درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی چیست؟

درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی

درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی با مصرف برخی از گیاهان دارویی انجام می‌شود.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

شما احتمالا مطالب یا چیزهایی درباره “کودک بلوز” یا “کودک آبی” شنیده اید.

کودک بلوز یک پدیده روانشناختی است که در آن مادران پس از زایمان وارد حالت غم و اندوه برای مدت چند ساعت، چند روز و یا دو هفته پس از زایمان می‌شوند.

حدود 80 درصد مادران یک یا دو هفته پس از زایمان این احساس را دارند. کاملا طبیعی است و معمولا در عرض چند هفته کمرنگ می‌شود.

در حالی که برخی از علائم یکسان به نظر می‌رسند ، افسردگی پس از زایمان با پدیده “کودک بلوز” یا “کودک آبی” متفاوت است.

افسردگی پس از زایمان احساس و حالت روحی و روانی بسیار قدرتمندتر و دارای ماندگاری بیشتری است.

حدود 15 درصد از مادران در زایمان اول و یا زایمان‌های بعدی، این وضعیت روحی و روانی را تجربه کرده اند.

که می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شدید خلقی، خستگی و احساس ناامیدی شود. شدت این احساسات می‌تواند مراقبت از کودک یا خودتان را دشوار کند.

نباید افسردگی پس از زایمان را نادیده گرفت. این یک اختلال جدی است، اما با درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی و رایج می‌توان بر آن غلبه کرد.

علائم به احتمال زیاد طی چند هفته پس از زایمان شروع می‌شود. گاهی اوقات، افسردگی پس از زایمان تا چند ماه بعد ظاهر نمی‌شود.

علائم ممکن است برای یک یا دو روز کاهش یابد و سپس دوباره برگردد. بدون درمان، علائم ممکن است همچنان بدتر شوند.

درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

اگرچه داشتن احساس بدخلقی یا خستگی بعد از بچه دار شدن طبیعی است، اما افسردگی پس از زایمان فراتر از آن است. علائم آن شدید است و می تواند در عملکرد شما اختلال ایجاد کند.

علائم افسردگی پس از زایمان در افراد مختلف متفاوت است. اگر دچار افسردگی پس از زایمان شده اید، به احتمال زیاد با چندین مواردی که در ادامه ذکر می‌شود؛ آشنا هستید:

• غمگین هستید یا بسیار گریه می‌کنید، حتی وقتی نمی‌دانید چرا.
  • خسته هستید، اما نمی‌توانید بخوابید.
  • خیلی زیاد می‌خوابید.
  • نمی‌توانید غذا را کنار بگذارید، یا اصلا به غذا علاقه ندارید.
  • دردها یا بیماری‌های مختلف و غیرقابل توجیهی دارید.
  • نمی‌دانید چرا تحریک پذیر، مضطرب یا عصبانی هستید.
  • حالات روحی و روانی شما به طور ناگهانی و بدون هشدار تغییر می‌کند.
  • احساس می‌کنید از کنترل خارج شده اید.
  • در به خاطر سپردن موارد مختلف مشکل دارید.
  • نمی‌توانید تمرکز کنید یا تصمیمات ساده بگیرید.
  • علاقه ای به استفاده و تجربه کردن چیزهایی که قبلا از آنها لذت می‌بردید، ندارید.
  • احساس می‌کنید از کودک خود جدا هستید و تعجب می‌کنید که چرا مانند آنچه که قبلا تصور می‌کردید از داشتن فرزند خود شاد نیستید.
  • در انجام همه‌ی کارها احساس طاقت فرسا و ناامیدی دارید.
  • نسبت به احساسات خود احساس بی ارزشی و گناه می‌کنید.
  • احساس می‌کنید نمی‌توانید با کسی ارتباط برقرار کنید، زیرا آنها فکر می‌کنند که مادر بدی هستید یا کودک شما را می‌گیرند، بنابراین کنار می‌کشید.
  • می‌خواهید از دست همه و همه فرار کنید.
  • به صدمه زدن به خود یا کودک خود فکر می‌کنید.
  • ممکن است دوستان و خانواده شما متوجه شوند که از آنها و فعالیتهای اجتماعی کنار کشیده اید یا ظاهرا مثل خودتان نیستید.

درمان افسردگی بعد از زایمان با داروهای گیاهی

داروهای گیاهی ممکن است جذاب باشند. با این حال، مصرف آنها برای درمان بیماری‌های مختلف باید مورد تایید سازمان‌های غذا و دارو و بهداشت و درمان جهانی و هر کشور خاص قرار گیرد.

همچنین، مکمل‌های گیاهی و طبیعی هنوز هم می‌توانند با داروها تداخل داشته و مشکلاتی را ایجاد کنند.

درمورد تمام مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید و میزان مصرف آنها، حتی اگر بی خطر به نظر بیایند، با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از چیزهایی که زنان شیرده می‌خورند می‌تواند وارد شیر آنها شده و مشکلاتی را برای نوزاد شیرخوار آنها ایجاد کند.

خار مریم گیاهی است که برخی افراد از آن برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند.

با توجه به تحقیقات March of Dimes (یک سازمان غیرانتفاعی در ایالات متحده که برای بهبود سلامت مادران و نوزادان فعالیت می کند)،

نتایج علمی کافی برای اینکه آیا این مکمل برای درمان افسردگی پس از زایمان بی خطر است وجود ندارد.

برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با ایجاد حالت افسردگی پس از زایمان مرتبط باشد.

با این حال، تحقیقات کافی برای دانستن اینکه آیا مصرف مکمل‌های امگا 3 باعث بهبود علائم می شود وجود ندارد.

درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی

برای درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی راهکارهایی اندیشیده شده است.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد یکی از راهکارهای درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی استنشاق عطر گل نسترن و مصرف دمنوش بادرنجبویه است.

یوگا یک روش اثبات شده برای رفع افسردگی خفیف تا متوسط ​​است.

در یک مطالعه روی مادرانی که دچار افسردگی پس از زایمان شده بودند،

نشان داده شد که بیش از سه چهارم از آنها که هفته ای دو بار یوگا کرده بودند، بهتر شدند.

نشان داده شده است که ماساژ هم ممکن است تاثیر مثبتی بر درمان افسردگی پس از زایمان داشته باشد.

اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است، یافته‌های تاکنون نشان می‌دهد که ماساژ به بهبود علائم کمک می‌کند.

تمرینات ریلکسیشن یا آرام سازی جسمانی می‌تواند به شما کمک کند تا با افسردگی کنار بیایید.

بیش از ده تحقیق نشان داده است که تمرینات آرام سازی جسمانی می‌تواند به بهبودی شما کمک کند.

مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا “در لحظه زندگی کنید”. در مدیتیشن شما روی تنفس تمرکز کرده و افکار خود را رها می‌کنید.

این ممکن است در درمان افسردگی بعد از زایمان کمک کند.

امتحان کردن طب سوزنی برای زنانی که تازه فارغ شده اند، ایمن است اما ممکن است به درمان افسردگی بعد از زایمان آنها کمک نکند.

چند گزارش نشان می‌دهد که تاثیر آن بهتر از دارونما نبود.

نور درمانی و قرار گرفتن در معرض نور شدید می‌تواند به درمان برخی از انواع افسردگی کمک کند،

از جمله در دوران بارداری. اما تحقیقات روی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان نشان نداد که درمان با نور شدید موثر است.

تدابیر درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی

در ادامه مقاله به برخی از تدابیر درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی اشاره می‌شود.

• استفاده از بخور سرکه به تناسب آب 4 لیتر و سرکه 1 لیتر
  • پیاده روی و رفتن به کوه
  • آواز خواندن با صدای بلند
  • نرفتن به مراسم عزاداری
  • توجه نکردن به افسردگی
  • بوییدن گلاب

منبع:

1. healthline.com
  2. webmd.com

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از پزشکان متخصص سایت دکتر بانوکا به این لینک مراجعه کنید.

تصحیح و ویرایش: دکتر زهرا شکرریز (عضو کارگروه تغذیه و رژیم درمانی)