فواید کاهش وزن چیست؟

فواید کاهش وزن

فهرست

دسته بندی ها

فواید کاهش وزن برای سلامتی و سبک زندگی زیاد است.

برای بهره مندی از فواید کاهش وزن برای سلامتی وزن لازم نیست صدها کیلو وزن کم کنید. اگر در حال حاضر اضافه وزن دارید یا چاقی هستید، ممکن است بتوانید برای بهبود سلامت کلی خود، فقط مقدار کمی وزن کم کنید. در حقیقت، برخی مطالعات نشان می‌دهد که فقط 5 تا 10 درصد کاهش وزن می‌تواند سلامتی شما را تغییر دهد.

فواید کاهش وزن برای سلامتی

فواید کاهش وزن برای سلامتی می‌تواند به این معنی باشد:

  • کاهش خطر دیابت
  • فشار خون پایین
  • سطح کلسترول بهبود یافته
  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
  • تحرک بهبود یافته
  • کاهش درد مفاصل
  • سطح قند خون بهبود یافته
  • کاهش خطر سکته مغزی
  • کاهش کمردرد
  • کاهش خطر یا بهبود علائم آرتروز
  • کاهش خطر یا بهبود علائم آپنه خواب

پزشک شما می‌تواند اطلاعات شخصی‌تری در مورد مزایای سلامتی ارائه دهد که می‌توانید هنگام کاهش وزن مشاهده کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است برخی از داروها را کاهش یا از بین ببرید یا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید. پزشک شما همچنین ممکن است بتواند یک توصیه یا ارجاع به یک متخصص تغذیه یا فیزیوتراپیست ثبت نام شده برای کمک به شما در ایجاد یک برنامه کاهش وزن سالم ارائه دهد.

فواید کاهش وزن

فواید کاهش وزن برای سبک زندگی

علاوه بر مزایای پزشکی، در صورت لاغر شدن ممکن است سبک زندگی شما نیز بهبود یابد. افرادی که با موفقیت لاغر شده اند گزارش می دهند:

  • زندگی اجتماعی فعال‌تر
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود خواب
  • افزایش انرژی
  • بهبود زندگی جنسی
  • کاهش استرس
  • بهبود تصویر بدن
  • بهبود نشاط
  • بهبود خلق و خو

ارتباط کاهش وزن با روابط اجتماعی

مزایای پزشکی و سبک زندگی ممکن است به شما انگیزه دهد که به یک برنامه کاهش وزن پایبند باشید. اما برخی از افراد همچنین برای بهبود کیفیت رابطه سعی در کاهش وزن دارند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید برای نجات ازدواج خود وزن کم کنید.

این منطقه‌ای است که مزایای کاهش وزن روی آن مشکل است. در حالی که برخی از افراد بعد از کاهش وزن روابط بهتری دارند، اما کاهش وزن برای خوشحالی شخص دیگر همیشه یک ایده هوشمندانه نیست. ممکن است مشکلات دیگری در رابطه وجود داشته باشد که کاهش وزن آنها را برطرف نمی‌کند. و وقتی برای خوشحال کردن شخص دیگری رژیم می‌گیرید یا ورزش می‌کنید، ممکن است در آغاز وزن کم کنید، اما وزن اغلب برمی‌گردد.

داشتن حمایت اجتماعی مطمئناً می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش وزن شما داشته باشد، اما برای اطمینان از موفقیت طولانی مدت مطمئن شوید که در نهایت، برای خود و اهداف شخصی خود وزن کم می‌کنید.

کاهش چربی چگونه کار می‌کند؟

انرژی اضافی مصرف شده – معمولاً کالری دریافتی از چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها – به صورت تری گلیسیرید در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود. بدین ترتیب بدن شما انرژی را برای نیازهای آینده حفظ می‌کند. با گذشت زمان، این انرژی اضافی منجر به ایجاد مازاد چربی می‌شود که می‌تواند بر شکل بدن و سلامتی شما تأثیر بگذارد.

برای کاهش وزن، باید کالری کمتری از میزان سوزاندن خود دریافت کنید. از این به عنوان کسری کالری یاد می‌شود.

اگرچه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما دریافت 500 کالری روزانه کمتر شروع خوبی برای مشاهده چربی سوزی قابل توجه است.

با حفظ دریافت کالری روزانه کمتر به صورت مداوم، چربی‌ها از سلول‌های چربی آزاد شده و به ماشین‌های تولید کننده انرژی سلول‌های بدن شما موسوم به میتوکندری منتقل می‌شوند. در اینجا، چربی طی یک سری فرایندها برای تولید انرژی تجزیه می‌شود.

اگر کمبود کالری ادامه یابد، ذخیره چربی بدن همچنان به عنوان انرژی استفاده می‌شود و در نتیجه چربی بدن کاهش می‌یابد.

چربی آب شده کجا میره؟

با پیشرفت روند کاهش چربی، اندازه سلول‌های چربی به شدت کاهش می‌یابد، در نتیجه تغییرات قابل توجهی در ترکیب بدن ایجاد می‌شود.

محصولات جانبی کاهش چربی

هنگامی که چربی بدن از طریق فرآیندهای پیچیده درون سلول‌های شما برای انرژی تجزیه می‌شود، دو محصول جانبی عمده آزاد می‌شوند – دی اکسید کربن و آب.

دی اکسید کربن هنگام تنفس بازدم می‌شود و آب از طریق ادرار، عرق یا هوای بازدم دفع می‌شود. دفع این محصولات جانبی در حین ورزش به دلیل افزایش تنفس و تعریق بسیار افزایش می‌یابد.

فواید کاهش وزن

اول چربی کدام قسمت از بدن را از دست می‌دهید؟

معمولاً افراد مایل به کاهش وزن از ناحیه شکم، باسن و ران هستند.

در حالی که اثبات نشده است که کاهش وزن موضعی آنچنان موثر نیست، اما برخی از افراد تمایل دارند که از بعضی از قسمت‌های بدن سریعتر از دیگر قسمت‌های بدن وزن کم کن

عوامل ژنتیکی و سبک زندگی نقش مهمی در توزیع چربی بدن دارند.

علاوه بر این، اگر سابقه کاهش وزن و بازیابی مجدد وزن داشته باشید، چربی بدن ممکن است به دلیل تغییر سلول‌های چربی در طول زمان متفاوت توزیع شود.

چرا کاهش وزن بسیار سخت است؟

هنگامی که بیش از میزان کالری مورد نیاز بدن خود غذا می‌خورید، سلولهای چربی هم از نظر اندازه و هم از نظر تعداد افزایش می‌یابند.

وقتی چربی از دست می‌دهید، همین سلول‌ها می‌توانند کوچک شوند، هرچند تعداد آنها تقریباً یکسان است. بنابراین، دلیل اصلی تغییر در شکل بدن، کاهش اندازه سلول‌های چربی است – نه تعداد آنها.

این همچنین بدان معناست که هنگام کاهش وزن، سلول‌های چربی همچنان باقی می‌مانند و اگر برای حفظ کاهش وزن تلاش نشود، آنها می‌توانند به راحتی دوباره از نظر اندازه رشد کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این ممکن است یکی از دلایل دشوار نگه داشتن کاهش وزن برای بسیاری از افراد باشد.

مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن

اگر مشکل اضافه وزن دارید یا چاق هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستید:

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • دیابت نوع 2
  • برخی از انواع سرطان
  • آرتروز
  • کمردرد

چگونه می‌توانم بفهمم که باید وزن کم کنم؟

با محاسبه شاخص توده بدن (BMI) می‌توانید متوجه اضافه وزن خود شوید. این نشان می‌دهد که آیا شما وزنی مناسب برای قد خود هستید.

BMI خود را با ماشین حساب مخصوص محاسبه کنید.

اندازه کمر شما نیز مهم است. اگر خیلی بزرگ باشد، خطر مشکلات سلامتی شما بیشتر است.

 

چگونه می‌توانم با خیال راحت وزن کم کنم؟

بهترین راه برای کاهش وزن، ایجاد تغییرات کوچک و واقع بینانه در رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی شماست.

میزان فعالیت بدنی که باید انجام دهید به سن شما بستگی دارد. به عنوان مثال، بزرگسالان بین 19 تا 64 سال باید 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهند.

فواید کاهش وزن

4 گام برای کنترل چربی شکم

چهار گام برای کنترل چربی شکم وجود دارد: ورزش، رژیم غذایی، خواب و کنترل استرس.

1. ورزش:

ورزش شدید تمام چربی‌های شما از جمله چربی شکم را آب می‌کند.

حداقل 5 روز در هفته روزی 30 دقیقه ورزش متوسط ​​داشته باشید. پیاده روی به شرطی که به اندازه کافی سریع باشد که عرق بدن شما را دربیاورد و تنفس بدن تان را افزایش دهد، ضربان قلب را سریعتر از حد معمول کند، مورد قبول است.

برای اینکه در نیمی از زمان به همان نتایج برسید، سرعت خود را بالا ببرید و یک ورزش شدید – مانند آهسته دویدن یا پیاده روی داشته باشید. شما باید این کار را به مدت 20 دقیقه در روز و 4 روز در هفته انجام دهید.

اگر از قبل متناسب هستید، آهسته بدوید، یا اگر برای آهسته دویدن آماده نیستید با شیب روی تردمیل راه بروید.

2. رژیم غذایی:

هیچ رژیم جادویی برای کاهش چربی شکم وجود ندارد. اما وقتی با رژیم غذایی اقدام به لاغری  می‌کنید، چربی های شکم معمولاً اول از همه آب می‌شوند.

دریافت فیبر کافی می‌تواند کمک کند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد افرادی که روزانه 10 گرم فیبر محلول می‌خورند – بدون تغییر در رژیم غذایی دیگر – با گذشت زمان نسبت به دیگران چربی شکم کمتری ایجاد می‌کنند. این کار به راحتی خوردن دو سیب کوچک، یک فنجان نخود سبز یا یک فنجان لوبیا چیتی است.

3. خواب:

در یک مطالعه، افرادی که 6 تا 7 ساعت در هر شب می‌خوابند در طی 5 سال در مقایسه با کسانی که 5 ساعت یا کمتر از 8 ساعت در شب می‌خوابند، چربی شکمی کمتری پیدا کردند. خواب شاید تنها چیزی نبود که مهم بود – اما این بخشی از تصویر بود.

4. استرس:

همه استرس دارند. نحوه مدیریت و کنترل آن مهم است. بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از: حضور در جمع دوستان و خانواده، مدیتیشن، ورزش و مشاوره.

منابع:

1.healthline.com

2.webmd.com

3.nhs.uk

4.verywellfit.com

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *