تعیین جنسیت با ای وی اف چگونه است؟

تعیین جنسیت با ای وی اف

فهرست

دسته بندی ها

تعیین جنسیت با ای وی اف را افراد مشهوری مانند جان لجند و کریسی تیگن برای انتخاب جنسیت نوزاد خود استفاده می‏‌کنند، که بحث و جدال پیرامون این فناوری تولید مثل را دوباره برانگیخته‌‏اند.

تقریباً از آغاز آن در دهه 1970، لقاح آزمایشگاهی (IVF) با اختلاف نظرهایی همراه بود. با این حال، با تولد کودکان بیشتری با کمک IVF، بسیاری از نگرانی‏‌ها از بین رفت.

اما از زمانی که کریسی تیگن، مدل و مجری تلویزیون اعلام کرد وی و همسرش، جان لجند، خواننده، از روش آی وی اف برای انتخاب جنسیت فرزندشان استفاده کردند، بحث و جدال جدیدی بوجود آمده است.

تیگگن به مردم گفت: “من نه تنها یک دختر دارم، بلکه دختر را از رویان کوچکش انتخاب کردم. من او را انتخاب کردم”.

نحوه تعیین جنسیت با ای وی اف چگونه است؟

انتخاب جنسیت کودک به خصوص با پیشرفت های اخیر در IVF ، آنقدرها هم که به نظر می‏رسد، دشوار نیست.

در طی IVF ، چندین تخمک از بدن یک زن خارج می‏‌شود. سپس، در یک آزمایشگاه، تخمک‏‌ها با اسپرم بارور می‏شوند و جنین‏‌هایی ایجاد می‌‏کنند که می‏توانند در رحم زن کاشته شوند.

قبل از کاشت جنین‏‌ها، پزشک می‌‏تواند یک سلول را از روی جنین خارج کند تا کروموزوم‌های آن را بررسی کند. این به عنوان تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) شناخته می‏‌شود.

PGD ​​ برای بررسی اختلالات ژنتیکی جدی یا کشنده رویان استفاده می‌‏شود و همچنین می‏‌تواند جنسیت جنین را نشان دهد.

این امر به والدین بالقوه این امکان را می‏‌دهد که قبل از کاشت جنین، “پسر” یا “دختر” را انتخاب کنند.

انتخاب جنسیت هنوز به ندرت مورد استفاده قرار می‏‌گیرد

ایالات متحده هیچ محدودیتی در روش IVF برای انتخاب جنسیت ندارد. با این حال، برخی از کشورها استفاده از آن را ممنوع کرده‌‏اند. مگر در مواردی که خطر ابتلا به اختلال ژنتیکی مرتبط با جنسیت وجود داشته باشد.

علیرغم در دسترس بودن، استفاده از انتخاب جنسیت محدود است. این ممکن است به دلیل قیمت بالای آن باشد – هزینه IVF با PGD بین 15000 تا 25000 دلار در هر دوره در آمریکا است و این هزینه در ایران 15 تا 20 میلیون تومان برای هر دوره است.

جودیت دائر، استاد حقوق در دانشکده حقوق ویتر، به Healthline  گفت: تعداد بیماران، و به ویژه تعداد فرزندان متولد شده پس از IVF و PGD برای انتخاب جنسیت به دلایل  غیر پزشکی، بدون هیچ گونه نشانه دیگری، بسیار بسیار کم است.

سپس یک مطالعه در سال 2008 از دانشگاه جان هاپکینز یک نگاه اجمالی به میزان رایج IVF با PGD ارائه داد. چهل و دو درصد از کلینیک‏‌های ارائه دهنده این روش‌‏ها گزارش داده‏‌اند که انتخاب جنسیت را به دلایل غیر پزشکی انجام داده‌‏اند. یک نظرسنجی قبلی نشان داد که تنها 8 درصد از افرادی که پاسخ دادند گفتند که به دلایل غیر پزشکی از روش IVF یا فناوری دیگری برای انتخاب جنسیت جنین استفاده می‏‌کنند.

تعیین جنسیت با ای وی اف

تعیین جنسیت با ای وی اف از بعد اخلاقی

تعیین جنسیت با آی وی اف خالی از مشکلات اخلاقی نیست. انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) بسیاری از این نگرانی‏‌ها را در گزارشی در سال 2015 بیان کرد.

داار، یکی از اعضای کمیته، گفت: “ما فکر کردیم که مهم است که کلینیک‌ها بتوانند استدلال‌های مربوط به این فناوری را ارائه دهند ،” اما تصمیم گیری در مورد عمل خود را به عهده ارائه دهندگان این امر می‌گذاریم. ”

تقریبا 100 درصد دقت در انتخاب جنس IVF وجود دارد، اما این روش هنوز همان خطرات IVF را که به دلایل پزشکی استفاده می‌‏شود، برای زنان و کودکان به همراه دارد.

هنگامی که خانم‌ها به دلایل پزشکی – مثلاً ناباروری – انجام IVF را انتخاب می کنند، پزشکان خطرات را با مزایای این روش متعادل می‌‏کنند.

اگر انتخاب جنسیت کودک تنها دلیل انجام IVF است، زنان هنوز هم باید خطرات را درک کنند.

برخی از افراد همچنین نگران هستند که استفاده غیر پزشکی از IVF برای انتخاب جنسیت ممکن است مانع دریافت کمک مورد نیاز زوجین دارای ناباروری شود.

این ممکن است در ایالات متحده مسئله‌‏ای نباشد که انتخاب جنسیت IVF چندان معمول نباشد. با این حال، این می‏‌تواند در کشورهایی با منابع محدود تر و تقاضای زیاد برای انتخاب جنسیت مشکلاتی ایجاد کند.

دغدغه‌‏های اجتماعی تعیین جنسیت با ای وی اف

برخی دیگر، انتخاب جنسیت با IVF  غیر پزشکی را تبعیض آمیز علیه یک جنس یا جنس دیگر می‏‌دانند.

برای جلوگیری از تبعیض، برخی از کلینیک‏‌ها استفاده از IVF غیر پزشکی را به والدینی که حداقل یک فرزند دارند محدود می‏‌کنند. در مطالعه جان هاپکینز ، 41 درصد کلینیک‏‌ها از این روش استفاده کردند.

استفاده گسترده از انتخاب جنسیت IVF برای انتخاب یک جنس نیز می‏‌تواند تعادل طبیعی بین زن و مرد در جامعه را از بین ببرد.

این تأثیر ممکن است در ایالات متحده بعید باشد. یک نظرسنجی در سال 2004 نشان داد که اکثر افرادی که پاسخ می‏‌دهند، علاقه زیادی به پسر یا دختر ندارند. پنجاه درصد خواهان خانواده‌‏ای بودند که تعداد پسران و دختران آنها برابر باشد در حالی که 27 درصد هیچ ترجیحی ندارند. نگرانی گسترده‏‌تر در مورد انتخاب جنسیت IVF این است که ممکن است راه را برای والدین برای انتخاب جنین براساس سایر صفات باز کند – آنچه کمیته اخلاق  ASRM مخالف آن است.

بدون قوانین یا دستورالعمل‏‌های حاکم بر این فناوری در ایالات متحده، این سوال که چگونه از این امکانات استفاده می‌‏شود و چقدر مشکل ایجاد می‏‌کند، در دست کلینیک‏‌ها است.

روش‏‌های کم هزینه‌‏تر و کم عارضه‏‌تر مانند پسردار شدن و دختردار شدن با طب سنتی نیز وجود دارد که در مقالات بعد به آن می‏‌پردازیم.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از دکتر زنان طب سنتی کلیک کنید.