10 درمان خانگی کمر درد با طب سنتی

کمردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جسمی است. مطالعات نشان می‌دهد که تنها در کشور امریکا از هر 10 آمریکایی، 8 نفر در مقطعی از زندگی خود، معمولا دچار کمردرد می‌شوند. دانستن راه‌های درمان خانگی کمر درد کمک می‌کند بتوانیم در هنگام وقوع این درد در خانه حتی به صورت موقت از شر درد رها شویم.

ممکن است کمر شما هنگام کار در حیاط یا نظافت خانه رگ به رگ شده باشد. یا ممکن است کمر شما به دلیل یک آسیب‌دیدگی کهنۀ ورزشی یا یک بیماری مزمن مانند آرتریت یا اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات) درد داشته باشد.

در بسیاری از بانوان، چرخه قاعدگی با کمردرد شدید همراه است. به طوری که طبق آمار از هر 4 نفر خانم 3 نفر از آنها دردهای شکمی یا کمردرد شدید را در  هنگام عادت ماهانه تجربه می کنند. گاهی این درد به قدری شدید است که کار و فعالیت روزانه را مختل می‌کند. این دردها که ممکن است تا 72 ساعت طول بکشد، با درمان‌های خانگی و درمان‌های طب سنتی مثل ماساژدرمانی تا حد زیادی قابل بهبودند.

کمردرد ناگهانی یا شدید و همینطور کمردردی که دائمی است و از بین نمی‌رود نیز باید توسط پزشک یا فیزیوتراپ بررسی شود. اما گاهی اوقات شما می‌توانید این درد و ناراحتی آزاردهندۀ کمر را به تنهایی و با روش‌های درمانی خانگی درمان کنید.

دکتر ویلسون ری، رئیس جراحی ستون فقرات در بخش جراحی اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می‌گوید: «درمان‌های خانگی هنگامی‌ که با یکدیگر ترکیب شوند بیشتر از زمانی‌ که به تنهایی انجام می‌شوند، نتیجه‌بخش هستند».

1. فعالیت‌های بدنی خود را ادامه دهید

ممکن است هنگامی که درد دارید، حال و حوصلۀ تحرک را نداشته باشید اما این احتمالا اولین چیزی است که پزشک شما توصیه خواهد کرد. به گفتۀ ری، یکی از متخصصان این حوزه، یکی از تصورهای غلط و رایج در بیماران مبتلا به کمردرد این است که آن‌ها نمی‌توانند فعالیت بدنی داشته باشند.

شما باید سعی کنید فعالیت بدنی و حرکت روزانه خود را ادامه دهید. این فعالیت‌های بدنی می‌تواند یک پیاده‌روی کوتاه 30 دقیقه‌ای باشد. سعی کنید حداقل سه بار در هفته روی پاهای خود بایستید.

سلمان هیمانی، استادیار ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا، می‌گوید: «بی‌تحرکی به عضلات اطراف ستون فقرات و کمر اجازه می‌دهد تا این عضلات قوای خود را از دست داده و ضعیف شوند. این به نوبۀ خود می‌تواند باعث شود تکیه‌گاه ستون فقرات ضعیف‌تر شده و دردی طولانی‌مدت به وجود بیاید.»

1. حرکات کششی و قدرتی انجام دهید

ماهیچه‌های قوی، به ویژه ماهیچه‌های شکمی، به حمایت و پشتیبانی از کمر شما کمک می‌کنند. قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری ممکن است به تسکین درد و پیشگیری از آن کمک کند.

متخصصان طب سنتی می‌گویند: «بسیاری از اوقات، ما افراد را تشویق می‌کنیم که در ابتدای روز این حرکات کششی و قدرتی را انجام دهند.» اما اگر مسن‌تر هستید یا نگران زیاده‌روی در انجام آن‌ها هستید، می‌توانید تمرینات کششی و قدرتی خود را در میان روز که بدنتان گرم شده است، انجام دهید.

درمان خانگی کمر درد
قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری ممکن است به تسکین درد و پیشگیری از آن کمک کند.

یوگا، پیلاتس و تای‌چی تنها چند راه برای تقویت عضلات مرکزی بدن و عضلات اطراف باسن هستند. یکی از تمریناتی که تمام قسمت بالایی و پایین کمر شما را هدف قرار می‌دهد این است که روی شکم خود دراز بکشید و پاها و بازوهای خود را به حالت پرواز بالا بیاورید.

1. در هنگام نشستن یا ایستادن حالت بدنی خوبی داشته باشید

این کار به کاهش فشار روی کمر شما کمک می‌کند. شما می‌توانید از تسمه یا نوارهای کششی استفاده کنید تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید. سعی کنید سر خود را در راستای لگن خود نگه دارید. شانه‌های خود را خم نکنید و چانه خود را به سمت جلو نیاورید.

اگر در حال کار با یک مانیتور هستید، بازوهای خود را به طور یکنواخت روی میز قرار دهید و چشمان خود را بالاتر از مانیتور نگه دارید. هر از گاهی از روی صندلی بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید و به طور منظم راه بروید.

1. وزن بدنی سالمی داشته باشید

از دست دادن وزن اضافی، بار روی کمر شما را کمتر می‌کند. هیمانی پزشک متخصص طب سنتی معتقد است: «کاهش وزن به این دلیل که میزان نیروی مکانیکی وارد بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد، واقعا به بهبود کمردرد کمک می‌کند.»

اگر برای این کار به کمک نیاز دارید، با پزشک خود در مورد رژیم غذایی و برنامه ورزشی که ممکن است برای شما بهترین نتیجه را داشته باشد، مشورت کنید.

درمان خانگی کمر درد
کاهش وزن به این دلیل که میزان نیروی مکانیکی وارد بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد، واقعا بهبود کمردرد کمک می‌کند.
  1. سیگار را ترک کنید

تحقیقات نشان می‌دهد افراد سیگاری ممکن است چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به بیماری دیسک دژنراتیو (خرابی دیسک بین مهره‌ای) یا سایر مشکلات ستون فقرات مبتلا شوند.

نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو می‌تواند استخوان‌های ستون فقرات شما را ضعیف کند و مواد مغذی حیاتی را از دیسک‌های اسفنجی بگیرد که قرار است از مفاصل شما محافظت کنند،ستون فقرات سالم از انعطاف‌پذیری کمر، سفت شدن و درد ماهیچه‌های آن جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی کمر درد
نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو می‌تواند استخوان‌های ستون فقرات شما را ضعیف کند.
  1. سرد و گرم کردن بدن را امتحان کنید

شاید شنیده باشید که سرد کردن بهتر از گرم کردن می‌تواند کمردرد را تسکین دهد و برعکس. اما حقیقت این است که این مورد در هر فرد ممکن است نتیجۀ متفاوتی داشته باشد.

متخصصان طب سنتی معتقدند، بعضی از افراد وقتی به ما مراجعه می‌کنند، می‌گویند سرد یا گرم کردن بدن به کمردرد آن‌ها بسیار کمک کرده است. شاید شما دوست داشته باشید هر دو را امتحان کنید و احتمالا متوجه خواهید شد که یکی از این دو روش برای تسکین درد شما مناسب‌تر است.»

معمولا اگر کمردرد شما ناشی از تورم یا التهاب باشد، روش سرد کردن مناسب‌تر خواهد بود. اگر می‌خواهید ماهیچه‌های سفت یا منقبض‌شده را شل کنید، یک پد گرم‌کننده ممکن است بیشتر به درد شما بخورد.

هیمانی پزشک متخصص توصیه می‌کند که عمل سرد یا گرم کردن را بیشتر از 20 دقیقه انجام ندهید و اگر از کرم یا پماد درد عضلانی استفاده می‌کنید، از این دو روش استفاده نکنید.

1. داروهای ضروری و بدون نیاز به نسخۀ خود را بشناسید

داروهای گیاهی و داروهای بدون نیاز به نسخه می‌توانند به بهبود درد و سفتی عضلات کمک کنند. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و استامینوفن‌ها دو نوع از داروهای بدون نسخه اصلی هستند. NSAID ها آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن را شامل می‌شوند.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی همانطور که از نام‌شان مشخص است، به کاهش التهاب کمک می‌کنند. التهاب می‌تواند به تورم و حساسیت منجر شود. اما استامینوفن التهاب را تسکین نمی‎‌دهد. برای کمردردهای گاه به گاه می‌توانید از هر نوع مسکنی استفاده کنید. به گفتۀ هیمانی، اگر به آرتریت ستون فقرات یا سایر بیماری‌های التهابی مبتلا هستید، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی ممکن است کمی بهتر از بقیه جوابگو باشند.

درمان خانگی کمر درد
برای کمردردهای گاه به گاه می‌توانید از داروهای گیاهی استفاده کنید.
  1. از کرم‌ها و پمادهای دارویی استفاده کنید

کرم‌های پوستی، تسکین‌دهنده‌ها، پمادها یا پدهای پوستی ممکن است به کمردرد یا گرفتگی عضلات کمر شما کمک کند. بسیاری از این محصولات حاوی موادی مانند منتول، کافور یا لیدوکائین هستند که می‌توانند ناحیۀ آسیب دیده را خنک، گرم یا بی‌حس کنند.

کرم‌ها و پمادها را دقیقا روی ناحیه‌ای بمالید که آسیب دیده است،  اگر دست شما به آن ناحیه نمی‌رسد، از یک فرد دیگر کمک بخواهید.

ری می‌گوید: «این روش نمی‌تواند به شکل قابل توجهی درد شما را تسکین دهد، اما می‌تواند کمی شما را آرام کند.»

درمان خانگی کمر درد
کرم‌های پوستی، تسکین‌دهنده‌ها، پمادها یا پدهای پوستی به کمردرد یا گرفتگی عضلات کمر شما کمک می‌کند
  1. دربارۀ مکمل‌ها تحقیق کنید

بهتر است ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را از غذاها دریافت کنید. اما از پزشک خود بپرسید که آیا ممکن است مکمل‌ها به تسکین کمردرد شما کمک کنند یا خیر؟ به عنوان مثال، بسیاری از افراد ویتامین D کافی و مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها را دریافت نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا به دلیل اینکه بدن شما نمی‌تواند ویتامین D کافی را از غذاها جذب کند، اتفاق بیفتد.

کمبود منیزیم ممکن است منجر به ضعف و گرفتگی عضلات شود. هیمانی پزشک متخصص طب سنتی می‌گوید: «زردچوبه، ادویه زرد رنگی که مربوط به زنجبیل است، ممکن است به آرام کردن التهاب کمک کند.»

1. از حوله استفاده کنید

یک حولۀ حلقه شده می‌تواند ابزاری مفید برای تسکین کمردرد باشد. سعی کنید که زمانی که دراز کشیده‌اید  آن را زیر لگن خود قرار دهید و باسن خود را که روی حوله گذاشته‌اید شل و ریکس کنید. به این ترتیب، قسمت پایینی کمر شما فشار کمتری را تحمل خواهد کرد.

بریس یا کمربند کمر به خصوص پس از آسیب یا جراحی می‌تواند به تسکین کمردرد شما کمک کند. اما شما نباید این وسایل را برای مدت طولانی بپوشید. ری پزشک متخصص تأکید می‌کند: «افراد به این وسایل وابسته می‌شوند و این وسایل در واقع منجر به تنبلی عضلات می‌شوند.»

متخصصان طب سنتی عقیده دارند: «مهم نیست شما از کدام درمان خانگی کمردرد استفاده می‌کنید، اگر یک روش به تسکین درد شما کمک می‌کند آن را ادامه دهید.»

درمان خانگی کمر درد

هلدینگ سلامت دکتر بانوکا با حضور متخصصان و پزشکان با تجربه در زمینه طب سنتی آماده ارائه خدمات پزشکی به مراجعین و بیماران محترم می‌باشد. شما می توانید جهت رزرو نوبت از طریق وب‌سایت مجموعه یا تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: webmd.com ؛