آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی

آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی

فهرست

دسته بندی ها

هر خانم بزرگسالی ممکن است در دوره‌ای از زندگی زناشویی خود تصمیم به بچه‌دار شدن گیرد. از نظر جسمی و ذهنی آمادگی‌هایی برای بارداری لازم است که برای کسب این آمادگی می‌توان از پزشکان طب مدرن کمک گرفت. امروزه متخصصان طب سنتی در تعامل کامل با پزشکی مدرن هستند و می‌کوشند که با بهره‌گیری از مواد طبیعی و اصول درمانی غیرتهاجمی، روش‌های آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی را اجرا کنند. این آمادگی مستلزم این است که در ابتدا از نظر شرایط روحی و جسمی در وضعیت قابل قبولی باشید، به‌عنوان مثال درباره آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی پژوهش‌های گسترده‌ای صورت گرفته که چکیده‌ای از این مقالات را در ادامه خواهید خواند.

عملکرد رحم چگونه است؟

رحم از اجزای سیستم تولید مثل در بدن زنان است و از غده‌هایی که با ماهیچه‌های نرم و منعطف پوشیده شده‌اند‌، تشکیل شده. هر ماه یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد شده و حدودأ 14 روز بعد از عادت ماهیانه‌ در دیواره رحم جای می‌گیرد.. اگر در این مدت تخمک بارور نشود در انتهای سیکل پریود که معمولا 28 روز است‌، تخمک به همراه مخاط جداره رحم شروع به ریزش کرده و عادت ماهیانه بعدی شروع می‌شود.

طب سنتی و مسائل زنان

حتماً بسیاری از ما بانوان به توصیه مادربزرگ‌هایمان از گرمی‌جات برای کاهش درد عادت ماهیانه استفاده کرده‌ایم یا چیزهایی درباره تأثیرات مثبت عرق رازیانه بر شیردهی زنان شنیده‌ایم. طب سنتی پیوند عمیقی با فرهنگ و سنت‌های ایرانی دارد از این رو با داشتن پشتوانه‌ای تاریخی و فرهنگی اعتماد عمومی را با خود به همراه دارد. نکته حائز اهمیت این است که امروزه طب سنتی در مراکز آموزشی به‌صورت آکادمیک تدریس می‌شود و پزشکان پس از گذراندن دوره دکتری عمومی می‌توانند این دوره را دنبال کنند. پس بانوان با اطمینان بیشتری می‌توانند برای درمان ناباروری و مشکلات زنانه خود از پزشکان طب سنتی که در مراکز معتبر فعالیت دارند کمک بگیرند.

طب سنتی و بارداری

عوامل تأثیرگذار بر آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی بیشتر مبتنی بر تغذیه سالم و تحرک است. سبک زندگی سالم می‌تواند توان باروری را در بانوان و آقایان افزایش می‌دهد. خواب منظم و باکیفیت سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و برای باروری آمادگی ذهن و جسم افزایش می‌یابد. همچنین رعایت آداب خوردن غذا و نوشیدنی‌ها از راه‌های بالابردن کیفیت هاضمه سلامت بدن است.

مثال معروفی که در میان انگلیسی زبانان رایج است، می‌گوید :  تو همان چیزی هستی که می‌خوری! (you are what you eat)

آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی
طب گیاهی نیز یکی از راه‌های آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی است

افزایش آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی

در نظر داشته باشید روش‌هایی که ارائه خواهد شد برای افزایش آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی هستند و اگر شما به بیماری خاصی مثل آندومتریوز یا فیبروز رحم مبتلا هستید، حتما در ابتدای امر با پزشک معالج خود مشورت کنید وشرایط خود را توضیح دهید.

راهکارها:

ورزش منظم

این اولین قدم برای بهبود هرگونه مشکل در سلامتی رحم و بهبود عملکرد آن است. پیاده‌روی و یوگای بارداری دو مورد از بهترین راه‌ها برای افزایش گردش خون و بهبود قدرت و انعطاف ماهیچه‌های اطراف رحم است که موجب افزایش آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی می‌شود. اخیراً دو پژوهش در آمریکا و هند صورت گرفته‌اند که نتایج جالب توجهی را نشان داده‌اند. طبق این تحقیقات، افرادی که تحت درمان ناباروری به روش IVF  بودند، با کاهش سطح اضطراب و استرس نتایج درمان‌شان به‌شکل معنی داری افزایش پیدا کرد، همین مساًله برای افرادی که به‌طور منظم یوگا می‌کردند نیز اتفاق افتاده بود.

پاکسازی برای باروری

پاکسازی برای باروری یعنی زمانی که سطح هورمون‌ها را در خون متعادل‌سازی می‌کنیم و کبد را تقویت می‌کنیم. کبد سموم بدن را فیلتر می‌کند، این سموم شامل هورمون‌های اضافه در بدن هستند که موجب نامتعادل شدن وضعیت هورمونی بدن می‌شوند. در نتیجه کبد نقش کلیدی در پاکسازی هورمونی و ایجاد تعادل در میزان آن‌ها دارد.

پاکسازی باروری نیز به یک مرحله از عملکرد رحم اشاره دارد. زمانی که رحم خالی از هر ماده‌ای باشد. برای پاکسازی هرجه بیشتر رحم، استفاده از برخی گیاهان دارویی و مواد غذایی توصیه می‌شود. این گیاهان باعث می‌شوند که خون قدیمی و بافت‌های به‌جامانده از سیکل عادت ماهیانه دفع شود تا از التهاب و عفونت جلوگیری شود.

خود ماساژدهی

خود ماساژدهی یکی از آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های افزایش آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی است. این مورد را می‌توانید به‌راحتی و در منزل انجام دهید. متخصصان طب سنتی ماساژ را برای بهبود گردش خون و عملکرد بدن پیشنهاد می‌کنند. خود ماساژدهی به‌صورت حرکات چرخشی کف دست در نواحی زیرشکم برای کاهش دردهای قاعدگی و بهبود عملکرد رحم و تخمدان‌ها استفاده می‌شود.

شاید تصور کنید که ماساژ بدن توسط خود فرد کار بااهمیتی نباشد، در ادامه چند مورد از فوائد خودماساژدهی برای افزایش آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی را بررسی خواهیم کرد:

1- افزایش گردش خون در رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ

2- بهبود تعادل هورمون‌ها

3- کمک به رحم برای دفع خون و بافت‌های قدیمی

4- افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن که موجب کاهش دردهای رحمی می‌شود

5- باعث اکسیژن رسانی و گردش خون تازه به سمت رحم می‌شود

6- باعث جلوگیری از لخته شدن خون در نواحی اطراف آن می‌شود

7- موجب تقویت عضلات شکمی و استحکام ماهیچه‌های رحم می‌شود.

لازم به ذکر است که تمریناتی موجود در این مقاله صرفاً برای تقویت رحم هستند و کارکرد درمانی و تخصصی ندارند. بهتر است برای مداخلات درمانی تخصصی به پزشکان متخصص طب سنتی در حوزه زنان مراجعه کنید. کلینیک دکتر سریتا ارائه‌دهنده خدمات مربوط به بیماری‌های زنان است.

درمان با ماساژ روغن کرچک

ماساژدرمانی با روغن کرچک هم یکی از راه‌های آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی است. این ماساژ موجب بهبود گردش خون شده و بافت‌های دردناک را بهبود می‌بخشد. این روش از طب سنتی به‌عنوان درمان مکمل روش‌های طب مدرن استفاده می‌شود. ترکیبات روغن کرچک برای حفظ سلامت رحم لازم است.

طب گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی موجب تنظیم تعادل هورمون‌ها و منظم شدن قاعدگی می‌شود. در طب سنتی چینی داروهای گیاهی برای پاکسازی و فیلتر شدن خون استفاده می‌شود. همچنین تعداد گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد (برای بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک، آندومتریوز، کیست تخمدان و فیبروم رحم استفاده می‌شود) و آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی را برای اشخاص عملی می‌کند.

*استفاده از داروهای گیاهی باید تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی صورت گیرد تا از عوارض جانبی آن جلوگیری شود.

برنامه سه ماهه برای سلامتی رحم:

اگر برای سلامت رحم خود به‌دنبال برنامه‌ای مناسب هستید، در ادامه یک برنامه سه ماهه برای بهبود عملکرد رحم و خون‌رسانی بیشتر به بافت‌های آن و همچنین تنظیم سطح هورمون‌های بدن ارئه خواهیم‌داد. بهتر است حداقل 3 تا 6 ماه این روند را ادامه دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. این فرآیند را در زمان بعد از اتمام عادت ماهیانه و شروع تخمک‌گذاری انجام دهید. در این‌صورت با ایجاد آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی احتمال باردارشدن طی این پروسه بالاتر می‌رود.

روش اجرای پروسه:

تمرینات ماه اول:

1- روزی 8 لیوان آب بنوشید

2- حداقل روزی 5 دقیقه پیاده‌روی کنید.

3- پاکسازی رحم

4-خودماساژدهی

5- ماساژ با روغن کرچک

تمرینات ماه دوم:

1- مصرف روزازنه 8 لیوان آب

2- تمرینات ورزشی/ پیاده‌روی/ یوگای مناسب برای بارداری

3- استفاده از روغن کرچک

تمرینات ماه سوم:

1- نوشیدن روزانه 8 لیوان آب

2- تمرینات ورزشی/ پیاده‌روی/ یوگای مناسب برای بارداری

3- مراقبت‌هایی برای بارداری

4- ماساژ روزانه با روغن

دریافت خدمات حیطه زنان و افزایش آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی

آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی
شما می‌توانید تمامی خدمات مربوط به طب سنتی را از طریق کلینیک سریتا زیرمجموعه هلدینگ طب سنتی بانوکا دریافت کنید

شما می‌توانید تمامی خدمات مربوط به طب سنتی را از طریق کلینیک سریتا زیرمجموعه هلدینگ طب سنتی بانوکا دریافت کنید. تیمی از پزشکان متخصص حوزه طب سنتی برای ارتقا سلامتی بانوان و آگاه‌سازی آنان در تلاش هستند. برای ویزیت با پزشک طب سنتی برای افزایش توان باروری و آگاهی از روش‌های آمادگی رحم برای بارداری در طب سنتی می‌توانید به‌صورت آنلاین و حضوری اقدام کنید.

دکتر زهرا بعیری از متخصصین این حوزه هستند که در کلینیک دکتر سریتا مشغول به فعالیت درمانی در حوزه زنان و زایمان برای درمان نازایی و مشکلات باروری می‌باشند.

با ما در تماس باشید.

منبع: verywellhealth.com ;

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از دکتر زنان طب سنتی کلیک کنید.