درمان درد عضلانی با ماساژ در طب سنتی

درد عضلانی با ماساژ

ماساژ بافت عمیق احتمالا در درمان درد عضلانی شما معجزه خواهد کرد. با این حال، قبل از انجام اقدامات درمانی برای کاهش درد عضلانی با ماساژ، باید بررسی کنید که با چه نوع آسیبی روبرو هستید و در چه مرحله‌ای از آسیب‌دیدگی می‌توان از این روش درمانی استفاده کرد. کار از محکم کاری عیب نمی‌کند!

ماساژ بافت عمیق برای درمان درد عضلانی

درد عضلانی با ماساژ
ماساژ یک روش مناسب برای درمان اسپاسم‌ها و کشیدگی‌ها است.

ابتدا به تعریف ماساژ بافت عمیق می‌پردازیم. به طور خلاصه، ماساژ بافت عمیق یک نوع ماساژ مختص درمان آسیب و درد عضلانی است. حرکات ماساژی در این نوع ماساژ آهسته‌تر و با فشار بیشتری اعمال می‌شوند. این ماساژ لایه‌های عمیق‌تر عضلات و بافت پیوندی را هدف قرار می‌دهد. در این نوع، اغلب برای کاهش تنش عضلانی یا بهبود دامنۀ حرکتی استفاده می‌شود و به طور کلی برای تسکین درد عضلانی در مرحلۀ مزمن یا حاد استفاده می‌شود.

آسیب مزمن چه تفاوتی با آسیب حاد دارد؟

در ادامه مقاله تفاوت‌های آسیب حاد و مزمن بر بافت‌های عمیق را بررسی خواهیم کرد.

درد مزمن چیست؟

آسیب‌های مزمن به تدریج ایجاد می‌شوند و ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشند. درد می‌تواند دوره‌های بهبودی را طی کند و به شکل‌های ناخوشایندی دوباره برگردد. اگر علت اصلی دردهای مزمن به درستی درمان نشود، این دردها می‌توانند برای مدت طولانی افراد را آزار دهند.

به عنوان مثال، گردن‌ درد مزمن و درد شانه بسیار شایع هستند و معمولا زمانی اتفاق می‌افتند که شغل شما ایجاب کند که 5 بار در هفته و هربار به مدت 8 ساعت جلوی رایانه باشید. گاهی‌اوقات شما آنقدر به سطوح پایین درد عادت کرده‌اید که دیگر حتی به آن توجه نمی‌کنید. این وضعیت برایتان آشنا نیست؟

نمی‌توان انتظار داشت که افراد شغل خود را برای رهایی از درد مزمن کنار بگذارند. با این حال، بی‌توجهی به این ناراحتی‌های کوچک با گذشت زمان تنها اوضاع را بدتر می‌کند. این ناراحتی‌های ناچیز حتی بر روی بافت‌های نرم بدن اثر موج‌دار به‌ جای می‌گذارند.

این امر می‌تواند باعث انحراف وضعیت یا اصطلاحا ارجاع درد به جای دیگری از بدن شما شود. برای درمان دردهای مزمن، ما یک سری ماساژ بافت عمیق را به منظور کشف و مقابله با علل ریشه‌ای این دردها توصیه می‌کنیم. این دردها مانند یک جراحت قدیمی هستند که هرگز به درستی بهبود نیافته‌اند. زمانی‌که درد مزمن شما از بین رفت، توصیه می‌کنیم جلسات منظم ماساژ بافت عمیق را هر 6 تا 8 هفته یکبار انجام دهید تا این درد دوباره به سراغ شما نیایند.

برای بانوان برخی از دردها مزمن نیستند اما تکرارشونده هستند، مثل دردهای قاعدگی. برای پیشگیری از دردهای شدید در زمان عادت ماهیانه می‌توانید از پزشک متخصص طب سنتی کمک بگیرید تا با استفاده از روش‌های متفاوت این طب اعم از ماساژتراپی، درمان با داروهای گیاهی، طب سوزنی و… به کنترل و تخفیف این دردها کمک کند. کلینیک طب سنتی دکتر سریتا در این زمینه از مجموعه‌های سرآمد است که خدمات ارزنده این طب مانند درمان درد عضلانی با ماساژ و طب سنتی را به مراجعان خود ارائه می‌دهد.

درد حاد چیست؟

شرایط حاد واقعا شوخی‌بردار نیست! درد حاد معمولا نتیجۀ مستقیم یک حادثه مشخص و به یاد ماندنی است. از دردهای حاد می‌توان درد ناشی از «پیچیدن» مچ پا هنگامی‌که سعی دارید خود را به اتوبوس یا مترو برسانید یا درد شدید کمر بعد از یک بار بیشتر انجام دادن تمرین وزنه‌برداری را نام برد. مرحلۀ حاد آسیب معمولا 48-72 ساعت اول پس از آسیب است. حتی کوچکترین حرکت بعد از آسیب می‌تواند بسیار دردناک باشد. همچنین آسیب‌های حادِ مرتبط با مفاصل، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها یا رباط‌ها می‌توانند تورم، قرمزی و دامنه حرکتی بسیار محدودی به همراه داشته باشند.

ماساژ بافت عمیق برای آسیب‌دیدگی حاد مناسب نیست

احتمالا دریافت ماساژ بافت عمیق در مرحلۀ آسیب حاد کار ایده‌آلی نیست، اما آیا شما باید ماساژ را کاملا رد کنید؟

تکنیک‌های ماساژ بافت عمیق در ناحیۀ آسیب‌دیدۀ حاد در واقع ممکن است باعث آسیب و درد بیشتر شما شود! با این حال، ماساژی که بهبود عضلات یا مفاصل را تسهیل می‌کند، برای هدایت شما به مسیر درست بهبودی برای شما عالی است. یک ماساژدرمانگر آگاه به شکل ترکیبی عمل می‌کند و ضربات سبک سوئدی را به ناحیۀ آسیب وارد می‌کند. این ضربات آرامش عضلانی را افزایش می‌دهند و با افزایش جریان خون در ناحیۀ آسیب، بهبودی را سرعت می‌بخشند و به نوبۀ خود مایعات و مواد زائد اضافی را از محل آسیب خارج می‌کنند.

این نوع ماساژ به شکل جادویی آسیب را از برطرف نمی‌کند، اما می‌توان توانایی حرکت را از طریق آن افزایش داد، وزن بیشتری روی آن وارد کرد و به روند بهبودی آن سرعت داد. زمانی‌که بتوانید راحت‌تر حرکت کنید، توانایی بدن شما نیز برای درمان خود افزایش پیدا خواهد کرد.

آسیب‌های رایج بافت نرم و درمان آن‌ها

درد عضلانی با ماساژ
برای کشیدگی عضلات و تاندون‌ها و رگ به رگ شدگی‌ها می‌توانیم از ماساژتراپی استفاده کنیم. بنابراین درمان درد عضلانی و اسکلتی با مفاصل امکان‌پذیر است.

یک سری از آسیب‌ها مختص بافت‌های نرم بدن مانند عضلات،عروق و رگ‌ها و تاندون‌ها است. در ادامه مقاله این آسیب‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ماساژ درمانی برای درمان کشیدگی عضلات

آسیب متداولی که تاندون یا بافت عضلانی به آن دچار می‌شود، کشیدگی عضلانی است. کشیدگی می‌تواند در اثر استفادۀ بیش از حد یا استفادۀ نادرست از یک عضله ایجاد شود. این امر باعث می‌شود که آن عضله (و شاید تاندونی که به آن متصل است) بیش‌ازحد کشیده شود یا حتی به طور جزئی یا کامل پاره شود. کشیدگی علاوه بر این که باعث ایجاد درد می‌شود، ممکن است باعث تورم، التهاب، ضعف عضلانی و اسپاسم نیز شود.

بسیاری از افراد به دلیل کمردرد به مراکز ماساژ درمانی مراجعه می‌کنند. روش قدیمی‌تر به این شکل بود که شما باید حداقل 2-3 روز به عضلۀ آسیب‌دیده استراحت دهید و قبل از گرفتن یک جلسه ماساژ، مرحلۀ حاد را پشت سر بگذارید.

[aparat id=’hzBZw’]

با این حال، این روش لزوما درست نیست. بی‌شک یک درمانگر نباید ناحیۀ آسیب‌دیده را با روش ماساژ بافت عمیق ماساژ دهد. اما یک درمانگر ماهر می‌تواند کارهای زیادی برای کمک به بهبود سریع‌تر شما انجام دهد. از این تکنیک‌ها می‌توان دامنۀ محدود انجام حرکات، پاکسازیِ سبک بافت و انرژی درمانی به منظور باز شدن الیاف اطراف ناحیۀ آسیب‌دیده را نام برد. این امر می‌تواند فشار را از محل پارگی کم کند تا شما بتوانید راحت‌تر حرکت کنید.

ماساژ درمانی برای درمان رگ به رگ شدگی

رگ به رگ شدن به پارگی یا کشیدگی بیش از حد رباط گفته می‌شود. رباط‌ها نوارهایی محکم از جنس بافت پیوندی هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. در نتیجه این رباط‌ها هستند که مفاصل را تثبیت و پشتیبانی می‌کنند. اغلب افرادی که به این منظور به مراکز ماساژ درمانی مراجعه می‌کنند، دچار رگ به رگ شدگی درجه 1 در مچ پا یا مچ دست خود شده‌اند.

رگ به رگ شدگی درجه 1 خفیف است اما می‌تواند بسیار دردناک و تورم یا قرمزی به همراه داشته باشد. معمولا شما همچنان می‌توانید با وجود رگ به رگ شدگی درجه 1 اضافه وزن هم پیدا کنید، انجام این کار فقط دردناک خواهد بود.

درمان قدیمی برای رگ به رگ‌ شدگی‌های درجه پایین در مرحله حاد روش RICE بود: استراحت، یخ، استفاده از باندهای فشاری و بالا نگه داشتن عضو. با این حال، جدیدترین یافته‌ها نشان می‌دهد که روش RICE ممکن است در واقع مانع از بهبودی شما شود!

توافق قطعی در مورد تاثیر یخ یا گرما بر جراحات وجود ندارد و بسیاری از افراد جامعه پزشکی از روش‌های مختلفی حمایت می‌کنند. بهترین توصیه‌ای که ما تاکنون شنیده‌ایم این است که یخ برای دوره‌های کوتاه 5 تا 10 دقیقه‌ای و تنها در 6 ساعت اول می‌تواند برای تسکین درد مفید باشد. در این حین شما حرکات سبک را تا حد درد کم اما نه شدید ادامه دهید.

همانطورکه در مورد کشیدگی‌های عضلانی و تاندونی گفته شد، ماساژ بافت عمیق رویِ ناحیۀ آسیب‌دیده در مرحلۀ حاد هرگونه رگ به رگ شدگی نباید انجام شود. با این حال، ماساژ عضله‌های اطراف می‌تواند به کاهش التهاب و سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک کند.

ماساژ درمانی برای درمان تاندونیت (التهاب تاندون)

تاندون‌ها نوارهای کشسان از بافت پیوندی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. یکی از آسیب‌های شایع در تاندون‌ها، تاندونیت یا التهاب تاندون نام دارد که در نتیجۀ پارگی میکروسکوپی تاندون یا غلاف تاندون بوجود می‌آید. این مشکل معمولا به دلیل استفادۀ بیش‌ازحد یا حرکت تکراری ایجاد می‌شود. یکی از تکنیک‌هایی که ماساژدرمانگران برای درمان التهاب تاندون استفاده می‌کنند، اصطکاک فیبر متقاطع cross fiber friction نامیده می‌شود. در این تکنیک، ماساژدرمان‌گر تا تاندونِ عمود بر جهت فیبر عضلانی، از ضربات رفت و برگشتی و با فشاری متوسط تا عمیق استفاده می‌کند. این امر با افزایش تولید کلاژن، روند بهبود تاندون را تسریع می‌کند. سپس ماهیچه‌های اطراف تاندون را شل و ریلکس می‌کنند تا فشار را از روی تاندون برداشته و فضایی برای بهبودی به تاندون بدهند.

اگر برای انجام اقدامات درمانی مربوط به بهبود وضعیت سلامت استخوان و مفاصل و دریافت راه‌های اثربخش برای درمان درد عضلانی با ماساژ، نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‌توانید با پزشکان مجرب کلینیک دکتر سریتا که در زمینه طب سنتی متخصص هستند نوبت ویزیت داشته باشید. کلینیک دکتر سریتا زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است و پزشکان این مجموعه برای درمان بیماران خود از بهترین امکانات و جدیدترین متدهای درمان طب سنتی بهره می‌گیرند.

برای دریافت نوبت پزشک متخصص این حوزه از شماره‌های پایین صفحه تماس حاصل فرمایید.

منبع: bodyworksdw.com ؛