بادکش زانوها

بادکش زانوها یکی از راهکارهای پرطرفدار برای درمان و تسکین دردها و ناراحتی‌های زانو و مفاصل است. امروزه استفاده از بادکش درمانی، به عنوان یک روش درمانی جدید برای آرتریت زانو در حال بررسی است. این روش درمانی طب سنتی که در میان افراد مشهوری مانند گوئینت پالترو محبوبیت دارد، در حال گذراندن مراحل آزمایشات بالینی است.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بادکش، می‌تواند باعث کاهش قابل توجه کمردرد در مقایسه با مسکن‌ها شود.

مطالعات دیگری که انجام شده است بادکش درمانی به ویژه بادکش صورت را دارای اثرات مثبتی را در بهبود تنش‌های اعصاب صورت نشان داده است. اکنون، در جدیدترین آزمایشات، محققان دانشگاه Charite در برلین امیدوارند در مورد بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو نیز موفقیت مشابهی با بادکش کسب کنند.

بادکش زانوها درمانی برای یک درد متداول؛

امروزه بیش از پنج میلیون نفر از درد زانو رنج می‌برند و در اکثر موارد آرتروز علت اصلی آن است. ساییدگی و پارگی باعث آسیب به سطح محافظ یا غضروفی می‌شود که برای استخوان‌ها نقش بالشتک و لایه محافظ را دارد. همانطور که غضروف‌ها به تدریج از بین می‌رود، این مشکل باعث اصطکاک دردناک استخوان‌های مفاصل روی یکدیگر می‌شود.

به طور کلی افراد بالای 50 سال بیشتر تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند. مواردی مانند سن، اضافه وزن، آسیب‌های قبلی به مفصل و سابقه خانوادگی از جمله عوامل افزایش ریسک ابتلا به این بیماری است. درمان‌هایی شامل مسکن‌ها، فیزیوتراپی و استروئیدها برای کاهش درد زانو تجویز می‌شود، اما برخی از آنها در نهایت به تعویض جزئی یا کامل زانو نیاز دارند. این امیدواری وجود دارد که بادکش زانوها نه تنها به کاهش درد زانو کمک کند، بلکه بتواند باعث بهبودی شده و نیاز به یک مفصل جدید را به تأخیر بیندازد.

بادکش زانوها

بادکش زانوها یکی از راهکارهای فراوان بادکش درمانی؛

بادکش به طور سنتی برای تعداد زیادی از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، آرتریت، سیاتیک، کمردرد و درمان میگرن استفاده می‌شود. بادکش زانوها شامل استفاده از حرارت مستقیم یا استفاده از دستگاه‌های مکش برای ایجاد خلاء در شیشه است که در هر ناحیه آسیب دیده قرار می‌گیرد. مکش فنجان را به پوست متصل می‌کند، سپس پوست چند میلی متر به داخل فنجان کشیده می‌شود. در نهایت فنجان‌ها تا 15 دقیقه روی بدن باقی می‌مانند.

احتمال دارد، هنگام بادکش زانوها مکش کمی به پوست آسیب زده و مقداری التهاب ایجاد می‌کند، مسأله‎ای که بعد از یک هفته برطرف خواهد شد. سپس بدن با افزایش گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ناحیه مورد نظر می‌رساند که این موضوع بهبودی را سرعت بخشیده و سطح درد را کاهش می‌دهد.

در یک کارآزمایی بالینی در برلین برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز زانو که در سنین 40 تا 80 سال قرار داشتند طی هشت جلسه بادکش زانوها انجام شد. در این کارآزمایی از فنجان‌های سیلیکونی استفاده شد که روی زانوی دردناک قرار می‌گیرد و برای ایجاد خلاء از پمپ مکش به جای حرارت مستقیم استفاده می‌شود. هر بیمار هشت جلسه به مدت 10 تا 15 دقیقه در طول چهار هفته تحت درمان قرار گرفتند. بیمارانی که تحت این درمان قرار داشتند اعلام کردند که درد ندارد، اما در پوستشان کمی احساس التهاب می‌کردند.

پس از اتمام جلسه درمانی بادکش زانوها بیماران ممکن است قرمزی یا کبودی مشخصی را در جایی که فنجان قرار داشت، تجربه کنند. در کارآزمایی مشابهی برای درمان سندرم تونل کارپ (درد یا ضعف در ساعد و دست ناشی از فشار روی عصب در مچ دست) استفاده از بادکش موفقیت آمیز بوده است.

در یک بررسی دیگر، به حدود 50 بیمار یک جلسه بادکش زانوها دارونما داده شد و هفت روز بعد مجدداً بیماران معاینه شدند. نتایج نشان داد که شدت علائم در گروهی که بادکش زانوها را انجام داده‌اند، حدود 60 درصد و در بقیه حدود 25 درصد کاهش یافته است. البته برای اثبات موثر بودن نتایج این درمان مطالعات بیشتر لازم است.

بادکش زانوها و هلدینگ سلامت دکتر بانوکا؛

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا یکی از معتبرترین مراکز طب سنتی در شهر تهران است که خدمات طب ایرانی و طب سنتی را زیر نظر حاذق‎ترین پزشکان طب سنتی به سلامت‎جویان ارائه می‎دهد، برای برخورداری از خدمات بادکش درمانی در این کلینیک و رزرو آنلاین نوبت و یا هماهنگی ویزیت حضوری برای انجام بادکش زانوها به وب‎سایت دکتر بانوکا مراجعه کنید و یا با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید.

منبع: dailymail.co.uk ؛