5 درمان گردن درد با طب سنتی

گردن عضو مهمی‌ از بدن انسان است. گردن اندام حساسی است که به مراقبت و توجه کافی نیاز دارد. گردن دارای عضلاتی است که به عنوان اتصال‌دهنده عمل می‌کنند. این اتصال‌دهنده‌ها به ادغام برخی از عملکردهای حساس بدن مانند تنفس، حرکت، تعادل و همچنین بینایی کمک می‌کنند.

از این رو، گردن عضوی بسیار ظریف و حساس است. ناحیۀ گردن دارای هفت مهرۀ گردنی است. درد گردن در این ناحیه رخ می‌دهد. گردن درد به این دلیل به وجود می‌آید که در اکثر مواقع از این عضو با دقت محافظت نمی‌شود و در نتیجه دچار آسیب می‌شود. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان درد این ناحیه وجود دارد که یکی از موثرترین آن‌ها درمان گردن درد با طب سنتی است. داروهای گیاهی هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها با استفاده از خواص طبیعی، گردن درد را درمان می‌کنند. این گیاهان طی این سال‌ها موثر بوده‌اند و اکنون بسیاری از پزشکان آن‌ها را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

گیاهان دارویی را می‌توان به شکل قرص، استنشاق به عنوان یک رایحۀ درمانی، دم کرده و به عنوان چای مصرف کرد، به شکل کرم یا پماد روی پوست مالش داد، به آب حمام اضافه کرد و یا از سایر کاربردهای دارویی این گیاهان استفاده کرد.

تشخیص نوع گردن درد

برای تشخیص گردن درد، پزشک معالج شما ابتدا سابقۀ سلامتی شما را بررسی کرده و سپس شما را معاینه می‌کند. این معاینه شامل بررسی حساسیت، بی‌حسی و ضعف عضلانی در ناحیۀ گردن خواهد بود. پزشک بررسی می‌کند که شما تا چه اندازه می‌توانید سر خود را به جلو، عقب و پهلو حرکت دهید.

درمان گردن درد با طب سنتی
گردن درد به این دلیل به وجود می‌آید که در اکثر مواقع از این اندام با دقت محافظت نمی‌شود و در نتیجه دچار آسیب می‌شود.

آزمایش‌های تصویربرداری

آزمایش‌های تصویربرداری ممکن است به مشخص شدن علت گردن درد کمک کند. این آزمایش‌ها عبارتند از:

• اشعۀ ایکس. اشعه‌های ایکس می‌توانند نواحی را در گردن نشان دهد که در آن اعصاب یا نخاع ممکن است توسط خارهای استخوانی یا سایر تغییرات تحت‌فشار قرار گرفته باشند.
  • سی‌تی اسکن. سی‌تی اسکن تصاویر اشعۀ ایکس گرفته‌شده از جهات مختلف را ترکیب می‌کند تا نماهای مقطعی دقیقی از ساختارهای داخل گردن ایجاد کند.
  • ام‌آر‌آی (MRI). ام‌آر‌آی از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق از استخوان‌ها و بافت‌های نرم استفاده می‌کند. بافت‌های نرم شامل دیسک‌ها، نخاع و اعصابی است که از نخاع نشات گرفته‌اند.

ممکن است شما هیچ علائمی نداشته باشید اما اشعۀ ایکس یا ام‌آر‌آی شواهدی مبنی بر مشکلات ساختاری گردن ارائه دهند. بررسی این تصویربردارها به همراه شرح حال دقیق و معاینۀ فیزیکی، بهترین راه برای تعیین علت گردن درد می‌باشد.

سایر آزمایش‌های تشخیصی

• الکترومیوگرافی (نوار عصب و ماهیچه). آزمایش الکترومیوگرافی می‌تواند تعیین کند که آیا گردن درد ممکن است به عصب فشرده‌شده مربوط باشد یا خیر. این آزمایش به وسیلۀ وارد کردن سوزن‌هایی ظریف از طریق پوست به داخل عضله انجام می‌شود. این آزمایش با اندازه‌گیری سرعت هدایت عصبی، مشخص کند آیا اعصاب به درستی کار می‌کنند یا خیر.
  • آزمایشات خون. آزمایش خون گاهی اوقات می‌تواند شواهدی از التهاب یا عفونت‌هایی که ممکن است باعث درد گردن شده یا در ایجاد آن نقش داشته باشند، ارائه دهد.
درمان گردن درد با طب سنتی
آزمایش خون می‌تواند شواهدی از التهاب یا عفونت‌هایی که ممکن است باعث درد گردن شده یا در ایجاد آن نقش داشته باشند، ارائه دهد.

انواع مختلف درمان گردن درد

شواهد بهبودی در شایع‌ترین انواع گردن دردِ دارای شدت درد خفیف تا متوسط را معمولا در عرض دو یا سه هفته مراقبت می‌توان مشاهده کرد. مسکن‌ها و استفاده از کمپرس‌های گرم (مانند کیسه آب‌گرم) ممکن است تنها چیزی باشد که فرد نیاز داشته باشد.

درمان دارویی

از جمله داروهای تسکین‌دهندۀ گردن درد می‌توان داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن را نام برد. این داروها را تنها طبق دستور پزشک باید مصرف کرد. مصرف بیش‌ازحد می‌تواند عوارض جانبی جدی در فرد ایجاد کند.

اگر این مسکن‌ها برای تسکین گردن درد شما موثر نباشد، پزشک معالج شما ممکن است داروهای NSAID یا شل‌کننده‌های عضلانی را برای شما تجویز کند.

درمان گردن درد با طب سنتی
داروهای تسکین‌دهندۀ گردن درد مثل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به درمان گردن درد کمک می‌کند.

سایر درمان‌ها

• فیزیوتراپی. یک فیزیوتراپیست می‌تواند حالت صحیح بدن، هم‌ترازی و تمرینات تقویت‌کننده گردن را آموزش دهد. فیزیوتراپی همچنین ممکن است شامل استفاده از کمپرس گرم، سرد و اقداماتی دیگر برای کمک به کاهش درد باشد.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS). الکترودهایی که روی پوست در نزدیکی نواحی دردناک قرار می‌گیرند، تکانه‌های الکتریکی کوچکی را ارسال می‌کنند که ممکن است درد را تسکین دهد. با این حال، شواهد کمی ‌وجود دارد که نشان دهد تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست برای گردن درد موثر است یا خیر.
  • گردن‌بند طبی. یک گردن‌بند طبی که از گردن حمایت می‌کند ممکن است با برداشتن فشار از روی گردن به تسکین درد کمک کند. با این حال، اگر از این گردن‌بند بیش از سه ساعت در هر نوبت یا برای بیش از 1 تا 2 هفته استفاده شود، ممکن است این گردن‌بند نیز به گردن شما آسیب وارد کند.

جراحی و دیگر روش‌های درمانی

• تزریق استروئید: پزشک معالج ممکن است داروهای استروئیدی را در نزدیکی ریشه‌های عصبی، مفاصل ستون فقرات یا عضلات گردن تزریق کند. داروهای بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین نیز می‌توانند برای تسکین گردن درد تزریق شوند.
  • عمل جراحی: به ندرت برای گردن درد به عمل جراحی نیاز است. جراحی می‌تواند یک روش درمانی برای تسکین فشردگیِ ریشۀ عصبی یا نخاع باشد.
درمان گردن درد با طب سنتی
جراحی می‌تواند یک روش درمانی برای تسکین فشردگیِ ریشۀ عصبی یا نخاع باشد.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

به جز مصرف مسکن‌ها، اقدامات خودمراقبتی که ممکن است درد گردن را تسکین دهد عبارتند از:

• استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد به شکل یک در میان: شما می‌توانید در طی 48 ساعت اول یک کمپرس سرد، مانند یک کیسه یخ یا مقداری یخ پیچیده‌شده در حوله، را به مدت 15 دقیقه و در چند نوبت در روز روی قسمت دردناک گردن قرار داده و التهاب آن را کاهش دهید. پس از آن، از گرما استفاده کنید. سعی کنید یک دوش آب گرم بگیرید یا از یک کیسه آب‌گرم استفاده کنید.
  • تمرینات خانگی: تحرک داشتن گردن بسیار اهمیت دارد. شما باید زمانی‌که شدیدترین میزان درد کاهش یافت، حرکات کششیِ ملایم روزانه، از جمله چرخاندن گردن و شانه را شروع کنید. گردن خود را به آرامی‌ کج کنید، خم کنید و بچرخانید. قبل از انجام این تمرینات، گردن و کمر خود را با یک کیسه آب‌گرم یا در حمام گرم کنید.

درمان گردن درد با طب سنتی

چندین روش درمانی جایگزین برای تسکین گردن درد وجود دارد. همیشه قبل از شروع یک درمان جایگزین جدید، در رابطه با مزایا و خطرات آن با پزشک معالج خود صحبت کنید.

• طب سوزنی: یک پزشک طب سوزنی سوزن‌های نازک و استریل‌شده را در نقاط خاصی از بدن وارد پوست می‌کند. دستیابی به بهترین نتایج ممکن است به چندین جلسه طب سوزنی نیاز داشته باشد. طب سوزنی به طور کلی زمانی ایمن در نظر گرفته می‌شود که توسط یک پزشک دارای مجوز و با استفاده از سوزن‌های استریل انجام شود.
  • کایروپراکتیک: کایروپراکتیک که عمدتا بر روی ستون فقرات انجام می‌شود، یک نیروی کنترل‌شده و ناگهانی را به یک مفصل اعمال می‌کند. درمان‌های کایروپراکتیک روی گردن می‌تواند درد کوتاه‌مدت را تسکین دهد و برای بسیاری از افراد حداقل خطرات را به همراه داشته باشد.
  • ماساژ: در طول یک ماساژ، یک درمان‌گر آموزش‌دیده عضلات گردن را ماساژ داده و گره‌های آن را از هم باز می‌کند. ماساژ ممکن است به افراد مبتلا به گردن درد مزمن ناشی از سفت شدن عضلات کمک کند.
  • چندین روش درمانی جایگزین برای تسکین گردن درد وجود دارد.

گیاهان دارویی برای درمان گردن درد

برای درمان گردن درد با طب سنتی یکی از راه‌های مؤثر و مفید، بهره‌گیری از گیاهان دارویی است. در ادامه لیستی از چندین داروی گیاهی برای پیشگیری و درمان این درد را آورده‌ایم اما لازم به ذکر است که برای مصرف هریک از این گیاهان به عنوان درمان، باید در ابتدا با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مجموعه‌ای از پزشکان حاذق در این حوزه را گرد هم آورده تا با روش‌های درمانی طبیعی برای درمان گردن درد با طب سنتی راهنمایی ‌های لازم را به شما ارائه دهند. کلینیک دکتر سریتا زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است و انواع خدمات مربوط به طب سنتی را ارائه می‌دهد.

گیاهان دارویی اگر بدون دستور پزشک مصرف شوند بعضاً می‌توانند دارای عوارض جانبی خاصی روی افراد باشند یا با برخی داروهای شیمیایی تداخل پیدا کنند، در نتیجه حتماً پیش از مصرف آن‌ها با پزشک متخصص طب سنتی در ارتباط باشید. برای تعیین نوبت ویزیت از پزشکان این مجموعه با شماره‌های پایین صفحه تماس بگیرید.

1- گیاه پنجه شیاطین

پنجه شیطان یک درختچه با گل‌های قرمز روشن است. این گیاه قلاب‌هایی مینیاتوری دارد و از این رو به آن پنجه شیطان می‌گویند. این درختچه که بومی ‌آفریقای جنوبی است، به شکل پودر یا قرص در دسترس است. تحقیقات زیادی در مورد استفاده از این گیاه در درمان گردن درد در حال انجام است. قبلا کشف شده است که این گیاه می‌تواند به تسکین کمردرد و گردن درد کمک می‌کند.

2- گیاه کودزو (تیریشه)

کودزو گیاهی است که چینی‌ها از آن برای درمان گردن درد و التهاب استفاده می‌کنند. این دارو به دو شکل قرص یا پودر مصرف می‌شود. این گیاه وقتی به این شکل مصرف شود مانند استروژن عمل می‌کند. از این رو، افراد مبتلا به سرطان‌های حساس به هورمون باید از مصرف آن اجتناب کنند. کسانی که از داروهای خوراکی دیابت مصرف می‌کنند نیز باید از مصرف گیاه کودزو خودداری کنند.

3- منتول و کافور

منتول و کافور ترکیبات رایج در بسیاری از پمادهای ضد درد عضلانی هستند. این ترکیبات را می‌توان به صورت روغن مقطر یا کرم استفاده کرد. این مواد وقتی روی پوست مالیده می‌شوند، به افزایش گردش خون در ناحیۀ آسیب‌دیده کمک می‌کنند. این افزایش گردش خون به نوبۀ خود با ایجاد یک احساس خنکی و گرمی، پوست را آرام می‌کند. اثر این مواد تا چند ساعت باقی می‌ماند.

4- علف چای ( گل راعی)

این گیاه یکی از محبوب‌ترین محصولات گیاهی در ایالات متحده است. از این گیاه برای درمان بسیاری از شرایط مختلف از جمله افسردگی استفاده می‌شود. به دو صورت قرص و پودر موجود است. همچنین می‌توان این گیاه را دم کرد و به عنوان چای مصرف کرد. علف چای به تسکین درد شناخته شده است و به دلیل خواص ضد التهابی خود به ویژه برای تسکین درد عصبی موثر است. توصیه می‌شود که این گیاه را با راهنمایی پزشک معالج خود مصرف کنید. زیرا این گیاه با بسیاری از داروها تداخل دارد.

5- اسطوخودوس

از زمان‌های قدیم، مردم از گل‌های معطر موجود در بوتۀ اسطوخودوس برای اهداف دارویی مختلف استفاده می‌کردند. در حال حاضر از این گیاه به عنوان روغن ماساژ و رایحۀ درمانی در درمان گردن و کمردرد استفاده می‌شود.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

اگر برای درمان گردن درد با طب سنتی با کلینیک سریتا زیر مجموعه هلدینگ بانوکا تماس گرفتید، می‎توانید برای رزرو نوبت ویزیت با یکی از تخصص‌های پزشکی زیر اقدام کنید:

• پزشک متخصص طب سنتی در درمان غیر جراحی مشکلات اسکلتی عضلانی
  • پزشک متخصص طب سنتی در درمان آرتریت و سایر بیماری‌هایی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهند
  • پزشک متخصص طب سنتی در درمان اختلالات مربوط به اعصاب

سؤالاتی که باید به آن‌ها پاسخ دهید

قبل از قرار ملاقات با پزشک، برای پاسخ به سوالات زیر آمادگی داشته باشید:

• علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا گردن شما تا به حال آسیب دیده‌ است؟ اگر بله، چه زمانی؟
  • آیا برخی حرکات گردن درد را بهبود می‌بخشد یا بدتر می‌کند؟
  • چه داروها و مکمل‌هایی را به طور منظم مصرف می‌کنید؟

خانم‌ها پیش از مراجعه به پزشک لازم است که تاریخ ‌های عادت ماهیانه خود را  یادداشت کرده و اگر نیاز شد به پزشک خود اطلاع دهند. گاهی برخی از دردهای عضلانی و اسکلتی به دلایل هورمونی و یا کمبود ویتامین به وجود می‌آیند بنابراین ممکن است پزشکان وضعیت هورمونی بانوان را مورد ارزیابی قرار دهند تا بهترین درمان را برای آن‌ها تجویز نمایند.

از پزشک خود چه انتظاری داشته باشید

پزشک معالج شما ممکن است برخی از سوالات زیر را بپرسد:

• درد شما دقیقا در کدام ناحیه است؟
  • آیا درد شما خفیف یا شدید است یا جایی از شما تیر می‌کشد؟
  • آیا بی‌حسی یا ضعف دارید؟
  • آیا در بازوی خود نیز احساس درد دارید؟
  • آیا درد با انقباض، سرفه یا عطسه بدتر می‌شود؟
  • آیا مشکلات جسمی ‌دیگری دارید؟

بنابراین، پیش از مراجعه به پزشک متخصص طب سنتی خود را برای پاسخگویی به این سؤال‌ها آماده کنید و بر اساس این پرسش‌ها ارزیابی از کیفیت خدمات درمانی ارائه شده توسط پزشک معالج خود داشته باشید. در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهام، حتما با همکاران ما در کلیلنیک طب سنتی دکتر سریتا تماس بگیرید.

منبع: mayoclinic.org و drtommacek.com ؛