اختلالات جنسی چیست و چگونه تعریف می‌شوند؟

اختلالات جنسی

فهرست

دسته بندی ها

اختلالات جنسی یعنی چی؟ رفتار جنسی اگر نامناسب باشد چگونه تعریف و شناسایی می‌شود با ما همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری داشته باشید.


آنچه می‌خوانید:

  • رفتار جنسی بهنجار
  • دو نوع مشکل در رفتار جنسی
  • اختلالات جنسی ممکن است به دو شیوه بروز کند
  • اختلالات جنسی مربوط به میل و غریزه جنسی
  • اختلال برانگیختگی جنسی
  • اختلالات ارگاسم
  • اختلال انزال زود رس
  • اختلال درد جنسی

رفتار جنسی بهنجار

دیدگاه‌های امروزی تقریبا با مسامحه زیادی به ظهور و بروز رفتارهای متنوع جنسی نگاه می‌کنند.حتی اگر غیر معمول و نامتعارف باشد. مگر زمانی که اولا آن رفتار آسیب و اختلال جدی در عملکرد فرد داشته باشد و دوما باعث درگیر شدن افرادی در آن رفتار شود که نسبت به انجام آن رضایت نداشته و یا مانند کودکان اختیاری برای انجام آن نداشته باشند.

دو نوع مشکل در رفتار جنسی

دسته اول کسانی که اختلال عملکرد جنسی دارند. یعنی کسانی که عملکرد مناسب و رضایت بخشی را در حین رابطه جنسی خود احساس نمی‌کنند. مثلا تحریک نشوند و یا توانایی ارضا شدن را نداشته باشند.

دسته دوم کسانی هستند که مبتلا به اختلالات پارافیلیک هستند. این اختلالاتی است که در آن ” تحریک جنسی” نسبت به اشیا و افراد نامناسب رخ می‌دهد. کلمه فیلیلا یعنی جاذبه و علاقه بسیار شدید و ” پارا” یعنی غیر معمول و نبهنجار.پارافیلیا در کل یعنی گرایش و علاقه شدیدبه چیزی که نابهنجار و غیر معمول است.” الگوهای تحریک جنسی ” پارافیلیایی و نابهنجار اغلب محدود کننده به نظر می‌رسند. هر چند ممکن است باعث تحریک جنسی و لذت شهوانی فرد شوند. اغلب منجر به عدم رضایت جنسی برای هر دو شریک جنسی خواهد شد.

اختلالات جنسی

اختلالات جنسی ممکن است به دو شیوه بروز کند:

اول

عمومی و تعمیم یافته در هر موقعیت جنسی فرد آن مشکل را تجربه می‌کند.

دوم

موقعیتی یا وابسته به موقعیت که در برخی از اوقات خاص فرد صرفا در بعضی از زمان‌ها و در شرایط خاصی و یا افراد خاصی آن مشکل جنسی را تجربه می‌کند.

و یک تقسیم بندی دیگراز اختلات جنسی هم داریم:

اول: اختلال جنسی ناشی از عوامل روان‌شناختی و دو: اختلال جنسی ناشی از عوامل شناختی وجسمی

زمانی که از حالت‌ دوم سخن می‌گوییم که عوامل جسمی که عوامل جسمی مرتبط در شکل‌گیری آن اختلال جنسی خاص نقش داشته باشد.

اختلالات جنسی مربوط به میل و غریزه جنسی

سه اختلال نشان‌دهنده‌ی مشکلات مرتبط با مرحله‌ی میل جنسی و برانگیختگی جنسی است. دو اختلال از آن‌ها به واسطه‌ی عدم میل و یا علاقه‌ی بسیار کم به داشتن رابطه‌ی جنسی شناخته می‌شود. بایستی باعث پریشانی معنا دار در فرد شود.

این اختلال در مردان کم کاری میل جنسی مردانه نام دارد. در زنان میل و علاقه کم جنسی تقریبا همیشه با توانایی پاینن در برانگیخته شدن.نداشتن هیجان جنسی نسبت به محرک و فعالیت جنسی همراه است.

به خاطر همین همبستگی و همپوشانی میان این دو مسئله، نقص در میل و در برانگیختگی با یکدیگر ترکیب شده و اختلالی به نام اختلال علاقه / برانگیختگی جنسی زنانه را شکل داده اند.

تنها برای مردان یک اختلال خاص مربوط به برانگیختگی وجود دارد که تحت عنوان ” اختلال عملکرد نعوظ” شناخته می‌شود.

اختلال برانگیختگی جنسی

اختلال ویژه این طبقه اختلال نعوظ است. مشکل در اینجا مربوط به غریزه و میل جنسی نیست.بسیاری از مردان با اختلال نعوظ، انگیزه و خیال پردازی‌های جنسی مداوم دارند و میلی بسیار قوی را برای داشتن سکس تجربه می‌کنند. مشکل آن‌ها در برانگیختگی از جنبه‌ی “فیزیولوژکی” ماجرا است.

برای زنانی نیز که علاقه پایینی دارند.نقص در برانگیختگی به واسطه‌ی ناتوانی در به دست آوردن و حفظ ” لیز شدگی” کافی و مناسب دیده می‌شود.

اختلالات ارگاسم

اختلال در مرحله‌ی ارگاسم واقع در چرخه‌ی پاسخ و رفتار جنسی هم می‌تواند به چند صورت رخ دهد. یکی آن که ارگاسم در ” زمان نامناسبی” اتفاق بیفتد و حالت دیگر آنکه ” اصلا اتفاق نیافتد”.

عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم با وجود میل و برانگیختگی جنسی مشکل شایع و مشترکی در میان زنان است و البته مشکلی که کمتر در مردان شاهد آن هستیم.

مردانی که یا اصلا قادربه رسیدن به ارگاسم نیستند و یا با مشکل بسیار زیاد به آن می‌رسند. ملاک‌های تشخیصی اختلالی را پر می‌کنند. که “انزال تاخیری” نامیده می‌شود. اما در زنان این مشکل با نام اختلال ارگاسم زنانه شناخته می‌شود.

اختلال انزال زود رس

اختلال ارگاسم مردانه‌ای که بیشتر در میان مردان شایع است ” انزال زود رس” است. انزالی که پیش از زمان مورد انتظار مرد و همسرش رخ می‌دهد. به این معنی انزالی تقریبا 1 دقیقه پس از دخول جنسی رخ می‌دهد.

اختلالات درد جنسی

این کژکاری‌های جنسی مخصوص زنان هستند

وجود مشکل در انجام عمل دخول زمانی که قصد رابطه‌ی نزدیکی کامل وجود دارد.

احساس درد قابل ملاحظه حین تجربه‌ی دخول جنسی

اولی اختلال درد تناسلی لگنی حین دخول جنسی نامیده ‌می‌شود. در برخی از زنان غریزه و میل جنسی وجود دارد.برانگیختکی و ارگاسم هم به راحتی رخ می‌دهد اما دردی که به هنگام دخول جنسی تجربه می‌شود آنچنان شدید است که باعث مختل شدن رفتار جنسی می‌شود در برخی موارد دیگر اضطراب بسیار شدید و یا حتی حملات هراس هم ممکن است به خاطر پیش‌بینی و انتظار زن در مورد وجود درد احتمالی به هنگام آمیزش جنسی رخ دهد.

واژینسموس

شایع‌ترین صورت رخداد این مشکل اصطلاحی است تحت عنوان” واژینسموس” دارد که طی آن عضلات لگن خاصره که در لایه‌ی بیرونی سوم مهبل قرار دارد.حین آمیزیش جنسی دچار انقباض و اسپاسم می‌شود. واکنش انقباضی اسپاسم می‌تواند طی هر گونه دخول صورت بگیرد. از جمله معاینات مربوط به زنان و زایمان و یا حتی هنگام قرار دادن تامپون. زن‌ها احساسات خود را اینگونه گزارش کرده اند: احساس شکافتگی، سوختن و یا دریدگی در ناحیه‌ی واؤن به هنگام آمیزیش جنسی.

تا به این جا در خصوص اختلالات جنسی چه در حوزه‌ی عملکرد و چه در حوزه‌ی برانگیختگی آشنا شدید.در مقاله‌ی بعدی در خصوص انحرافات جنسی با ما همراه باشید.

در صورت تمایل برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما می‌توانید در ارتباط باشید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *