خودآگاهی و رشد آن در زندگی

پرورش و رشد خودآگاهی

فهرست

دسته بندی ها

در مقاله‌ی قبلی در خصوص تعریف خودآگاهی و تاثیر آن بر زندگی صحبت شد. با ما همراه باشید تا در خصوص خودآگاهی و رشد دادن آن و عوامل تاثیر گذار بر آن با هم همراه باشیم.


آنچه می‌خوانید:

  • عوامل موثر بر رشد خودآگاهی


عوامل موثر بر رشد خود آگاهی

پذیرش خود

پذیرش خود عبارت است از این که خودمان را، نقاط قوت و ضعف‌مان و آنچه را که هستیم، بپذیریم و دوست داشته باشیم.اولین قدم در خوداگاهی و رشد آن است.

مسلم است که عوامل متعددی در چگونگی پذیرفتن خود به همان شکل که هستیم نقش دارند. اما یکی از مهمترین عوامل موثر در پذیرش خود.پذیرفتن اشتباهاتی است که از ما سر می‌زند.هیچ یک از ما نمی‌خواهیم مرتکب اشتباه شویم.ولی همگی اشتباه می‌کنیم.بدون استثنا با هر کسی برخورد نمایید،اشتباه مرتکب شده و باز هم مرتکب خواهد شد. اما اغلب اوقات ما از این موضوع ناراحت می‌شویم. چرا؟

چون جایی درونمان این توقع وجود دارد که نباید اشتباه کنیم .و این امر زاییده نیاز به خوب به نظر آمدن است. گاهی یک اشتباه چیزی را به ما یاد می‌دهد که شاید هرگز فراموش نکنیم. ممکن است دری را به روی ما بگشاید که اگر آن اشتباه رخ نمی‌داد هرگز آن در دیده نمی‌شد.

قبول اینکه بعضی اوقات موفق نشویم. به این مفهوم نیست که سعی کنید از شکست اجتناب کنید ولی وقتی پیش می آید شکست بخورید، راجع به خودداری نکنید. سخت نمی‌گیرید. اجازه می‌دهید اشتباهات دیده شوند. پشت سر گذاشته شوند. برای پذیرفتن خود نه تنها باید اشتباهاتی را که در لحظه اتفاق می افتد پذیرفت. بلکه باید اشتباهات گذشته را هم رها کرد تا بتوانیم در مهارت خودآگاهی و رشد آن موفق شویم.

اگر در رهایی خود از خطاهای گذشته مشکل دارید، فقط به این مفهوم است که خود را نبخشیده‌اید.یکی دیگر از عوامل پذیرش خود،بخشش خود است.بخشیدن، عفو کردن،و عفو شدن، آزاد شدن است. قبول اشتباهات کلید کسب آرامش است. در صورتی که خود را عفو نکنید. نمی‌توانید در حال آرامش و آزادی عمل نمایید. بزرگترین اشتباه، عدم کنار گذاشتن خطاهای گذشته است.

باور به خود

پذیرش دیگران

اگر به گذشته برگردید، به مرور روابطی که با دیگران داشته اید،بپردازید. آیا برای انتخاب دوستان و همنشینان خود به دنبال افراد کاملا مشابه خود می‌گردید؟

آیا در عرصه‌ی ارتباطات بین فردی، به دنبال انسان‌های کاملا مشابه خود گشت؟

آیا انتظار دارید دیگران به گونه ای که شما رفتار می‌کنید عمل نمایند؟

به گونه‌ای که شما صحبت می‌کنیدسخن بگویند؟

آیا انتظار دارید دوستان شما همچون شما به مسائل نگاه کنند؟

آیا بر این باور‌ید که اگر دوست شما در مسیری مغایر با شما در حرکت است، مسیر اشتباهی را در زندگی برگزیده؟  شما به عنوان یک دوست وظیفه خطیر خود می‌دانید که او را به راه اصلی زندگی یعنی به راهی که شما می‌روید باز گردانید؟ آیا بر این باور‌ید که می‌توانید او را تغییر دهید و مصرانه برای تغییر او در تلاش هستید؟

این‌ها یعنی عدم پذیرش دیگری. به عبارتی دیگر، یعنی ناتوانی در پذیرش انسان‌ها به همان شکل که هستند.

عدم پذیرش دیگران مسلم است که برای خود فرد هم خسته‌کننده و طاقت فرساست. باعث عدم رشد مهارت خودآگاهی و رشد آن شده.فردی که قادر نیست دیگران را بپذیرد اغلب اوقات در روابط سرخورده می‌شود. همواره عصبی و ناراحت است. از دیگران می‌رنجد از دست آنها عصبانی می‌شود.

چه بسا اطرافیانش او را طرد کنند و این خود حلقه‌ی معیوبی را تشکیل می‌دهد. که لحظه به لحظه از میزان اعتماد بنفس او می‌کاهد.پذیرش دیگران به معنای پذیرش انسانهاست، به همان شکلی که هستند.

پذیرش انسان‌ها با تمامی شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان، با تمامی نقاط قوت و ضعف شان.

پذیرش دیگران به معنای احترام گذاردن به تفاوت‌های بین فردی است. زمانی شما به این مقصود نائل می‌شوید که بتوانید رفتارهای دیگران را بدون این احساس که ” باید آنها را اصلاح کنید”بپذیرید.

شما به دیگران این آزادی شخصی را می‌دهید که بر طبق خواسته‌های خود، حتی اگر به دور از معیار‌های شما باشد. به نظر شما نادرست باشد زندگی کنند. برای رسیدن به این پیشرفت روانی، باید نخست یاد بگیرید که خویشتن را دوست بدارید و آن چه هستید را قبول کنید. زیرا اگر هنوز خویشتن را قبول نداشته باشید و پیوسته درباره‌ی خود و آنچه هستید قضاوتهای ناروا انجام دهید. بی شک ناگزیر خواهید بود درباره ی دیگران نیز به قضاوت بشینید.

با قضاوت‌های خود در برابر واقعیت وجودی دیگران موضع بگیرید. شما تنها تا این درجه می‌توانید نسبت به دیگران دلسوزی و تفاهم نشان دهید. که نسبت به خویشتن دلسوزی و با خودتان تفاهم داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که اگر هنوز خودتان را کامل نپذیرفته‌اید نمی‌توانید در مسیر پذیرش دیگران گام بردارید. بلکه شما می‌توانید در این مسیر گام بردارید اما آگاه باشید که پذیرش خود پیش شرط پذیرش دیگری است. روی هر دو مقوله هم زمان کار کنید تا بتوانید مهارت خودآگاهی و رشد آن را برای خودتان فراهم کنید.

مسئولیت

قبول مسئولیت

هریک از شما دارای قدرت اراده و توان تصمیم‌گیری هستید. بهترین کسی که می‌تواند برای شما تصمیم بگیرد و انتخاب کند خود شما هستید. اما بسیاری از انسان ها ترجیح می‌دهند دیگران به جای آن‌ها تصمیم بگیرند. اینان به هر شکلی تلاش می‌کنند تا از قبول مسئولیت چه در قبال خود و چه در قبال دیگران شانه خالی کنند. حال آن که یکی از بهترین راهکار‌ها جهت تقویت نیروی اراده و توان تصمیم گیری، قبول مسئولیت است.

مسلم است که عوامل متعددی مانع از قبول مسئولیت در افراد می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین این موانع ترس از شکست و اشتباه کردن است. اغلب ما انسان‌ها دوست داریم کارهایمان را به نحو احسن انجام دهیم. تمایل داریم تا آن جایی که مقدور است کمتر اشتباه کنیم.اشتباه کردن امری کاملا طبیعی است.

اگر بتوانید اشتباهات خود را بپذیرید خدمت بزرگی به خود کرده اید. شما با قبول اشتباهات خود و پذیرفتن آنها مسئله‌ای را که یک امتیاز منفی روی شما حساب می‌آمد. به امتیازی مثبت برای خود تبدیل کرده اید.

با قبول مسئولیت، شما گام بسیار مهمی در رشد اعتماد به نفس خود و رسیدن به خودآگاهی بیشتر برداشته اید. قبول مسئولیت و درگیر شدن با مسائل مربوط به آن باعث می‌شود که به نقاط قوت و ضعف خود بیشتر پی‌ببرید. مسئولیت ها، فرصت‌هایی هستند که نیروهای جسمی، روانی و اجتماعی شما را به چالش بر می‌انگیزد. قدرت‌های خلاقانه‌ی شمار را به حرکت وا می‌دارد و به شما کمک می‌کند که خود باوری واقعی‌تری داشته باشید. قبول مسئولیت گامی بزرگ در جهت رشد و خودشکوفایی است.

پس در نهایت صداقت، مسئولیت کامل زندگی خودتان و ارضای نیازهایتان را به عهده بگیرید.

مسئولیت کامل هر اندیشه، گفتار کردار و تصمیم خویش را بپذیرید. آماده باشید که بهای لازم را برای هر یک از آنها بپردازید. چرا که در این دنیا هیچ چیز رایگان بدست نمی‌آید برای بدست آوردن هر چیز لاجرم باید بهای آن را پرداخت کنید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از روانشناسی و مشاور خانواده کلیک کنید.