فصد خون چیست

فهرست

دسته بندی ها

فصد خون چیست و چه کاربردهایی دارند؟ اصلاً انجام این کار مناسب است یا خیر؟ احتمالاً نام فصد خون را حداقل برای یک‌بار شنیده باشید. در بعضی از موارد هنگامی‌ که از غلظت خون صحبت می‌شود، قدیمی‌ها فصد خون را راهکار مناسبی می‌دانند. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در مورد این موضوع هستید، پیشنهاد می‌دهیم که ادامه مطالب را از دست نداده و با ما همراه باشید.

فصد خون چیست؟

 اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم همین است که اصلاً فصد خون چیست. فصد خون را با نام رگ زنی هم می‌شناسند. برای این کار یکی از رگ‌های بدن با چاقو یا وسیله تیز (و البته استریل شده) بریده می‌شود. حالا این کار به چه هدفی انجام می‌شود را در ادامه توضیح می‌دهیم.

در این روش رگ خونی پاره شده و طبیعتاً خون از آنجا بیرون می‌ریزد. این بیرون ریختن خون سبب می‌شود که غلظت خون و البته حجم خون در بدن کاهش پیدا کند. دلیل اصلی اینکه فصد خون را برای درمان بیماری‌ها انتخاب می‌کنند، همین کاهش حجم و غلظت خون در بدن است.

درفصد خون، رگ خونی پاره شده و طبیعتاً خون از آنجا بیرون می‌ریزد. این بیرون ریختن خون سبب می‌شود که غلظت خون و البته حجم خون در بدن کاهش پیدا کند.

 کاربردهای فصد خون چیست؟

در طب سنتی ایران این اعتقاد وجود دارد که یک تعادل چهارگانه در بدن ما وجود دارد. در صورت به هم خوردن این تعادل شاهد بیماری‌های مختلفی خواهیم بود.

این تعادل شامل خون، بلغم، سودا و صفرا می‌شود. مثلاً شنیده‌اید که فلانی سودایی است، یا طبع بلغمی سودایی دارد. در این حالت تعادل این چهار عنصر به هم خورده است. حالا اگر در بدن شاهد بیماری باشیم که علت آن برهم خوردن تعادل خون باشد، با فصد خون می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

غلظت خون دلایل مختلفی دارد، مثلاً سیگار کشیدن، خوردن نمک بیش‌ از حد، خواب زیاد و… می‌تواند از علت‌های غلظت خون باشند. حالا اگر کسی غلظت خون داشته باشد، دچار بیماری‌های مختلفی می‌شود. از نشانه‌های غلظت خون می‌توان به بی‌حالی، خواب‌آلودگی، سر شدن دست و پا و … اشاره کرد.

در این حالت است که کاربرد فصد خون خود را به‌ خوبی نشان می‌دهد. شاهد این هستیم که فصد خون برای غلظت خون تأثیر و اهمیت بسیار زیادی دارد. البته اگر شما تصور می‌کنید که غلظت خون دارید، نمی‌توانید برای خودتان نسخه بپیچید و فصد خون را انجام دهید، همان‌طور که انجام این کار به یک متخصص نیاز دارد، تشخیص آن هم به یک متخصص و پزشک نیاز خواهد داشت.

نحوه انجام فصد خون

از دیگر مواردی که در رابطه با فصد خون باید بدانید، نحوه انجام این کار است. انجام فصد خون تاریخچه بسیار کهن در کشور ما دارد. در گذشته این کار را با چاقو یا نیشتر انجام می‌دادند. در مواردی هم شاهد این بودیم که محل رگ زنی ممکن بود عفونت هم بکند. البته اگر به‌خوبی از آن مراقبت نمی‌کردند.

حالا همان‌طور که علم و دانش در تمام عرصه‌ها پیشرفت چشمگیری داشته، در مورد این موضوع هم شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم. این روزها دیگر فصد خون یا رگ زنی به هیچ عنوان عفونت نخواهد کرد. دلیل این موضوع هم کاملاً واضح است، زیرا آنتی‌بیوتیک‌های قوی جلوی عفونت را می‌گیرند.

دیگر برای رگ زنی از نیشتر استفاده نمی‌شود. در روش اول با استفاده از یک سوزن، کانول و کیسه این کار انجام می‌شود. خون‌ها از طریق سوزن و کانول به کیسه وارد می‌شوند. در بعضی از موارد هم می‌بینیم که نمی‌توان از سوزن و کانول استفاده کرد و در چنین مواردی استفاده از تیغ بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.

در چنین مواردی هم در ابتدا باید محل مورد نظر ضدعفونی شود و بعد از آن هم باید قسمت مورد نظر بی‌حس شود. رگ زنی به‌طور کلی درد خاصی ندارد اما این بی‌حسی باعث می‌شود که دیگر اصلاً هیچ دردی احساس نشود و کاملاً بدون درد باشد.

طبیعتاً این تیغ هم باید استریل شده و کاملاً ضدعفونی شده باشد. برشی که با تیغ انجام می‌شود، باید به اندازه 2 الی 3 میلی‌متر باشد. در این حالت احتمال عفونت و همچنین احساس درد به شدت کاهش پیدا می‌کند.

محل‌های انجام فصد خون

بعد از اینکه گفتیم فصد خون چیست، حالا باید به این موضوع اشاره کنیم که در چه محل‌هایی می‌توان این رگ زنی را انجام داد. در گذشته تصور بر این بود که فصد خون فقط در قسمت پا انجام می‌شود. در حالی‌ که این‌طور نیست و می‌توان در قسمت‌های زیر هم رگ زنی را انجام داد.

  • گوش
  • زبان
  • بینی
  • صورت
  • پا
  • دست

انجام رگ زنی در قسمت‌هایی مانند زبان، صورت، بینی و… باید حتماً توسط پزشک انجام شود تا به‌درستی انجام شده و هیچ عارضه‌ای نداشته باشد.

تأثیر فصد خون چیست

از دیگر مواردی که بعد از فصد خون چیست باید به آن اشاره کنیم، تأثیر فصد خون است. در اینجا توضیح می‌دهیم که تأثیرات مثبت فصد خون چیست.

  • تنظیم آهن خون

با توجه به تحقیقات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که فصد خون می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی تنظیم آهن خون داشته باشد. متأسفانه در بین خانم‌های ایرانی، کاهش آهن خون یکی از رایج‌ترین مشکلات است. حالا فصد خون به شما کمک می‌کند که این مشکل برطرف شده و دیگر بابت آن نگرانی نداشته باشید.

  • بهبود بیماری‌های خاص

به این موضوع توجه داشته باشید که فصد خون سبب کاهش و حتی از بین رفتن سموم بدن می‌شود. این موضوع به درمان بسیاری از بیماری‌ها هم کمک می‌کند. با انجام فصد خون به‌صورت منظم احتمال ابتلا به بیماری‌های خاص کاهش پیدا می‌کند.

  • تقویت گلبول‌های قرمز

از دیگر کاربردهای فصد خون می‌توان به تقویت و افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون اشاره کرد. اگر شخصی شیمی درمانی می‌کند، انجام فصد خون می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری برای او داشته باشد.

  • کاهش کلسترول خون

در مطالب بالا به این موضوع اشاره داشتیم که رگ زنی یا همان فصد خون می‌تواند سموم بدن را از بین ببرد. کلسترول مضر خون هم با این کار کاهش پیدا کرده و می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری داشته باشد.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

نکات مهم در مورد فصد خون چیست

نکته‌ای که در مورد فصد خون باید بدانید این است که حتماً یک پزشک متخصص باید این کار را برای شما انجام دهد. فصد خون به‌طور طبیعی عوارض خاصی ندارد، ولی اگر شخصی که تخصصی ندارد، این کار را برای شما انجام دهد، احتمال بروز عوارض وجود دارد.

توجه داشته باشید که تا 12 ساعت قبل از انجام فصد خون نباید حرکات ورزشی یا حتی دویدن‌های تند را انجام بدهید. پیشنهاد می‌دهیم که قبل از انجام فصد خون یا رگ زنی حتماً استراحت کافی داشته باشید. این کار باعث می‌شود که بعد از انجام کار خونریزی به حداقل میزان خود برسد.

بعد از فصد خون اگر احساس درد در موضع فصد داشتید، کاملاً طبیعی است و اصلاً جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. با کمپرس سرد یا گرم می‌توانید این درد را کاهش دهید. این درد آن‌قدر زیاد نیست که تحمل آن به قرص مسکن نیاز داشته باشد. توجه داشته باشید که بعد از فصد خون نباید غذاهایی با ادویه زیاد و چرب بخورید. توصیه می‌کنیم که تا 24 ساعت از خوردن غذاهای تند، شور، چرب و با ادویه زیاد خودداری کنید.

با توجه به توضیحات ذکر شده و اهمیت فصد خون، بیماران محترم می‌توانند برای انجام فصد خون و دیگر درمان‌های طب سنتی به کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مراجعه کنند. این کلینیک با حضور بهترین پزشکان طب سنتی در کشور، انواع خدمات درمانی در طب سنتی چون فصد، حجامت، بادکش، ماساژ درمانی، زالو درمانی و … را به مراجعین ارائه می‌دهد.

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *