تعریف عزت نفس و چگونگی بهبود آن در زندگی

فهرست

دسته بندی ها

در مقاله اعتماد به نفس و عزت نفس تعریف کاملی از عزت نفس ارائه کردیم. در این مقاله بنا داریم در خصوص راه کارهای افزایش عزت نفس به صورت کامل‌تر با شما عزیزان صحبت کنیم. در واقع این مقاله به شما خواهد گفت چه رفتارهایی منجر به بهبود عزت نفس می‌شود.

دوست داشتن خود

خوش رفتاری با خود

  • عزت نفس تنها بدین مفهوم نیست که به خودتان اعتماد واطمینان دارید. مهم این است که از اشتباه های خود درس بیاموزید. به غرایزتان اعتماد کنید و هر گاه نیاز دارید، کمک بخواهید. باید یاد بگیرید که چگونه با خود به شیوه ای مناسب رفتار کنید.شما مدت‌هاست خودتان را از حق و حقوق خویش محروم کرده‌اید. شما حق دارید کارتان درست باشد، حق دارید که در مواردی اشتباه کنید. حق دارید که مدتی آرام بگیرید و تفریح کنید. این‌ها برای زندگی کردن خوی و مناسب و لازم‌اند و شما این را به خودتان مدیون هستید.
  • پژوهش‌ها نشان داده‌اند که داشتن شبکه‌ای از روابط پشتیبان، به سلامت روان کمک می کند. به شما حسی از ارزشمندی و امنیت خاطر می‌دهد. اینکه شما بدانید کسانی هستند که از شما پشتیبانی می کنند. موضوعی نیست که آن را با بی توجهی برگزار کنید. یا آن را امری مسلم بپندارید. این عاملی است که بر عزت نفس شما می افزاید. درست است که ما نمی توانیم خانواده خود را انتخاب کنیم اما دوستان و شریک زندگی خود را می توانیم انتخاب کنیم،از دوستی‌ها و روابطی که در زندگی شما اهمیت دارند پشتیبانی کنید. درست به همان شکل که باید از دوستی‌ها و آشنایی‌هایی که به شما یاری نمی‌رسانند بپرهیزید.
  • به صرف اینکه شخصی هم‌بازی قدیمی شما بوده که نمی‌توانید و نباید او را که پیوسته از شما انتقاد میکند تحمل کنید. یا مادری که مدام کمبود‌ها و ضعف‌های شما را به شما نشان می‌دهد نباید تحمل کرد. باید از او فاصله بگرید تا سلامت روان خود را از دست ندهید. کسانی که اعتماد به نفس شما را خدشه‌دار می‌کنند، به راستی دوستان شما نیستند. همسر شما نیستند. شما باید از روابط سمی و مسموم کننده فاصله بگیرید. باید در برخورد با آنان به اعتماد به نفس برسید.داشتن روابط سمی و مسموم کننده در محل کار بسیار ناراحت کننده است. نمی‌توانید ریئس یا هکارانتان یا اعضای خانواده  را از زندگی خود بیرون کنید، اما نگران نباشید هم در خانه و هم در محل کار می‌توانید کارهایی را انجام دهید که بر این مشکل خود خط پایان بکشید.

روابط مسموم کننده را در قرنطینه بگذارید

اگر کسی شما را ناشاد می‌کند و این کار در زندگی شما تاثیر می‌گذارد، باید فکری به حال آن بکنید.اجتناب از مسئله و روبه رو نشدن با آن. بر شدت مشکلات شما می‌افزاید. این امر سبب می‌شود روزی حرف بزنید که برای همیشه برای شما تاسف ایجاد کند.

افراد سمی برای عزت نفس

برخورد با دوست سمی

  • با آنان در باره ناراحتی خود صحبت کنید.
  • با آرامش به آنان توضیح بدهید که چرا شما از رفتارشان ناراحت هستید. به حرف‌هایی که آنان در پاسخ شما می گویند گوش دهید. بکوشید با آنان بگو و مگو نکنید.
  • بگذارید آنان حرکت بعدی را انجام بدهند. شاید بدون آنان زندگی بیشتر بر وفق مراد شما باشد. هر چند ممکن است شنیدن این حرف دشوار باشد. شما ناگریز نیستید رفتار بدشان را تحمل کنید.
  • اگر آنان می‌خواهند حرف بزنند به سخن‌شان گوش فرا دهید. شاید آنان نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. سپس شما می‌توانید زندگی خود را داشته باشید یا نه تغییراتی صورت می‌پذیرد.
  • اگر آنان در قبال کارها و رفتارشان مسئولیتی نمی‌پذیرند. از زندگی خود بیرونشان کنید و به راه خودتان بروید.

برخورد با همکار سمی

  • از همکاران دیگر نظر خواهی کنید. از کسی که به صداقتش اعتماد دارید سوال کنید.
  • با همکار سمی بنشید و به گقتگو و تبادل نظر بپردازید. بدون بحث وجدل و بسیار رسمی حتی از کلمه ” تو” و “شما” استفاده نکنید از ” ما ” استفاده کنید. در خصوص موضوع کاری این رفتار باعث شده طرف مقابل بداند شما نسبت به سیستم احساس تعهد دارید.
  • گر چیزی تغییر نکرد با مقام بالا دست خود صحبت کنید و بگویید نمی‌دانید چه کارکنید اما مطمئن هستید که باید کاری صورت بگیرد.
  • اگر پیشرفتی به دست نیامد. یا اگر کسی شما را جدی نگرفت. به ترک محل فکر کنید. توجه داشته باشید وضعیت عاطفی و احساسی شما مهم‌تر  از آن است که در اداره‌ای با آن مشخصات کار کنید.

بدانید در چه زمانی تقاضای کمک کنید

اگر خود را فردی همه چیز‌دان  تصور کنید، حتما دچار مشکل خواهید شد. اعتماد به نفس یعنی آنکه بدانید چه زمانی نمی دانید. اعتماد به نفس داشتن یعنی اینکه شما بدانید چه زمانی نمی دانید، بگویید و درخواست کمک کنید.

مطالب عنوان در جهت بهبود عزت نفس خدمت شما عزیران ارئه شد برای اجرای این موارد می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از روانشناسی و مشاور خانواده کلیک کنید.