فرزندان طلاق چه نگرانی‌هایی دارند؟

فرزندان طلاق

فهرست

دسته بندی ها

فرزندان طلاق عضو آسیب پذیر جدایی هستند.

همان‌طور که در دو مقاله‌ی قبلی متوجه شدید. طلاق یک رویداد مهم در زندگی افراد است.فرزندان این زندگی مشترک نیز از این مشکل برحذر نیستند. جهت بهبود ارتباط با فرزندان طلاق و مواجهه بهتر کودکان با طلاق با ما همراه باشید.


آنچه می‌خوانید:

  • وضعیت والد بودن بعد از طلاق
  • نگرانی فرزندان از طلاق
  • نگرانی والدین از طلاق
  • نتایچ پژوهش ها در خصوص فرزندان طلاق
  • کمک به فرزندان طلاق
  • توضیح جدایی برای فرزندان

وضعیت والد بودن بعد از طلاق

پس از طلاق دیگر نمی‌توان همان پدر و مادر سابق بود.ممکن است برنامه‌ی روزمره صبح،تکلیف درسی،داستان گوییموقع خواب،تعطیلات پایان هفته،تعطیلات تابستان،روز عید و لحظاتی که می‌توانسید با هم باشید را از دست بدهید. تکه‌هایی از آنچه قبلا داشتید نصیبتان می‌شود که سعی می‌کنید بیشترین بهره را از آنها ببرید.

نگرانی فرزندان طلاق

فرزندان طلاق از اینکه ممکن است ترک شوند. مطمئن نیستند چه کسی از آنها مراقبت می‌کند مضطرب هستند. نگران این هستند که مبادا طلاق تقصیر آنها باشد.برای آنان این پرسش مطرح است پدر و مادر غایب چقدر آنها را دوست دارد. نگران این هستند که بین پدر و مادر یکی را انتخاب کنند.فرزندان طلاق در جستجوی راهی برای آشتی والدین هستند.آنان فکر میکنند چه بر سر اتاق‌شان،دوستان‌شان،حیوان‌خانگی‌شان می‌آید.و آیا پولی برای اردو یا دانشگاه رفتن یا دوچرخه‌ی جدیدی که قولش را گرفته‌اند،وجود دارد؟

نگرانی والدین جدا شده

والدین در مورد زمان گران‌بهایی که می‌توانند با فرزندشان باشند نگرانند. ناراحتند نکند همسر سابق‌شان رابطه‌شان را با فرزند‌شان خراب کند. دل‌مشغولی آنان این است که جای خود را در عواطف فرزند‌شان حفظ کنند.و همان نفوذ قبلی را بر فرزندان داشته باشند.نگران نفوذ همسرشان بر آنان هستند.این که تغذیه‌شان چطور است؟چطور تربیت می‌شوند؟در معرض چه چیزهای هستند. آنها بیش از هر چیز ناراحت دردی هستند که برای فرزند‌شان به وجود آورده‌اند.

فرزندان طلاق

نتایج پژوهش‌ها در خصوص فرزندان طلاق

پژوهش‌ها نشان داده‌اند طلاق‌هایی که خوب مدیریت نشده‌اند.تاثیر بلند مدت بدی بر فرزندان طلاق دارند. در تحقیقی که به مدت 15 سال توسط والرستین بر فرزندان طلاق انجام شده بود. نشان داده شد فقط یک سوم از بچه‌ها بعد از پنج سال از طلاق موفق بوده‌اند. 37 درصد دارای مشکل و افسرده بودند و در مدرسه مشکل داشتند و تقریبا درصدی به همین میزان هنوز شاهد دشمنی‌های شدید والدین بودند. بعد از 10 سال زمانی که خانم والرستین به سراغ این خانواده‌ها رفت متوجه شد 41 درصد آنها عملکرد ضعیفی داشتند و به عنوان زنان و مردان نگران، ناکارآمد، خود کم‌بین و بعضی مواقع عصبانی وارد بزرگسالی شدند.

کمک به فرزندان طلاق

این کمک به سه روش استمرار،اطمینان،محافظت‌بخشی

استمرار

سعی کنید تا جایی که امکان دارد کارهای روزمره معمول و و چیزهای معمول دوروبرتان را حفظ کنید. تغییرات را به تدرج اعمال کنید. تا آن‌جا که ممکن است منزل و مدرسه بچه‌ و همان کسانی که وقتی سرکار هستید از بچه مراقبت می‌کنند تغییر ندهید. در نگهداری از فرزندان طلاق از الگوهای قبلی استفاده کنید. اگر قبلا مشترکا انجام می‌شد ترتیبی بدهید که به همان شیوه باشد. مثلا اگر خواندن داستان قبل از خواب با پدر بوده است. اگردر حال حاضر کودک با مادر زندگی می‌کند. شب‌ها پدر با تماس تلفنی برای او داستان بخواند.بدین گونه فرزندان احساس می‌کنند هر دو والد مراقب آنها هستند و تنها نیستند. حس ثبات از استمرار و امکان پیش بینی شرایط به وجود می‌آید. و نگرانی از آینده را فرزندان طلاق دور می‌کند.

محافظت

شما باید بیش از هرچیز فرزندتان را از کشمکش هایتان دور نگهدارید. همه تحقیقات به دعواهای والدین به عنوان مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود فرزندان طلاق سخت بتوانند با شرایط جدید سازگار شوند. اشاره می‌کند. احساسات منفی در مورد همسر سابق‌تان را به فرزند‌تان منتقل نکنید. آنها را در مرکز عدم توافق‌هایتان قرار ندهید. از فرزندان به عنوان میانجی استفاده نکنید که صحبتهای شما را انتقال دهد یا برای شما خبر‌چینی کند.

اطمینان بخشی

به فرزندان‌تان اطمینان مجدد بدهید که هر دوی شما آنها را دوست دارید. برای همیشه دوست خواهید داشت.برایشان توضیح دهید که طلاق تقصیر آنها نبوده است. کسی آنها را ترک نمی‌کند. آنها هم کماکان هر دو والد را خواهند داشت. در خصوص فرزندان با سن کمتر به دفعات این موارد را تکرار کنید.هچنین اطمینان بدهید به عنوان پدر یا مادر هنوز مسئول امور و ادراه خانواده هستید.باوجود اینکه نمی‌توانید به عنوان زن و شوهر با هم زندگی کنید.این اطمینان می‌تواند کمک زیادی به حس آرامش فرزندان طلاق می‌کند.

فرزندان طلاق

توضیح جدایی برای فرزندان

به فرزندتان اطمینان دهید که به عنوان والدین هنوز کنترل خود را داریددر تصمیم گیری توانا و قادر به اعمال اختیارت‌تان هستید.

فرزندان طلاق باید ببینند که والدین آنان هنوز قادر به تصمیم گیری هستند به این شکل احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

به روشنی توضیح دهید که وقتی جدا می‌شوید چه اتفاقی خواهد افتاد

در مورد برنامه‌های که قرار است تغییر کند یا به شیوه‌ی قبلی باقی بماند به صورت واضح توضیح دهید.

زبانی خنثی به کار ببرید که در آن هیچ یک از والدین سرزنش نشوند

وقتی دلایل جدایی را توضیح می‌دهید در انتخاب واژگان دقت بیشتری کنید. حضور هر دو والد برای توضیح این مورد بهتر است اما فراموش نکنید سن فرزند را حتما مد نظر داشته باشید.

به فرزندتان اجازه دهید احساسات خود را بیان کنید

فرزندان طلاق ازاینکه هنوز دوس داشتن و خوبی والد غایب را عنوان کنند ترس دارند. نگران از این هستن حمایت این والد را نیز از دست بدهند. اجازه بدهید به راحتی از خاطرات خوب با والد دیگر یا احساس‌شان بیان کنند.همچنین باید به فرزندان طلاق اجازه بدهید که احساس خود را در لحظه نسبت به مواردی آنها را اذیت می‌کند یا خوشحال می‌کند به راحتی بیان کنند.

فرزندان طلاق

و همچنین این کودکان نگران‌انند که:

به فرزند‌تان اطمینان بدهید آنها مسئول مشکلات نیستند

فرزندان طلاق هر چه قدر کم سن‌تر باشند بیشتر خود را مسئول این جدایی می‌دانند بهتر است توضیح دهید این کار بزرگسالان است و آنها نمی‌توانند کاری بکنند.

به فرزندتان اجازه بدهید که با همسر سابق‌تان در ارتباط باشد

فرزندان طلاق بشدت ترس از دست دادن والد غایب را دارند و حتی والدی که با آن زندگی می‌کنند. بهتر است برای رابطه با والد دیگر محدودیتی نداشته باشند و طبق توافقات شما با همسرتان در این ارتباط باشد.

وقتی در خصوص برنامه‌ها و طرح‌های احتمالی با همسر سابق‌تان توافق کردید،فرزندتان را در جریان قرار دهید

این کار حس امنیت و آرامش را به فرزندان طلاق می‌دهد. که بدانند لازم نیست یکی از شما را انتخاب کنند.

اطمینان حاصل کنید که فرزند‌تان احساس می‌کند که مکان ثابتی در هر یک از خانه‌ها دارد

بهتر است فرزندان طلاق مکانی اختصاصی همراه با لباس و وسایلی که دوست دارند در هر دو مکان زندگی پدر و مادر داشته باشند. به این شیوه این فرزندان احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

بچه‌ها را با تغییرات عمده و طرح‌های آینده‌تان همگام نگه دارید

باید به فرزندان طلاق این اطمینان داده شود که تغییرات عمده،به ناگاه به آنها گفته نمیشود. در مورد طرح‌های تغییر مکان، تغییر مدرسه،همانند تغییرات قابل توجه مالی که در زندگی‌شان انجام می‌شود از قبل با آنها صحبت کنید.

جهت بهبود ارتباط خود با فرزندان طلاق،با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت آنلاین از روانشناسی و مشاور خانواده کلیک کنید.