درمان استرس و مهارت‌های رفتاری مواجه با آن

درمان استرس و مقابله با آن

فهرست

دسته بندی ها

 همان‌طور که در مقاله قبلی وعده داده بودیم. در این مقاله با شما خواهیم بود در خصوص درمان استرس و مهارت‌های رفتاری مواجه با آن، با شما هستیم. این مهارت‌ها در قالب 8 راهکار موثر برای مواجه با استرس معرفی می‌شود. این راهکارها شامل درمان‌های رفتاری در استرس است.

 

1- درمان رفتاری استرس با استفاده از نظام‌های پشتیبانی

یکی از مهارت‌های رفتاری در مقابله با مشکلات ناشی از استرس، استفاده سازنده از شبکه‌ دوستان، خویشاوندان و حامیان گوناگون است.

می‌توانید  پرسش‌های زیر را در زندگی خود بسنجید؟؟

– آیا واقعا کسی را می‌شناسید که اگر احتیاج پیدا کنید بتوانید با او صحبت کنید؟ اگر می‌شناسید نام ببرید.

– آیا کسی را می‌شناسید که بتوانید بی‌پرده و بدون رودربایستی با او صحبت کنید؟

– آیا کسی را می‌شناسید که به هنگام نیاز بتوانید روی او حساب کنید؟ اگر می‌شناسید نام ببرید.

– آیا کسی را می‌شناسید که قدر شما را بداند؟ اگر می‌شناسید نام ببرید.

– آیا کسی را می‌شناسید که واقعا نگران شما باشد، صرف نظر از این که برای شما چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر می‌شناسید نام ببرید.

– آیا کسی را می‌شناسید که در تصمیمات مهمی که می‌گیرید از شما پشتیبانی کند؟ اگر می‌شناسید نام ببرید.

حمایت اجتماعی در استرس

 

نظام پشتیبانی اجتماعی

نظام پشتیبانی اجتماعی، نیاز ما به امنیت و دلبستگی را ارضا می‌کند و از فشار روانی می‌کاهد. همچنین حس عزت نفس، اعتماد و شور زندگی را در ما تقویت می‌کند.

تحقیقات نشان داده، کسانی که از نظام‌های پشتیبانی اجتماعی خوبی برخوردارند؛ در مقایسه با کسانی که از این نظام‎‌ها محرومند، کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. این افراد، به زندگی خوشبین‌ترند و می‌توانند سریع‌تر بر تلاطم روحی خود فایق آیند.

نظام‌های پشتیبانی در درمان استرس به افراد کمک می‌کند، بهتر با احساس تنهایی کنار آیند و کمتر دچار بیماری شوند و هنگام درگیری با مشکلات، از مساعدت مستقیم استفاده کنند. علاوه بر این، علم به این که از نظام حمایتی خوبی برخورداریم موجب تقویت روحیه ما در مواقع حساس خواهد شد. وقتی مشکلات زندگی زیاد می‌شود، از این که تنها نیستیم احساس دلگرمی خواهیم کرد.

همچنین نظام پشتیبانی اجتماعی این احساس را در ما ایجاد می‌کند که محبوب و مقبول دیگرانیم و برای ما ارزش قایلند. این قبیل احساسات، اعتماد به نفس ما را در برابر مشکلات  افزایش می‌دهد. توجه به این نکته ضروری است که نظام پشتیبانی اجتماعی باید به حد کافی تاثیر گذار باشد. تاثزگذاری این روش، به تعداد افراد بستگی ندارد، بلکه کیفیت و عمق روابط اجتماعی است که موجب می‌شود حس کنیم ما را درک می‌کنند و حامی ما هستند.

برخورداری از نظام پشتیبانی اجتماعی خوب، با اجتماعی بودن فرد و تعداد کسانی که می‌شناسد ارتباط ندارد. کسانی که ترجیح می‌دهند وقت خود را در تنهایی بگذرانند، می‌توانند در مواقع ضروری از نظام حمایتی کارآمد برخوردار شوند.

پشتیبانی عاطفی و درمان استرس

این نوع پشتیبانی در مواقعی مفید است که نیاز داریم با شخص مطمئنی درد دل کنیم. می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که دوستمان دارند و به ما اهمیت می‌دهند و نیز مواقعی‌که نیاز داریم به کسی تکیه کنیم.

پشتیبانی ملموس

 پشتیبانی ملموس، در مواردی‌که برای انجام کار سخت و دشواری به کمک احتیاج داریم  یا در مواقعی که به کمک مالی، مساعدت و دلگرمی نیازمندیم و یا با مشکلی مواجه هستیم که به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آییم، مفید است.

پشتیبانی مشورتی

این نوع پشتیبانی در زمانی که به اطلاعات و مشاوره احتیاج داریم و یا هنگامی که بازتاب تصمیماتمان در حل مشکل مفید واقع نشده است؛ کمک‌کننده خواهد بود.

2- نقش مشاوران حرفه‌ای در درمان استرس

طبیعی است که از حامیان خود انتظار داشته باشیم، با حمایت خود اثر سازنده در زندگی ما بگذارند، سرمشق خوبی برای ما باشند و انتظارات نامعقول از ما نداشته باشند. اگر خویشاوندان و دوستان نتوانند پشتیبانی لازم را از ما به عمل آورند بهتر است از مشاوران حرفه‌ای کمک بخواهیم. متاسفانه غالب افراد متوجه نیستند که کمک خواستن از این افراد حرفه ای، یک روش موثر برای درمان استرس و مقابله با مشکلات ناشی از آن، به شمار می رود؛ نه نشانه ی از ضعف. این افراد می‌توانند ما را در زمینه های  زیر یاری کنند:

-افزایش عزت نفس

محبت، تفاهم و اظهار همدردی که در جریان گفتگو با مشاوران حرفه ای حاصل می شود؛ روحیه ی افراد را تقویت می کند. این روش، یکی از راه‌های موثر در تقویت عزت نفس، داشتن نقش فعال در یافتن راه حل مشکلات از طریق جلب حمایت افرادی است که مورد اعتماد ما است.

-حفظ اعتماد به نفس و انگیزش

برای رویارویی با مشکلات زندگی لازم است که اعتماد به نفس و انگیزه خود را حفظ کنیم. مشاوران حرفه ای می‌تواند در مواقعی که ما مایوس شده‌ایم دلگرم‌مان کنند. شاید در وهله اول همه چیز نا امید کننده به نظر آید، ولی حمایت مشاوران باعث خواهد شد که اعتماد به نفس لازم را به دست آوریم و بهترین راه را بیابیم.

-تفکر منطقی

همه ما به مشاورانی ورزیده نیاز داریم، تا ما را در تحلیل ادراک و توقعات خود واقع بینانه کمک کنند. به همین دلیل است که کمک گرفتن از مشاوران حرفه‌ای، یکی از روش‌های رفتاری موثر در درمان استرس اشت.

 

3- آرامش دادن به خود

انسان نخستین آموخت که با واکنش جنگ یا گریز، با تهدید ها و مشکلات زندگی مقابله کند. برای انسان نخستین و تهدیدهایی که با آن روبرو بود. جنگ و گریز واکنشی انطباقی محسوب می‌شد. ولی در جوامع امروزی واکنش جنگ و گریز دیگر به اندازه ی گذشته مهم نیست. زیرا مشکلات و درگیری‌هایی که این روزها با آن روبه روییم، غالبا جنبه ی روانی دارند. بشر امروزی به منظور مقابله با شلوغی خیابان ها، آلودگی هوا یا کشمکش‌های بین اشخاص، جنگ و گریز روش مناسبی نیست.یکی از سودمندترین روش ها برای مقابله با این قبیل مشکلات روش آرامش بخشیدن به خود است. که برای یادگیری این روش ها می توان از تمرینات آرمیدگی که توسط مشاوران حرفه ای توصیه می‌شود کمک گرفت.

مدیتیشن در استرس

4- تنفس صحیح و نقش آن در درمان رفتاری استرس

اگر چه دستگاه عصبی خودکار مثل یک خلبان خودکار تنفس را خود با ریتمی منظم کنترل می‌کند. تنفس نیز بسیار حساس و تاثیر‌گذار است. بسته به اینکه ما در چه وضعیتی قرار داریم، چه احساسی داریم و چگونه این احساسات تغییر می کنند. تنفس ما کند، تند،منظم یا نامنظم و عمیق و سطحی خواهد بود. تنظیم و برگردان تنفس به حالت طبیعی به هنگام تجربه احساسات ناخوشایند، نقش بسزایی در مهارت های رفتاری در مقابه و درمان استرس دارد. برای آموزش تمرینات تسلط بر تنفس در شرایط استرس می‌توان از توصیه‌های مشاوران حرفه‌ای کمک گرفت.

5- تلقین‌های مثبت به خود

یکی دیگر از مهارت‌های رفتاری در استرس صحبت کردن با خود به هنگام مواجهه با سختی‌ها در شرایط استرس‌زا است. می‌توانیم به خود کمک کنیم که هر چه سریع‌تر بر اوضاع و شرایط موجود مسلط شویم، عباراتی مثل:

  • ” مقابله خواهم کرد و می‌دانم موفق خواهم شد.”
  • ” ممکن است وضع دشواری باشد، ولی از عهده آن بر خواهم آمد.”
  • ” نگرانم، ولی این امر طبیعی است.”
  • ” در شرایط سختی قرار گرفتم اما این را نیز پشت سر خواهم گذاشت.”
  • ” باید به هدف نهایی فکر کنم و افکار حاشیه را توجه نداشته باشم.”
  • ” اجازه نمی‌دهم نگرانی یا عصبانیت مرا تحت تاثیر قرار دهد.”

و هزاران عبارت دیگر که جزو مهارت‌های رفتاری در درمان استرس است؛ می‌تواند در رویارویی با موقعیت‌های استرس‌زا کمک کننده باشد. برخاسته از نیروی خلاقانه خود فرد باشد که همه این رفتارها کمک می کند تا بهتر بر شرایط موجود مسلط شویم.

6- استفاده از شوخ طبعی

بذله‌گویی مانع از آن می‌شود که تسلیم نتیجه‌گیری‌های منفی شویم.  از کاه کوه بسازیم. شوخ طبعی در اطرافیان نیز تاثیر مثبتی دارد. حس کارایی افراد را افزایش می‌دهد و نسبت به زندگی، رویکردی خلاق و فعال در ما ایجاد می‌کند.

7- ورزش و تاثیر شگفت انگیز آن در درمان استرس

ورزش مهارتی است که روز به روز افراد بیشتری برای مقابله با مشکلات زندگی به آن متوسل می‌شوند.ورزش یکی از مهارت‌های رفتاری در استرس است که برای مقابله با فشار روانی سودمند محسوب می‌شود. انجام تمرین‌های ورزشی, علاوه بر اینکه احساس تسلط روانی ما را افزایش می‌دهد. میزان جذب اکسیژن را نیز بالا می‌برد.در نتیجه بدن بهتر می‌تواند زیر فشارهای روانی مقاومت کند. باید ورزش را به صورت مستمر انجام داد تا نتیجه آن مشاهده شود. بهتر است تمرینات ورزشی را لذت بخش کنیم و آن را هر روز و مرتب انجام دهیم.

8- پاداش کارهای خوب

افراد موفق نویسندگان، موسیقی‌دانان و سایر افرادی که کارهای بزرگ انجام می‌دهند. برای رسیدن به هدف شان آهسته گام برمی‌دارند و لذت می‌برند. این افراد همچنین به این مهم پی‌برده‌اند که به خود سخت نگیرند، شکست‌های کوچک در طول راه چندان مهم نیست، به شرط آنکه اهداف‌مان دست‌یافتنی باشند و با رسیدن به آنها احساس رضایت کنیم.

با توجه به مطالب عنوان شده اهمیت داشتن مهارت های رفتاری در استرس . در جهت کاهش و بهبود استرس را مشاهده کردید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از روانشناسی و مشاور خانواده کلیک کنید.