13 داروی گیاهی برای لاغری که معجزه می کنند!

فهرست

دسته بندی ها

هرآنچه که در بشقاب غذایی خود می‌چینید، نقش اساسی در کاهش یا افزایش وزن شما دارد و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. اما آنچه که شما در کابینت به عنوان ادویه نگهداری می‌کنید ممکن است به اندازه همان غذایی که میل می‌کنید، بر وزن تاثیرگذار باشد. طبق تحقیقات بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها با غذاهایی که منجر به افزایش وزن می‌شوند، مبارزه می‌کنند و باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می‌شوند.

13 داروی گیاهی برای لاغری

در این مقاله قصد داریم تا شما را با 13 داروی گیاهی برای لاغری آشنا کنیم که لیستی از این مواد غذایی را در ادامه آورده‌ایم.

داروی گیاهی برای لاغری
آنچه که شما در کابینت به عنوان ادویه نگهداری می‌کنید ممکن است به اندازه همان غذایی که میل می‌کنید، بر وزن تاثیرگذار باشد

1- شنبلیله

شنبلیله یک ادویه معمولی خانگی است که از Trigonella foenum-graecum، گیاهی متعلق به خانواده حبوبات، به دست می‌آید. طبق مطالعات انجام شده، شنبلیله به کنترل اشتها و به عنوان داروی گیاهی برای لاغری کمک می‌کند.

یک تحقیق روی 18 نفر نشان داده است که 8 گرم شنبلیله در روز باعث افزایش احساس سیری و کاهش مصرف غذا و گرسنگی در مقایسه با سایر افراد می‌شود. طبق تحقیقی دیگر، مصرف عصاره دانه شنبلیله، مصرف روزانه چربی را 17 درصد کاهش و منجر به کاهش کالری مصرفی در طول روز می‌شود.

داروی گیاهی برای لاغری
شنبلیله به کنترل اشتها و به عنوان داروی گیاهی برای لاغری کمک می‌کند.

2- فلفل کاین

فلفل کاین نوعی فلفل چیلی است که معمولا برای ایجاد طعم تند در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. این ادویه حاوی ترکیب کپسایسین است که به فلفل قرمز گرمای خاصی می‌دهد و فواید زیادی برای سلامتی شما به ارمغان می‌آورد.

طبق برخی از مطالعات؛ کپسایسین منجر به کاهش گرسنگی و مصرف آن باعث افزایش سطح سیری و کاهش کل کالری دریافتی می‌شود. یک تحقیق روی 30 نفر نشان داده که خوردن یک وعده غذایی حاوی کپسایسین باعث کاهش سطح گرلین، هورمون مسئول تحریک گرسنگی، می‌شود.

3- زنجبیل

زنجبیل، ادویه‌ای است که از ریزوم گیاه گلدار به نام Zingiber officinale تهیه می‌شود. غالبا از این ادویه برای درمان طبیعی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌شود. طبق تحقیقات، زنجبیل می‌تواند به عنوان داروی گیاهی برای لاغری موثر باشد. یک بررسی در 14 نفر نشان داده است که مکمل‌های حاوی زنجبیل وزن بدن و چربی شکل را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در بررسی دیگر از 27 نفر، محققان به این نتیجه رسیدند که زنجبیل با افزایش متابولیسم و چربی سوزی به کاهش وزن کمک می‌کند و به طور همزمان جذب چربی و اشتها را کاهش می‌دهد.

داروی گیاهی برای لاغری
زنجبیل با افزایش متابولیسم و چربی سوزی به کاهش وزن کمک می‌کند

4- پونه کوهی

پونه کوهی، گیاهی چند ساله است که از خانواده گیاهانی مانند نعناع، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی تشکیل شده است. این گیاه حاوی کارواکرول است که به عنوان یک ترکیب قدرتمند به کاهش وزن کمک می‌کند.

طبق مطالعه که روی موش‌ها انجام شد، موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، پس از دریافت کارواکرول، وزن و چربی بدنشان به طور قابل توجهی نسبت به سایر گروه‌ها کاهش یافت. همچنین این مطالعه نشان داد که مکمل‌های کارواکرول مستقیما بر برخی از ژن‌ها و پروتئین‌های خاصی که سنتز چربی در بدن را کنترل می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

بااین حال؛ هنوز تحقیقات در مورد اثرات پونه کوهی و کارواکرول به عنوان داروی گیاهی برای لاغری جای بحث دارد و هنوز هیچ تحقیقی برروی انسان‌ها صورت نگرفته است.

5- جینسینگ

جینسینگ با هدف ارتقا سلامتی، اغلب در طب سنتی چینی به عنوان اصلی‌ترین ماده در نظر گرفته می‌شود. جینسینگ به چند نوع مختلف کره‌ای، چینی و آمریکایی طبقه بندی می‌شود که همه آنها متعلق به یک جنس از گیاهان جینسینگ است. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که این گیاه قدرتمند در کاهش وزن تاثیرگذار است.

طبق یک مطالعه کوچیک، مصرف جینسینگ کره‌ای دوبار در روز به مدت هشت هفته به کاهش قابل توجه وزن بدن و همچنین تغییر در ترکیب میکروبیوتای روده می‌شود. به طور مشابه، یک مطالعه حیوانی نشان داده است که این گیاه در تشکیل چربی و تاخیر در جذب چربی روده با چاقی و اضافه وزن مبارزه می‌کند.

بااین حال برای بررسی دقیق میزان تاثیر جینسینگ به عنوان داروی گیاهی برای لاغری به انجام تحقیقات با کیفیت بالا و در مقیاس بزرگتر است.

6- کارالوما فیمبریاتا

کارالوما فیمبریاتا، گیاهی است که اغلب در بسیاری از قرص‌های رژیم غذایی گنجانده می‌شود. این گیاه با افزایش سطح سروتونین، همان انتقال دهنده عصبی که تاثیر مستقیم بر اشتها دارد، در لاغری فرد مؤثر است. یک مطالعه 12 هفته‌ای برروی 33 نفر نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگانی که کارالوما فیمبریاتا مصرف کردند در مقایسه با سایر افراد، کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کردند.

مطالعه محدود دیگری نشان می‌دهد که مصرف روزانه 1 گرم از این گیاه به مدت به عنوان داروی گیاهی برای لاغری، کاهش وزن و کاهش سطوح گرسنگی می‌شود.

7- زردچوبه

زردچوبه، ادویه‌ای است که به دلیل طعم، رنگ و خواص دارویی قوی آن مورد احترام است. بیشترین فواید این گیاه به دلیل وجود کورکومین است. این یک ماده شیمیایی است که به دلیل اثرات گسترده‌ای که کاهش وزن و التهاب دارد، مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعه‌ای که برروی 44 نفر انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف کورکومین دوبار در روز به مدت یک ماه در افزایش چربی سوزی، کاهش چربی شکم و کاهش وزن تا 5 درصد موثر است. به طور مشابه، یک مطالعه حیوانی نشان داده است که مصرف کورکومین به مدت 12 هفته، چربی و وزن بدن را با مسدود کردن سنتز چربی کاهش می‌دهد.

هنوز تحقیقات بیشتری برای بررسی نحوه تاثیر زردچوبه بر کاهش وزن نیاز است با این حال؛ این داروی گیاهی برای لاغری در طب سنتی استفاده می‌شود.

داروی گیاهی برای لاغری
یشترین فواید زردچوبه به دلیل وجود کورکومین است. این یک ماده شیمیایی است که به دلیل اثرات گسترده‌ای که کاهش وزن و التهاب دارد، مورد مطالعه قرار گرفته است.

8- فلفل سیاه

فلفل سیاه یک ادویه معمولی خانگی است که از میوه خشک Piper nigrum، تاک گلدار بومی هندی به دست می‌آید. این ادویه حاوی ترکیب قدرتمندی به نام پیپرین است که طعم تند و اثرات بالقوه آن به کاهش وزن کمک می‌کند. طبق یک مطالعه، مکمل پیپرین به کاهش وزن بدن در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، حتی بدون تغییر در مصرف غذا، کمک می‌کند.

یک تحقیق آزمایشگاهی نیز نشان می‌دهد که پیپرین به طور مؤثری از تشکیل سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند. متأسفانه هنوز این تحقیقات محدود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی باقی مانده است و مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه پیپرین و فلفل سیاه ممکن است بر کاهش وزن در انسان تأثیر بگذارند، مورد نیاز است تا اثرات آن به عنوان داروی گیاهی برای لاغری استفاده می‌شود.

9- گیمنما

گیمنما، گیاهی است که غالبا به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به کاهش سطح قند خون استفاده می‌شود. بااین حال، برخی تحقیقات حاکی از آن است که این گیاه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مناسب است. این گیاه حاوی ترکیبی است که می‌تواند به کاهش میل به قند و برخی از غذاها کمک کند.

مطالعه‌ای نشان داده است که مصرف گیمنما، هم اشتها و هم مصرف غذا را در مقایسه با سایر افراد کاهش می‌دهد و به عنوان داروی گیاهی برای لاغری می‌تواند مؤثر باشد. همچنین مطالعه سه هفته‌ای روی حیوانات نشان داده که مصرف این گیاه در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند به حفظ وزن بدن کمک می‌کند.

10- دارچین

دارچین، ادویه‌ای معطر است که از پوست داخلی درختی از جنس Cinnamomum تهیه می‌شود. این ادویه که بعضاً به عنوان داروی گیاهی برای لاغری استفاده می‌شود، سرشار از آنتی اکسیدان بوده و فواید زیادی برای سلامتی دارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که دارچین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

همچنین این ادویه در تثبیت قند خون مؤثر است و به کاهش اشتها و گرسنگی کمک می‌کند. طبق تحقیقات، در دارچین ترکیب خاصی یافت می‌شود که می‌تواند اثراتی مانند اثرات انسولین داشته باشد و به انتقال قند از جریان خون به سلول‌ها کمک می‌کند.

همچنین دارچین سطوح آنزیم‌های گوارشی خاصی را کاهش می‌دهد تا تجزیه کربوهیدرات‌ها را به حداقل برساند. درحالی که این اثرات بالقوه می‌تواند اشتها را کاهش دهد و منجر به کاهش وزن شود، اما همچنان نیاز به تحقیقات بیشتری است.

11- عصاره دانه قهوه سبز

در بسیاری از مکمل‌های لاغری می‌توان عصاره دانه قهوه سبز را پیدا کرد. این ترکیب از دانه‌های قهوه بو داده نشده تهیه می‌شود و حاوی اسید کلروژنیک بالایی است که اثرات بالقوه‌ای بر کاهش وزن دارد.

مطالعه‌ای روی 20 شرکت‌کننده انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف قهوه سبز باعث کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و چربی شکم، حتی بدون تغییر در کالری دریافتی، می‌شود. در بررسی دیگری، این فرضیه به اثبات رسیده است که عصاره دانه قهوه سبز، وزن بدن را به طور متوسط 2.5 کیلوگرم کاهش می‌دهد.

داروی گیاهی برای لاغری
مصرف قهوه سبز باعث کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و چربی شکم، حتی بدون تغییر در کالری دریافتی، می‌شود

12- زیره سبز

زیره، ادویه‌ای است که از دانه‌های خشک و آسیاب شده، زیره سبز گیاهی گل‌دار است و از خانواده جعفری تهیه می‌شود. این گیاه به دلیل طعم متفاوتی که دارد، بسیار شناخته شده است. همچنین این ادویه دارای مزایایی برای سلامتی، از جمله پتانسیل سریع کاهش وزن و چربی سوزی است و یک داروی گیاهی برای لاغری محسوب می‌شود.

یک مطالعه روی زنانی که دوبار در روز ماست را با 3 گرم زیره مصرف می‌کردند، نشان داد که این زنان در طول سه ماه چربی بیشتری از دست داده‌اند.

به طور مشابه، یک مطالعه هشت هفته‌ای نشان داد بزرگسالانی که 3 بار مکمل زیره سبز در طول روز مصرف می‌کردند، 1 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به سایر افراد از دست داده‌اند.

زیره سبز برای مصرف در دوران شیردهی بسیار مناسب بوده و موجب افزایش شیر مادران می‌شود. مراقب باشید که در دوران بارداری و شیردهی برای استفاده از هر داروی گیاهی برای لاغری یا به هر دلیل دیگر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

13- هل

هل، یک ادویه ارزشمند است که از دانه‌های گیاهی از خانواده زنجبیل تهیه می‌شود. از هل در پخت و پز و آشپزی در سراسر جهان استفاده می‌شود. یک مطالعه حیوانی نشان داده است که پودر هل به کاهش چربی شکم در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند و کربوهیدرات مصرف می‌کردند، کمک می‌کند. همچنین در تحقیق حیوانی دیگر، هل سیاه به عنوان داروی گیاهی برای لاغری تأثیرگذار بوده است.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

نحوه استفاده از داروی گیاهی برای لاغری

زمانی که از داروی گیاهی برای لاغری به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌کنید، آنها می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی بدن با حداقل عوارض جانبی به همراه داشته باشند. سعی کنید آنها را با غذاهای کاملا غنی از مواد مغذی میل کنید تا به کاهش وزن بیشتر کمک کنید. اگر گیاهان را به صورت مکمل مصرف می‌کنید، مهم است که دوز درج شده روی بسته بندی را رعایت کنید تا عوارض جانبی را به حداقل برسانید و حتماً پیش از مصرف با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

علاوه براین؛ اگر هرگونه بیماری زمینه‌ای دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از شروع هر مکمل، با پزشک مشورت کنید. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی منفی یا علائم آلرژی، فورا مصرف را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

داروی گیاهی برای لاغری
سعی کنید آنها را با غذاهای کاملا غنی از مواد مغذی میل کنید تا به کاهش وزن بیشتر کمک کنید.

سخن پایانی

افزودن داروی گیاهی برای لاغری به غذا می‌تواند متابولیسم بدن و چربی سوزی را افزایش دهد و احساس سیری را تقویت کند. تنوع بخشیدن به محتویات داخل کابینت ادویه یک راه ساده و آسان برای کاهش وزن است. اما یک راه علمی، آسان و پربازده مراجعه به پزشک متخصص طب سنتی است. کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مجموعه‌ای از بهترین پزشکان طب سنتی را گرد هم آورده تا بتوانید در مشورت با این متخصصین بهترین اقدامات درمان برای استفاده از داروی گیاهی برای لاغری را داشته باشید. این کلینیک زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است. برای ارتباط با پزشکان این مرکز با شماره‌های پایین صفحه تماس بگیرید.

منبع: healthline.com ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *