آیا درمان فیبروم رحم با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

درمان فیبروم رحم با طب سنتی

فیبروم رحم به دلیل رشد غیرطبیعی ماهیچه‌های رحم ایجاد می‌شود. حدود 70% بانوان تا سن 45 سالگی به فیبروم رحم دچار می‌شوند حتی اگر نشانه‌های آن را نشناسند یا بی علائم باشند. این فیبروم از متداول‌ترین توده‌های غیرسرطانی در بانوان است و جالب است بدانید که درمان فیبروم رحم با طب سنتی یکی از روش‌های مقابله با این مسأله است.

فیبروم های رحم می‌تواند در ابعاد میکروسکوپی باشند یا تا چند سانتی‌متر رشد کنند. اگر شک دارید که ممکن است به این عارضه دچار باشید بهتراست سریعأ با پزشک متخصص یا درمانگر طب سنتی در میان بگذارید تا تشخیص درست داده‌شود و درصورت لزوم روند درمان آغاز شود.

این درمان برای برخی از مردم شامل رژیم غذایی مخصوص است. سایر روش های درمان فیبروم رحم با طب سنتی نیز می‌تواند در کاهش علائم بیماری بسیار مؤثر باشد.

علائم فیبروم رحم

فیبروم‌ رحم تا زمانی که در ابعاد کوچک هستند نشانه‌های خاصی ندارند و حتی بی‌علائم هستند، با افزایش ابعاد آن‌ها شدت علائم جسمی افزایش می‌یابند.

علائم متداول فیبروم رحمی عبارتند از:

• دوران قاعدگی طولانی و دردناک
  • لکه‌بینی و خونریزی بین هربار قاعدگی یا نامنظمی
  • دردهای لگنی
  • احساس فشار در زیرشکم
  • سقط جنین
  • تکرر یا احتباس ادرار
  • یبوست مزمن
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • درد در قسمت تحتانی کمر
  • مشکلات مربوط به سیستم تولید  (نازایی، سقط‌های مکرر یا زایمان زودرس)
درمان فیبروم رحم با طب سنتی
طب سنتی برای تمامی بیماری‌ها راهکارهای عملی ارائه می‌دهد و بیماری‌های زنان از جمله این مسائل است.

درمان فیبروم رحم با طب سنتی

براساس تحقیقات و تجربه پزشکان و بیماران، درمان‌ فیبروم رحم با طب سنتی امری امکان‌پذیر است و روش‌های آن در ادامه ذکر خواهدشد. این درمان‌ها به شکل واضحی در تخفیف علائم و نشانه‌های این توده‌ها اثرگذارند.، ولی تشخیص اینکه کدام روش برای شما مناسب است برعهده پزشک متخصص طب سنتی است. پیش از اقدام به این درمان‌ها حتماً از متخصص مشورت بگیرید.

رژیم و برنامه غذایی مناسب فیبروم

رژیم غذایی یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به فیبروم رحم است. غالب کسانی که گوشت قرمز زیاد مصرف می‌کنند یا از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا هستند.

مطالعات نشان می‌دهند که کسانی که در طول روز نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌نوشند، خطر ابتلا به فیبروم رحم در آن‌ها 50% افزایش می‌یابد. رژیم غذایی که در آن مقادیر کمی از میوه و سبزیجات مصرف شود نیز این ریسک را افزایش می‌دهد.

این مطالعات بیان داشتند که رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از این بیماری یا کاهش سرعت رشد فیبروم رحم شامل موارد زیر است:

1- افزایش مصرف ماهی (به‌ویژه روغن ماهی‌های سالمون و خال مخالی)

2- کاهش مصرف گوشت (مانند مرغ و بوقلمون و گوشت قرمز)

3- استفاده فراوان از سبزیجات

4- رژیم غذایی سرشاز از حبوبات

5- مصرف فراوان مرکبات

6- نوشیدن چای سبز

تأثیرات ویتامینD

براساس اظهارات پزشکان و متخصصان طب سنتی، بیمارانی که به کمبود ویتامین D دچار بودند بزرگترین فیبروم‌های رحمی را داشتند.

ویتامینD موردنیاز بدن را می‌توان ازطریق مصرف مداوم ماهی تن و سالمون، شیر و غلات صبحانه حاوی این ویتامین دریافت کرد. قرارگرفتن در معرض آفتاب هم منبع خوبی برای افزایش سطح این ماده است.

درمان فیبروم رحم با طب سنتی
مطالعات نشان می‌دهند که که تغذیه سالم احتمال ابتلا به فیبروم رحم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

کنترل وزن

ریسک ابتلا به فیبروم رحم در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر است. مطالعات نشان داده افرادی که درصد چربی بدن‌شان بیش از 30% است، 2 تا 3 برابر بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. با رژِم غذایی مناسب و ورزش منظم می‌توان اضافه وزن را از بین برد وخطر ابتلا را به حداقل رساند.

استفاده از گیاهان دارویی

یک روش مرسوم درمان فیبروم رحم با  طب سنتی، استفاده از داروهای گیاهی‌ای است که در طب چینی توصیه شده. ترکیب درمان دارویی بادرمان‌های طب مدرن، تأثیر اعجاب‌آوری بر کاهش دردهای قاعدگی و علائم فیبروم رحم دارد.

درنظر داشته‌باشید که داروهای گیاهی هم می‌توانند عوارض جانبی داشته‌باشند. حتمأ پیش از استفاده از طب گیاهی، توسط پزشک متخصص ویزیت شوید و مشورت بگیرید.

درمان استاندارد و طب مدرن

بیشتر افرادی که به فیبروم مبتلا هستند علائم خاصی ندارند. در این بیماران درمان مداخله‌گرانه‌ای لازم نیست و صرفاً با انجام چکاپ‌های دوره‌ای و بررسی ابعاد فیبروم‌ها می‌توان ادامه داد. درصورت بزرگ‌شدن اندازه‌شان پزشک معالج ممکن است دارو تجویز کرده یا روش‌های درمان فیبروم رحم با طب سنتی را مطرح کن، بعضاً ترکیبی از هردو می‌تواند بسیار راهگشا باشد. بعد از ویزیت پزشک می‌توانید مطمئن شوید که برای کاهش خونریزی و ابعاد فیبروم‌ رحم، نیاز به داروهای هورمونی دارید یا خیر.

درمان فیبروم رحم با طب سنتی
برداشتن رحم یک روش دائمی محسوب می‌شود.

سایر روش‌های درمان

در برخی بیماران که ابعاد فیبروم‌ها بسیار بزرگ شده‌اند ممکن است جراحی صورت گیرد. با استفاده از روش جراحی میومکتومی (myomectomy,)، می‌توان فیبروم‌ها را بدون دستکاری سایر بخش‌های سالم و بدون برداشتن خود رحم، جدا کرد.

بیشتر افرادی که عمل میومکتومی روی آن‌ها صورت می‌گیرد، می‌توانند دوباره باردار شوند، اما ممکن است دوباره فیبروم تشکیل شود. یک چهارم افرادی که میومکتومی انجام داده‌اند ، با بازگشت فیبروم‌ها مواجه شده‌اند و پس از چند سال، عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی را انجام داده‌اند. این جراحی آخرین روشی است که توصیه می‌شود، چرا که یک درمان دائمی بوده و فرد دیگر نمی‌تواند باردار شود. درمان فیبروم رحم با طب سنتی شامل روش‌هایی است که در کاهش علائم بیماری، بهبود آن و جلوگیری از رشد فیبروم مؤثر است، علاوه بر آن در تسریع روند بهبودی بعد از جراحی هم مؤثر است.

اگر می‌خواهید از عدم ابتلا به این عارضه مطمئن شوید یا با روش‌های درمان فیبروم رحم با طب سنتی آگاه شده و توسط بهترین پزشکان درمان طب سنتی برای فیبروم ویزیت شوید، ما به شما کلینیک طب سنتی دکتر سریتا یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ سلامت دکتر بانوکا، را پیشنهاد می‌دهیم. این کلینیک شامل یک تیم متخصص برای تشخیص و درمان بیماری‌های زنان و نازایی است. دکتر پانته آ شیرویه و دکتر زهره پورصالح ، فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند و به‌طور تخصصی به درمان بیماری‌های زنان از طریق طب سنتی می‌پردازند. این درمان‌ها قبل و حین بارداری صورت گرفته و بعد از زایمان نیز ادامه دارد. برای تعیین نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری با این پزشکان با کلینیک دکتر سریتا در تماس باشید.

منبع: www.verywellhealth.com ;