درمان افسردگی با طب سنتی چگونه است؟

درمان افسردگی با طب سنتی

فهرست

دسته بندی ها

درمان افسردگی با طب سنتی بر اساس اصلاح مزاج و تقویت آن انجام می‌شود. افسردگی، حس شایعی است که شاید کمتر کسی آن را در دوران زندگی خود تجربه نکرده باشد. فراز و نشیب‌های ناگریز زندگی، گاهی تاثیرات قدرت‌مندی بر احساسات آدمی وارد می‌کند. اما جالب است بدانیم، که این احساس را می‌توان از جنبه مثبت نگریست؛ چرا که نشانه های افسردگی و درماندگی گاهی همانند تلنگری، انسان را از خواب غفلت بیدار کرده و انگیزه‌ای برای ریشه‌یابی و رفع مشکل می‌گردد. این دیدگاه در افراد مثبت‌اندیش و پرانرژی بیشتر روی می‌دهد؛ حتی گاهی بدون آنکه خود بدانند، از یک ناکامی یا ناامیدی فرصتی برای رسیدن به موفقیت می‌سازند.

اما زمانی که این احساس تداوم یابد، نشانه های افسردگی افزایش پیدا کند، فرد غرق در امواج پرتلاطم ناامیدی و درماندگی گردد و تلاشی برای رهایی و درخواست کمک نداشته باشد؛ احساس افسردگی گذرا تبدیل به اختلال افسردگی خواهد شد. در این حالت، سایه احساسات ناخوشایند و غمگینی در امور روزمره گسترده شده و اکثر اوقات فرد را دربرمی‌گیرد. در این زمان اقدامات درمانی ضرورت پیدا می‌کند.

عوامل ایجاد افسردگی

عوامل موثر درایجاد این بیماری بطور کلی به دو دسته:

  • عوامل جسمانی
  • و عوامل روانی تقسیم می‌شوند.

به همین دلیل معمولا در اولین قدم مراجعه، نشانه های افسردگی مربوط به اختلالات جسمانی بیمار از قبیل:

  • کم خونی
  • اختلالات هورمونی
  • اختلالات کبدی و …

بررسی می‌شوند.

درمان افسردگی با طب سنتی

مهمترین علائم بیماری 

از علائم افسردگی می‌توان به:

  • احساس غم
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن علاقه و لذت
  • اختلالات خواب
  • خستگی و کاهش انرژی
  • تغییرات اشتها، بی‌قراری
  • کندی در تفکر
  • صحبت کردن و حرکات
  • احساس پوچی
  • اختلال در تفکر
  • عدم تمرکز
  • اختلال در تصمیم گیری و مشکلات فیزیکی غیر قابل توجیه
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات خواب و…

اشاره کرد. 

برای درمان افسردگی و اضطراب در طب رایج، درمان‌های دارویی، درمان‌های روانشناختی ،گاهی ترکیبی از این دو و در موارد  مقاومت درمانی، استفاده از شوک الکتریکی انجام می‌شود.

اگر چه داروهای فوق در درمان نشانه های افسردگی موثرند ولی عوارضی از قبیل اختلال عملکرد جنسی، اختلالات گوارشی، اختلالات خواب، اضطراب، سرگیجه، تهوع و… که بسته به گروه دارویی متفاوت است، سبب پذیرش کمتر بیماران و نارضایتی و نیز تاخیر در بهبودی می‌شود.

افسردگی از دیدگاه طب سنتی

افسردگی از دیدگاه طب سنتی ایران اسباب، علامت و درمان  ویژه‌ی خود را دارد. معمولا در اولین قدم برای درمان افسردگی و وسواس در طب سنتی، ارزیابی کامل جسمانی بیمار با معاینه شرح حال و در صورت نیاز آزمایشات مرتبط انجام می‌شود. در اکثر موارد علت این بیماری نوعی اختلال مزاجی بنام اختلال سوداوی است. در این بیماران علاوه بر افسردگی و خلق گرفته، علایمی از قبیل فکر و خیال زیاد (ترافیک ذهنی) و بخصوص افکار منفی، کاهش تمرکز، وسواس فکری و عملی ایجاد شود. عوامل متعدد جسمانی و روانی در اختلا

 

 

ل سوداوی موثر هستند.

درمان افسردگی با طب سنتی

درمان افسردگی با طب سنتی

گاهی این اختلال فقط منحصر به مغز و سیستم عصبی است اما در بیشتر موارد این اختلال گسترده شده و سایر اعضای بدن را هم درگیر می‌کند. درمان این بیماری با توجه به وضعیت زمینه‌ای، سن، جنس، شغل و مزاج بیمار و نیز وسعت اختلال مزاجی بیان شده متفاوت است.

اساس درمان افسردگی در  طب سنتی بر اصلاح مزاج و تقویت آن است؛ برای رسیدن به این هدف کنترل سبک زندگی به خصوص در حیطه تغذیه و خواب و بیداری اهمیت ویژه ای دارد. گیاهان دارویی و اقداماتی از قبیل ماساژ، بادکش، حجامت، فصد و زالو درمانی با توجه به ویژگی‌های فردی در درمان‌ افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

نکات درمان افسردگی در طب سنتی

نکته بسیار مهم و قابل توجه در درمان افسردگی با طب سنتی، دقت به مصرف همزمان داروهای شیمیایی و گیاهی است.

چنانچه بیمار درحال مصرف داروی شیمیایی است به هیچ عنوان مصرف آن نباید بطور ناگهانی قطع شود و چنانچه تمایل به مصرف داروهای گیاهی دارد، لازم است طبق نظر پزشک مربوطه این کار را انجام دهد. در بسیاری از موارد پزشک تصمیم می‌گیرد؛ همزمان با داروی شیمیایی و بدون قطع کردن آن برنامه ریزی مناسبی برای اصلاح مزاج  ارائه دهد. در تمام مراحل درمان همواره بهترین شیوه انتخاب می‌گردد. گاهی لازم است این شیوه تلفیقی در درمان بیمار چند هفته تا چند ماه ادامه یابد تا امکان قطع علمی داروی شیمیایی  فراهم شده و درمان سنتی جایگزین گردد. توجه به این نکته مهم است که درمان کامل و موفقیت آمیز، درمانی است که پس از قطع هر نوع دارو اعم از شیمیایی یا گیاهی سلامتی کامل برقرار بماند. برای تشخیص این حالت، مراجعه به پزشک و بررسی بیمار با استفاده از تست های مخصوص (بعنوان نمونه افسردگی بک) اهمیت دارد.

درمان افسردگی با طب سنتی

تست شماره یک

 تست افسردگی بک شامل 21 سوال است و هر سوال چهار گزینه دارد. ابتدا چهار گزینه هر سوال را به دقت بخوانید و هر گزینه‌ای که احساس شما را در هفته گذشته بهتر بیان می کند، انتخاب کنید. برای هر سوال فقط یک گزینه را انتخاب نمایید. برای انجام تست افسردگی بک به اینجا مراجعه کنید.

شیوه انجام تست  بک

پس از خواندن همه پرسش‌ها اعدادی که علامت زده‌اید را جمع کنید. عدد حاصل- عددی بین 0 تا 63 خواهد بود- نمره شما در آزمون افسردگی است. پس از تعیین نمره خود به جدولی که در انتهای سوالات آورده شده مراجعه کرده و به کمک آن میزان افسردگی خودتان را تعیین کنید.

جدول تعیین درجه افسردگی بر اساس نمره  به دست آمده در آزمون افسردگی بک، روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان افسردگی و اضطراب وجود دارد. در صورتی که شدت افسردگی شما در تست افسردگی بک شدید و بسیار شدید بود، بهتر است از روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. اما در صورتی که شدت افسردگی شما خفیف تا متوسط بود می‌توانید توسط راهکارهای معرفی شده در مقاله روش های درمان افسردگی و کتاب غلبه بر افسردگی، مشکل خود را درمان کنید. اما در صورتی که پس از انجام راهکارهای توصیه شده میزان افسردگی شما کاهش پیدا نکرد بهتر است از دکتر روانشناس برای حل مشکل خود کمک بگیرید

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *