چند وقت یکبار فصد خون کنیم

فهرست

دسته بندی ها

چند وقت یکبار فصد خون کنیم شاید برای پاسخ دادن به این پرسش بهتر باشد تا ابتدا با اهمیت خون برای بدن آشنا شویم. خون مایعی حیاتی برای بدن است که وظایفی همچون اکسیژن رسانی، تغذیه بافت‌ها و همچنین دفع مواد زائد مانند کربن‌دی‌اکسید و لاکتیک اسید را برعهده دارد. خون نقش مهمی در خط دفاعی بدن نیز ایفا می‌کند.

چند وقت یکبار فصد خون کنیم تا از سلامت خون برخوردار شویم؟

خون را هم می‌توان یک مایع سیال و هم یک بافت نامید. زیرا خون از مجموعه‌ای از سلول‌ها تشکیل شده است که هرکدام وظایف خاصی را برعهده دارند. نقش اصلی گلبول‌های قرمز اکسیژن‌ رسانی و نقش اصلی گلبول‌های سفید مقابله با عوامل بیماری‌زا و به طور کلی دفاع از بدن است. زمانی‌که جایی از بدن دچار جراحت می‌شود، پلاکت‌ها به این قسمت منتقل شده و خونریزی را متوقف کرده و جای زخم را می‌بندند. این سلول‌ها درون مایع‌ای به نام پلاسما شناور هستند. مواد غذایی مورد نیاز بافت‌ها نیز توسط پلاسما از جایی به جایی دیگر منتقل می‌شوند.

حدود 8 درصد وزن بدن را خون تشکیل می‌دهد. این مقدار در یک انسان بالغ حدود 5 لیتر از حجم کل بدن است. خون از قلب و توسط رگ‌ها به سایر قسمت‌های بدن پمپاژ می‌شود.

چند وقت یکبار فصد خون کنیم تا از مزایای خون‌درمانی بهره‎مند شویم؟

خون مایۀ حیات انسان است و انسان برای زنده ماندن به آن نیاز دارد، اما همانطور که آب زیاد می‌تواند گیاهان را از بین ببرد، خون نیز حد و اندازه‌ای دارد. اینجاست که می‌توان برای متعادل‌سازی خون بدن از خون‌درمانی استفاده کرد.

به پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف با ایجاد تغییر در حجم خون، مقدار جریان آن در رگ‌ها و اندام‌های بدن و یا خون‌گیری و کاهش خون رگ‌ها و اندام‌ها، خون‌درمانی گفته می‌شود. خون‌درمانی یکی از روش‌های درمانی محبوب در طب سنتی است. فصد خون، حجامت تر و حجامت خشک از محبوب‌ترین اعمال خون‌درمانی هستند.

چند وقت یکبار فصد خون کنیم
فصد خون یکی از محبوب ترین درمان ها در طب سنتی به شمار می‌رود.

 

چند وقت یکبار فصد خون کنیم تا از مزایای فصد بهره‌مند شویم؟

فصد خون با شکافتن مستقیم رگ و به عبارتی با رگ‌زنی انجام می‌شود که در گذشته با ابزاری فلزی به نام نیشتر انجام می‌شده است. در این روش درمانی یک رگ اصلی به طور مستقیم شکافته شده و مقدار مشخصی خون (اخلاط مازاد، آلوده و سموم) از اعماق بدن خارج می‌شود. رگ‌هایی که برای فصد استفاده می‌شوند، رگ‌های خاصی هستند و گفته می‌شود که فصادان ماهر سیصدوشصت ناحیۀ خاص را برای انجام فصد مناسب می‌دانند.

بهترین زمان انجام فصد خون، اول فصل بهار است. فصد خون به منظور دفع سموم بدن مخصوصا سوداء اضافی و مواد زائد رسوب کرده در خون انجام می‌شود. به دلیل هیجاناتی که در فصل بهار در بدن به وجود می‌آید، در این فصل بلغم کم شده و سوداء بیشتری در خون رسوب می‌کند. در نتیجۀ این هیجانات، عوارضی مانند جوش، سالک، خارش، انواع لک‌های سیاه و سفید پوستی و غیره بیشتر در انسان دیده می‌شود. بنابراین بهترین زمان انجام فصد خون اوایل فصل بهار است و در این زمان می‌توان با انجام فصد و دفع سوداء اضافی، عوارض نام برده شده را به حداقل رساند.

فصد مانند دیگر روش‌های خون‌درمانی از جمله حجامت، خواص بسیار زیادی برای بدن دارد.

نحوۀ انجام فصد خون به این صورت است که ابتدا محل فصد و همچنین ابزار انجام فصد را با مادۀ ضدعفونی کننده ضدعفونی کرد و بعد از انجام حجامت نیز می‌توان برای کاهش درد محل فصد را با روغن‌ها یا پمادهای مخصوص ماساژ داد. از آنجایی که هرچه گوشت روی رگ بیشتر باشد درد شکافت پوست و رسیدن به رگ نیز بیشتر خواهد بود، برای فصد باید رگی را انتخاب کرد که در جای کم گوشتی از بدن قرار دارد.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

چند وقت یکبار فصد خون کنیم و سراغ کدام رگ‌ها برویم؟

فصدِ ورید/سیاهرگ‌های قابل فصد حبل الذراع و قیفال که روی بازو قرار دارند، به دلیل اینکه گوشت زیادی روی آن‌ها وجود دارد، می‌تواند بسیار دردناک باشد. اما فصد وریدهای باسلیق و اکحل در صورتی که گوشت زیادی روی آن‌ها را نگرفته باشد، ممکن است درد کمتر داشته باشد.

لازم است که قبل از انجام فصد ناحیۀ فصد را گرم کرد. اینکار را می‌توان با استفاده از کمپرس‌های گرم انجام داد. با این‌کار خون به سطح پوست نفوذ کرده و همچنین پوست نرم‌تر و درد فصد نیز کمتر می‌شود.

برای بعد از فصد خون نیز پیشنهاد می‌شود که بعد از حمام کردن، ناحیۀ فصد را با یک پارچۀ ابریشمی یا کرکی یا یک دستمال نخی نرم و لطیف بپوشانید.

چند وقت یکبار فصد خون کنیم
می‌توانید بعد از انجام فصد آبمیوه به خصوص آب انار بخورید.

در رابطه با خورد و خوراک نیز می‌توانید بعد از انجام فصد آبمیوه به خصوص آب انار بخورید. در فصل زمستان بهتر است سکنجبین عسلی بخورید. سکنجبین عسلی خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و می‌تواند شما را از انواع بیماری‌های پوستی مانند جذام و پیسی و همچنین پارکینسون که نوعی اختلال حرکتی است، دور کند. تا 3 ساعت بعد از فصد از خوردن غذاهای شور اجتناب کنید.

برای اینکه فصد خون نتیجه‌بخش باشد، باید فصد را حداقل 3 بار و در یک بازۀ زمانی مشخص‌شده توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام داد. در کل گفته می‌شود که یکبار انجام دادن فصد نتایج دلخواه را ندارد؛ زیرا تمام سموم و اخلاط اضافی با تنها یک بار فصد از بدن خارج نمی‌شود و برای پاکسازی کامل لازم است که بیمار فصد را تا حداقل 3 مرتبه تکرار کند. بهتر است که فصد خون را در روزهای پشت سر هم انجام داد تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

با کارشناسان کلینیک طب سنتی دکتر سریتا در تماس باشید و یا از خدمات طب سنتی ویزیت آنلاین در وب‎سایت دکتر بانوکا استفاده کنید تا بهترین زمان فصد خون را از دست ندهید و زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی از فواید این روش درمانی در طب ایرانی بهره‌مند شوید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *