حل مسئله در زندگی زناشویی چگونه است؟

حل مسئله در زندگی زوجی

فهرست

دسته بندی ها

قطعا در زندگی هر فردی موضوعات خاصی به وجود می‌آید که برای رفع آنها نیاز به حل کردن است. در واقع اگر موضوعات زندگی را حل نکنیم تبدیل به مشکل می‌شوند. پس در اینجا متوجه می‌شویم که نیاز به حل کردن مسئله پیدا میکنیم.

معمولا حل مشکلات زندگی زناشویی، دشوار‌تر از مسائل فردی است. زمانی که لازم است خواسته‌ها،معیارها و انتظارات متعارض با هم سازگار شوند.حضور دو نفر لزوما بهتر از یکی نیست. برای مثال دشواری بودجه‌بندی برای یک فرد مجرد را با بودجه‌بندی برای یک خانواده پنج نفره مقایسه کنید.گاهی اوقات مسائل ساده هم به شیوه موثر حل و فصل نمی شوند. زیرا تعارض‌ها و دلخوری‌های گذشته مانع ارزیابی روشن موقعیت می‌شوند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص حل مسئله در زندگی زناشویی، تکنیک‌های بسیار ساده و قابل فهم را با شما در میان بگذاریم. مهم‌ترین موضوعی که باید درباره حل مسئله بدانیم. این است که “مشکل، مشکل اصلی نیست” بلکه استفاده از راه‌حل‌های قدیمی حل مشکل است.

بنابراین ناتوانی مداوم در یافتن پاسخ موثر برای موقعیت است. در فرایند حل مسئله اولین گام، توصیف و تعریف دقیق مشکل. از منظر کارهایی است که تا کنون انجام داده اید، ولی مفید واقع نشده اند. اغلب یک موقعیت به این خاطر مشکل ساز می‌شود که شما پاسخی می‌دهید که در آن لحظه درست به نظر می‌رسد، اما در دراز مدت موثر نیست.

به این مثال دقت کنید. اگر شما یک ماه بی پول باشید خود موضوع بزرگی نیست .اما اگر مداوم از کارت اعتباری استفاده کنید. قبض ها را از همسرتان قایم کنید. پول زیادی قرض کنید. این رفتارها می‌توانند یک مسئله باشند. بنابراین این موقعیت پیش آمده برای شما ” مشکل ساز” خواهد شد. به همین دلیل یکی از گام‌های مهم حل مسئله ارزیابی پیامدهای بلند مدت راه‌حل‌های مختلف است.

تعریف مشکل

تعریف مشکل

همان طور که گفته شد برای حل مسئله اولین گام تعریف مشکل است به همین منظور در برگه‌ی مجزا یا در تلفن همراه، یک موقعیت مشکل زا و پاسخ‌های همیشگی خود را به آن بنویسید

با این الگو بنویسد:

” چه کسی، کجا، چه چیزی.”

طبق این روش موقعیت پیش آمده را بنویسید. این روش راگزارش روزنامه‌نگاران هم از آن استفاده می‌کنند. شما هم سعی کنید مانند آنها عینی و بی‌طرف  باشید. یعنی بدون سرزنش کردن و تفسیر انتقادی از هر یک از طرفین صرفا واقعیت ها را بیان کنید.

به این مثال دقت کنید و چگونگی جایگزین کردن آن در جدول.

“خانواده ی احمدی تصمیم میگیرند که با هم به دوچرخه سواری و پیاده روی کنند. معمولا این کار یا انجام نمی شود. یا اگر انجام شده گله و شکایت در آن است.”

 

چه کسی  ” خانواده چهار نفره ی احمدی.”
چه چیزی   ” معمولا برنامه ریزی میکنیم. دوچرخه سواری کنیم. که یا انجام نشده یا با شکایت بچه ها تمام می شود.”
کجا  “برنامه ریزی میکنند تمرین ها در خانه یا در پارک انجام دهند. و اصلا مکان مهم نیست؟ وقتی برنامه ریزی میکنند با گله و شکایت است.”
چه موقع  ” بعد از دیدن خانواده ی محمدی احساس بد‌ریختی می‌کنند و معمولا زمانی که برنامه‌ریزی می‌کنند یا سر میز شام هستند. یا داخل ماشین در ضمن مکان تمرین هم معلوم نمی‌شود.”
چگونه ” با قیافه‌ی عبوس توافق میکنند. اما بعد از مدتی بچه‌ها از پیاده‌روی شکایت می‌کنند. و بزرگترها از دوچرخه سواری.”
احساسات ” ناراحتی از اینکه چرا به عنوان یک خانواده بازی و تفریح نمی‌کنند.”
سایر موارد

 

حل مسئله

 

برای رسیدن به اهداف خود، باید آنچه را تا کنون انجام داده‌اید. با توجه به این اصل اساسی در حل مسئله که” مشکل، مشکل ساز نیست بلکه راه حل قدیمی مشکل ساز است” تجزیه و تحلیل کنید.

یک روش مفید برای انجام این کار، بررسی همه اجزا و عناصر توصیف خود از مشکل با فرمول زیر است. برای مثال خانواده ی احمدی این گونه می توان نوشت:

مشکل واقعی این است مشکل واقعی این نیست
دنبال نکردن برنامه

صرف نکردن وقت کافی با همدیگر

احساس بیهودگی

برنامه‌ریزی کردن

نداشتن وقت

شل و ول بودن

 

برای حل مشکل باید به دنبال ایده‌های باشیم. پاسخ‌های موثری برای این موقعیت باشند.

در مثال قبلی این خانواده باید به دنبال اهداف جدید و درست‌تر باشند

  • فقط برنامه‌های تنظیم کنند که واقعا می‌توانند آن‌ها را دنبال کنند
  • اگر هماهنگ شدن برنامه کل خانواده با هم سخت است. به صورت انفرادی تمرین کنند.
  • سعی کنند نگرش مثبت و توام با پذیریش درباره‌ی ظاهر خود و همدیگر داشته باشند.

با در نظر گرفتن این مورد برای مسائل خود، حالا برای موارد زندگی خود از این روش حل مسئله استفاده کنید.

و در صورت داشتن سوال با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از روانشناسی و مشاور خانواده کلیک کنید.