توصیه های قبل و بعد از فصد

فهرست

دسته بندی ها

توصیه های قبل و بعد از فصد چیست؟ فصد خون یکی از راه‌های درمانی در طب سنتی است که برای تسکین بسیاری از دردها و بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. مانند بسیاری از روش‌های درمانی طب مدرن، باید با آگاهی کامل از شرایط و عوارض فصد خون، به سراغ این درمان برویم، همچنین انتخاب درمانگر و کلینیک مناسب برای انجام این عمل بسیار مهم است. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا این تمهیدات را مرور کنیم و یک کلینیک معتبر و حرفه‌ای برای انجام فصد خون را به شما معرفی کنیم.

توصیه های قبل و بعد از فصد؛ اضطرار یا اختیار؟

در طب سنتی، باتوجه به شرایط بیمار می‌توان فصد را اضطراری یا اختیاری در نظر گرفت. در فصد اضطراری هر وقت از روز یا شب که نیاز باشد فصد انجام می‌شود. اگر بیمار با غلبه طبع دموی روبرو باشد، متناسب با میزان پرخونی و قدرت بدنی بیمار از او خون گرفته می‌شود. اگر بیمار کودک باشد معمولاً به‌جای فصد برای او حجامت انجام می‌شود و اگر قدرت بدنی بیمار کم باشد این عمل را در چند نوبت و با احتیاط کامل انجام می‌دهند.

توصیه های قبل و بعد از فصد؛ با چه مزاج و در چه آب و هوایی؟

در مواردی که اضطراری برای فصد وجود ندارد ،همچنان فصد خون باید تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی صورت گیرد، همچنین بهتر است توصیه های قبل و بعد از فصد را بدانیم تا با آگاهی و دقت نظر به سراغ این درمان برویم. چند مورد از این شرایط را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1- اگر سردی مزاج وجود دارد

توصیه های قبل و بعد از فصد اشاره می‌کند که از آنجا که طبع بلغمی در این افراد غالب است و مقدار خون بدن این افراد، کم است. بهتر است بیماران با مزاج سرد از انجام عمل فصد بپرهیزند و برای درمان بیماری با طب سنتی از سایر روش‌های درمانی در طب سنتی استفاده کنند.

2- در مناطقی با آب و هوای بسیار سرد

سردی هوا باعث غلظت و کاهش حجم خون می‌شود و با انجام فصد، این سردی در بدن نفوذ می‌کند. بنابراین یکی از موارد ذکر شده در توصیه‌ های قبل و بعد از فصد بر این نکته تأکید می‌کند که حتی‌الامکان در آب و هوای سرد از انجام عمل فصد خون پرهیز شود.

توصیه های قبل و بعد از فصد
حتی‌الامکان در آب و هوای سرد از انجام عمل فصد خون پرهیز شود زیرا سردی هوا باعث غلظت و کاهش حجم خون می‌شود.

3- درد شدید

وجود درد شدید در ناحیه‌ای از بدن باعث تحلیل قوای روحی می‌شود، پزشکان طب سنتی دریافته‌اند که فصد خون در این زمان موجب افزایش درد می‌شود و تضعیف روحیه را به همراه دارد. اما اگر احتمال التهاب و ورم در ناحیه دردناک وجود داشته باشد، با در نظر داشتن توصیه‌ های قبل و بعد از فصد، این عمل را انجام می‌دهند.

4- بعد از حمام، استخر یا سونا

انجام فصد در این زمان موجب تضعیف قوای بدن می‌شود. پس جای تعجب ندارد که فصد خون بعد از این انجام این فعالیت‌ها در توصیه‌ های قبل و بعد از فصد منع شده باشد.

توصیه های قبل و بعد از فصد
فصد خون بعد از استحمام، استخر و یا سونا در توصیه‌ های قبل و بعد از فصد منع شده است.

5- بعد از رابطه جنسی

عمل فصد خون را تا 24 ساعت بعد از برقراری رابطه جنسی توصیه نمی‌شود و منع شده است.

6- سن کمتر از 14 سال

یکی از موارد مهم در توصیه‌ های قبل و بعد از فصد، مسأله سن است. در سنین کمتر از 14 سال، بدن در سن رشد است و غلبه بلغم وجود دارد، در این حالت انجام فصد می‌تواند موجب جلوگیری از رشد شود. اگر با توجه به شرایط و عوارض فصد خون، باز هم دلیل محکمی برای فصد وجود داشته باشد و همچنین بدن فرد قوی و عروقش پرخون باشد، می‌توان به آهستگی فصد را انجام داد تا بدن به آن عادت کند و بی‌ضرر باشد.

7- سالمندان

در سنین سالمندی به ویژه بعد از 65 سالگی، خون کمتر تولید شده و بدن ضعیف می‌گردد. اگر ضرورت شدید و قوای بدنی مناسب وجود ندارد، ترجیح پزشکان طب سنتی در توصیه‌ های قبل و بعد از فصد بر این است که در این سنین خون‌گیری با فصد خون انجام نشود.

توصیه های قبل و بعد از فصد
در سنین سالمندی به ویژه بعد از 65 سالگی، خون کمتر تولید شده و بدن ضعیف می‌گردد، به همین دلیل فصد در این سنین توصیه نمی‌شود.

8- افراد لاغر و کم خون

افراد لاغر کم خون  در طب سنتی به دو دسته تقسیم می‌کنند:

الف) افرادی که خون بدن کمی دارند و نباید فصد خون انجان دهند.

ب) افرادی که خون زیادی دارند و به همین دلیل بدن خون  آن‌ها را مصرف نمی‌کند و این تجمیع خون در بدن موجب لاغری می‌شود. در چنین اشخاصی برای کاهش حرارت خون در بدن، عمل فصد را توصیه می‌کنند.

9- افراد چاق

افراد چاق در  طب سنتی به دو گروه تقسیم می‌کنند:

الف) چاقی گوشتی: در این مورد بدن تنومند و گرم است و طبع دموی غالب است، در این حالت فصد می‌تواند مفید باشد. نکته مهم این است که در این شرایط هم ممکن است فصد خون باعث خالی شدن عروق شود، پس باید این عمل را با احتیاط کامل انجام داد.

ب) چاقی چربی: در این مدل از چاقی، بدن سست و نرم است، طبع بلغمی غالب است و بهتر است فصد صورت نگیرد.

توصیه های قبل و بعد از فصد
در افرادی که چاقی از چربی است، بدن سست و نرم است و طبع بلغمی غالب است، بهتر است فصد صورت نگیرد.

10- افراد زرد پوست، سفید پوست و کم خون

با در نظر داشتن توصیه‌ های قبل و بعد از فصد زردی پوست را در طب سنتی به دو دسته تقسیم می‌کنند:

الف) زردی پوست بر اثر کم خونی بدن بعد از بیماری و در نقاهت، در این شرایط فصد توصیه نمی‌شود.

ب) زردی پوست بر اثر زیاد بودن خون در بدن، وقتی که خون غلیظ است، به راحتی به سمت پوست نمی‌آید و موجب زردی می‌شود. در این شرایط از میان توصیه های قبل و بعد از فصد ، به منظور تعدیل خون توصیه می‌شود.

توصیه های قبل و بعد از فصد
وقتی که خون غلیظ است، به راحتی به سمت پوست نمی‌آید و موجب زردی می‌شود. در این شرایط از میان توصیه های قبل و بعد از فصد ، به منظور تعدیل خون توصیه می‌شود.

11- افراد دارای بیماری‌های مزمن

بیمار بودن برای مدت طولانی می‌تواند موجب سوء‌هاضمه شود، در این حالت انجام فصد توصیه نمی‌شود مگر آنکه فساد خون باعث بیماری شده باشد. تشخیص این امر برعهده پزشک طب سنتی است. اگر خون غلیظ و تیره باشد باید مقدار کمی از آن خارج شود و اگر خون روشن و رقیق باشد باید از ادامه تخلیه آن، جلوگیری کرد.

12- در حالت سیری معده از غذا یا پر بودن روده از فضولات

در صورت وجود چنین شرایطی در میان توصیه های قبل و بعد از فصد ، ممکن است مواد زائد به سمت عروق خونی کشیده شود و موجب گرفتگی و انسداد در رگ‌ها شود. توصیه‌ های قبل و بعد از فصد در این حالت ایجاب می‌کند که ابتدا معده و روده تخلیه شود و پس از کمی استراحت دادن به بدن، فصد انجام شود.

توصیه های قبل و بعد از فصد
نوصیه‌ های قبل و بعد از فصد حالت سیری معده ایجاب می‌کند که ابتدا معده و روده تخلیه شود و پس از کمی استراحت دادن به بدن، فصد انجام شود.

13- کسانی که معده ضعیف یا غلبه صفرا دارند

کسانی که معده ضعیفی دارند، با معده خالی نباید فصد شوند. در چنین افرادی با در نظر داشتن توصیه های قبل و بعد از فصد بهتر است قبل از انجام فصد کمی نان، مربای سیب، انار یا به (فاقد ترشی) خورده شود و شربتی مانند گلاب یا عرق نعناع همراه آن نوشیده شود.

اگر شخصی غلبه صفرا دارد، بهتر است با شکم خالی، کمی نان و سکنجبین و شربت‌های ترش بخورد. پس از انجام فصد نیز آبِ کباب را بخورد و از غذاهای سنگین پرهیز کند.

14- در صورت مسمومیت یا گزیدگی

توصیه های قبل و بعد از فصد
اگر فردی دچار مسمومیت یا گزش حیوانات شده نباید برای او فصد صورت گیرد.

اگر فردی دچار مسمومیت یا گزش حیوانات شده نباید برای او فصد صورت گیرد. در برخی از شرایط خاص مثل گزش نوعی عقرب فصد انجام می‌شود که تشخیص آن با توجه به توصیه های قبل و بعد از فصد با پزشک طب سنتی است.

15- بیمار بودن

اگر فرد دچار اسهال، استفراغ، بی‌خوابی شدید، خستگی مفرط  یا… باشد، در توصیه‌ های قبل و بعد از فصد ، انجام این کار در این شرایط منع شده است.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

معتبرترین کلینیک برای انجام فصد خون

همان‌طور که در متن اشاره شد، توصیه های قبل و بعد از فصد خون باید توسط پزشک متخصص طب سنتی مشخص شود و فصد خون در محیطی کاملاً بهداشتی صورت گیرد. پزشک معالج پیش از تجویز درمان باید تمامی توصیه های قبل و بعد از فصد را در مورد شما به‌طور کامل بررسی کند تا سلامت شما در طول پروسه درمان تضمین شود.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا یکی از معتبرترین کلینیک‌ها برای انجام فصد خون در تهران است. در این کلینیک پزشکان متخصصی که سال‌هاست در زمینه فصد درمانی و سایر روش‌های طب سنتی تبحر دارند مشغول فعالیت هستند. کلینیک دکتر سریتا زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است و در خیابان توانیر قرار دارد.

برای تعیین نوبت انجام فصد خون یا ویزیت با پزشکان این مجموعه می‌توانید با شماره‌های درج شده در پایین صفحه تماس بگیرید. درمانگران این مجموعه پس از گرفتن شرح حال دقیق از مراجعین و با در نظر داشتن حالات و وضعیت روحی و جسمی بیماران، اقدامات درمانی را برای این افراد انجام می‌دهند. پس شما می‌توانید با خاطری آسوده فصد خون را در این کلینیک انجام داده و برای حفظ و ارتقا سلامت خود با طب سنتی اقدام کنید.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *