زمان مناسب فصد خون

زمان مناسب فصد خون چه موقعی است؟ زمانی‌که خلط‌های چهارگانۀ بدن (خون، بلغم، صفرا و سودا) زیاد می‌شود، می‌توان با انجام فصد خون آن‌ها را کم کرد و به حالت تعادل رساند و سلامت بدن را برگرداند. به همین دلیل گفته می‌شود که فصد یک استفراغ کلی است. برای زمانی‌که خلط‌های چهارگانۀ بدن زیاد می‌شوند، بهترین استفراغ فصد خون یا به عبارتی رگ‌زنی است.

خون برای بدن حیاتی است و وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد. اکسیژن‌ رسانی، تامین مواد مغذی بافت‌ها و دفاع از بدن از مهم‌ترین وظایف خون در بدن است. اما همانطور که دادن آب کم یا زیاد به یک گیاه می‌تواند باعث خرابی آن گیاه شود، سودآوری خون نیز به دو شرط بستگی دارد. شرط اول مقدار خون و شرط دوم کیفیت خون است. منظور از مقدار خون این است که بدن فرد نباید دچار کم خونی یا پرخونی باشد و منظور از کیفیت نیز غلظت و رقیق بودن خون است. در صورتی که این شرط‌ها برقرار نباشند، فرد ممکن است به انواع بیماری‌ها مبتلا شود.

زمان مناسب فصد خون و فواید خون‌گیری؛

بنابراین در طب سنتی خون‌گیری به سه منظور انجام می‌شود:

1. کاهش خون فاسد و مضر برای بدن
  2. کاهش مقدار مازاد خون
  3. تغییر جهت جریان خون در اندام‌ها

با خون‌گیری از رگ‌های پرخون می‌توان به درمان بیماری‌هایی مانند سیاتیک (کمردرد)، نقرس، دردهای مفصلی، درد چشم، گلودرد خونی، بواسیر و قطع زودهنگام قاعدگی را کمک کرد.

لازم به ذکر است که فصد برای تمام انواع پرخونی‌ اعضای بدن ضروری نیست.

گاهی اوقات ممکن است بر اثر فصد خون، فرد قوای بدنی خود را از دست داده و بیماری فرد بیشتر طول بکشد یا حتی به مرگ منجر شود. برای بیماری‌های مزمن ابتدا باید دیگر روش‌های درمانی را امتحان کرد و فصد خون را تنها در صورت ضرورت انجام داد. در این شرایط نیز خون‌گیری باید کم باشد تا قوای بدنی فرد بیش‌ از حد کم نشود. به طور کلی:

• اگر در فصول سرد به فصد خون نیاز داشته باشید، باید خون کمی از بدن خارج کرد و زنان باردار و کودکان را نباید فصد کرد.
  • افرادی که طبع گرم دارند باید در فصول گرم فصد انجام دهند.
  • فصد را بهتر است در ساعات اولیۀ روز انجام داد.

زمان مناسب فصد خون و چند نکته کلیدی؛

یک پزشک متخصص طب سنتی قبل از انجام فصد، سن بیمار، مزاج بیمار، چاقی و لاغری بیمار، ضعف و قوت معده و فصل را مدنظر قرار می‌دهد و سپس رگی که باید فصد شود و مقدار خونی باید از رگ خارج شود را مشخص می‌کند.

فصد ممکن است با درد موضعی همراه باشد و مدتی طول بکشد تا محل جراحت بهبود پیدا کند. در هنگام فصد باید به رنگ خون توجه کرد. اگر رنگ خون مایل به سفید بود باید بلافاصله فصد را متوقف و رگ را بست.

علائم زیاد بودن خون که می‌توان با فصد آنها را برطرف کرد عبارتند از:

1. سرخ بودن صورت
  2. احساس سنگینی در بدن و اندام‌ها
  3. احساس گرمای درونی
  4. سستی و دشواری در حرکت
  5. غلیظ بودن نبض
  6. سرگیجه
  7. خارش چشم و صورت
  8. شیرینی طعم دهان
  9. خنده‌های بی‌دلیل

علائم فاسد و آلوده شدن خون بدن عبارتند از:

1. تغییر کردن رنگ صورت فرد بیمار
  2. قوی‌تر شدن نبض
  3. احساس درد و کسالت

زمانی‌که رسوب بلغم در خون زیاد شود، رنگ صورت به سفیدی و اگر رسوب سوداء در خون زیاد شود، رنگ صورت به سیاهی و تیرگی و اگر رسوب صفرا در خون زیاد شود، رنگ صورت به زردی می‌گراید.

زمان مناسب فصد خون و رنگ خون فصد؛

خونی که در فصد خون از رگ خارج می‌شود انواع مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله:

• خون سودایی: خونی که غلیظ و سیاه و بد بو است و بوی ترشی می‌دهد و به سرعت لخته می‌شود.
  • خون بلغمی: خونی که بعد از خروج از بدن رقیق است و زیاد گرم نیست. به سرعت غلیظ و لخته می‌شود و بوی کمی دارد، اما در صورت وجود عفونت بوی بدی می‌دهد.
  • خون صفرایی: خونی که از حالت عادی رقیق‌تر و رنگ آن سرخ مایل به زردی است و بسیار گرم است و به شدت بو می‌دهد و کمی طول می‌کشد تا لخته شود.
زمان مناسب فصد خون

زمان مناسب فصد خون و چند قانون طلایی؛

• فصد خون را نباید برای کودکان زیر چهارده سال انجام داد.
  • فصد خون را نباید برای افراد مسن بالای هفتاد سال انجام داد.
  • اگر حال عمومی بیمار صفرایی (چهره‌ای زرد رنگ) یا بسیار لاغر باشد، نباید فصد خون را برای این بیمار انجام داد.
  • فصد خون را نباید برای افراد دارای معده و کبد ضعیف که غذا را به سختی هضم می‌کنند انجام داد. این افراد طبعی ظریف و قوای بدنی کمی دارند و خطر بیماری در آنها بیشتر است.
  • در روز قبل و بعد از انجام فصد خون، بیمار باید غذاهای سبک‌تری مصرف کند و از مصرف غذاهای شور خودداری کند.
  • بعد از کارهایی که بدن را گرم می‌کند یا قوای بدنی را کم می‌کند نباید فصد انجام داد. به عنوان مثال کارهایی مانند استفراغ، اسهال، رابطه جنسی، بی‌خوابی، خونریزی
  • در هنگام فصد پزشک متخصص طب سنتی باید نبض بیمار را مدام چک کند و در صورت مشاهدۀ ضعف در نبض یا تغییر رنگ خون، فصد و خونگیری را متوقف کند. در صورتی که علت انجام فصد، فاسد و آلوده بودن خون است بررسی نبض اهمیت بیشتری نسبت به رنگ خون دارد.

زمان مناسب فصد خون و نبایدهای فصد؛

هنگامی که هریک از شرایط زیر در فرد بیمار صدق کند نیز نباید فصد انجام داد:

• داشتن تب
  • رقیق بودن خون و مزاج گرمایی شدید و خشک
  • لرز بدن بر اثر سرمای شدید
  • مزاج خیلی سرد
  • سکونت در شهرهای سردسیر
  • احساس درد شدید
  • بعد از استحمام
  • بعد از رابطه جنسی
  • لاغری یا چاقی مفرط
  • پیری یا خردسالی
  • نازک بودن پوست
  • گشاد بودن منفذ پوست
  • زردی صورت و گونه و کم خونی شدید
  • بیماری مزمن
  • خالی بودن معده
  • ضعف و حساسیت معده

زمان مناسب فصد خون هر چند مرتبه تکرار می‎شود؟

قبل از اینکه به زمان مناسب فصد خون بیندیشیم، ابتدا باید به این توجه کنیم که هدف ما از فصد چیست؟ اگر هدف از فصد خون، کاهش خون و اخلاط یک عضو یا اندام است، پزشک متخصص بعد از اولین فصد، رگ را می‌بندد، سپس یک ساعت صبر می‌کند تا بدن دوباره خلط‌ها را در آن اندام جمع کند و در نوبت دوم فصد تمام خلط‌های اضافی را از اندام خارج کرده و خون را پاکسازی می‌کند.

اگر در فصد اول خون بیشتر و در فصد دوم خون کمتری از بیمار گرفته شود، فرد بی‌حال نمی‌شود و فصد باعث غش نمی‌شود. فاصلۀ بین دو نوبت فصد در واقع به قوای بدنی فرد بیمار بستگی دارد. این فاصله زمانی می‌تواند از یک ساعت تا چند ساعت باشد. در طی این مدت بیمار باید نوشیدنی شیرین بنوشد.

از طریق رزرو آنلاین نوبت در سایت دکتر بانوکا یا  تماس با کارشناسان کلینیک طب سنتی دکتر سریتا زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی از فواید درمانی فصد خون در درمان بیماری‌ها و دردهای خود بهره‌مند شوید.