پیشگیری از سرطان روده با انتخاب رژیم غذایی مناسب

پیشگیری از سرطان روده

فهرست

دسته بندی ها

سرطان روده سومین نوع شایع سرطان هم در زنان و هم در مردان است. انتخاب‌های غذایی هوشمندانه ممکن است به شما کمک کند شانس ابتلا به این سرطان را کاهش دهید. برخی از مطالعات می‌گویند افرادی که به درستی غذا می‌خورند، ورزش می‌کنند، وزن سالمی دارند و از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نمی‌کنند، ممکن است شانس ابتلا به این نوع از سرطان را بیش از یک سوم کاهش دهند. در ادامه چند روش‌ پیشگیری از سرطان روده با استفاده از طب سنتی را بررسی خواهیم کرد.

لبنیات بخورید

پیشگیری از سرطان روده
با مصرف منظم لبنیات می‌توان احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش داد.

اکثر مطالعات نشان می‌دهند که محصولات لبنیِ غنی از کلسیم می‌توانند احتمال ابتلا به رشد بی‌رویۀ روده (آدنوما) و سرطان روده را کاهش دهند. مکمل‌های کلسیم‌دار نیز ممکن است برای پیشگیری از سرطان روده مفید واقع شوند. در رابطه با اینکه کدام محصولات حاوی کلسیم ممکن است برای شما مفید باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

جالب است بدانید که ویتامین D (که به شیر افزوده می‌شود) ممکن است در پیشگیری از سرطان روده مؤثر باشند، اما در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

غلات کامل (غلات سبوس‌دار) بخورید

غلات کامل سرشار از مواد مغذی و منابع خوبی از منیزیم و فیبر هستند. این غلات به خروج مواد دفعی بدن شما کمک می‌کنند و در این حین ممکن است به ترکیبات سرطان‌‌زای موجود در رودۀ شما بچسبند و آن‌ها را با خود خارج کنند. روزانه 90 گرم غلات کامل مصرف کنید. بذر کتان، جو، بلغور جو دو سر، نان گندم کامل و برنج قهوه‌ای انواعی از این غلات هستند.

یکی از بهترین مواد برای پیشگیری از سرطان روده به ویژه برای بانوان، مصرف تخم کتان است. بسیاری از بانوان پس از بارداری با مشکلات رکتوم و روده مواجه می‌شوند. تخم کتان حاوی ماده‌ای به نام فیتواستروژن است که مصرف آن باعث افزایش هورمون استروژن در بانوان شده و برای سهولت دفع و بهبود التهابات ناحیه مقعد مفید است.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید حتماً پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی با با پزشک متخصص مشورت کنید.

حبوبات بخورید

پیشگیری از سرطان روده
حبوبات با داشتن آنتی اکسیدان های ضروری بدن، موجب پیشگیری از سرطان روده می‌شوند.

 

لوبیا و سایر حبوبات (به عنوان مثال، سویا، نخود و عدس) مملو از فیبر، پروتئین، و ویتامین‌های B و E هستند. این مواد دارای ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که می‌توانند از رشد تومورها جلوگیری کنند. همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های خاصی هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان روده به شما کمک می‌کنند. سعی کنید حبوبات را به شکل سوپی مقوی به عنوان پیش‌غذا، به رژیم‌های غذایی خود اضافه کنید.

میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ بخورید

این خوراکی‌ها دارای موادی طبیعی (مواد شیمیایی گیاهی) هستند که ممکن است از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده یا با التهابی که می‌تواند به بروز سرطان کمک کند، مبارزه کنند. مطالعات ضد و نقیضی در رابطه با ارتباط میوه‌ها و سبزیجات با پیشگیری از سرطان روده وجود دارد، اما سازمان‌های پیشگیری از سرطان، مصرف آن‌ها را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌کنند. بهترین گزینه برای شما شامل کلم بروکلی، کلم و میوه های غنی از ویتامین C مانند پرتقال است.

از دیگر میوه ‌ها و انواع توت‌های مقوی می‌توان توت فرنگی، انگور، سیب، مرکبات، طالبی و گریپ فروت قرمز را نام برد.

و از سبزیجات نیز می‌توان گل کلم، پیاز، گوجه فرنگی، هویج، سیب زمینی، کدو حلوایی و فلفل تند را برشمرد.

ماهی بخورید

ماهی‌های پر چربی مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامت قلب بسیار مفید است و ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. اما اینکه آیا خوردن ماهی می‌تواند به پیشگیری از سرطان روده کمک کند، هنوز مشخص نیست.

پیشگیری از سرطان روده
مصرف ماهی امگا3 مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و موجب پیشگیری از سرطان روده می شود.

 

برخی تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به جای گوشت قرمز، ماهی می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به سرطان رکتوم (راست روده) هستند. اما مصرف اره ماهی، ماهی تُن، تاج ماهی، کوسه ماهی و شاه ماهی خال‌مخالی را کم کنید. این نوع ماهی‌ها ممکن است جیوه و آلاینده‌های دیگری داشته باشند که می‌توانند به مرور زمان به سلامتی شما آسیب برسانند.

گوشت قرمز کم بخورید

یک همبرگر داغ و آبدار ممکن است جوانه‌های چشایی شما را وسوسه کند، اما می‌تواند خبر بدی برای رودۀ شما باشد. دانشمندان می‌دانند که رژیم غذایی که اغلب از گوشت قرمز تشکیل شده‌اند، مانند گوشت گاو و بره، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد، اما دلیل آن هنوز مشخص نشده است. این امر ممکن است به خاطر خود گوشت قرمز باشد، یا شاید هنگام پختن این نوع گوشت در دمای بالا، موادی سرطان‌زا در آن به وجود می‌آید. توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز رژیم غذایی خود را به کمتر از 500 گرم در هفته برسانید.

گوشت‌ فرآوری‌شده کم بخورید

پیشگیری از سرطان روده
برای پیشگیری از سرطان روده بهتر است مصرف گوشت (به ویژه گوشت فرآوری شده) را به حداقل برسانید.

به گوشت‌هایی که دودی، پخته یا نمک زده می‌شوند یا با مواد شیمیایی اضافه شده نگهداری می‌شوند، گوشت فرآوری‌شده می‌گویند. هات داگ، بیکن، ژامبون، سوسیس دودی و کالباس همه گوشت‌های فرآوری شده هستند. خوردن اغلب این نوع گوشت‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده و معده را افزایش دهد. برای پیشگیری از سرطان روده تعداد دفعات مصرف آن‌ها را محدود کنید.

دیگر احتمالات

احتمال می‌رود مواد طبیعی دیگری مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای شیرین، سیب زمینی و سیر و غیره نیز بر افزایش یا کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده اثرگذار باشند. محققان به مطالعه ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان روده ادامه خواهند داد، برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در زمینه پیشگیری از سرطان روده با طب سنتی می‌توانید با کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامتی دکتر بانوکا تماس حاصل فرمایید و با پزشکان متخصص طب سنتی در این زمینه مشورت کنید.

سرکار خانم مریم شادانیان، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در کلینیک دکتر سریتا حضور دارند. شما می‌توانید با دریافت وقت قبلی توسط ایشان ویزیت شوید تا درمانی تخصصی و رژیم غذایی متناسب با بدن خود را دریافت کنید. خانم مریم شادانیان علاوه بر تخصص در رژیم درمانی، دانش‌آموخته طب سنتی نیز هستند و می‌توانند شما را در مسیر رسیدن به وزن مطلوب و پیشگیری از بیماری‌ها یاری دهند.

منبع: allinahealth.org و webmd.com ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *