اوتیسم چیست؟ چه نشانگانی دارد؟

تعریف اوتیسم

فهرست

دسته بندی ها

اوتیسم به چه معناست؟آیا اینکه کودک بی‌قراری کند،نتواند به راحتی آرام بگیرد؟نشانه‌ی اوتیسم است؟با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات خود برسید.


آنچه‌ می‌خوانید:

  • تعریف اوتیسم
  • رفتار کودک اوتیسم
  • روند یادگیری متفاوت
  • طیف اوتیسم
  • شدید و خفیف بودن بیماری
  • سه مشخصه اصلی اوتسیم
  • اختلال پرورشی
  • شروع اوتیسم
  • توجه مشترک(مفصلی)

تعریف اوتیسم

اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است. بخش‌های مختلف مغز افراد دارای اوتیسم در ارتباط و هماهنگی با همدیگر دچار مشکل هستند.

اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است. با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌ سالگی بروز می‌کند. علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می‌شود.

رفتار کودک دارای اوتیسم

یک کودک اوتیستیک به حرکات و برقراری ارتباط شما پاسخ نمی‌دهد. بدین معنی نیست که شما را پس زده است. علل این‌که چرا عکس‌العمل نشان نمی‌دهد. بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

این کودک چون لغات و تصاویر را به خاطر می‌آورد. به این معنی نیست که بتواند اسامی و چهره‌ی افراد را هم به خاطر بیاورد.

تصور این‌که حس اجتماعی نداشته باشی یا تمایلی به سایر مردم یا حتا علاقه‌ای به کنش‌ها واکنش‌ها و پیام‌هایی که به تو یا سایرین می‌دهند دشوار است.در واقع کودکان اوتیسمی به این چیزها تمایلی نشان نمی‌دهند.

کودک اوتیستیک

روند یادگیری متفاوت

چون اوتیسیم از سنین پایین آغاز می‌شود و بسیاری از مسیرهای یادگیری در زمینه‌ی شناخت جهان مسدود شده‌اند.کودکانی که رشدی طبیعی دارند به راحتی می‌توانند مسیری را که توسط تکامل و فرهنگ هموار شده طی کنند.کودکان اوتیسمی باید مسیرهای خاص خود را میان بیراهه پیدا کنند. به همین دلیل آن‌ها نه تنها با کودکانی که اوتیسم ندارند متفاوت هستند بلکه با همدیگر هم تفاوت خواهند داشت.

طیف اوتیسم

اوتیسم درجات مختلفی دارد از خفیف تا شدید.اوتیسم یک دسته‌بندی محدود نیست بلکه آنچه محدوده‌ی وسعت یافته که دامنه‌ی مشکلات مربوط به اوتیسم را در برمی‌گیرد.منظور از طیف چیست؟ همه اوتیسم‌ها از قبل از تولد منشا گرفته و همگی مغز در حال تکامل را تحت تاثیر قرار می‌دهند.درنتیجه دامنه‌ی وسیعی از رفتارهای متفاوت بروز می‌کند. بیشتر بیماران با ترکیبی از مشخصه‌هایی نظیر شگفت زدگی و تمایل به دریافت پاداش در کنار تمایل برای ایجاد درگیری و چالش مراجعه می‌کنند.

شدید و خفیف بودن بیماری

در مرکز این ماجرا همیشه یک ناتوانی شخصیتی. برای ورود به کنش و واکنش‌های دوسویه‌ی عادی اجتماعی وجود دارد.همچنین یک نوع انجماد و خشکی رفتاری همراه نتایج متعدد دیده می‌شود. به همین دلیل است که هیچ کس هنوز ایده‌ی این که الگو مشترکی پشت تغییر پذیر بودن رفتارهای فردی وجود دارد را رها نکرده است.

سه مشخصه اصلی طیف اوتیسم

علائم اصلی اوتیسم متنوع هستند. بنابراین رسیدن به یک تشخیص صحیح نیازمند تجربه‌ی بالینی زیادی است. رفتار هر فرد بر مبنای عوامل متعددی که به سختی می‌شود آن‌ها را فهرست کرد متفاوت است.اما اغلب شامل سن،پس زمینه‌ی خانوادگی،توانایی عمومی،تحصیلات و خلق و خو و شخصیت خود کودک هستند.این‌ها مشخصه‌های اصلی طیف اوتیسم و معیارهای اصلی تشخیصی هستند.

اولین مشخصه

اولین مشخصه کلیدی اوتیسم در دنیای خودش بودن. در طیف” ای اس دی” نگرانی از جهت کنش اجتماعی متقابل است.تنها بودن دلیل نمی‌شود که فرد رفتاری شرم آور داشته باشد. یا این‌که در موقعیت‌های اجتماعی دست و پا چلفتی. مشکل بیشتر خودش را در روابط متقابل بین همسالان نشان می‌دهد.در سنین جوانی این به معنی سایر کودکان است نه بزرگسالان.بزرگسالان گاهی برای تلطیف شرایط اجتماعی ناخوشایند هزینه‌ی زیادی می‌پردازند و یه اصطلاح کوتاه می‌آیند.علامت واضح عدم موفقیت نداشتن رابطه با سایر کودکان است.فقدان یا کمبود علاقه به امور اجتماعی یا گوشه‌گیری و بی توجهی به سایر افراد تعبیر شود.این گوشه‌گی در واقع نوعی ناتوانی در برقراری ارتباط با با سایرین است.حتا تا این حد که از کسی نخواهد خواندن را به او بیاموزد بلکه خودش بیاموزد.

دومین مشخصه

دومین مشخصه کلیدی اوتیسم ناتوانی در برقراری ارتباط. نگرانی در زمینه‌ی برقراری ارتباط است.توانایی برقراری ارتباط منوط بر این است که یک پیام به شکل یک رویداد اتفاقی پذیرفته شود. لازم نیست ارتباط بر مبنای بیان کلمات باشد. می‌تواند به صورت ژست یا بروز احساسات در چهره خودنمایی کند. بدون علائمی که مبنی بر ارسال و دریافت یک پیام باشد ارتباط واقعی شکل نخواهد گرفت.

سومین مشخصه

فعالیت‌های تکراری و علایق محدود افراد داری اوتیسم است. طبیعت افراطی تکرار و کیفیت وسواس‌گونه علایق است که شکل رایج اوتیسم را تشکیل می‌دهند. راه دیگر برای بررسی عادت تکراری نگاه کردن به آن به عنوان کله شقی و یکدندگی افراطی است.مقاومت شدید در برابر تغییر و نفرت از چیزهای تازه و نوظهور دارند.

علائم اوتیسم

اختلال پرورشی

همه‌ی صاحبنظران در این زمینه این نظر را دارند که اوتیسیم یک اختلال پرورشی است. پرورش یعنی تغییر و در اوتیسم یعنی بهبود.در واقع یک توانایی رو به افزایش برای کنار آمدن با یخش‌های ترسناک دنیا(از نظر بیمار). به اشتراک گذاشته نشده و بنابراین غیر قابل پیش بینی است. مشخصه‌های تکراری و وسواس گونه گاهی آنقدر کم رنگ می‌شوند که تاثیر جدی و شدیدی روی زندگی نخواهد داشت. وقتی آموزش مناسب و حمایت صحیح برای کودک در حال رشد و خانوادهاش وجود داشته باشد این بهبود قابل انتظار خواهد بود.

شروع اوتیسم؟

منشا اوتیسم به قبل تولد باز می‌گردد. در یک زمان اشتباه کوچکی رخ می‌دهد. این اشتباه جایی در برنامه‌ی ژنتیکی است. باعث ایجاد و وجود یک انسان با سیستم عصبی مرکزی فوق العاده پیچیده می‌شود. این اشتباه آنقدر خفیف و ناچیز است که عمده اجزایی برنامه به کار خود ادمه می‌دهند.کودکی متولد می‌شود که کاملا سالم به نظر می‌رسد. فقط در سال دوم زندگی است.نتایج اشتباه کوچک ظاهر می‌شود که تاثیراتی بزرگ و گاهی ویران‌گر در پی خواهد داشت.

چرا سال دوم ظاهر می‌شود؟ زیرا زمانی است حیاتی برای پایه‌ریزی رفتار اجتماعی انسان است. مهم تر از آن پی‌ریزی علاقه اجتماعی که در سال اول وجود داشته است.در سال اول زندگی نوزاد همه می‌توانند ببیند که نوزاد به لحاظ وزن و سایز رشدی جالب توجه دارد.اما نمی‌دانیم مغز چطور رشد می‌کند. تقریبا تمام سلول‌های عصبی مغز هنگام تولد وجود دارند.این ارتباط بین سلول‌های عصبی است که به شکل خارق‌العاده‌ای رشد می‌کند

توجه مشترک(مفصلی) چیست؟

یک فرد نسبت به فرد دیگری از خود توجه نشان می‌دهد و توجه مشترک(مفصلی) زمانی است که یک نفر به طور همزمان و عمدا به یک چیز توجه کند.بسیاری معتقدند این دستاورد پایه و اساس یک کنش اجتماعی واقعی است.

توجه مشترک از چه چیزهای تشکیل می‌شود؟

یک نفر می‌تواند توجه کس دیگری را به یک علاقه‌ی مشترک جلب کند. این علاقه‌ی مشترک به خودی خود لذت بخش است. مسیر نگاه می‌تواند نشان‌گر توجه باشد.هم‌چنین استفاده از انگشت و نشان دادن یک چیز یکی از نخستین علائم اوتیسم است.

کودک برای جلب توجه یک نفر دیگر تلاشی از خود نشان نمی‌دهد.طوری رفتار می‌کند که انگار حضور دیگر افراد را فراموش کرده است.این کودکان فراموش کار و بی توجه نیستند. آن‌ها هم به شدت برای برطرف شدن خواست‌ها نیازهایشان به افراد دیگر وابسته بوده و به آن‌ها تکیه دارند.کودک اوتیسمی نمی‌تواند جلب توجه از اطرافیان را با یک لبخند تحویل دهد یا با یک ژست بزرگ‌سالان را متوجه خود کند

تا به این‌جا در خصوص تعریف،تشخیص و شروع مشکل اوتیسم صحبت شد. با ما همراه باشید در جهت مطالب بیشتر در این خصوص.

جهت مشاوره در این خصوص با کارشناسان ما همراه باشید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *