بایدها و نبایدهای بارداری در طب سنتی

بسیاری از درمان‌های جایگزین و سنتی نیز مانند برخی درمان‌های دارویی خاص برای زنان باردار ناایمن و پرخطر تلقی می‌شوند. روش‌های مؤثر و خوبی برای بارداری در طب سنتی پیشنهاد شده که می‌توانید با مشورت پزشک متخصص از آن‌ها استفاده کنید.

درمان‌های دوران بارداری در طب سنتی

درمان‌های جایگزین زیر را می‌توان با خیال راحت برای علائم زیر در دوران بارداری استفاده کرد:

• حالت تهوع: طب سوزنی، طب فشاری، مصرف ریشۀ زنجبیل (کپسول 250 میلی‌گرمی، ‌4 بار در روز) و ویتامین B6 (پیریدوکسین 25 میلی‌گرم، دو یا سه بار در روز) برای رفع حالت تهوع موثر هستند و برای زنان باردار خطری ندارند.
  • کمردرد: ماساژ و درمان کایروپراکتیک ممکن است برای کمردرد زنان باردار مفید باشد.
  • تغییر وضعیت نوزادی که در رحم به پا قرار داد: ثابت شده است که ورزش و هیپنوتیزم می‌تواند برای این منظور مفید باشد. کارآزمایی‌هایی برای بررسی اثربخشی ماکسی‌باسشن، یک درمان سنتی چینی که در آن یک گیاه را نزدیک پوست می‌سوزاند و گفته می‌شود در چرخاندن نوزاد قرار گرفته به پا مفید است، در حال انجام است. این روش برای بارداری در طب سنتی و حفظ سلامت جنین توصیه شده است.
  • تسکین درد زایمان: اپیدورال (زایمان بدون درد) بسیار مؤثر است، اما روش‌های دیگری مانند غوطه‌ور شدن در حمام گرم و طب سوزنی نیز می‌توانند در تسکین درد زایمان موثر باشند. روشی به نام تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) نیز ممکن است در صورت استفاده همراه با سایر درمان‌های کنترل درد موثر باشد. تکنیک‌های تمدد اعصاب، الگوهای تنفسی، حمایت عاطفی و خود هیپنوتیزمی در حال حاضر درمان‌های جایگزینی هستند که برای تسکین درد در هنگام زایمان بسیار رایج هستند. از این الگوی درمانی بارداری در طب سنتی می‌توانید به عنوان مکمل طب مدرن استفاده کنید.

درمان‌های جایگزین ناایمن در دوران بارداری

برخی از درمان‌های جایگزین در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. مواد زیر در صورت استفاده در فرمولاسیون غلیظ (نه به عنوان ادویه در پخت‌وپز) ممکن است به نوزاد در حال رشد آسیب برسانند. تصور می‌شود که برخی از موارد زیر ممکن است باعث نقص مادرزادی و برخی دیگر باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می‌شوند.

زنان باردار باید از این مکمل‌های خوراکی خودداری کنند:

• گیاه سرو
  • گیاه تریلیوم قرمز
  • کوهوش سیاه
  • کوهوش آبی
  • گیاه ارجنگ
  • توت گیاه پنج انگشت
  • سنبل ختایی چینی (دونگ کوای)
  • گیاه گنه گنه
  • پوست ریشۀ پنبه
  • گیاه بابونه گاوی
  • جینسینگ
  • گیاه خوک طلایی
  • گیاه ارس
  • گیاه کاوا
  • شیرین بیان
  • گیاه سورنجان
  • پونه
  • ریشۀ گیاه پوک وید
  • گیاه سداب
  • گیاه مریم گلی
  • علف چای
  • گیاه سنا
  • گیاه دکمه طلایی
  • گل صد تومانی سفید
  • گیاه افسنطین (خاراگوش)
  • بومادران
  • ترشک زرد

دوزهای زیاد ویتامین A می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود.

بارداری در طب سنتی
تصور می‌شود که برخی از مواد خوراکی ممکن است باعث نقص مادرزادی و برخی دیگر باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می‌شوند.

ملاحظات در استفاده از برخی گیاهان دارویی

زنان باردار باید از عصاره‌های گیاهی مورد استفاده در رایحه درمانی (آروماتراپی) که در ادامه آورده شده است، اجتناب کنند:

• گیاه وج
  • گیاه موکسا
  • پونه
  • مریم گلی
  • گیاه زمستان سبز
  • ریحان
  • گیاه زوفا
  • گیاه مُرّمکی
  • گیاه مرزنجوش
  • آویشن
بارداری در طب سنتی

اگر در مورد ایمنی یک روش درمانی جایگزین سوالی دارید، حتما قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان کلینیک دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ دکتر بانوکا هرروزه در این مطب حضور دارند تا در زمینه اقدامات لازم برای بارداری در طب سنتی و دیگر روش‌های درمانی این طب شما را یاری دهند.

از جمله خدمات این مجموعه می‌توان به حجامت، ماساژ، زالو درمانی، بادکش و… اشاره داشت. تمرکز اصلی این کلینیک بر خدمات مربوط به سلامتی بانوان است، پس می‌توانید با خاطری آسوده از خدمات این مجموعه در محیطی امن و سالم استفاده کنید. برای ارتباط با این کلینیک با شماره‌های پایین صفحه تماس بگیرید تا کارشناسان ما برای تعیین نوبت حضوری یا آنلاین با پزشکان طب سنتی شما را راهنمایی کنند.

منبع: webmd.com ؛