین سویه در کشورهای مختلف به شدت در حال گسترش است. مواردی از ابتلا به این سویه در اروپا هم مشاهده شده است، در این مقاله اطلاعات بیشتری از سویه جدید کرونا با نام XBB.1.5 ارائه می‌کنیم و به تعدادی از سوالات مهم و اساسی شما در ارتباط با این سویه پاسخ خواهیم داد.

XBB.1.5 چیست؟

این سویه یکی از زیر سویه‎های ویروس اومیکرون است. اومیکرون از زمانی که در اواخر سال 2021 به وجود آمد شیوع بیشتری از سویه‌های قبلی مثل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشت. اومیکرون همچنین انواع مسری فرعی بسیاری ایجاد کرده است.

به نظر می‌رشد نشانه‌های  XBB.1.5 با سویه‌های قبلی اومیکرون شباهت‌های زیادی داشته باشد. برای مثال اکثر افراد مبتلا به این سویه علائمی شبیه سرماخوردگی را تجربه می‌کنند.

سویه جدید کرونا
اکثر افراد مبتلا به سویه جدید علائمی شبیه سرماخوردگی را تجربه می‌کنند.

آیا XBB.1.5 بیشتر از سایر سویه‌ها عفونی و یا خطرناک است؟

XBB.1.5 از سویه XBB که از سپتامبر 2022 در انگلستان آغاز شد، گسترش یافته است. XBB یک جهش در خود داشت که سیستم ایمنی فرد مبتلا را مورد حمله قرار می‌داد اما همین کیفیت توانایی آلوده کردن سلول‌های انسانی را کاهش می‌دهد.

پروفسور وندی بارکلی از کالج امپریال لندن معتقد است XBB.1.5 جهشی به نام F486P دارد که در حالی که از سپرهای دفاعی سیستم ایمنی فرار می‌کند، توانایی اتصال به سلول‌ها را نیز بازیابی می‌کند.

این پزشک می‌‎افزاید: همان‌طور که ویروس‌ها برای پیدا کردن راه جدید جهت دور زدن مکانیسم‌های دفاعی بدن انسان تلاش می‌کنند، تغییرات تکامل یافته‌ای را به صورت گام به گام نیز تجربه می‌کنند. شیوع بالای این سویه سبب شده تا موسسه ولکام سنجر در کمبریج در هر هفته 5000 نمونه مبتلا به کوید را با تلاش مستمر توالی‌یابی کند.

پزشک یک مرکز درمانی معتقد است احتمالا XBB.1.5 زمانی به وجود آمده که فردی به دو سویه متفاوت از اومیکرون مبتلا شده است. بخشی از ژنوم یک ویروس با بخشی از یک ژنوم ویروس دیگر پیوند می‌خورد و بعد از این‌که با هم ادغام شدند به انتقال ادامه می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی (who) تایید می‌کند XBB.1.5 نسبت به سایر سویه‌هایی که تا به حال دیده شده دارای مزیت رشد است. اما این سازمان می‌گوید هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این سویه جدی یا زیان‌آورتر از سویه‌ی اومیکرون باشد وجود ندارد. این سازمان هشدار می‌دهد که این سویه قابل انتقال ترین نوع ویروس کووید تا به امروز است.

محققان در حال بررس مقاومت واکسن‌ها در مقابل سویه XBB.1.5 هستند. آن‌ها معتقدند دوز یادآور دو ظرفیتی بهترین راه برای محافظت از فرد در برابر ابتلا است.

سویه جدید کرونا
دوز یادآور دو ظرفیتی بهترین راه برای محافظت از فرد در برابر ابتلا به سویه جدید کرونا است.

XBB.1.5 در کجا در حال گسترش است؟

تصور می‌شود بیش از 40% ابتلا به کووید در آمریکا از سویه XBB.1.5 ناشی شده باشد که این موضوع XBB.1.5 را به سویه غالب تبدیل می‌کند. این سویه از ویروس کووید در شروع ماه دسامبر تنها 4% از موارد را به خود اختصاص داده بود که این نشان می‌دهد به سرعت از سایر سویه‌های اومیکرون پیشی گرفته است.

در ایالت متحده آمریکا پذیرش در بیمارستان‌های کووید از هفته‌ی آخر ماه دسامبر 2022 افزایش داشته و این موضوع باعث شده دولت برنامه تست کووید رایگان را مجددا از سر بگیرد.

سویه جدید کرونا
پذیرش در بیمارستان‌های کووید در هفته گذشته افزایش داشته است.

آیا سویه XBB.1.5 در انگلستان اوج می‌گیرد؟

این طور به نظر می‌رسد. انگلستان 5 موج از اومیکرون را در سال 2022 پشت سر گذاشت و افزایش موارد ابتلا اجتناب ناپذیر است. آمار موسسه ولکام سنجر از هفته سوم ماه دسامبر نشان می‌دهد از هر 25 کیس مبتلا به کووید در انگلستان یکی به سویه XBB.1.5 ابتلا داشته است. اما این آمار تنها بر اساس بررسی 9 گروه نمونه بوده و برای دریافت تصویر صحیحی از فراوانی این سویه باید بیشتر صبر کنیم.

آژانس امنیت بهداشتی انگلستان قرار است در هفته آینده گزارشی از شیوع ویروس در بریتانیا منتشر کند. یک پزشک فعال در زمینه بیماری‌های عفونی در انگلستان می‌گوید اگر سویه XBB.1.5 در این کشور اوج بگیرد، انتظار بستری شدن افراد بیشتری می‌رود.

سرویس سلامت ملی انگلستان می‌گوید ترس از ابتلا هم‌زمان به کووید و آنفولانزا وجود دارد. این سازمان برای این وضعیت هشدار قرمز هم صادر کرده است.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

آیا محققان از ویروس XBB.1.5 هراس دارند؟

یک پزشک در بریتانیا معتقد است او به شخصه در مورد همه‌گیری عمومی در بریتانا نگران نیست چرا که شواهدی در دست ندارد که نشان دهد، XBB.1.5 توانایی لازم برای شکستن مقاومتی که واکسیناسیون در مقابل انواع بیماری‌ها ایجاد می‌کند را در اختیار داشته باشد. اما او از تاثیر بالقوه گسترش این سویه بر  قشر آسیب پذیر شامل افراد دچار نقض ایمنی که احتمالا واکسینه هم نشده‎اند، نگران است.

افراد مسن، افراد دارای بیماری نقض ایمنی و کسانی که مشکلات خاص پزشکی دارند، هنوز هم بیشتر در معرض خطر بیماری و مرگ هستند.

پزشکان معتقدند هنوز مسائل زیادی برای یادگیری در رابطه با آخرین سویه کووید وجود دارد. اما این پزشکان بعید می‌دانند سویه جدید در کشورهایی که پوشش بالایی از واکسیناسیون عمومی را پشت سر گذاشته‌اند،مشکلی جدی ایجاد کند. نگرانی آن‌ها برای کشورهایی مانند چین با تزریق دوز کم واکسن و ایمنی طبیعی کم به خاطر قرنطینه‌های طولانی مدت است. کشورهایی مثل چین باید اطلاعات آماری ارائه کنند تا بدانیم این سویه از ویروس در بین جمعیت‌های ناایمن چه‌گونه عمل می‌کند.

سویه جدید کرونا
افراد مسن، افراد دارای بیماری نقض ایمنی و کسانی که مشکلات خاص پزشکی دارند، هنوز هم بیشتر در معرض خطر بیماری و مرگ هستند.

اگر شما به ویروس کرونا مبتلا شدید و از عوارض این بیماری رنج می‌برید، متخصصان طب سنتی دکتر سریتا از زیر مجموعه هلدینگ سلامت دکتر بانوکا می‌توانند به شما در بهبود علائم بیماری کمک کنند. شما می‌توانید جهت رزرو نوبت به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنید.

منبع: www.bbc.com و abcnews.go.com ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *