بهترین روش‌های درمان پارکینسون با طب سنتی

درمان پارکینسون با طب سنتی

فهرست

دسته بندی ها

آیا تاکنون به روش‌های درمان پارکینسون با طب سنتی فکر کرده‎اید؟ جدای از دارو، راه‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون می‌توانند سلامت و آسایش خود را بهبود بخشند، عملکرد فیزیکی خود را حفظ کنند، علائم این بیماری را کاهش دهند و کیفیت زندگی مطلوب‌تری داشته باشند.

از جمله این موارد می‌توان به ورزش منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم، هیدراته نگه داشتن بدن و خواب کافی اشاره کرد. اما آیا روش‌های درمانی طب سنتی نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند؟ مثلاً درمان‌های تلفیقی مانند یوگا، ماساژ، مکمل‌های غذایی و تکنیک‌های حرکتی مختلف؟

در طول سال‌ها تحقیقات جامعی صورت گرفته تا بدانیم آیا درمان پارکینسون با طب سنتی امکان‌پذیر است یا خیر. گرچه صاحب نظران جامعۀ پزشکی همچنان نسبت به برخی از روش‌های درمانی تردید دارند، اما فواید برخی از این رویکردها آنقدر امیدبخش است که افراد زیادی با امید و انگیزه وارد پروسه درمان طب سنتی شده‌اند.

در ادامه شش درمان تلفیقی متشکل از روش‌های سنتی و غیرسنتی برای درمان پارکینسون با طب سنتی آورده شده است.

مکمل‌های غذایی

شاید شنیده باشید که آنتی‌اکسیدان کوآنزیم (Co-Q10) ممکن است در درمان پارکینسون مؤثر باشند . با این حال، زمانی که مشخص شد که این امر تفاوتی با دارونماها ندارد، موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی در سال 2011 مطالعۀ خود در مورد بررسی اثربخشی Co-Q10 را متوقف کرد.

در نتیجه عاقلانه است که هنگام مصرف مکمل‌های غذایی با پزشک خود مشورت کنید. شما هرگز نباید مصرف داروی خود را قطع کنید.

درمان پارکینسون با طب سنتی
استفاده از مکمل‌های غذایی مناسب با بیماری یکی از راه‌های درمان پارکینسون با طب سنتی است.

یکی از مکمل‌هایی که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون نتیجه‌بخش باشد، کلسیم است. عمدتا به این دلیل که بسیاری از غذاهای غنی از کلسیم (مانند محصولات لبنی) دارای پروتئین بالایی هستند که ممکن است در جذب داروهای شما اختلال ایجاد کنند.

تای‌چی

این ورزش تعادل و هماهنگی را تقویت می‌کند. بنابراین منطقی است که برای بیماران مبتلا به پارکینسون مفید باشد. یک مطالعه در سال 2012 بر روی سه شکل ورزش (تمرین مقاومتی، کششی و تای‌چی) نشان داد که انجام تای‌چی، تعادل و ثبات را در افرادی که مبتلا به پارکینسون هستند، به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

یوگا

ورزش یوگا برای کمک به افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل شناخته شده است و ممکن است اثرات مشابهی را برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون داشته باشد.

درمان پارکینسون با طب سنتی
یوگا، روشی سودمند برای درمان پارکینسون با طب سنتی است.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که یوگا، به ویژه اگر برای نیازهای بیماران مبتلا به اختلال حرکتی مانند پارکینسون انجام شود، می‌تواند تحرک، تعادل، قدرت و انعطاف‌پذیری را افزایش دهد. همچنین ممکن است به بهبود خلق‌وخو و خواب بهتر کمک کند. انجام یوگا، یک روش بسیار مؤثر برای درمان پارکینسون با طب سنتی است.

ماساژ درمانی

اگرچه ماساژدرمانی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما واضح است که می‌تواند در تسکین عوارض جانبی پارکینسون، بخصوص لرزش‌های بدنی، موثر باشد؛ حتی اگر این تسکین دائمی نباشد. مطالعه‌ای که در سال 2016 صورت گرفت حاکی از آن بود که افراد مبتلا به پارکینسون، پس از 60 دقیقه ماساژ، سفتی عضلانی و لرزش‌های بدنی بسیار کمتری را احساس می‌کردند. ماساژ هفتگی برای بانوان یکی از راه‌های رفع تنش و اضطراب، بهبود روحیه و حتی کاهش دردهای قاعدگی است. اگر این ماساژ با گرم کردن بدن همراه باشد می‌تواند وضعیت خون‌رسانی را در سطح بدن بهبود ببخشد.

برای اطلاع از روش‌های درمان پارکینسون با طب سنتی و بهره‌مندی از بهترین متدهای درمانی می‌توانید با متخصصین کلینیک طب سنتی دکتر سریتا تماس بگیرید. این مجموعه در خیابان توانیر تهران واقع است و همه روزه آماده ارائه خدمات در زمینه طب سنتی است.

روش‌های درمانی حرکتی

از آنجایی که بیماری پارکینسون بر تعادل تاثیر می‌گذارد و منجر به زوال تدریجی مهارت‌های حرکتی می‌شود، درمان‌های حرکتی خاص ممکن است به مقابله با این اثرات کمک کنند. به عنوان مثال، تکنیک الکساندر ممکن است به بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کند تا تحرک خود را حفظ کنند. الکساندر، یک روش حرکتی است که بر حالت بدن در هنگام نشستن یا ایستادن با حفظ تعادل، تاکید دارد.

یک روش درمانی دیگر روش فلدن‌کرایس (FELDENKRAIS) است که انجام حرکات دشوار را مجدداً به بدن می‌آموزد. حتی اگر در روش‌های حرکتی-درمانی  شرکت نمی‌کنید، فعالیت‌هایی مانند رقصیدن و تمرینات قدرتی (بالا بردن وزنه یا استفاده از دستگاه‌های بدنسازی در باشگاه) می‌تواند به کاهش برخی علائم بیماری پارکینسون کمک کند.البته، حتما قبل از شروع یک برنامۀ ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

طب سوزنی

طب سوزنی جزء اصلی طب سنتی چینی است که اساس آن بر تحریک کانال‌های انرژی (meridians) است. تحریک مسیرهای انرژی بدن می‌تواند در کنار  همه مزایای مثبتی که دارد، درد را نیز کاهش دهد. به همین دلیل، معمولا در چین و سایر کشورها از طب سوزنی برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.

بیمارانی که طب سوزنی را امتحان می‌کنند اغلب گزارش می‌دهند که این روش درمانی طب سنتی به کاهش مشکلاتی مانند خستگی و بد خوابی کمک می‌کند. برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند محافظ اعصاب باشد (کاهش انحطاط و زوال نورون‌ها که منجر به بیماری پارکینسون می‌شود). اگرچه این مطالعات بر روی انسان‌ها شبیه‌سازی نشده است اما افراد بسیاری از تأثیرات مثبت درمان پارکینسون با طب سنتی صحبت کرده‌اند و مقالات زیادی در منابع معتبر به چاپ رسانده‌اند.

درمان پارکینسون با طب سنتی
طب سوزنی باعث تحریک کانال‌های انرژی بدن شده و سطح انرژی روزانه را افزایش می‌دهد. بنابراین به بهبود پارکینسون با طب سنتی کمک می‌کند.

برای آگاهی از روش‌های درمان پارکینسون با طب سنتی می‌توانید  همه روزه با طب سنتی کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامتی دکتر بانوکا تماس بگیرید و برای درمان‌های طب سنتی با پزشکان و متخصصان این حوزه، به صورت حضوری و آنلاین ویزیت شوید.

منبع: hopkinsmedicine.org ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *