مشاوره طلاق چگونه انجام می‌شود؟فواید مشاوره طلاق چیست؟

روان شناسی طلاق

فهرست

دسته بندی ها

مشاوره طلاق فرایند خاتمه بخشی به یک ستیزه غیر رسمی است. در مقاله‌ی قبلی در خصوص تعریف طلاق و چگونگی فرایند طلاق صحبت شد. از آنجایی که این موضوع اهمیت بالایی دارد باید حتما در کنار یک فرد متخصص این فرایند انجام شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با مشاوره طلاق آشنا شوید.


آنچه می‌خوانید:

  • مشاوره طلاق
  • نقش مشاور مناسب
  • فواید مشاوره
  • آیا مشاوره اثر بخش است؟
  • چه وقت نباید مشاوره بگیریم
  • مشاوره طلاق در خشونت خانگی
  • چگونه یک مشاور پیدا کنیم؟

مشاوره طلاق

در فرایند مشاوره طلاق یک شخص بی‌طرف آموزش دیده به شما و همسرتان کمک می‌کند.در خصوص موضوعاتی از قبیل جدایی، تربیت فرزند،ترتیبات حمایت مالی،ارزشیابی و تقسیم دارایی‌ها و بدهی‌ها راه‌حلی پیدا کند.این فرایند مشاورطلاق به گونه‌ای کانال ارتباطی باز می‌کند که اندک زوج‌هایی می‌توانند خودشان آن کانال را به طور کامل باز کنند.

مشاوران تا حدی شبیه مامورین راهنمایی و رانندگی هستند.آنان جریان گفتگو را هدایت می‌کنند. از کوره در رفتن‌ها،قطع کردن صحبت یکدیگر،متهم کردن‌ها و گفته‌های عصبانی را کنترل می‌کنند.با اعمال اصول اساسی بحث و وارد کردن بحث‌ها به داخل چهارچوب.باطرح عبارت‌های مخالفت برانگیز به شکل دیگری. با اجازه صحبت دادن به یک نفر در هر زمان مشاوره. هر دو طرف را به مسیر صحیح‌تری برای بحث راهنمایی می‌کنند.

مشاوره مناسب طلاق

نقش مشاور مناسب

توانایی مشاوره طلاق در کنترل موفقیت آمیز ارتباطی مخرب و آسیب رسان دارای اهمیت حیاتی است. طرفین دعوا وقتی در برابر حمله طرف دیگر قرار ندارند، به گوش کردن به حرف‌های طرف دیگر تمایل نشان می‌دهند.

وقتی به یکدیگر گوش می‌کنند،درک طرف مقابل افزایش می‌یابد.با درک بیشتر از سرزنش کاسته می‌شود.با کم شدن سرزنش دو طرف انصاف را بیشتر رعایت می‌کنند. با تمایل به منصف بودن،امکان رسیدن به راه‌حل های خلاق و منطقی بیشتر می‌شود. مشاورطلاق به مردم می‌کند بدون آنکه بگذارند کلیه هیجانات و عواطف سر راه آنها قرار گیرد، با یکدیگر صحبت کنند.

چه انتظاری از فرایند مشاوره داشته باشیم

مشاوره طلاق بی طرف است. اجازه ندارد در مورد موضوع‌های مورد کشمکش فراتر از انچه که دو طرف به او اختیار داده‌اند تصمیم گیری کند. مشاور از منافع هیچ یک از دو طرف در برابر دیگری دفاع نمی‌کند. میانجی هرگز نباید به عنوان مشاور فردی،درمانگر یا وکیل خدمت کند. به شما توصیه می‌شود هر جا لازم است در جستجوی توصیه یا مشاور قانونی مستقل باشید.

 

آن را از فرایند مشاوره جدا کنید. مشاوره طلاق حافظ منافع دو طرف است. اطلاعاتی از قبیل مسائل مالی را از هیچ کدام از طرفین مخفی نگه نمی‌دارد به نفع طرف دیگر.عموما مشاوره طلاق با هر دو طرف حاضر ملاقات می‌کند مگر اینکه به گونه‌ای دیگر توافق شده باشد. هر یک از دو طرف یا مشاور می‌تواند تقاضای جلسه خصوصی داشته باشد. بدین معنی که شما بدون حضور همسرتان با مشاور ملاقات می‌کنید تا گزینه‌ها را به بحث بگذارید. قانون مربوط به محرمانه نگه‌داشتن مذاکرات خصوصی باید از پیش به بحث گذاشته شود و درک گردد.

روند جلسات مشاوره طلاق

روند جلسات

در اولین جلسه مشاوره فرایند مشاوره طلاق توضیح داده می‌شود. مشکلات مطرح می‌شود و موضوعات مورد منازعه به طور روشن تعریف می‌شود.هر کس به صحبت‌های دیگری گوش می‌کند. مشاوره طلاق با کمک کردن به هر دو طرف دغدغه‌های خود را با زبانی بی‌طرف بیان کنند،گفتگو را کنترل می‌کند.وقتی هر دو طرف توانستند ذهنیات‌شان را بیان کرده و غم و غصه‌ها و اضطراب خود را با روشی سازنده مطرح کنند.

سطح عصبانیت کاهش می‌یابد و امکان تمرکز بر مشکل موجود مانند بزرگسالان منطقی فراهم می‌آید. ارتباط راحتی که در اولین جلسه توسط مشاور به وجود می‌آید اغلب بیشتر تنش موجود و خصومت را پراکنده می‌کند.

سپس هر دو طرف باید موافقت کنند که چگونه می‌خواهند موجودی‌ها و دارایی‌ها‌یشان را ارزش گذاری کنند. مشاور از هر دو طرف می‌خواهد صورت وضعیت مالی خود را به طور کامل آماده کنند.هر دو باید احساس راحتی کنند. از همه موجودی ها به طور کامل رو‌نمایی کنند. سپس بتوانند توافق کنند برای زندگی در خانه‌ی قبلی، مخارج فرزندان و هزینه‌های دیگر.

فواید مشاوره

گرچه مشاوره طلاق  هنوز کار دشواری است و داروی همه دردها نیست. در مقایسه با رویکردهای سنتی خصمانه فواید فراوانی دارد.احتمال بیشتری دارد که طرفین به شرط و شروط یک توافق که با کار زیاد و نیت خیر به دست آمده است.دست یابند. تا اینکه دادگاه حکمی را به آنان تحمیل کند.

مشاوره طلاق به دنبال این است که همکاری متقابل به وجود آورد. راه‌های ارتباطی را باز نگه دارد. شرکت کنندگان در آن بتوانند به توافق هایی برسند که پاسخگوی نیازهای خانوادگی‌شان باشد.

هر دو طرف در مشاوره طلاق می‌توانند استانداردهای توافق شده دو جانبه منصفانه را در کنار استاندارد‌های قانونی منظور داشته باشند. به این مسئله عنوان” توافق‌های خصوصی” داده شده است.مشاوره طلاق  از نظر زمان،پول و آشفتگی‌های عاطفی، هزینه کمتری می‌طلبد و هر دو طرف کنترل مستقیمی بر تصمیمات دارند. مشاور زمان کمتری می‌برد و قابل دسترس‌تر است. شما می‌توانید از وقت گرفتن‌های زمان‌بر و تاخیر‌های دادگاه اجتناب کنید.

شاید مهمترین نکته این است که فرایند مشاوره از سندرم برد/باخت دوری می‌کند. از آنجا که بازنده اغلب منتظر می‌ماند تا شرایط دلخواه‌تری فراهم شود تا خسارت وارده را جبران نماید. این دشمنی‌ها واقعا خاتمه نخواهند یافت.

پژوهش‌ها نشان داده است که تقریبا 90 درصد کسانی که از مشاوره طلاق استفاده کرده‌اند. آن را توصیه می‌کنند. اعم از اینکه خودشان به توافق کامل رسیده‌اند یا خیر. زوج‌هایی که به سراغ مشاوره می‌روند از فرایند آن راضی‌ترند و تقریبا نصف آن پولی را هزینه می‌کنند که می‌بایست در فرایند سنتی خصمانه خرج می‌کردند.

آیا مشاوره اثر‌بخش است؟

همچنین مشاوره طلاق به میزان زیادی سطح کشمکش‌ها را در حین و بلافاصله بعد از طلاق پایین می‌آورد. سرانجام آنچه که برای اکثر مردم مهم است این است که آیا آنها می‌توانند از طریق مشاوره طلاق همانند فرایند سنتی خصمانه کار را به پایان برسانند یا خیر؟

دو مطالعه عمده که مشاور طلاق و و طلاق سنتی خصمانه را مقایسه می‌کند. نشان می‌دهد که بین این دو تفاوت معنی داری در حق همسری یا توافقات کلی اقتصادی وجود ندارد.تفاوت عمده بین زوج‌های که مشاوره طلاق را انتخاب کردند.آنهایی که به صورت سنتی با وکیل هایشان کار کردند این بود که زوج‌هایی که به مشاوره باور داشتند. همران‌شان را اساسا راستگو و دارای ذهنیتی منصف می‌دانستند.

هر دو گروه دارای سطوح مشابه از عصبانیت،کشمکش و مشکلات ارتباطی بودند. زوج‌هایی که پس از طلاق از مشاوره استفاده کرده بودند. در برابر کسانی که فرایند دشمنی را برگزیده بودند سعی می‌کردند صحبت کنند و عدم توافق‌ها را به سرانجام برسانند.

چه وقت نباید مشاوره کنید

در این مورد قوانین حتمی و مشخصی وجود ندارد.وقتی شرایط معینی وجود دارد در آن باید موانع و احتیاط‌های را مد نظر قرار داد. مثلا زمانی که یکی از طرفین به وضوح بر دیگری تسلط دارد. وقتی یک نفر از دو طرف قویا در برابر طلاق مقاومت می‌کند و جلوی آن را می‌گیرد.

وقتی یک نفر کفایت رویکرد منطقی به موضوعات را ندارد. وقتی یک طرف تمایلی به ذهنیت منصفانه ندارد. یا وقتی شواهدی از رفتار مبتنی بر سو نیت یا پیشینه‌ای خانوادگی وجود دارد. این معیارها همیشه به این معنی نیستند که مشاوره ممکن است زمان بیشتری طول بکشد یا در فرایند مشاوره باید ملاحضات امنیتی در نظر گرفته شود.

مشاوره در خشونت خانگی

مشاوره طلاق در خشونت خانگی؟؟؟

یکی از موضوعات مورد تقابل در زمینه مشاوره این است که آیا مشاوره در وضعیت‌هایی مناسب است که در آن خشونت خانگی وجود داشته است. عده‌ای استدلال می‌کنند که مشاوره زن‌های مورد سو استفاده قرار گرفته و فرزندان‌شان را به خطر می‌اندازد. و خشونت و تهدید‌های ناشی از خشونت باید به عنوان عملی مجرمانه تلقی شود. دیگر مشاوران باور دارند که با گزنیش مناسب ارزیابی دستورات محافظتی و قوانین پایه‌ای. مشاور می‌تواند بدون آنکه امنیت یا قدرت مذاکره همسری که مورد سواستفاده قرار گرفته را به خطر اندازد موثر واقع شود. اگر در چنین وضعیتی قرار دارید با حرفه‌ای‌های مناسب این کار مشورت کنید که به شما در اتخاذ این تصمیم کمک کند.

چگونه یک مشاور پیدا کنم؟

جهت انجام مشاوره طلاق می‌توان از اطرافیانی که تجربه استفاده داشتند سوال کرد.به یاد داشته باشید حتما تخصص حرفه ای فرد مشاور و سوابق ایشان را مطالعه کنید تا بتوانید با از فرد متخصصی کمک بگیرد. در خصوص مشاور طلاق با کارشناسان  و روان شناس طلاق ما می‌توانید در ارتباط باشید.

 

 

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از روانشناسی و مشاور خانواده کلیک کنید.