نقش طب سنتی در سلامت زنان

طب سنتی و سلامت زنان

فهرست

دسته بندی ها

زنان بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و قطب مولد جامعه محسوب می‌شوند. در عصر حاضر زنان باوجود اشتغال به مشاغل صنعتی، فنی، مشاوره‌ای و کارخانه‌ای، علاوه بر خانواده در سطح جامعه نیز نقش‌آفرینی می‌کنند، بنابراین  هم‌راستا با گسترش وظایف و مسئولیت‌ها، حفظ سلامت روحی و جسمی زنان نیز اهمیت خاص و ویژه‌ای پیدا کرده‌است و باید به آن پرداخته شود. از گذشته تا کنون طب سنتی و سلامت زنان دو امر جدایی‌ناپذیر محسوب می‌شدند..

طبق گزارشی که در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده، در مهر ماه سال 98  کارگاهی درباره نقش غذا بر سلامتی و اسباب 6گانه تندرستی از دیدگاه طب سنتی، تشکیل شده که میهمانان این جلسه، جمعی از بانوان شاغل و خانه‌دار بوده‌اند.

طب سنتی چه می‌کند؟

آیا می‌دانستید استفاده از طب سنتی در سراسر جهان رایج است و قدمتی هزاران ساله دارد؟ حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح، بقراط، پدر علم پزشکی مدرن بر این باور بود که منش و احساسات انسان بر سلامتی جسم او اثرگذار است. اواسط سده 1900 نیز برخی پزوهشگران طب سنتی با دیدی بازتر  متدهای پزشکی در شرق و خاورمیانه را ارزیابی کردند و دریافتند که احساسات و عواطف از ذهن و بدن جدا نیستند و به شکل واضحی برهم اثر می‌گذارند.

طب سنتی و سلامت زنان به‌همدیگر وابسته‌اند

بانوان از نظر فیزیولوژی مغز، در قسمت هایی که مربوط به تحلیل کلامی و ادراک احساسات و عواطف است، رشدیافته‌تر هستند و عملکرد بهتری دارند، این مساًله باوجود تمام خوبی هایی که دارد، در برخی مسائل آن‌ها را نسبت به مشکلات روحی و بیماری‌هایی مثل اضطراب و وسواس، آسیب‌پذیرتر می‌کند.

علاوه بر این زنان به دلیل داشتن سیستم تولید مثل و فرزندآوری، دوره‌های قاعدگی را در طول ماه تجربه می‌کنند و ممکن است در برهه‌ای از زندگی در شرایط بارداری و شیردهی قرار بگیرند و از نظر جسمی در شرایط ویژه‌ای باشند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

طب سنتی و سلامت زنان
در طول تاریخ زنان برای حل مشکلات سلامتی خود از طب سنتی و داروهای گیاهی بهره می‌گرفتند و این موضوع تا امروز هم ادامه دارد.

طب سنتی و طب گیاهان دارویی

یکی از راه‌های خودمراقبتی زنان می‌تواند استفاده از طب سنتی باشد چراکه معمولاً در قفسه‌ها و کابینت‌های منازل ایرانیان می‌توان مجموعه‌ای از گیاهان خشک‌شده یا ادویه‌جاتی با خواص دارویی یافت. البته لازم به ذکر است که استفاده از این داروها و گیاهان مستلزم احتیاط فراوان است و بعضاً ممکن است با عوارض جانبی ناخواسته به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی مواجه شوند. به‌عنوان مثال بسیاری از افراد تاثیر عرق رازیانه بر کاهش دردهای قاعدگی و کمک به شیردهی را می‌دانند اما بهتر است با مشورت پزشک متخصص طب سنتی آن را استفاده کنند، چرا که ممکن است به عوارض ناخواسته آن مانند افت قند خون مواجه شوند یا دچار مشکلات آلرژیک شوند.

علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی، روش‌های زیادی برای ایجاد ارتباط میان طب سنتی و سلامت زنان می‌توان یافت که به آن اشاره خواهدشد.

موارد استفاده از طب سنتی در راستای حفظ سلامت زنان

طب آیورودیک

در حدود 5000 سال پیش از آنکه علم طب به شکلی امروزی مورد استفاده باشد، هندیان از طب آیورودیک استفاده می‌کردند. این علم اشاره مستقیمی به نقش روحیات و عواطف بر جسم انسان دارد و همانطور که پیش‌تر گفته شد زنان غالباً وجه عاطقی پررنگ‌تری دارند، از این رو استفاده از این شیوه درمانی، ارتباط مستقیم بین طب سنتی و سلامت زنان را به خوبی نشان می‌دهد.. این شاخه از طب سنتی، پنج عنصر هوا، آتش، آب، زمین و فضا (آسمان) را عناصر سازنده حیات معرفی کرده و بر این باور است که اگر انرژی انسان با این عناصر به‌شکل پیوسته در تعادل باشد به بالاترین درجه سلامتی دست می‌یابد. این موضوع با انجام ورزش‌هایی مخصوص و داشتن رژیم غذایی مختص آیورودیک محقق می‌شود. امروزه نیز در بسیاری از کشورها مانند ایران از این شیوه درمانی استفاده  می‌کنند.

نچروپاتی یا طبیعی درمانی

این طب نیز مانند پلی میان طب سنتی و سلامت زنان عمل می‌کند. این درمان بدن انسان را دارای توانایی ذاتی برای ترمیم جراحت‌ها و و مصون ماندن از بیماری‌ها برای رسیدن به وضعیت متعادل می‌داند . هدف نچروتراپی، حل مشکلات جسمی به‌شکل عمقی و ریشه‌ای است و سعی دارد وضعیت بدن را متعادل کند.. اغلب متخصصین این طب از روش‌های معمول طب سنتی که در ایران هم استفاده می‌شود بهره می‌گیرند، روش‌هایی مثل هومیوپاتی، طب سوزنی، رژیم غذایی و تمرینات بدنی. متخصصان طبیعی درمانی یا همان طب سنتی، برنامه‌های درمانی منحصربه‌فردی برای افراد تهیه می‌کنند، به همین دلیل بانوان می‌توانند با خاطری آسوده از این روش‌ها بهره برده و برنامه درمانی منحصر به وضعیت توده بدنی، وضع تغذیه‌ای و میزان فعالیت خود را دریافت کنند. طب سنتی و سلامت زنان را می‌توان از مسائل مهم دنیای امروز دانست.

اوستئوپاتی یا استخوان درمانی

زنان از نظر بیولوژیک در سی سالگی بیشترین حجم توده استخوانی را دارند و هرچه به سن یائسگی نزدیک‌تر می‌شوند ریسک ابتلا به دردهای مفاصل و استخوان، بیشتر آنان را تهدید می‌کند. ارتباط میان طب سنتی و سلامت زنان در اینجا نیز خود را نشان می‌دهد چرا که با استفاده از روش‌های غیرتهاجمی و ماساژهای اصولی بر ناحیه مفاصل و استخوان می‌توان این ریسک فاکتورها را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. اوستئوتراپی در آمریکا توسط متخصصین به عنوان یک طب مکمل برای بعد از عمل‌های جراحی ارتوپدی و همزمان با مصرف دارو تجویز می‌شود.

طب سنتی و سلامت زنان
طب درمانی مبتنی بر ماساژ با تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل به بهبود وضعیت سلامت بدن زنان کمک شایانی می‌کند.

تفاوت اوستئوتراپی و ماساژ

بعضی افراد اوستئوتراپی را با کایروپراکتیک یا سایر روش‌های مبتنی بر ماساژ اشتباه می‌گیرند. تفاوت استخوان درمانی در این است که فوائد آن برای بدن زنان بسیار بیشتر از روش های عادی و مرسوم ماساژ است.

ماسور در این روش با حرکات چرخشی و ضربات ملایم بر استخوان‌ها و مفاصل موجب افزایش گردش خون و بهبود تعادل انرژی در این نقاط می‌شود،این کار با ایجاد حس آرامش در فرد ماساژگیرنده، ارتباط میان ذهن و بدن او را تقویت می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد زنان امروزه نقش پررنگی در پیشبرد اهداف انسانی در سراسر دنیا ایفا می‌کنند همچنین بخش زیادی از نقش تربیت نسل آینده نیز برعهده آن‌هاست. طب سنتی در کنار علم پزشکی مدرن، برای بهبود عملکرد زنان تلاش می‌کند و راهکارهایی مؤثر را ارائه می‌دهد . حفظ ارتباط میان طب سنتی و سلامت زنان می‌تواند جامعه را به سمت سلامتی بیشتر سوق می‌دهد. بانوان می‌توانند برای دریافت انواع خدمات مربوط به طب سنتی و مشورت با متخصصین مجرب در این حوزه به کلینیک دکتر سریتا مراجعه کرده و با خیالی آسوده از داروهای گیاهی استفاده کنند یا در محیطی بهداشتی حجامت، زالودرمانی و طب سوزنی انجام دهند. ویزیت پزشک طب سنتی در این مجموعه به‌صورت آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است خدمات مربوط به مشاوره آنلاین روانشناسی نیز با بهترین کیفیت ‌ارائه می‌شود.

منبع: www.womenshealthnetwork.com ;

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از دکتر زنان طب سنتی کلیک کنید.