قاعدگی در طب سنتی چه اهمیتی دارد؟

قاعدگی در طب سنتی

فهرست

دسته بندی ها

قاعدگی در طب سنتی و اهمیت بهداشت قاعدگی عنوان این مقاله است.

سیکل قاعدگی یا سیکل ماهانه به معنای یک دوره قاعدگی شامل همه روزهای خونریزی و پاکی است که از ابتدای خونریزی قاعدگی یا همان پریود در یک دوره شروع می‌شود و تا ابتدای خونریزی قاعدگی سیکل بعدی ادامه می‌یابد. سیکل قاعدگی نتیجه ارتباطات و تعاملات مغز (هیپوفیز و هیپوتالاموس)، تخمدان و رحم است. در طب ایرانی قاعدگی تحت تأثیر اعضای دیگری نیز خواهد بود که مهم‌ترین آنها کبد است. همه این اعضا باید سالم کار کنند تا بانو سیکل قاعدگی منظمی داشته ‌باشد.

قاعدگی طبیعی و سالم

پس سیکل قاعدگی طبیعی نشانه سلامت اعضای مختلفی در بدن بانو و نشانه سلامت بانوان است.

علاوه بر اینکه قاعدگی طبیعی نشانه سلامت بانو است، خودش عامل سلامت بدن و همچنین بارداری سالم و نسل سالم است. یعنی غیر از اینکه قاعدگی سالم برای بارداری سالم لازم است، قاعدگی طبیعی موجب سلامت کلی بانو هم می‌شود و میبینیم که بانوانی که قاعدگی طبیعی ندارند؛ دچار انواع و اقسام مشکلات جسمی و روحی مانند:

  • کم خونی
  • ضعف
  • مشکلات پوستی
  • ریزش مو
  • افسردگی
  • و استرس

می‌شوند.

پس قاعدگی طبیعی و سالم بسیار مهم است که هم نشانه سلامت بانو و هم عامل سلامت جسم و روح بانو و هم لازمه نسل سالم است.

قاعدگی در طب سنتی

قاعدگی در طب سنتی چگونه طبیعی و سالم می‌شود؟

قاعدگی در طب سنتی زمانی طبیعی و سالم است که سبک زندگی صحیحی داشته ‌باشیم. اصلاح سبک زندگی گام اول درمان در طب ایرانی است و با اصلاح سبک زندگی بسیاری از اختلالات قاعدگی بدون نیاز به دارو بهبود می‌یابند و در صورت نیاز به مصرف دارو، اصلاح سبک زندگی مدت زمان درمان دارویی را کوتاه کرده و موجب اثرات درمانی ماندگارتری در بدن فرد می‌شود. همچین در بانوانی که قاعدگی منظم و طبیعی دارند باید سبک زندگی سالمی داشته ‌باشند تا بتوانند نظم و سلامت قاعدگی خود را حفظ کنند.

[aparat id=’4e1rQ’]
پیشنهادات طب سنتی برای کاهش درد در دوران قاعدگی

سبک زندگی سالم در قاعدگی در طب سنتی چیست؟

سبک زندگی سالم در قاعدگی در طب سنتی شامل اصلاح موارد زیر است:

  • بهداشت فردی
  • تدابیر محل زندگی
  • تدابیر لباس پوشیدن
  • ورزش
  • تغذیه
  • خواب
  • اجابت مزاج
  • حالات روحی- روانی.

بهداشت فردی در قاعدگی را چگونه رعایت کنیم؟

از آنجا که در ایام خونریزی قاعدگی دهانه رحم بازتر است، احتمال عفونت بیشتر است. بنابراین رعایت بهداشت فردی در روزهای خونریزی قاعدگی اهمیت زیادی دارد. بانوان در ایام قاعدگی باید از پدهای تمیز و بهداشتی استفاده کنند. هر 4-6 ساعت حتی در صورت پر نشدن کامل، پد راعوض کنند.

در قاعدگی چگونه حمام کنیم؟

در روزهای خونریزی توصیه به پرهیز از حمام طولانی مدت می‌شود ولی این باور که بانوان در ایام خونریزی حمام نروند؛ اشتباه است. دوش گرفتن به مدت کوتاه با آب گرم مانعی ندارد. ولی بانوان باید از حمام طولانی مدت و یا حمام با آب سرد و یا با آب جوش در روزهای پریود پرهیز کنند. همچنین از دوش واژینال و نشستن در وان و جکوزی در هنگام پریود بپرهیزند.

[aparat id=’4Qymb’]
ویدیو : استحمام در دوران قاعدگی

تدابیر محل زندگی در قاعدگی چیست؟

بانوان در ایام خونریزی قاعدگی از نشستن در مکان‌های سرد مانند نشستن روی سنگ و سرامیک پرهیز کنند. همچنین از نشستن در مکان‌های مرطوب بپرهیزند.

تدابیر لباس پوشیدن در قاعدگی کدام است؟

بانوان همیشه باید از لباس زیر نخی استفاده کنند و در ایام خونریزی قاعدگی لباس‌هایی بپوشند که کمر، باسن، شکم، ران و ساق پا را بپوشاند. همچنین برای راه رفتن روی سنگ وسرامیک منازل از پاپوش یا صندل استفاده کنند.

قاعدگی در طب سنتی

تغذیه در قاعدگی از نظر طب ایرانی چگونه باشد؟

تدابیر غذایی در بانوان باید در همه ماه یعنی در ایام پاکی و خونریزی رعایت شود تا قاعدگی منظم و سالمی داشته‌باشند. تدابیر تغذیه شامل آداب غذا خوردن، پرهیزات و توصیه‌های غذایی است.

چرا برای داشتن قاعدگی سالم باید آداب غذا خوردن را رعایت کنیم؟

زیرا اگر غذای با کیفیت و خوبی بخوریم ولی آداب غذا خوردن را رعایت نکنیم، خون خوبی تولید نشده و ماده خوبی به اعضا نمی‌رسد و اعضایی مانند مغز، کبد، تخمدان و رحم به‌خوبی عمل نمی‌کنند و در نتیجه قاعدگی خوبی اتفاق نمی‌افتد. بنابراین رعایت آداب غذا خوردن بسیار مهم است. بعضی از آداب غذا خوردن مانند خوب جویدن غذا، پرهیز از درهم خوری و غذا خوردن در ساعات منظم شبانه‌روز است.

[aparat id=’h6UW5′]

ویدیو مصرف آهن در دورا قاعدگی

قاعدگی در طب سنتی؛ چه غذاهایی نخوریم؟

برای داشتن قاعدگی سالم خانم‌ها باید در همه ماه یعنی در روزهای پاکی و پریود غذاهای مناسب با ویژگی‌های شخصی خود شامل سن، بیماری‌های زمینه‌ای و مزاج را مصرف کنند. ولی همه بانوان در حوالی قاعدگی یعنی از حدود سه چهار روز قبل از قاعدگی از خوردن بعضی مواد غذایی باید پرهیز کنند.

 بانوان در حوالی قاعدگی از خوردن ترشی، شوری، سرکه، آبغوره، هر چیز با طعم ترش مثل میوه‌های ترش و چاشنی های ترش پرهیز کنند. همچنین از خوردن انواع کنسرو، انواع سس، پیتزا، لازانیا، انواع فست فود، آش رشته، حلیم، کله‌‍پاچه و ادویه‌جات تند بپرهیزند.

قاعدگی در طب سنتی؛ چه غذاهایی بخوریم؟

حوالی قاعدگی یعنی از حدود 4-5 روز قبل از قاعدگی خصوصا در روزهای ابتدایی خونریزی غذاهای مقوی و خونساز مصرف کنند و از مواد غذایی مانند گوشت گوسفند، به، سیب، هویج در برنامه غذایی خود استفاده کنند. بانوان می‌توانند با این مواد غذایی غذاهایی مانند چلو گوشت، کباب چنجه، تاس کباب، خورش به، خورش سیب  و خورش هویج تهیه کنند.  چاشنی مناسب برای ایام پریود رب انار شیرین و ملس است. همچنین میان وعده مناسب برای روزهای خونریزی سیب ملس یا شیرین، گلابی، انجیر و بادام پوست کنده و نوشیدنی مناسب آب سیب، آب هویج و شیربادام است.

[aparat id=’CsKeQ’]
ورزش در دوران قاعدگی برای کاهش درد

ارتباط خواب و قاعدگی از نظر طب ایرانی چیست؟

خواب منظم و به‌موقع برای همه افراد توصیه می‌شود و از آنجا که تنظیم قاعدگی نتیجه تعاملات هورمونی در بدن است، برای داشتن پریود منظم نیاز به خواب شبانه و زود هنگام و منظم اهمیت بیشتری می‌یابد.

ارتباط دفع مدفوع و قاعدگی از نظر طب ایرانی چیست؟

رحم با روده مجاور است و اختلالات گوارشی از جمله یبوست اثرات نامطلوبی بر رحم و قاعدگی دارد. پس بانوان باید مشکلات گوارشی از جمله یبوست نداشته باشند.

ارتباط حالات روحی و قاعدگی از نظر طب ایرانی چیست؟

حالات روحی بانو در نظم و روند قاعدگی بسیار اثرگذار است. از سویی بانوان به دلیل تغییرات هورمونی قبل یا حین قاعدگی دچار اختلالات خلقی می‌شوند که در بعضی افراد موجب تغییرات شدید خلقی مانند پرخاشگری و عصبانیت می‌شود. چانچه خانم‌ها در همه سیکل شامل روزهای پاکی و خونریزی روحیه شاد و آرامش روحی داشته‌باشند، میزان تغییرات خلقی کاهش یافته و این تغییرات خلقی قابل کنترل می‌شود.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از دکتر زنان طب سنتی کلیک کنید.