طب سوزنی برای درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

طب سوزنی روش درمانی است که با قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک از طریق پوست در نقاط خاص بدن شما عمل می‌کند.

طب سوزنی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی طب سنتی چینی، بیشتر برای درمان درد استفاده می‌شود.

علاوه بر این، از این طب درمانی برای افزایش سطح سلامت کلی، از جمله مدیریت استرس استفاده می‌شود.

[aparat id=’tEDsc’]

طب سنتی چینی، آن را به عنوان روشی برای متعادل سازی جریان انرژی یا نیروی حیاتی – معروف به چی – معرفی می‌کند که  این انرژی از طریق مریدین‌ها (مسیرهای انرژی) در بدن شما جریان دارد.

پزشکان این طب چینی  معتقدند که با قراردادن سوزن در نقاط خاص در امتداد این مریدین‌ها، جریان انرژی بدن شما دوباره متعادل خواهد شد.

از طرف دیگر، بسیاری از پزشکان غربی نقاط طب سوزنی را محلی برای تحریک اعصاب، عضلات و بافت همبند می دانند.

برخی معتقدند که این تحریک، مسکن‌های طبیعی بدن شما را تقویت می‌کند.

[aparat id=’JqO0R’]

طبسوزنی برای چه مواردی مصرف میشود؟

طب ‌سوزنی عمدتا برای تسکین ناراحتی ناشی از انواع بیماری ها و شرایط استفاده می‌شود، از جمله:

• تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و بعد از عمل
  • درد دندان
  • سردردها، از جمله سردردهای تنشی و میگرنی
  • درد زایمان
  • درد کمر
  • گردن درد
  • آرتروز
  • مشکلات قاعدگی
  • اختلالات تنفسی، مانند رینیت آلرژیک
  • افسردگی، اضطراب و استرس

خطرات طب سوزنی

اگر یک پزشک طب سوزنی معتبر و دارای صلاحیت که از سوزن‌های استریل استفاده می‌کند، درمانگر شما است، خطرات طب سوزنی کم است.

عوارض جانبی شایع شامل درد و خونریزی جزئی یا کبودی در محل قرار دادن سوزن‌ها است.

در حال حاضر استفاده از سوزن‌های یکبار مصرف از جمله استانداردهای عملی انجام آن است، بنابراین خطر عفونت حداقل است.

نکته مهم اینکه همه افراد کاندیدای خوبی برای طب سوزنی نیستند. اگر:

• اختلال خونریزی داشته باشید. در صورت بروز اختلال خونریزی یا در صورت مصرف رقیق کننده خون، احتمال خونریزی یا کبودی ناشی از سوزن‌ها افزایش می‌یابد.
  • ضربان ساز داشته باشید. طب سوزنی که شامل استفاده از پالس‌های الکتریکی ملایم بر روی سوزن‌ها است، می‌تواند عملکرد ضربان ساز قلب را مختل کند.
  • باردار هستید: تصور می‌شود بعضی از انواع طب سوزنی باعث تحریک زایمان می‌شوند که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

چطور آماده درمان شوید؟

قبل از درمان نیازی به آماده سازی خاصی نیست. ابتدا باید یک پزشک متخصص طب سوزنی انتخاب کنید.

برای انتخاب پزشک مناسب و متخصص باید به موارد زیر توجه کنید:

• با افرادی که به آنها اعتماد دارید مشورت کنید.
  • آموزش و اعتبار پزشک را بررسی کنید.

*بر اساس قوانین وزارت بهداشت در کشور ایران، متخصصان طب سوزنی پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی طب سوزنی داخل یا خارج از کشور، می‌بایست در امتحانی که توسط مرکز آزمون سنجش پزشکی کشور برگزار می‌شود شرکت نموده، پس از دریافت نمره قبولی در آزمون‌های تئوری و عملی، و بررسی امکانات مطب از نظر استانداردهای درمان طب سوزنی، مجوز انجام طب سوزنی در مطب را دریافت می‌کنند.

• با پزشک طب‌سوزنی مصاحبه کنید.
  • بپرسید چه چیزی در درمان نقش دارد.
  • چقدر احتمال دارد که به وضعیت شما کمک کند.
  • هزینه آن چقدر است.
  • به پزشک معتمدخود بگویید که قصد طب سوزنی را دارید.

*او ممکن است بتواند در مورد میزان موفقیت استفاده از طب سوزنی برای مشکلتان به شما بگوید یا یک پزشک طب سوزنی را به شما معرفی کند.

[aparat id=’1g2mN’]

آنچه شما می توانید از درمان انتظار داشته باشید:

هر شخصی که این طب چینی را انجام می‌دهد، یک سبک منحصر به فرد دارد و اغلب جنبه‌هایی از رویکردهای شرقی و غربی به پزشکی را در هم می‌آمیزد.

برای تعیین نوع روش طب سوزنی که بیشتر به شما کمک می‌کند، پزشک شما ممکن است در مورد علائم، رفتارها و شیوه زندگی‌تان از شما سؤال کند.

او همچنین ممکن است از نزدیک موارد زیر را بررسی کند:

• قسمت هایی از بدن شما که دردناک است
  • شکل، پوشش و رنگ زبان شما
  • رنگ صورت شما
  • قدرت، ریتم و کیفیت نبض در مچ دست شما

این ارزیابی و درمان اولیه ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد.

جلسات درمانی بعدی معمولاً حدود ۴۰ دقیقه به طول می انجامد.

یک برنامه درمانی معمول برای یک مشکل، غالباً شامل یک یا دو جلسه در هفته است. تعداد جلسات درمان طب سوزنی به شرایط تحت درمان و شدت آن بستگی دارد.

به طور کلی، دریافت ۱۰ تا ۱۵ جلسه درمانی معمول است.

در طول بعد از یک جلسه درمانی طب سوزنی:

نقاط طب سوزنی در تمام مناطق بدن قرار دارد. گاهی اوقات نقاط مناسب از ناحیه درد شما دور هستند.

پزشک به شما قسمت‌های کلی تحت درمان و اینکه آیا شما نیاز به برداشتن لباس دارید را می گوید.

روکش، حوله یا ملحفه یکبارمصرف برای شما پهن می شود.

شما برای مداوا روی یک تخت ماساژ دراز می‌کشید و درمانتان شامل موارد زیر است:

• قرار دادن سوزن: سوزن‌ها در اعماق مختلف در نقاط خاص بدن شما قرار می‌گیرند. سوزن‌ها بسیار نازک هستند، بنابراین قرار دادن آنها معمولاً ناراحتی کمی ایجاد می‌کند. در یک درمان معمول، بین ۱۰ تا ۳۰ سوزن استفاده می‌شود. با رسیدن سوزن به عمق صحیح ممکن است احساس درد خفیف کنید.
  • تحریک سوزن: پزشک شما ممکن است بعد از قرار دادن، سوزن‌ها را به آرامی حرکت داده یا بچرخاند یا پالس‌های الکتریکی حرارتی یا ملایم را روی سوزن‌ها قرار دهد.
  • برداشتن سوزن: در بیشتر موارد، سوزن‌ها به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در جای خود می‌مانند. در حالی که دراز کشیده و از یک موسیقی آرامش بخش در فضای کلینیک لذت می‌برید. هنگام برداشتن سوزن‌ها معمولاً ناراحتی وجود ندارد.

برخی از افراد بعد از درمان احساس آرامش می‌کنند و بسیاری، احساس افزایش سطح انرژی می‌کنند.

اما الزاما همه به این نوع درمان پاسخ نمی‌دهند.

در صورتی که از صلاحیت علمی متخصص خود مطمئن هستید و علائم شما طی چند هفته بهبود نیافت، طب سوزنی ممکن است برای شما مناسب نباشد.

نتایج درمان

بررسی فواید طب سوزنی گاهی اوقات دشوار است، اما بسیاری از افراد آن را به عنوان وسیله ای برای کنترل انواع بیماری‌های دردناک مفید می‌دانند.

سازمان بهداشت جهانی لیست وسیعی از بیماری‌ها را ارائه داده است که به تایید این سازمان، طب سوزنی در سطوح مختلف بر درمان این بیماری‌ها موثر است.

همچنین شواهدی وجود دارد که این نوع از طب درمانی در افرادی که به اثرات این درمان اعتقاد داشته و حس مثبتی به آن دارند، بهترین نتیجه را دارد.

این نوع طب درمانی سنتی عوارض جانبی کمی دارد، بنابراین اگر در کنترل درد یا سایر بیماری‌ها با روش های معمول مشکل دارید، برای شما ارزش امتحان کردن را دارد.

نویسندگان:

• دکتر فاطمه مهربانی، متخصص طب سنتی و مدیر کارگروه طب مکمل
  • دکتر فرید مختاری، متخصص طب سنتی

• محمد, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ @ ۱۸:۴۴ پاسخ

سلام طب سوزنی درد داره ؟
    من خیلی میترسم

• هلدینگ سلامت دکتر بانوکا, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ @ ۰۴:۴۹ پاسخ

سلام محمد عزیز،
      طب سوزنی دردی که غیر قابل تحمل باشه نداره و اصلا جای ترس و نگرانی نیست. لطفا جهت گرفتن مشاوره و راهنمایی هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ با شماره تلفن‌ ۸۸۱۷۴۷۰۰-۰۲۱ کلینیک طب سنتی دکتر سریتا تماس بگیرید.