فواید فصد خون

فهرست

دسته بندی ها

فواید فصد خون به اندازه‌ای است که باعث شده این روش درمانی طب سنتی از گذشته‌های دور تا به امروز برای بیماران تجویز شود. فصد خون (Bloodletting) یا رگ‌زنی یک روش مفید برای پیشگیری از بروز بیماری‌های نهفته محسوب می‌شود. البته انجام این عمل، زمانی برای بدن فایده دارد که طبق تجویز پزشک و در یک مرکز فصد معتبر انجام شود. همچنین پیش از انجام فصد حتما باید سن، مزاج بدنی، نوع بیماری، آب و هوای محل زندگی، میزان چاقی یا لاغری و قوت یا ضعف معده فرد به دقت توسط پزشک بررسی شود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره فواید فصد خون و عوارض آن به شما ارائه می‌دهیم.

فصد خون چیست؟

منظور از فصد خون یا رگ‌زنی، نوعی روش درمانی در طب سنتی است که به منظور پاکسازی خون بدن انجام می‌شود. طی این روش درمانی، به وسیله یک سوزن یا تیغ سوراخ کوچکی در جداره رگ ایجاد می‌کنند تا خون آلوده و سموم از بدن خارج شود. تاریخچه فصد به دوران تمدن مصر، یونان و روم باستان برمی‌گردد. شاید بهتر است این طور بیان کنیم که از دوران روم باستان تا عصر حاضر که ما هم‌اکنون در آن هستیم، از این روش درمانی استفاده می‌شود.

فواید فصد خون
فصد خون یا رگ‌زنی، نوعی روش درمانی در طب سنتی است که به منظور پاکسازی خون بدن انجام می‌شود.

 

رایج‌ترین نواحی فصد خون

طبق مطالعات انجام شده برای انجام فصد خون حدود ۶۴ ناحیه مختلف در بدن وجود دارد. به عبارتی فواید  فصد خون در هر یک از نقاط بدن در درمان یک بیماری خاص است. به طور کلی رایج‌ترین قسمت‌هایی که برای انجام فصد مناسب است شامل ناحیه‌های زیر می‌شود:

  • دست‌ها
  • پاها
  • صورت
  • گوش
  • بینی
  • زیر زبان

فواید فصد خون برای سلامت بدن

اکثر پزشکان بر این باورند که انجام فصد خون می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌های نهفته کمک کند. چون این روش درمانی فواید فراوانی برای بدن دارد که در ادامه به ۱۴ مورد آن اشاره شده است:

تنظیم تعادل اخلاط چهارگانه بدن

بر اساس طب سنتی ریشه بسیاری از بیماری‌ها، به هم خوردن میزان تعادل اخلاط چهارگانه بدن یا همان خون، بلغم، صفرا و سودا است. معمولا تعادل این ۴ خلط ضروری بدن بر اثر تغذیه ناسالم به هم می‌ریزد و عوارض ناخوشایندی را در فرد ایجاد می‌کند. به عنوان مثال افزایش بیش از حد سودا در بدن باعث بروز علائمی همچون سوزش معده، بوی بد دهان، تپش قلب، تیرگی پوست صورت، یبوست و… می‌شود. فصد خون یکی از راه‌هایی است که می‌تواند باعث خروج سموم از بدن و متعادل شدن این ۴ خلط شود.

کاهش میزان غلظت خون

غلظت خون نیز یکی از بیماری‌های خطرناک است که معمولا بر اثر خوردن غذاهای چرب، سیگار کشیدن، آلودگی هوا و استرس به وجود می‌آید. این بیماری باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود که همین مسئله حرکت خون را در رگ‌ها آهسته می‌کند و سبب بروز سکته مغزی و قلبی می‌شود. از جمله فواید فصد خون برای غلظت خون این است که باعث پاکسازی عمقی خون و کاهش میزان گلبول‌های قرمز می‌شود.

 

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون

معمولا افراد مبتلا به سرطان که از داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند با کمبود سلول‌های قرمز خون یا همان گلبول‌های قرمز خون مواجه می‌شوند. فصد خون برای بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی هستند بسیار مفید است زیرا بدن را تحریک می‌کند تا سلول خونی بیشتری تولید کند. البته انجام فصد خون برای این عزیزان باید با مشورت پزشک و در مراکز معتبر انجام شود.

تنظیم کردن میزان آهن بدن

بیماری هموکروماتیس از جمله بیماری‌های خاصی است که بر اثر افزایش سطح آهن خون به وجود می‌آید. با انجام عمل فصد خون می‌توان این بیماری درمان کرد یا شدت آن را کاهش داد زیرا رگ زنی باعث پالایش خون می‌شود و سطح آهن در خون جدید کاملا متعادل است.

پیش‌گیری از بیماری کبد چرب

کبد یک عضو مهم در بدن انسان است که وظیفه تنظیم هورمون‌های بدن را بر عهده دارد. مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب، باعث چرب شدن کبد و اختلال در عملکرد این عضو مهم می‌شود. فصد خون یا همان رگ‌زنی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به کنترل چربی کبد کمک کند و از چرب شدن بیش از حد آن جلوگیری نماید.

کم کردن احتمال حمله قلبی

مجله اپیدمیولوژی آمریکا، وضعیت سلامت قلبی افرادی که به تناوب سالانه، فصد خون انجام می‌دهند را بررسی کرده است. طی این تحقیق، دریافتند که خطر حمله قلبی در چنین افرادی حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است. چون انجام این عمل مقدار آهن خون را تنظیم می‌کند و در درمان غلظت خون نیز موثر است. در نتیجه سبب کاهش حمله قلبی در افراد می‌شود.

کاهش استرس و تنش‌های عصبی

گاهی اوقات استرس و تنش‌های عصبی افراد، به دلیل غلیظ بودن خون یا سموم داخل بدن رخ می‌دهد. با انجام فصد خون، سموم از بدن خارج می‌شوند و خونی با غلظت نرمال، در رگ‌ها جریان پیدا می‌کند. در نتیجه از جمله فواید فصد خون می‌توان به کاهش استرس و تنش‌های عصبی اشاره کرد.

درمان جوش و آکنه

از جمله مهم‌ترین فواید فصد خون برای پوست می‌توان به درمان جوش و آکنه در پوست اشاره کرد. همانطور که می‌‌دانیم دلایل اصلی ایجاد جوش و آکنه افزایش غلظت خون و کبد چرب است. در واقع جوش و آکنه بر اثر تجمع چربی و رسوب مواد زائد زیر پوست به وجود می‌آیند. با انجام فصد خون، سموم بدن خارج می‌شوند که همین مسئله به صاف شدن پوست کمک می‌کند. همچنین یکی دیگر از فواید فصد خون برای پوست، درمان اگزما یا پسوریازیس است.

کاهش سکته قلبی و مغزی

معمولا سکته مغزی یا قلبی زمانی رخ می‌دهد که فضای عبور خون در عروق کم باشد. افزایش میزان کلسترول و غلظت بیش از اندازه خون سبب ایجاد پلاک چربی در عروق و لخته شدن خون می‌شود. به همین دلیل یکی از فواید فصد خون دست چپ کاهش رخ دادن سکته قلبی و مغزی است. چون رگ‌زنی تاثیر زیادی در کاهش غلظت خون دارد.

درمان میگرن و سردرد‌های شدید

تغییر قطر رگ‌های مغز یا غلظت خون بالا از جمله علت‌های اصلی میگرن و سردردهای شدید به حساب می‌آیند. چون با افزایش غلظت خون، سرعت حرکت خون در رگ‌ها مختل می‌شود و در نهایت فرد در ناحیه سر احساس درد می‌کند. فصد بینی یا پیشانی، غلبه خون بر دیواره‌ رگ‌های مغز را کاهش می‌دهد و باعث تنظیم سرعت حرکت خون می‌شود.

جلوگیری از ایجاد لخته در‌ عروق خونی

لخته شدن خون در عروق، یکی از علل شایع مرگ و میر محسوب می‌شود. در حال حاضر اکثر مردم به دلیل تحرک کم و عادات غذایی ناسالم در معرض این عارضه خطرناک قرار دارند. با انجام عمل رگ‌زنی یا همان فصد به صورت متناوب می‌توان خطر لخته شدن خون در رگ‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.

درمان پرفشاری خون

فشار خون بالا یا همان پرفشاری خون به عنوان یک قاتل خاموش شناخته می‌شود. البته برای کنترل و پیشگیری از این بیماری خطرناک، روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها انجام عمل فصد است. به همین دلیل یکی از فواید فصد خون کنترل فشار خون محسوب می‌شود.

کاهش درد سیاتیک

درد سیاتیک از جمله دردهای‌ طاقت‌فرسا است که توان نشستن، راه رفتن و حتی خوابیدن را از فرد سلب می‌کند. انجام عمل فصد از جمله راهکارهایی است که پزشکان برای درمان درد سیاتیک پیشنهاد می‌دهند. چون انجام فصد، منجر به افزایش گردش خون و کاهش درد سیاتیک می‌شود. رگ پا معمولا مناسب‌ترین رگ برای انجام  فصد به حساب می‌آید زیرا عصب سیاتیک در نیمه پایینی لگن قرار دارد.

کمک به کنترل وزن

فصد خون در کنترل وزن نیز تاثیر دارد زیرا باعث کاهش غلظت خون و کلسترول می‌شود. در واقع زمانی که خون با سرعت نرمال در رگ‌ها حرکت کند، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، مقدار چربی کمتری در بدن جمع می‌شود که این مسئله به کنترل وزن کمک می‌کند.

مهم‌ترین عوارض فصد خون چیست؟

معمولا هر روش درمانی، در کنار فوایدی که دارد، عوارضی را هم به دنبال خواهد داشت. البته در صورتی که این عمل طبق تجویز پزشک و توسط یک فرد حرفه‌ای و متخصص انجام شود، احتمال بروز عوارض بسیار کم و یا حتی صفر می‌شود. اما در هر صورت پس از انجام فصد، امکان بروز عوارض زیر وجود دارد:

  • ضعف و بی‌حالی
  • کم‌خونی و آسیب دیدن قلب و کلیه
  • تضعیف نیروی بدن
  • ضعیف شدن معده و کبد
  • عفونت
  • آسیب دیدن بافت‌ها و سلول عصبی
  • کاهش بیش از حد فشار خون
  • غش و رنگ‌پریدگی
  • هماتوم
  • آمبولی هوا
  • احساس سرگیجه
  • کاهش اشتها
  • آسیب دیدن پوست
  • بی‌حوصلگی شدید
  • ایجاد تغییرات در خلق و خو
  • کاهش اشتها
  • به‌هم ریختگی مزاج
  • کبودی
  • خونریزی

انجام فصد خون برای چه کسانی ممنوعیت دارد؟

  1. سالمندان و کودکان
  2. افراد تب‌دار
  3. ساکنین مناطق سردسیر و کوهستانی
  4. بیماران عفونی
  5. افراد با مزاج بسیار سرد
  6. بیماران مبتلا به بیماری‌های کبدی حاد
  7. خانم‌های باردار
  8. بیماران تالاسمی
  9. افراد مبتلا به ضعف شدید در دستگاه گوارش

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

کلام آخر

به عنوان کلام آخر می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که فصد خون مناسب چه کسانی است؟ همانطور که گفتیم فصد خون (Bloodletting) یا رگ‌زنی یک روش قدیمی برای خارج کردن خون غلیظ و سموم بدن به حساب می‌آید. به همین دلیل افرادی که دارای خون غلیظی هستند یا فشار خون بالایی دارند، بهتر است از این شیوه درمانی استفاده کنند؛ چون با کاهش غلظت خون، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌‌ها کاهش پیدا می‌کند و بسیاری از بیماری‌ها نیز درمان می‌شود. همچنین افرادی که میزان آهن خون آن‌ها بسیار بالا است و بدن آن‌ها به طور طبیعی نمی‌تواند مقدار آهن خون را کنترل کند. بهتر است از این روش برای کاهش سطح آهن خون استفاده کنند.

کلینک طب سنتی دکتر سریتا یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین مراکزی است که خدمات فصد خون را به بیماران و مراجعین محترم ارائه می‌دهد. فصد خون در این کلینیک توسط بهترین و با تجربه‌ترین پزشکان طب سنتی انجام می‌شود، همچنین این مرکز محیطی بهداشتی و امن برای علاقه‌مندان به طب سنتی فراهم آورده تا بیماران محترم بدون نگرانی از مسائل بهداشتی به انجام امور درمانی خود بپردازند.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *