ولوواژینیت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ولوواژینیت

ولوواژینیت التهاب ناحیه تناسلی خارجی یا عفونت واژن است.

این یک بیماری رایج است که زنان و دختران در هر سنی را تحت تاثیر قرار می‏‌د‌‌هد و علل مختلفی دارد. نام‏‌های دیگر این بیماری ولوویت و واژینیت است.

ولوواژینیت به دو دسته عفونی و غیر عفونی تقسیم می‏‌شود. گاهی ترشحات واژن زیاد و آزار دهنده است اما عفونی نیست.

واژینیت عفونی سه علت شایع دارد که عبارتند از نوع:

• قارچی
  • باکتریال
  • و تریکوموناس.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‏ها (CDC) ، ولوواژینیت باکتریایی نزدیک به ۳۰ درصد از زنان در ایالات متحده را  در طول زندگی خود را تحت تاثیر قرار می‏‌دهد.

این نوع واژینیت شایع‌‏ترین نوع واژینیت است. یک منبع معتبر CDC در سال ۲۰۱۷ نشان می‌‏دهد که کاندیدیازیس واژینال (عفونت قارچی) دومین عفونت  شایع واژن است.

چه عواملی باعث ایجاد ولوواژینیت می‌‏شوند؟

بسیاری از محرک‏‌ها می‏‌توانند باعث ایجاد عفونت در واژن و نواحی اطراف شوند. متداول‏‌ترین عامل ایجاد این بیماری، باکتری‏‌ها هستند. علل شایع دیگر عبارتند از:

1. قارچ‏ها
  2. ویروس‏ها
  3. انگل‏ها
  4. فاکتورهای محیطی
  5. عفونت‏‌های مقاربتی (STI)
  6. قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده و آلرژن‏‌های شیمیایی
  7. باکتری‏‌ها

لازم است بدانید که چاقی، مصرف زیاد آنتی بیوتیک یا قرص‏‌های جلوگیری از بارداری، استفاده از دوش واژینال، استفاده از برخی شامپوها، صابون و کرم‌های بهداشتی و زیبایی در ناحیه تناسلی، استفاده از برخی موادی که جهت زدودن موهای زائد، می‌‏تواند شما را مستعد ابتلا مکرر به واژینیت کند.

باکتری

باکتری‏‌های خاصی می‏‌توانند تکثیر و باعث ایجاد ولوواژینیت شوند. گاردنرلا یک باکتری رایج در واژن است. رشد بیش از حد آن، منجر به واژینوز باکتریایی است. استرپتوکوک یا استافیلوکوک نیز می‏‌تواند وجود داشته باشد اما معمولا منجر به عفونت نمی‌‏شود. یک عفونت باکتریایی می‌‏تواند باعث ترشح خاکستری سفید با بوی ماهی شود. شایع‌ترین علامت عفونت باکتریایی بوی بد ترشحات است. علایم معمولا حین قاعدگی یا بلافاصله بعد از آن تشدید می‏‌شود.

قارچ

یکی از شایع‌‏ترین علل ولوواژینیت، کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ می‌‏تواند باعث خارش دستگاه تناسلی و ترشح واژن غلیظ و سفید با بافتی مانند پنیر شود.

مهمترین علامت این ترشحات:

• سوزش
  • خارش
  • و التهاب ناحیه تناسلی

است.

برخی از خانم‌‏ها بعد از استفاده از آنتی‏بیوتیک‏‌ها عفونت قارچی را تجربه می‌‏کنند. این امر به این دلیل است که آنتی‏بیوتیک‏‌ها می‏‌توانند باکتری‌‏های ضد قارچی که به طور طبیعی در واژن زندگی می‌‏کنند را از بین ببرند. علایم این افراد قبل از قاعدگی بیشترین شدت را دارد.

ویروس

ویروس‏‌هایی که می‏‌توانند باعث ایجاد ولوواژینیت شوند، معمولا از راه جنسی منتقل می‏‌شوند. این موارد شامل تبخال و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

انگل

کرم، گال و شپش می‌‏توانند باعث التهاب روده و مهبل شوند.

فاکتورهای محیطی

بهداشت ضعیف و آلرژن‏‌ها نیز می‏توانند باعث این بیماری شوند. لباس‏‌های تنگ می‏‌توانند به پوست مالیده و باعث تحریک ناحیه شده و رطوبت را در منطقه افزایش دهند.

پوست تحریک شده نسبت به پوست سالم نسبت به ولوواژینیت حساس‏تر است. تحریک همچنین می‏تواند بهبود را به تاخیر اندازد.

عفونتهای مقاربتی (STI)

تریکوموناس می‌‏تواند باعث ولوواژینیت شود. این عفونت باعث ناراحتی دستگاه تناسلی، خارش و ترشحات زیاد می‏‌شود. ترشحات می‏‌تواند به رنگ زرد، سبز یا خاکستری باشد. اغلب بوی بد دارد. علایم این نوع واژینیت هم حین قاعدگی یا بلافاصله بعد از آن تشدید می‌شود. کلامیدیا، سوزاک و تبخال نیز می‏‌توانند باعث واژینیت شوند.

ولووواژینیت

مواد شیمیایی

بعضی از مواد شیمیایی می‏‌توانند باعث ولوواژینیت شوند. این موارد اغلب در صابون‏‌ها، اسپری‏‌های زنانه، عطرها و داروهای ضد بارداری واژن یافت می‌شوند. مواد شیمیایی که می‌توانند یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند، عبارتند از:

1. پارابن
  2. سولفات سدیم
  3. تریکوزان
  4. دیوکسان

اگر هر یک از این مواد موجود در مواد شوینده مخصوص لباسشویی یا صابون شماست، ممکن است بخواهید به یک مارک  با آلرژی زایی کمتر یا بدون عطر تغییر دهید. این تغییر می‌‏تواند به جلوگیری از عود مجدد عفونت شما کمک کند.

ولوواژینیت در کودکان

بیماری ولوواژینیت شایع‎ترین شکایت در دختران در سنین قبل از بلوغ است. پزشکان معتقدند که این به دلیل پایین بودن میزان استروژن است. با شروع بلوغ، واژن اسیدی‏تر می‌شود و عفونت‏‌ها معمولا متوقف می‏‌شوند. ولوواژینیت در کودکان را می‏‌توان با استحمام روزانه، استروئیدها و آنتی بیوتیک‏‌های موضعی با دوز کم درمان کرد. مهم است که به کودک خود در مورد بهداشت مناسب حمام توصیه کنید. پوشیدن لباس زیر پنبه‏‌ای مناسب و ضخیم می‏‌تواند از بروز دوباره عفونت جلوگیری کند.

علائم ولوواژینیت چیست؟

علائم ولوواژینیت متفاوت است و به علت آنها بستگی دارد. به طور کلی علائم می‏‌توانند شامل موارد زیر باشند:

1. تحریک ناحیه تناسلی
  2. خارش
  3. التهاب در اطراف لب و نواحی پرینه
  4. ترشحات زیاد واژن
  5. بوی بد ترشحات
  6. ناراحتی هنگام دفع ادرار

ولوواژینیت چگونه تشخیص داده می‏‌شود؟

پزشک شما با بحث در مورد علائم و احتمالا جمع‎آوری نمونه‎ای از ترشحات واژینال برای آزمایش ولوواژینیت تشخیص می‏‌دهد. در بیشتر موارد، پزشک شما نیاز به معاینه لگن دارد. برای شناسایی صحیح علت التهاب ممکن است یک نمونه مرطوب لازم باشد که مقداری ترشحات واژن روی لام برای ارزیابی میکروسکوپی قرار می‏‌گیرد.

سپس پزشک شما می‏‌تواند ارگانیسم ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده و این کار به سریع‌‏تر و موفقیت ‏آمیزتر شدن درمان کمک می‏‌کند. در موارد نادر، ممکن است برای شناسایی ارگانیسم نیاز به اقدامات جدی‏تر مانند بیوپسی از ناحیه ولو باشد. این بدان معناست که پزشک‌تان برای بررسی بیشتر، نمونه کوچکی از بافت را خواهد گرفت. بیوپسی معمولا تنها در صورت عدم موفقیت روش‎های درمانی سنتی لازم است.

ولوواژینیت

ولوواژینیت از دیدگاه طب سنتی چیست؟

ترشحات طبیعی (فیزیولوژیک): ترشحات در سیلان طبیعی در بالغین معمولا:

• رقیق
  • شفاف
  • بی‌رنگ
  • فاقد هرگونه تیرگی
  • بدون بو
  • و کمی کش‌دار

است. این ترشحات در روز ۱۸-۱۰ سیکل ماهانه یعنی قبل از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد. در طب سنتی ایران ذیل مبحث سیلان رحم به علائم بیماری ولوواژینیت اشاره شده و علت آن‏را افزایش مواد زائد در بدن یا رحم می‏‌دانند.

اگر غلبه در اخلاط چهارگانه:

• دم
  • صفرا
  • سودا
  • و بلغم

در بدن باشد. یکی از راه‏‌های دفع آن از طریق حم است. گاهی غلبه اخلاط چهارگانه وجود ندارد اما قوه غذارسان رحم خوب کار نمی‏‌کند و مواد هضم نشده زیادی در رحم تولید شده و به شکل ترشحات دفع می‏‌شود.

این عفونت قارچی چگونه درمان میشود؟

درمان صحیح ولوواژینیت بستگی به نوع عفونت و ارگانیسم ایجاد کننده مشکل دارد. درمان برخی از انواع ولوواژینیت توسط خودتان و با درمان‏‌های خانگی ممکن است. اما حتما قبل از شروع هرگونه درمان خانگی با پزشک خود صحبت کنید.

درمانهای خانگی

اگر در گذشته به عفونت قارچی مبتلا شده‌‏اید، ممکن است با استفاده از محصولات بدون نسخه موجود در هر داروخانه، ولوواژینیت را درمان کنید، از جمله:

1. کرم‌های واژن
  2. شیاف‌ها
  3. پمادهای موضعی
  4. قرص‌‏های خوراکی

سیر خرد شده و روغن نارگیل که هر دو به دلیل خاصیت ضد باکتریایی شناخته شده، ممکن است به درمان این بیماری نیز کمک کنند.

درمان کامل واژینیت مکرر از دیدگاه طب سنتی را در مقاله …. بخوانید.

شما ممکن است با نشستن در یک آبزن برخی از علائم ولوواژینیت خود را تسکین دهید. یک حمام گرم و کم عمق که فقط ناحیه باسن تا ناف را در بر‏می‎گیرد. اگر دلیل این علائم باشد، اضافه کردن روغن درخت چای یا مقدار کمی سرکه یا نمک دریا یا گلاب به حمام ممکن است به از بین بردن برخی از باکتری‏‌ها کمک کند. مراقب باشید خیلی طولانی در آبزن ننشینید. از یک حوله استفاده کنید تا ناحیه مرطوب را بعد از حمام به طور کامل خشک کنید. اگر التهاب یا ترشحات بعد از یک هفته درمان خانگی بهبود پیدا نکرد، با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است روال بهداشت شخصی را برای کمک به بهبود عفونت و جلوگیری از عود مجدد آن توصیه کند. این کار می‌‏تواند شامل استفاده از آبزن، استفاده از مواد خاص جهت شستشو پاک کردن مناسب پس از استفاده از توالت باشد. پیشنهادات دیگر شامل پوشیدن لباس نخی و لباس زیر پنبه‎ای برای گردش هوا و کاهش رطوبت در منطقه است. درآوردن لباس زیر هنگام خواب نیز می‏تواند به جلوگیری از ولووواژینیت کمک کند. ضمنا باید از مصرف صابون‎های معطر، دوش واژینال و پودرهای شستشو خودداری کنید.

سلامت جنسی

رعایت اصول صحیح آمیزش و رابطه جنسی محافظت شده مهم است. اگر رابطه جنسی مشکوک داشته‌‏اید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

چشم انداز درمان آن چیست؟

بیشتر موارد ولوواژینیت در صورت صحیح درمان سریع التیام می‌یابد. اگر در طی یک هفته بهبودی ندیدید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است متوجه شوید که روش‌‏های درمانی جایگزین مؤثرتر است.

امتیازدهی به مقاله
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x