زعفران در بارداری چه تأثیری دارد؟

زعفران در بارداری

فهرست

دسته بندی ها

زعفران در بارداری بخصوص سه ماهه اول ممکن است برای جنین خطرناک باشد، بنابراین باید با احتیاط مصرف شود. هرچند زعفران خواص و مزایای سلامتی زیادی برای افراد دارد اما برای زنان باردار مسئله فرق می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا با مرور و پاسخگویی به پرسش‌های متداول در رابطه با رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری، بیشتر با مزایا و معایب مصرف زعفران در دوران بارداری آشنا شویم.

آیا مصرف زعفران در بارداری خطرناک است؟

بله، مصرف زعفران در دوران بارداری در صورتی که زیاد مصرف شده و زیر نظر پزشک نباشد، می‌تواند خطرناک باشد. مصرف زیاد زعفران در بارداری، باعث افزایش انقباضات رحم شده و به سقط جنین منجر شود. اما مصرف مجاز و تایید شده زعفران در بارداری می‌تواند به تسکین استرس، دردها، تغییرات خلقی و ناراحتی‌های بارداری کمک می کند.

 چند اقدام احتیاطی وجود دارد که پهتر است، هنگام افزودن زعفران به رژیم غذایی خود در خاطر داشته باشید:

  • زعفران را فقط در ابتدای ماه پنجم بارداری مجاز به مصرف هستید، زیرا در این زمان بارداری پایدار است و به خطر انداختن کودک به دلیل انقباضات زودرس کاهش می‌یابد.
  • حداکثر در هر زمان مصرف فقط از دو تا سه رشته استفاده کنید، زیرا زعفران زیاد ممکن است بر سلامتی شما تاثیر بگذارد.
  • خرید زعفران برای زنان باردار باید فقط از یک فروشگاه مجاز و تایید شده تهیه شود تا خطر مصرف زعفران تقلبی و دارای ناخالصی‌ها از بین برود.

زعفران در بارداری

فواید خوردن زعفران در بارداری

در ادامه مقاله مهمترین فواید خوردن زعفران در بارداری عنوان و بررسی می‌شود.

زعفران و هضم غذا

با مشکل شدن هضم غذا در دوران بارداری، مصرف زعفران به عنوان چاشنی در دوران بارداری به شما در سهولت هضم کمک می‌کند. اضافه کردن زعفران در شیر یا فرنی به شما کمک می‌کند تا از مشکلات گوارشی از جمله یبوست خلاص شوید.

زعفران به عنوان ضد افسردگی 

زعفران حاوی عوامل ضد افسردگی است که نوسانات خلقی و اضطراب را کنترل می‌کند. این باعث می‌شود که مادر خوشحال بماند، و بنابراین در فرایند رشد جنین هم تاثیر خوبی داشته باشد.

زعفران و فشار خون 

افرادی که فشارخون بالا دارند می‌توانند از زعفران برای بهبود وضعیت سلامتی خود استفاده کنند . به علاوه مصرف زعفران موجب افزایش سرعت گردش خون در بدن می‌شود.

زعفران و گرفتگی عضلانی

با رشد جنین در رحم، عضلات بدن مادر کشیده شده و فضای کودک را تنظیم می‌کنند. در طی این مرحله مادر ممکن است درد شدیدی را در ناحیه پشت و پاها احساس کند که مصرف زعفران می تواند گرفتگی و درد شدیدی در پشت، معده و پاها ایجاد کند. مصرف زعفران در بارداری به میزان متوسط و توصیه شده ​می‌تواند تحمل این دوره دردناک را آسان کند.

زعفران و حفظ آهن و هموگلوبین

مادران ممکن است در دوران بارداری با کم خونی مواجه شوند. به همین دلیل به مادران توصیه می‌شود که در بارداری غذای غنی از آهن و مکمل استفاده کنند. مصرف هر روز مقدار کمی زعفران به شما اطمینان می‌دهد که سطح آهن و هموگلوبین را حفظ کرده و سلامت شما را در این سفر زیبا حفظ می‌کند.

زعفران و کاهش ریزش مو 

همانطور که قبلاً گفته شد، زعفران به حفظ سطح آهن کمک می‌کند، که باعث کاهش ریزش مو می‌شود. دریافت مقدار کافی آهن به تغذیه مو از درون کمک می‌کند.

زعفران و آرامش

به دلیل تغییرات هورمونی، بزرگ شدن شکم و نفس نفس زدن، ممکن است پس از بلند شدن از خواب احساس خستگی کنید. اگر قبل از خواب شیر زعفران مصرف کنید، به شما کمک می‌کند تا یک خواب راحت داشته باشید و صبح روز بعد از خواب با احساس بهتر و آرامتری بیدار شوید.

زعفران و پوست

بسیاری از مادران در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، تغییرات در کیفیت و ظاهر پوست خود تجربه می‌کنند. از بین بردن جوش‌ها و رنگدانه‌ها از موضوعات رایج در این دوره است. مصرف منظم زعفران مشکلات پوستی را برطرف کرده و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد.

زعفران و آلرژی و عفونت

بارداری می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. مصرف منظم زعفران بر بارداری به شما اطمینان می‌دهد که به دلیل تغییر آب و هوا و سایر عفونت‌های عمومی از آلرژی و عفونت در امان هستید.

زعفران در بارداری

آیا خوردن زعفران در دوران بارداری باعث زیبا شدن کودک می‌شود؟

آیا مصرف زعفران در این دوران باعث زیبایی کودک می‌شود؟ این یک سوال رایج است که توسط زنان باردار پرسیده می‌شود. داشتن پوستی روشن یا تیره هیچ تاثیری بر سلامت کودک ندارد و نوع و ظاهر پوست هر کودک متولد شده به جای مصرف هر نوع ماده غذایی یا ادویه توسط مادر، توسط ژن‌های والدین تعیین می‌شود.

تا به امروز، هیچ رابطه علمی اثبات شده ای بین نوشیدن شیر زعفران در بارداری و چهره کودک وجود ندارد. با این حال، اعتقاد بر این است که زعفران باعث بهبود بافت پوست می‌شود و ممکن است به صورت کنترل شده برای سلامت پوست و سایر فواید مصرف شود، همانطور که در بالا ذکر شد.

میزان مجاز مصرف زعفران در بارداری چقدر است؟

میزان مجاز مصرف زعفران در این دوران باید توسط پزشک متخصص زنان تعیین شود. علاوه بر این توصیه می‎شود تا هر فرد به میزان 3 گرم در ماه زعفران مصرف کند. عوارضی همچون سرگیجه، کاهش تعداد ضربان قلب و احساس تهوع برای هر فردی که در یک وعده غذایی بیش از 5 گرم زعفران مصرف کند، به وجود می‌آید.

زنان باردار روزانه نباید بیش از 2 تا 3 رشته زعفران  مصرف کنند (حدود 250 میلی گرم). اطمینان حاصل کنید که زعفران از بالاترین کیفیت برخوردار است زیرا مصرف زعفران ارزان یا تقلبی می‌تواند مضر باشد. بنابراین، در مورد خرید زعفران بسیار دقیق و دقیق باشید.

زنان در کدام دوران بارداری می‌توانند زعفران مصرف کنند؟

زنان باردار می‌توانند در هر زمان از بارداری دوز توصیه شده زعفران را شروع کنند. با این حال، اجتناب از مصرف زعفران در سه ماهه اول ایمن‌تر است. مصرف زعفران در 3 ماهه اول بارداری و بیش از حد در طول دوران بارداری می‌تواند منجر به انقباضات رحم و سقط جنین شود. طب آیورودا مصرف زعفران را فقط پس از ماه چهارم بارداری هنگامی که جنین شروع به حرکت در رحم مادر می‌کند، پیشنهاد می‌کند.

آیا مصرف زعفران در بارداری سقط جنین در پی دارد؟

مصرف زعفران در حاملگی اگرچه به مقدار محدود مفید است، اما در صورت مصرف مقادیر بیشتر می‌تواند منجر به ایجاد سقط جنین شود. تحقیقات روی موش‌ها نشان داده است که مصرف عصاره زعفران در بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس و سقط جنین شود و در صورت مصرف مقادیر بیشتر، احتمال وجود ارتباط با سقط جنین در انسان وجود دارد.

برخی از زنان باردار ممکن است به زعفران حساس بوده و علائمی مانند این را تجربه کنند:

  • حالت تهوع
  • اضطراب
  • خشک شدن دهان
  • خونریزی از بینی
  • بی حسی پلک‌ها و لب‌ها

نوشیدن شیر زعفران در بارداری نیز ممکن است منجر به استفراغ در برخی از زنان باردار شود.

موارد استفاده زعفران در حاملگی

  • مصرف روزانه یک لیوان شیر زعفران بهترین راه برای دریافت دوز روزانه این ادویه توسط خانم‌های باردار است.
  • زعفران دم کرده و آب شده را می‌توان به عنوان ادویه به غذاهای مختلف مانند برنج، ماکارونی، دسرها و غذاهای دیگر اضافه کرد تا طعم، رنگ و عطر آنها زیباتر و دلپذیرتر شود.

چگونه شیر زعفران در بارداری تهیه کنید؟

  • حدود سه رشته زعفران را در یک یا دو قاشق غذاخوری شیر برای حدود 20 تا 30 دقیقه خیس کنید.
  • یک لیوان شیر را در یک تابه گرم کنید و همچنین زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.
  • یک قاشق شکر (اگر شیرین ترجیح می‌دهید) به آن اضافه کنید و بگذارید شیر خوب گرم شود.
  • بگذارید شیر خوب بجوشد و سپس آن را به یک لیوان منتقل کنید.
  • علاوه بر این، می‌توانید برخی خشکبار ریز خرد شده مانند بادام و پسته یا پودر میوه خشک را به آن اضافه کنید تا طعم و مزه بیشتری پیدا کند.
  • لذت ببرید!
  • مصرف لیوان شیر زعفران در شب بهترین راه برای لذت بردن از خوردن زعفران در دوران حاملگی است.

منبع:

  1. ckbhospital.com
  2. kashmirica.com
  3. littleduniya.com
  4. parenting.firstcry.com

تصحیح و ویرایش: دکتر زهرا شکرریز (عضو کارگروه تغذیه و رژیم درمانی)

برای گرفتن وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از سایت دکتر بانوکا به اینجا مراجعه کنید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از دکتر زنان طب سنتی کلیک کنید.