اندومتریوز چیست و چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

اندومتریوز

اندومتریوز نوعی اختلال است که در آن، بافت مشابه بافتی که لایه رحم شما را تشکیل می‌دهد، در خارج از حفره رحم شما رشد می‌کند. لایه داخلی رحم شما آندومتر نام دارد.

اندومتریوز هنگامی رخ می‌دهد که بافت اندومتر در تخمدان‏‌ها، روده و بافت‌های لگن شما رشد می‏‌کند. غیر معمول است که بافت اندومتر در خارج از ناحیه لگن شما گسترش یابد، اما غیرممکن نیست.

به عنوان مثال، بافت آندومتر می‏‌تواند در ریه و مغز هم رشد کند. تنها عضوی که دچار اندومتریوز نمی‏‌شود، طحال است.

بافت اندومتر در خارج از رحم شما در حال رشد است و به عنوان کاشت اندومتر شناخته می‏‌شود.

تغییرات هورمونی چرخه قاعدگی شما، روی بافت اندومتر نابجا تأثیر می‏‌گذارد و باعث می‏‌شود آن منطقه ملتهب و دردناک شود.

این بدان معنی است که بافت رشد می‏‌کند، ضخیم می‌‏شود و ریزش می‏‌کند. با گذشت زمان، بافتی که ریزش می‌‏کند؛ دیگر جایی ندارد و در لگن شما به دام می‏‌افتد.

نشانه‌ های اندومتریوز

این بافت می‏‌تواند در بدن شما باعث بروز نشانه‌های زیر شود:

• التهاب
  • تشکیل اسکار
  • چسبندگی، که در آن بافت‌‏های مختلف لگن را به هم می‏‌چسباند.
  • درد شدید در دوران قاعدگی
  • مشکلات باروری

آندومتریوز یک بیماری زنان و زایمان شایع است و تا 10 درصد از خانم‌ها را درگیر می‏‌کند.

شما تنها خانمی نیستید که از این بیماری رنج می‌‏برید. این بیماری در سن 25 تا 45 سال شایع‌‏تر است.

علائم اندومتریوز

علائم اندومتریوز متفاوت است. برخی از خانم‌ها علائم خفیفی را تجربه می‌کنند، اما برخی دیگر علائم متوسط ​​تا شدید دارند.

شدت درد شما نشانگر درجه یا مرحله بیماری نیست. ممکن است شما یک نوع خفیف از بیماری داشته باشید اما درد دردناک را تجربه کنید.

همچنین ممکن است شکل شدید و ناراحتی بسیار کمی وجود داشته باشد.

درد لگن شایع‌ترین علامت اندومتریوز است. همچنین ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

• پریودهای دردناک
  • درد در پایین شکم قبل و در دوران قاعدگی
  • خونریزی شدید قاعدگی یا خونریزی بین دوره‌ها
  • ناباروری
  • درد به دنبال مقاربت جنسی
  • ناراحتی از حرکات روده
  • کمردرد که در هر زمان ممکن است در طول چرخه قاعدگی شما رخ دهد

همچنین ممکن است علائمی نداشته باشید.

نکته مهم این است که شما به طور منظم معاینات زنان و زایمان را انجام دهید، این امر به متخصص زنان و زایمان اجازه می‏‌دهد تا هرگونه تغییر را کنترل کنند.

این امر به ویژه در صورت داشتن دو یا چند علائم اهمیت دارد.

عوامل ایجاد اندومتریوز

در طی چرخه قاعدگی منظم، لایه داخلی رحم شما ریزش می‌‏کند.

این امر به خون قاعدگی اجازه می‌دهد تا از رحم شما از طریق  واژن خارج شود.

علت دقیق آندومتریوز مشخص نیست و چندین نظریه در مورد علت وجود دارد، اگرچه هیچ نظریه‌ای از نظر علمی اثبات نشده است.

نظریه اول

یکی از قدیمی‌ترین نظریه‏‌ها این است که آندومتریوز به دلیل فرآیندی به نام قاعدگی رتروگراد رخ می‌دهد.

هنگامی که خون قاعدگی به جای ترک بدن از طریق واژن، مجدداً از طریق لوله‌‏های فالوپ به داخل حفره لگن شما باز می‏‌گردد، این بیماری پدید می‏‌آید.

نظریه دوم

نظریه دیگر این است که هورمون‏‌ها سلول‏‌های خارج از رحم را به سلول‏‌هایی شبیه به آنهایی که داخل رحم را می‌‏پوشانند و به سلول‌‏های آندومتر معروف هستند، تبدیل می‏‌کنند.

نظریه سوم

برخی دیگر معتقدند اگر مناطقی از شکم شما به بافت آندومتر تبدیل شود، ممکن است این وضعیت ایجاد شود. این وضعیت ممکن است در اثر تغییر شکل سلول‏‌های موجود در شکم شما اتفاق بیفتد.

زیرا سلول‌های موجود در شکم شما از سلول‏‌های جنینی رشد می‌‏کنند که می‌‏توانند شکل را تغییر دهند و مانند سلول‏‌های آندومتر عمل کنند. مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌‏افتد.

این سلول‌های آندومتر نابجا ممکن است بر روی دیواره‌‏های لگن و سطوح اعضای لگن شما مانند مثانه، تخمدان‏‌ها و روده شما باشد.

آنها در پاسخ به هورمون‏‌های چرخه شما همچنان در طول دوره قاعدگی رشد می‏کنند، ضخیم می‏‌شوند و خونریزی می‏‌کنند.

همچنین ممکن است خون قاعدگی از طریق جای زخم جراحی بعد از زایمان سزارین به داخل حفره لگن نشت کند (مانند آن که بعد از زایمان سزارین اتفاق می‏افتد).

نظریه چهارم

نظریه دیگر این است که سلول‏‌های آندومتر از طریق سیستم لنفاوی از رحم منتقل می‌‏شوند.

با این وجود تئوری دیگری می‏‌گوید که این امر ناشی از یک سیستم ایمنی ناکارآمد است که سلول‏‌های آندومتر نامناسب را از بین نمی‏‌برد.

نظریه پنجم

برخی معتقدند که آندومتریوز ممکن است در دوره جنین با بافت سلولی نابجا که شروع به پاسخگویی به هورمون‌های بلوغ می‏‌کند، شروع شود.

این را اغلب تئوری مولرین می‌‏نامند. ایجاد آندومتریوز نیز ممکن است با ژنتیک یا حتی سموم محیطی مرتبط باشد.

درجه بندی اندومتریوز

اندومتریوز سه درجه دارد. که عبارتند از:

• خفیف
  • متوسط
  • شدید

عوامل مختلفی مرحله اختلال را تعیین می‌کنند. این عوامل می‌‏تواند شامل مکان، تعداد، اندازه و عمق کاشت آندومتر باشد.

عوارض اندومتریوز

داشتن مشکلات مربوط به باروری عارضه جدی آندومتریوز است. زنانی که مشکل خفیف‌تری دارند ممکن است بتوانند باردار شوند.

بر اساس آمار ارائه شده از Mayo Clinic، حدود 30 تا 40 درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز در بارداری دچار مشکل هستند.

داروها باعث بهبود باروری نمی‌شوند. برخی از خانم‌ها پس از برداشتن بافت آندومتر به روش جراحی، باردار می‌‏شوند.

اگر این مورد در مورد شما موثر واقع نشود، ممکن است بخواهید روش‏‌های درمانی کمک باروری یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) را در نظر بگیرید تا به بهبود شانس فرزند آوری کمک کنید.

اگر برای شما اندومتریوز تشخیص داده شده‌ ‏است و می‌‏خواهید بچه‏‌دار شوید، هر چه سریع‌‏تر اقدام کنید.

علائم شما ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. قبل از بارداری باید توسط پزشک معاینه شوید. برای درک عوارض مشکل خود با پزشک خود صحبت کنید.

حتی اگر در مورد باروری نگرانی نداشته باشید، مدیریت درد مزمن می‌‏تواند مشکل ساز باشد. افسردگی، اضطراب و سایر موارد روانی غیر معمول نیستند.

در مورد راه‏‌های مقابله با این عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی نیز ممکن است کمک کند.

عوامل خطر

طبق گفته دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، حدود 2 تا 10 درصد از زنان باردار در ایالات متحده بین سنین 25 تا 40 سال مبتلا به آندومتریوز هستند.

این بیماری معمولاً سال‌ها پس از شروع چرخه قاعدگی شما ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند دردناک باشد اما درک عوامل خطر می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا شما مستعد ابتلا به این بیماری هستید و چه موقع باید با پزشک خود صحبت کنید.

1-سن

زنان در هر سنی در معرض خطر آندومتریوز هستند.

این بیماری معمولاً در زنان بین 25 تا 40 سال رخ می‌دهد، اما علائم ممکن است از بلوغ شروع شود.

2-سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده‌‏تان مبتلا به آندومتریوز است، با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است خطر ابتلا به این بیماری برای شما بیشتر باشد.

3-تاریخچه بارداری

بارداری ممکن است به طور موقت علائم اندومتریوز را کاهش دهد. زنانی که تا به حال فرزند نداشته‌اند، خطر بیشتری برای ابتلا به این اختلال دارند.

با این حال، اندومتریوز هنوز هم می‏تواند در زنانی که فرزند داشته‌اند، رخ دهد. این قضیه نشان می‏دهد هورمون‏ها بر پیشرفت شرایط تأثیر می‏گذارند.

4-تاریخچه قاعدگی

در صورت بروز مشکل در دوره خود با پزشک مشورت کنید. مواردی چون چرخه‏‌های کوتاه‌‏تر، دوره‏‌های سنگین‏‌تر و طولانی‌‏تر یا شروع قاعدگی در سنین پایین، ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

سخن آخر

تحقیقات بیشتری لازم است تا نشان دهد که چگونگی تغییر در شیوه زندگی ممکن است علائم اندومتریوز را کاهش دهد.

با پزشک خود صحبت کنید و با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا بهترین برنامه عملی را برای مدیریت شرایط خود پیدا کنید.

بدن افراد با هم  متفاوت است. یک برنامه خاص و متناسب با توجه به نیازهای فردی شما بهترین خواهد بود.