طب سنتی چیست و کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

فهرست

دسته بندی ها

طب سنتی چیست ؟ عموما طب سنتی و مکمل را با اصطلاحات مختلفی از جمله طب تکمیلی، درمان جایگزین، طب جایگزین، درمان کل‌نگر و طب سنتی معرفی می‌کنند. اگر برای شما نیز سؤال است که بدانید طب مکمل چیست، جالب است بدانید که طیف وسیعی از درمان‌ها تحت عنوان «طب سنتی یا مکمل» وجود دارد و به این دلیل به سختی می‌توان جواب کاملا سر راستی به پرسش طب سنتی چیست داد.

در مجموع برای کنجکاوان سؤال طب سنتی چیست باید اشاره کرد که طب سنتی و مکمل در کنار درمان‌های دارویی شیمیایی و یا درمان‌های پزشکی مدرن و طب رایج، استفاده می‌شود. درمان‌های جایگزین گاهی با روش‌های درمانی طب مکمل و طب سنتی در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند، اما به مفاهیم مختلفی اشاره می‌کنند. درمان‌های جایگزین به جای درمان‌های دارویی یا درمان‌های پزشکی مدرن استفاده می‌شود.

طب سنتی چیست
طب سنتی و مکمل در کنار درمان‌های دارویی شیمیایی و یا درمان‌های پزشکی مدرن و طب رایج، استفاده می‌شود.

طب سنتی چیست و چه تفاوتی با طب رایج دارد؟

طب امروزی بر پایه و اساس علم و ارزیابی دقیق است اما این امر برای طب مکمل صدق نمی‌کند. برخی از روش‌های درمانی طب مکمل در حال حاضر در آزمایش‌های علمی و ‌با کیفیتی خوب آزمایش شده‌اند، اما اکثر آن‌ها از نظر علمی اثبات نشده هستند. هرچند اکثر کسانی که از طب مکمل استفاده کرده‌اند، احساس بهبودی داشتند.

طب رایج، طب مکمل و طب سنتی را اغلب می‌توان در کنار یکدیگر استفاده کرد. با این حال، ضروری است که تمام داروها، روش‌های درمانی و داروهای گیاهی را که مصرف می‌کنید یا استفاده می‌کنید به پزشک و پزشک طب سنتی خود اطلاع دهید. اگر ندانید طب سنتی چیست یا از آن به شکل نادرستی استفاده کنید، اگر اشتباهی در تشخیص بیماری شما رخ دهد یا تأخیر در استفاده از روش‌های درمانی داشته باشید ممکن است خطر بیشتری برای سلامتی ما ایجاد شود.

طب سنتی چیست
اگر ندانید طب سنتی چیست یا از آن به شکل نادرستی استفاده کنید، اگر اشتباهی در تشخیص بیماری شما رخ دهد یا تأخیر در استفاده از روش‌های درمانی داشته باشید ممکن است خطر بیشتری برای سلامتی ما ایجاد شود.

طب سنتی چیست و دلائل استفاده از طب مکمل کدام است؟

استقبال از روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل تنها به ایران و حتی آسیا محدود نمی‎شود. برای مثال کشور استرالیا را در نظر بگیرید. تخمین زده می‌شود که دو سوم مردم استرالیا از طب مکمل و جایگزین و یا سنتی استفاده کنند.

بسیاری از روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل به راحتی در دسترس هستند و به این دلیل که از محصولات «طبیعی» تهیه می‌شوند، ممکن است به اشتباه ایمن تلقی شوند. اما این روش‌های درمانی لزوماً بی‌خطر نیستند، به خصوص زمانی‌ که دوز مصرفی شما از یک ماده بیشتر از مقداری باشد که به طور طبیعی در غذا وجود دارد. روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل می‌توانند در برخی افراد اثرات مضری از جمله واکنش‌های آلرژیک شدید ایجاد کنند.

بسیاری از روش‌های درمانی طب مکمل حاوی مواد و ترکیبات فعالی هستند که ممکن است افراد آن‌ها را نشناسند. برای رعایت احتیاط، از روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل برای کودکان، در دوران بارداری، دوران اقدام به بارداری یا دوران شیردهی، بدون مشورت با پزشک متخصص طب سنتی استفاده نکنید.

قبل از استفاده از هر نوع روش درمانی طب سنتی و مکمل، از یک پزشک متخصص در مورد فواید و مضرات احتمالی آن سوال کنید و به طور دقیق بدانید که طب سنتی چیست و عملکرد آن چگونه است.

طب سنتی چیست و چه فلسفه‌ای دارد؟

روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل معمولا بر اساس چند باور اصلی پایه‌گذاری شده‌اند، از جمله:

  • بیماری به دلیل خارج شدن بدن از حالت تعادل رخ می‌دهد.
  • بدن می‌تواند خود را درمان کرده و در صورت داشتن شرایط مناسب سلامت خود ‌را حفظ کند.
  • هنگام درمان تمام وجود یک فرد و نه فقط یک بیماری یا علائم یک بیماری، تحت درمان قرار می‌گیرد.
  • ملایم‌ترین روش‌های درمانی را باید قبل از روش‌های درمانی سخت‌تر امتحان کرد.
  • هیچ راه‌حل و بهبودی سریع و آنی وجود ندارد؛ زیرا پروسۀ بهبودی و برقراری مجدد تعادل زمان‌بر است.
  • محصولات طبیعی به محصولات مصنوعی ارجحیت دارند.

اگر به طور مشخص بدانیم طب سنتی و مکمل چیست می‌توانیم از راهکارهای آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بهره ببریم.

طب سنتی چیست
بسیاری از روش‌های درمانی طب مکمل حاوی مواد و ترکیبات فعالی هستند که ممکن است افراد آن‌ها را نشناسند. برای رعایت احتیاط، از روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل بدون مشورت با پزشک متخصص طب سنتی استفاده نکنید.

طب سنتی چیست و بهترین روش‌های درمانی آن کدامند؟

برخی از روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل که طرفداران بیشتری دارند عبارتند از:

طب سنتی چیست
طب سوزنی، مدیتیشن، کایروپرکتیک و … برخی از روش‌های پرطرفدار طب سنتی هستند.

طب سنتی چیست و چرا از روش‌های درمان مکمل استفاده می‌کنیم؟

افراد در صورتی که بدانند طب سنتی چیست و چگونه عمل می‌کند، ممکن است دلائل متعددی برای امتحان روش‌های این درمان داشته باشند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • دستیابی و حفظ سلامتی
  • کمک به افراد برای دستیابی به سبک زندگی سالم
  • احساس نارضایتی از روش‌های درمانی مرسوم در طب رایج
  • احساس نارضایتی از روابط پزشک-بیمار در طب رایج
  • تمایل به بر عهده گرفتن مشکلات سلامتی و پزشکی خود
  • دسترسی آسان به اطلاعات مربوط به سلامتی و بیماری‌ها در اینترنت
  • خواندن در مورد شواهدی از فواید و ایمنی برخی از داروها و روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل
  • احساس نارضایتی از میزان اثربخشی محدود یا عوارض جانبی داروهای شیمیایی
  • تمایل به دریافت مراقبت‌های بهداشتی که کل وجود یک فرد و نه فقط علائم او را درمان می‌کند (توجه: هم پزشکان متخصص در زمینه طب سنتی و هم برخی از پزشکان متخصصان طب رایج به طور فعال به دنبال دستیابی به سلامت عمومی فرد هستند.)

بیشترین استفاده‌کنندگان از روش‌های درمانی طب سنتی و مکمل در استرالیا زنان و افرادی هستند که تحصیلات بالایی دارند. بسیاری از افراد به دلیل سنت‌ها و باورهای فرهنگی خود از روش‌های درمانی و داروهای طب مکمل استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از بیماری‌های مربوط به زنان مثل فیبروم رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات قاعدگی، ناباروری و… را می‌توان بهبود بخشید.

امروزه بسیاری از بیماری‌های مربوط به زنان مثل فیبروم رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات قاعدگی، ناباروری و… را می‌توان با کمک طب سنتی بهبود بخشید.

طب سنتی چیست و پزشک متخصص طب سنتی کیست؟

شما می‌توانید برای انتخاب روش درمانی مناسب خود با جست‎وجو در اینترنت، فهرستی از مراکز و کلینیک‌های معتبر طب سنتی و افراد متخصص در این زمینه را پیدا کنید.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا یکی از شناخته شده‎ترین مراکز طب سنتی است که زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب از برترین دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور، خدمات متنوع طب سنتی را به متقاضیان ارائه می‎کند.

در اولین ملاقات با پزشک خود، در مورد میزان آموزش، آگاهی و صلاحیت او بپرسید و در مورد هر پزشک طب سنتی که به شما توصیه می‌کند درمان پزشکی معمول خود را کنار بگذارید، بسیار محتاط باشید.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

از چه افرادی می‌توانید کمک بگیرید؟

اگر می‌خواهید برای رفع مشکلات خود از طب سنتی و مکمل استفاده کنید، بهتر است در ابتدا بدانید که طب سنتی چیست و با طب مکمل نیز آشنایی کافی پیدا کنید. سپس  تصمیم بگیرید که از طب سنتی یا مکمل به عنوان تکمیل‌کننده یا جایگزین طب رایج استفاده کنید. برای دریافت مشاوره در این زمینه می‌توانید از متخصصین طب سنتی بهره بگیرید که کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مجموعه‌ای از این پزشکان را گرد هم آورده تا بتوانند برای مشکلات سلامتی شما یاری‌تان دهند. برای دریافت نوبت ویزیت از این پزشکان با شماره‌های کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا مشورت کنید.

منبع: betterhealth.vic.gov.au ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *