خواص معجون جوارش آمله طوبی

فهرست

دسته بندی ها

خواص معجون جوارش آمله طوبی را باید با استفاده از خواص میوه آمله به عنوان جزء اصلی این داروی گیاهی شناخت. پس در این مطلب ابتدا در مورد ویژگی‌های میوه‎ی آمله سخن خواهیم گفت و سپس خواص درمانی آمله را مرور می‎کنیم تا بدین ترتیب با خواص معجون جوارش آمله طوبی بیشتر آشنا شویم.

خواص معجون جوارش آمله طوبی و طب آیورودا

میوه آمله چیست و در چه شرایطی رشد می‎کند؟

  • نام هندی : آمله ( Amla )
  • نام سنسکریتی : Amlaki
  • نام انگلیسی : انگور فرنگی هندی (Indian Gooseberry)
  • نام لاتین : Emblica officinails Linn

آمله درختی برگ ریز (درختی که در زمستان برگ‎هایش می‌ریزد) با اندازه متوسط با میوه‌های گرد سبز رنگ به صورت وحشی در سراسر مناطق گرمسیری هند یافت شد. امروزه این درخت به خاطر میوه‌هایش به طور گسترده در هند کشت می‌شود.

آمله درختی برگ ریز (درختی که در زمستان برگ‌هایش می‌ریزد) با اندازه متوسط با میوه‌های گرد سبز رنگ به صورت وحشی در سراسر مناطق گرمسیری هند یافت شد.

خواص معجون جوارش آمله طوبی و کاربردهای پزشکی آمله

به انگور فرنگی هندی جایگاه برجسته ای در طب هندی و آیورودا داده شده است. در هند باستان باور بر این بود که  Ambrosia (شهد بهشتی) حاوی تمامی rasas است و از این طریق می‌تواند جاودانگی به ارمغان بیاورد. به همین دلیل، انگور فرنگی هندی به عنوان یک rasayana با فواید ضد پیری در نظر گرفته شد. تحقیقات مشتاقانه بر روی میوه آمله تقریبا تمامی خواص تحسین شده آن را اثبات می‌کند.

این میوه به عنوان یک آنتی اکسیدان، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد استرس قوی شناخته شده است. جدا از کاربرد دارویی آن که در قالب خواص خواص معجون جوارش آمله طوبی نیز در دسترس است، خود میوه آمله جایگاه مهمی نیز در فورمولاسیون‌های سنتی پوست و مو است.

نقش حفاظت سلولی آن نیز به طور مفصل مورد تحقیق قرار گرفته است. به همین دلیل آمله به عنوان دارویی کاربردی در میان پزشکان طب سنتی شناخته می‎شود. فواید و کاربردهای متعددی برای آمله وجود دارد که بخش اعظمی از خواص معجون جوارش آمله طوبی نیز از همین فواید درمانی میوه‌ی آمله ناشی می‎شود:

۱. تقویت ایمنی

فواید آمله شامل ویژگی های آنتی باکتریال و انقباض پوستی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. انگور فرنگی هندی همچنین سلول های خونی سفید را افزایش می‌دهد که به دفع کردن سموم از بدن کمک می‌کند. پس از جمله خواص معجون جوارش آمله طوبی می‎توان به تقویت ایمنی اشاره کرد.

۲. مراقبت از مو

آمله به علت محتوای آنتی اکسیدان و آهن غنی‌ آن در بسیاری از شامپوها و نرم کننده‌ها استفاده شده است. میوه آمله میزان بالایی از ویتامین C دارد که به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. همچنین ریشه مو را محکم می‌کند و رنگ مو را حفظ می‌کند‌. ویژگی های آنتی باکتریال آمله به مقابله با شوره سر کمک می‌کند.

خواص معجون جوارش آمله طوبی
آمله به علت محتوای آنتی اکسیدان و آهن غنی‌ آن در بسیاری از شامپوها و نرم کننده‌ها استفاده شده است.

۳. کاهش استرس

آمله یک رفع کننده عالی استرس است که به خواب آوری و کاهش سردرد کمک می‌کند. کاهش استرس ار جمله دیگر خواص معجون جوارش آمله طوبی است.

۴. محافظت از چشم

آمله غنی از کاروتن است که برای تاثیر قدرتمند آن بر بیماری های مرتبط با بینایی معروف است. ترکیب ساخته شده از میوه‌ی آمله و عسل به بهبود بینایی، نزدیک بینی و آب مروارید کمک می‌کند.

۵. سلامت تنفسی

آمله در برابر اختلالات تنفسی مفید واقع می‌شود. این میوه به کاهش سرفه، سل، عفونت تنفسی و آنفولانزا کمک می‌کند.

۶. درمان کم خونی

آمله منبع غنی از آهن است، که کمبود آن باعث کم خونی می‌شود.

خواص معجون جوارش آمله طوبی
آمله منبع غنی از آهن است، که کمبود آن باعث کم خونی می‌شود.

۷. تصفیه کننده خون

آمله وقتی همراه عسل مصرف شود به عنوان تصفیه کننده فعال خون عمل می‌کند.

۸. ادرار آور

آمله همچین دارای طبیعتی ادرار آور است. یعنی انگور فرنگی هندی به افزایش حجم و تکرر ادرار کمک می‌کند که حذف سموم از بدن را تقویت می‌کند. یکی دیگر از مواردی که به عنوان خواص معجون جوارش آمله طوبی ذکر می‎شود.

۹. تقویت گوارش

آمله غنی از فیبر غذایی است که به تقویت کلی فرایند گوارش کمک می‌کند. در واقع تقویت گوارش از جمله مهم‌ترین مواردی است که جزو خواص معجون جوارش آمله طوبی به آن اشاره می‎شود.

۱۰. جذب کلسیم

فواید آمله همچنین شامل جذب کلسیم است که عنصری ضروری برای دندان‌ها، استخوان‌ها و مو است.

خواص معجون جوارش آمله طوبی
فواید آمله همچنین شامل جذب کلسیم است که عنصری ضروری برای دندان‌ها، استخوان‌ها و مو است.

۱۱. ضد پیری

آمله تعداد رادیکال‌های آزاد بدن را از طریق ویژگی‌های آنتی اکسیدانش کاهش می‌دهد. آمله به کاهش چین و چروک، حلقه های تیره و دیگر علائم پیری کمک ‌می‌کند. همچنین از بدن در برابر اشعه محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان از جزو ویژگی‎های دیگری است که به عنوان خواص معجون جوارش آمله طوبی ذکر می‎شود.

۱۲. بهبود عملکردهای ذهنی

مصرف روزانه آمله به تقویت سلامت عصبی و تسهیل جریان خون مناسب می شود. آمله به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر کمک می‌کند. آمله همچنین به تقویت قدرت تمرکز و مهارت‌های حافظه‌ای کمک می‌کند.

۱۳. مدیریت وزن

آمله به عنوان تقویت کننده متابولیسم شناخته می‌شود که به کاهش چربی بدن کمک می‌کند. به همین دلیل نیز پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که آمله را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

۱۴. مراقبت پوست

آمله به دفع شدن سموم مضر از بدن و کاهش لکه های پوستی کمک می‌کند. ویژگی‌های انقباض پوستی انگور فرنگی هندی به تنگ شدن منافذ کمک می‌کند که به شما پوستی شفاف و سالم را می‌دهد.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

ترکیب شیمیایی میوه‌‌ی آمله

گزارش شده است که عصاره این میوه 20 برابر آب پرتقال حاوی ویتامین C است. هر 100mg میوه خوراکی حاوی 470-680mg ویتامین C است. میوه آمله شامل آب، پروتئین، چربی، مواد معدنی، فیبر و کربوهیدرات است. مواد معدنی و محتوای ویتامینی آن شامل کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، کربوهیدرات، تیامین (B1)، ریبوفلاوین(B2)  و همچنین ویتامین C است.

در پایان شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد که بر اساس تعریف فرهنگ معین جوارش در لغت معرب گوارش و به معنای نوعی حلوا، ترکیبی که برای هضم غذا استفاده می‎شود و همچنین به معنای معجون مفرح، مقوی و محلل ریاح و مصلح اغذیه است.

بعد از مشاوره با پزشک طب سنتی و در صورت نیاز برای خرید معجون جوارش آمله طوبی به بخش فروشگاه وب‎سایت بازارچه گیاهی دکتر بانوکا مراجعه کنید.

منبع: mapi.com ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *