طب سنتی و درمان درد عضلانی بدون جراحی

درد عضلانی بدون جراحی

داروهای مسکن طبیعی با خاصیت شگفت انگیز

آیا درمان درد عضلانی بدون جراحی هم ممکن است؟ اگر دندان درد، کمردرد یا هر نوع درد دیگری دارید، ممکن است اولین راهی که به ذهن شما برسد، دستیابی به یک داروی ضد درد و مسکن باشد. این روش در اکثر مواقع مؤثر است اما ممکن است پس از مدتی، افراد دچار عوارض جانبی یا تداخلات دارویی شده و حتی گاهی با سوء مصرف این داروها مواجه شوند.

در برخی از شرایط خاص، مثلاً برای درمان درد عضلانی بدون جراحی که ممکن است به مصرف داروی مسکن نیاز داشته باشیم، می‌توانیم از گیاهان دارویی که سابقه طولانی در رفع درد و التهاب دارند کمک بگیریم. این مسکن‌های طبیعی که به عنوان طب سنتی شناخته می‌شوند، شامل طب سوزنی، یوگا، ریکی و سایر روش‌ها نیز می‌شوند.

از متخصصان مشورت بگیرید

کاهش درد و التهاب به خودی خود، امری مؤثر و مفید است و شما را از عوارض جانبی بسیاری از مواد شیمیایی دور نگه می‌دارد اما بهتر است بدانید که این داروهای طب سنتی و گیاهی نیز می‌توانند بدون عوارض نباشند و حتی با برخی از داروهای دیگر تداخل داشته باشند. علاوه بر این تأثیر برخی از مسکن‌های طبیعی هنوز به طور کامل روی بدن انسان آزمایش نشده‌اند. مکمل‌های گیاهی نیز مانند داروهای طب مدرن باید از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شوند.

اگر شما دچار اختلالی در وضعیت سلامت جسمی خود هستید، از بیماری‌های مزمن رنج می‌برید یا به دنبال راهی برای درمان درد عضلانی بدون جراحی هستید، بهتر است با یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید تا بهترین درمان دارویی این طب و مسکن‌های طبیعی که برای بدن شما مناسب‌اند را دریافت کنید.

در صورت ابتلا به هر بیماری زمینه‌ای، از مصرف خودسرانه دارو و مکمل خودداری کنید و پیش از مصرف و استفاده از دارو، با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است برخی از این داروها علائم شما را تشدید کنند.

درمان درد عضلانی بدون جراحی
درمان طب سنتی شامل استفاده از مسکن‌های طبیعی برای درمان درد عضلانی بدون تکیه بر مسکن‌های شیمیایی است.

معرفی چند مسکن طبیعی

مسکن‌های طبیعی در کنار استفاده از اصول طب مدرن می‌توانند بسیار مثمر ثمر باشند و درمان نتیجه‌بخشی را برای بیماران فراهم کنند. لذا استفاده از هریک از این مواد را در صورت صلاحدید پزشک طب سنتی، در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کندر

از کندر در طب آیورودا استفاده می‌شود. کندر صمغ نوعی درخت است و معمولاً به صورت جامد و قرص مانند  بلعیده می‌شود. از کندر برای درمان‌های موضعی نیز استفاده می‌شود.

از کندر برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

– علائم آسم
آرتروز
– کولیت (کولون ملتهب)
– التهابات عمومی در بدن
– کاهش ادم مغزی (تورم مغز)
– کاهش آسیب های پوستی ناشی از رادیوتراپی

مطالعه‌ای که در سال 2020 روی 545 نفر صورت گرفته نشان داده که کندر یک درمان مؤثر و ایمن برای آرتروز مفاصل و درمان درد عضلانی بدون جراحی است.

درمان درد عضلانی بدون جراحی
کندر یک درمان طبیعی موضعی و خوراکی است که برای کاهش درد عضلانی بدون جراحی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی کندر:

استفاده از کندر به صورت خوراکی معمولاً بی ضرر است، اما استفاده موضعی از آن می‌تواند موجب برخی واکنش‌های آلرژیک در افراد شود، همچنین ممکن است با برخی از داروهای ضد انعقاد خون و ضد پلاکت هم تداخل داشته باشد. اگر از چنین داروهایی استفاده می‌کنید، مصرف کندر می‌تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که به غذا رنگی زرد و درخشان می‌دهد و طعمی بی‌‌نظیر دارد. بدن ما همواره در معرض رادیکال‌های آزاد است که موجب آسیب به سلول‌های بدن و ایجاد سرطان می‌شوند. زردچوبه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به بازیابی این سلول‌ها کمک می‌کند. این ماده نقش پررنگی در کاهش تورم و التهاب دارد و برای درمان درد عضلانی بدون جراحی و با استفاده از طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زردچوبه در اغلب موارد به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی برای استفاده‌های دارویی از آن، ترکیبی از زردچوبه و فلفل سیاه را استفاده می‌کنند تا میزان جذب این داروی طبیعی را افزایش دهد.

از زردچوبه برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

– سوء هاضمه و ناراحتی معده
– زخم ها
پسوریازیس ( نوعی بیماری خودایمنی که باعث رشد سریع سلول‌ها در پوست می‌شود.)
– التهاب مفاصل و آرتروز

عوارض جانبی احتمالی زردچوبه:

– حالت تهوع
– اسهال
بثورات پوستی
– مدفوع زرد رنگ

قبل از استفاده از مکمل های غذای حاوی زردچوبه حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید و در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، استفاده از آن‌ها را متوقف کنید.

میخک

میخک اغلب برای طعم دادن به غذاهای حاوی گوشت و برنج استفاده می شود. از میخک آسیاب شده برای عطردار کردن کیک و کلوچه استفاده می‌کنند. این ماده مثل یک مسکن طبیعی عمل کرده و می‌توان روغن آن را برای درمان دردهای عضلانی بدون جراحی، بر روی  نواحی دردناک ماساژ داد. از میخک خوراکی به صورت پودر و کپسول هم استفاده می‌کنند.

از میخک برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

– حالت تهوع
– سرماخوردگی
التهاب آرتریت
– دندان درد
– سوء هاضمه
– اسهال

برخی از تحقیقات معتبر نشان می‌دهند که میخک می تواند برای درمان عفونت های قارچی نیز استفاده شود.

درمان درد عضلانی بدون جراحی
برخی از پزشکان طب سنتی ماساژ روغن میخک را برای بهبود دردهای عضلانی بدون جراحی تجویز می‌کنند.

عوارض جانبی احتمالی میخک:

– مشکلات کبدی
– واکنش های آلرژیک
تحریک پوست
– افزایش خونریزی

در دوران بارداری خانم‌ها که لثه‌ها حساس شده و بسیاری از افراد دچار مشکل یبوست می‌شوند، استفاده از میخک با صلاحدید پزشک طب سنتی می‌تواند موجب بهبود وضعیت لثه‌ها و بهبود حرکات روده و رفع یبوست شود.

مراقب باشید، اگرچه روغن میخک را می توان به صورت موضعی برای درمان مشکلاتی مانند درد دندان استفاده کرد، اما روغن میخک به صورت رقیق نشده ممکن است به لثه ها آسیب برساند، بنابراین قبل از امتحان کردن آن در خانه برای بهبود دندان درد، حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید.

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نیز باید در مصرف محصولات میخک مراقب باشند، زیرا میخک و روغن میخک می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

به همین دلیل، مهم است که قبل از استفاده از مکمل‌ها و داروهای حاوی میخک با پزشک خود مشورت کنید.

طب سوزنی

این روش درمانی برگرفته از طب سنتی چینی است. طب سوزنی به دنبال تسکین منبع درد و متعادل کردن مسیرهای انرژی بدن است. جریان انرژی در طب چینی را «انرژی چی» می‌نامند. برای این عمل، متخصصان، سوزن های ریز و نازکی را به پوست شما وارد می کنند. محل ورود سوزن به منبع درد مربوط می شود. بر اساس چی، یک سوزن ممکن است دور از قسمت دردناک بدن وارد شود اما به منشأ آن ارتباط دارد.

طب سوزنی ممکن است با وارد کردن سوزن، بدن را به ترشح سروتونین (ماده شیمیایی که سبب احساس سرخوشی در مغز می‌شود)، درد را تسکین دهد. همچنین اعتقاد بر این است که طب سوزنی، سطح استرس را نیز کم کرده و باعث بهبود عملکرد بدن می‌شود.

از طب سوزنی برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

آرتروز  زانو
– میگرن
– درد میوفاشیال (یک بیماری ناتوان‌کننده برای بافت‌ها و عضلات نرم بدن است)
کمردرد حاد و مزمن
– فیبرومیالژیا (یک بیماری مزمن که باعث بروز دردهای اسکلتی-عضلانی می‌شود)
– گردن درد

عوارض جانبی احتمالی طب سوزنی:

آسیب به اندام، بافت یا عصب
واکنش های آلرژیک
افزایش خونریزی
از دست دادن هوشیاری

برای اطمینان از عدم ابتلا به عوارض جانبی احتمالی طب سوزنی، اگر هریک از علائم زیر را دارید، پیش از اقدام، آن را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

– سابقه بیماری تپش قلب دارید.
باردار هستید.
– اختلالات خونریزی دارید.
– از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنید.

گرما و یخ

یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی درد، استفاده از گرما و یخ به طور مستقیم روی محل‌های دردناک است. این کار امری بدیهی به نظر می‌رسد اما بسیاری از افراد نمی‌دانند چه زمانی باید از آن استفاده کنند. مثلا برای تسکین درد هنگام کشیدگی عضله، تاندون یا رباط، استفاده از کیسه یخ بسیار مهم و مفید است. به طور کلی برای کاهش درد عضلانی بدون جراحی و برای تسکین التهاب مفاصل آرتروزی می‌توان از یخ و گرما درمانی (با توجه به شرایط شما و تجویز پزشک) استفاده کرد. معمولاً برای کاهش التهابات از یخ و برای کاهش سفتی ناشی از کشیدگی و رگ به رگ به رگ شدن از گرما استفاده می‌شود.

یک پد گرم کننده که روی سر استفاده می شود ممکن است به کاهش سردرد کمک کند، در حالی که یک کیسه یخ می تواند به تسکین کمردرد کمک کند و هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. اگر مشکل شما دردهای آرتروزی و رماتیسمی است، بسته‌های حرارتی مرطوب برای کاهش درد شما مناسب ترند. این کیسه‌ها را می‌توان در مایکروفر گرم کرد و بارها استفاده کرد.

استفاده از کیسه آب گرم برای تسکین دردهای قاعدگی و برخی دردهای دوران بارداری بسیار مؤثر است.

کیسه آب گرم برای ایجاد حس آرامش و گرما بخشیدن به بدن روی قسمتی از شکم و کمر و اطراف تخمدان و رحم قرار می‌گیرد و با ایجاد انبساط در رگ‌ها، عمل خون‌رسانی به آن نواحی را افزایش می‌دهد و موجب تسکین دردهای زنانه می‌شود.

از روش گرما یا سرما دادن برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

از یخ برای کاهش علائم زیر استفاده می‌شود:

– ورم
– خون ریزی
– التهاب
کمر درد
– کشیدگی عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌ها

درمان درد عضلانی بدون جراحی
قراردادن کیسه یخ روی محل التهابات مفصلی، مانع از گسترش ورم و درد می‌شود.

از کیسه آب گرم نیز برای تسکین این مشکلات می‌توان استفاده کرد:

– سفتی مفصل
– اسپاسم عضلانی
– آرتروز
– سردرد

عوارض جانبی احتمالی گرما یا یخ:

– سوختگی

– یخ‌زدگی و سرمازدگی

– بی حسی

– خارش یا ضایعه پوستی

– تاول

اگر با استفاده از این دو روش آسیبی دیدید یا درد مزمنی را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

جالب است بدانید که از روش‌های سرد کردن برای تسکین التهابات پس از عمل جراحی و حتی درمان درد عضلانی بدون عمل جراحی استفاده می‌شود.

برای مدیریت درد با مسکن‌های طبیعی مراقب باشید

مسکن‌های طبیعی که به آن‌ها اشاره شد، ممکن است فقط برای یک دسته از دردها قابل استفاده باشند و برای درمام هر دردی، کارایی نداشته باشند. با این حال استفاده از مسکن‌های طبیعی می‌تواند مکمل خوبی برای داروهای طب مدرن و درمان‌های پزشکی باشد.

مراقب باشید که درد یک سیگنال بدن است که می‌تواند مزمن یا موقتی باشد. زمانی که یک عضله کشیده می‌شود، درد آن با مسکن‌های طبیعی قابل کنترل است در حالیکه بعضی از دردها نشان‌دهنده مشکلات جدی در سلامتی و عملکرد بدن است و نیاز به درمان‌ها و مداخلات جدی پزشکی دارد.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامتی دکتر بانوکا، تیمی متشکل از متخصصان حوزه طب سنتی را گرد هم آورده است. شما با درمیان گذاشتن هر نوع مشکل پزشکی با این متخصصان می‌توانید از راهکارهای طب سنتی برای درمان این مشکلات، بهره بگیرید و از توصیه‌های طب سنتی در درمان بیماری‌ها استفاده کنید. برای ویزیت آنلاین یا تعیین زمان ویزیت حضوری با متخصصان کلینیک دکتر سریتا، در تماس باشید.

منبع: healthline.com