انواع روش‌های درمان رفلاکس معده در طب سنتی

درمان رفلاکس معده در طب سنتی با کدام راهکارهای درمانی انجام می‎شود؟ در این مطلب قصد داریم تا روش‌های درمان رفلاکس معده در طب سنتی را مرور کنیم و با علاج این مشکل شایع گوارشی از نقطه نظر پزشکان طب سنتی بیشتر آشنا شویم.

برگشت اسید معده به مری که به عنوان سوء‌هاضمه یا بیماری رفلاکس معده (GERD) نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که دریچۀ بین مری و معده به درستی کار نمی‌کند. هنگامی‌ که این دریچه (اسفنکتر تحتانی مری (LES) یا دریچۀ کاردیا) به درستی کار نمی‌کند، غذا و اسید معده می‌توانند به مری برگردند و باعث احساس سوزش شوند.

علائم و نشانه‌های شایع و ضرورت درمان رفلاکس معده در طب سنتی

• گلو درد
  • احساس مزۀ ترش در انتهای دهان
  • علائم آسم
  • سرفۀ خشک
  • مشکل در بلع و قورت دادن غذا

اگر این علائم باعث ناراحتی شما می‌شود با پزشک طب سنتی خود صحبت کنید. رفلاکس معده در صورت عدم درمان می‌تواند باعث خونریزی، آسیب و حتی سرطان مری شود.

پزشکان می‌توانند چندین روش درمانی مختلف برای رفلاکس معده و کاهش تولید اسید در معده تجویز کنند. و داروهای بدون نسخۀ زیادی نیز برای این بیماری در دسترس است. همچنین تعدادی روش درمانی طب مکمل و جایگزین نیز وجود دارد که ممکن است علائم این بیماری را تسکین دهند.

روش‌های درمانی مکمل در کنار روش‌های درمان‌های معمولی جوابگو خواهند بود، در حالی که روش‌های درمانی طب سنتی، جایگزینِ روش‌های درمانی معمولی می‌شوند. اما شواهد علمی‌ محدودی وجود دارد که این روش‌های درمانی را به عنوان جایگزین طب مدرن تایید کند.

همیشه قبل از روی آوردن به درمان رفلاکس معده در طب سنتی با پزشک طب سنتی مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی و مکمل‌ها ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند.

درمان رفلاکس معده در طب سنتی
اگر علائم رفلاکس معده باعث ناراحتی شما می‌شود با پزشک خود صحبت کنید. رفلاکس معده در صورت عدم درمان می‌تواند باعث خونریزی، آسیب و حتی سرطان مری شود.

طب سوزنی و درمان رفلاکس معده در طب سنتی

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که قدمتی حداقل 4000 ساله دارد. در این طب از سوزن‌هایی کوچک برای متعادل کردن جریان انرژی و تحریک بهبودی استفاده می‌شود. به تازگی کارآزمایی‌های بالینی برای مطالعۀ اثربخشی طب سوزنی در درمان رفلاکس معده در طب سنتی انجام شده است.

یک کارآزمایی بالینی ثابت کرده است که طب سوزنی به طور قابل‌توجهی علائم رفلاکس معده را کاهش می‌دهد.

در این کارآزمایی 38 نشانه‎ی بیماری در شرکت‌کنندگان از جمله علائمی که موارد زیر را شامل می‌شد، مورد بررسی قرار گرفته است:

• مشکلات سیستم گوارشی
  • کمر درد
  • خواب
  • سردرد

در یک مطالعۀ دیگر، اثرات مثبت طب سزونی بر کاهش اسید معده و همچنین تنظیم دریچۀ کاردیا مشاهده شد. طب سوزنی الکتریکی (EA)، که شکل دیگری از طب سوزنی است، از جریان الکتریکی همراه با سوزن‌ها استفاده می‌کند.

مطالعات در این زمنیه هنوز جدید هستند، اما یک مطالعه نشان داد که استفاده از طب سوزنی الکتریکیِ بدون سوزن، باعث افزایش فشار دریچۀ کاردیا و کاهش برگشت اسید معده می‌شود. ترکیبی از طب سوزنی الکتریکی و داروهای مهارکننده‌های پمپ پروتون، بهبودی قابل‌توجهی در رفلاکس معده به همراه داشت.

ملاتونین و درمان رفلاکس معده در طب رایج

ملاتونین معمولا به عنوان هورمون خواب تولیدشده، در غدۀ پینه‌آل (اپی‌فیز) در نظر گرفته می‌شود. اما لولۀ گوارش تقریبا 500 برابر بیشتر از غدۀ پینه‌آل، ملاتونین تولید می‌کند. لولۀ گوارش شامل معده، رودۀ کوچک، روده بزرگ و مری است.

ملاتونین می‌تواند موارد زیر را کاهش دهد:

• بروز درد سر دل ( درد اپی‌گاستر)
  • فشار دریچه کاردیا
  • سطح pH معده (میزان اسیدی بودن معده)

در یک مطالعه در سال 2010، اثربخشی مصرف امپرازول (داروی رایجی که برای درمان رفلاکس معده استفاده می‌شود)، ملاتونین و ترکیبی از ملاتونین و امپرازول مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که استفاده از ملاتونین در کنار امپرازول، مدت زمان درمان را کوتاه می‌کند و عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.

اصلاح سبک زندگی و درمان رفلاکس معده در طب سنتی

استرس اغلب علائم رفلاکس معده را بدتر می‌کند. پاسخ بدن شما به استرس می‌تواند میزان اسید معده را افزایش دهد و همچنین روند هضم را کُند کند. یادگیری نحوۀ مدیریت استرس می‌تواند به برطرف کردن این محرک‌ها کمک کند. ماساژ، تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا ممکن است به کاهش علائم رفلاکس معده کمک کند. یوگا به ویژه بدن شما را در وضعیت آرامش قرار می‌دهد. ممکن است انجام یوگا در کنار درمان دارویی، برای رفع علائم بیماری رفلاکس معده مفید باشد.

هیپنوتیزم درمانی و انواع مختلف روش‎های درمان رفلاکس معده در طب سنتی

هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتیزم بالینی، عملی برای کمک به فرد برای رسیدن به یک حالت ذهنی متمرکز است. هیپنوتیزم درمانی با کاهش موارد زیر برای سلامت دستگاه گوارش مفید است:

• درد شکم
  • عملکرد ناسالم روده
  • نفخ
  • اضطراب

مطالعات کافی در مورد هیپنوتیزم وجود ندارد. با این حال، در آزمایش‌های در مقیاس کوچک نشان داده شده است که این روش می‌تواند برای سوزش سر دل و علائم ریفلاکس موثر باشد. برخی از افراد مبتلا به رفلاکس معده ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به تحریک طبیعی مری نشان دهند. هیپنوتیزم درمانی ممکن است با ایجاد یک حالت آرامش عمیق، به افراد کمک کند ترس از درد را از بین ببرند.

داروهای گیاهی و درمان رفلاکس معده در طب سنتی

گیاه‌شناسان ممکن است انواع مختلفی از گیاهان را برای درمان رفلاکس معده توصیه کنند. از جمله:

• بابونه
  • ریشه‌ی زنجبیل
  • ریشۀ گل ختمی
  • نارون لغزنده

در حال حاضر، تحقیقات بالینی کمی ‌برای حمایت از اثربخشی این گیاهان دارویی در درمان رفلاکس معده وجود دارد.. بنابراین برای اینکه با اطمینان بیشتری از تأثیر داروهای گیاهی در درمان رفلاکس معده در طب سنتی صحبت کنیم به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

همیشه قبل از مصرف مکمل‌های گیاهی با پزشک طب سنتی مشورت کنید. حتی گیاهان طبیعی نیز می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند.

جوش شیرین و درمان‎های خانگی رفلاکس معده

جوش شیرین به عنوان یک آنتی اسید می‌تواند به خنثی کردن موقت اسید معده و تسکین علائم رفلاکس معده کمک کند. برای بزرگسالان و نوجوانان، می‌توان نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب حل و مصرف کرد.

در مورد دوز مصرفی برای کودکان با یک پزشک متخصص طب سنتی صحبت کنید.

درمان رفلاکس معده در طب سنتی و پیروی از یک رویکرد کل‎نگر

یکی از بهترین روش‌های درمان رفلاکس معده در طب سنتی ، تغییر سبک زندگی است. این تغییرات عبارتند از:

• ترک سیگار: سیگار بر عملکرد دریچه کاردیا تاثیر می‌گذارد و رفلاکس معده را افزایش می‌دهد. ترک سیگار نه تنها باعث کاهش رفلاکس معده می‌شود، بلکه می‌تواند خطر سایر عوارض سلامتی را نیز کاهش دهد.
  • کاهش وزن، در صورت داشتن اضافه وزن: اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری به معده وارد کند که این می‌تواند رفلاکس اسید در معده را تشدید کند.
  • خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ: لباس‌هایی که دور کمر آن‌ها تنگ هستند می‌توانند فشار بیشتری به شکم شما وارد کنند. این فشار اضافه می‌تواند بر عملکرد دریچه کاردیا تاثیر بگذارد و رفلاکس معده را افزایش دهد.
  • بالاتر بودن سر نسبت به بدن: بالاتر گذاشتن سر نسبت به بدن در هنگام خواب، باعث می‌شود که محتویات معده به جای بالا آمدن، به سمت پایین جریان می‌یابد. می‌توانید این کار را با قرار دادن بلوک‌های چوبی یا سیمانی در زیر سر تخت خود انجام دهید.

خبر خوب این است که دیگر لازم نیست برای درمان رفلاکس معده در طب سنتی  غذایی را از رژیم غذایی خود خوراکی خاصی را حذف کنید. در سال 2006، بررسی بیش از 2000 مطالعه نشان داد که هیچ مدرکی مبنی بر اثربخشی حذف غذا در بهبود رفلاکس معده وجود ندارد.

اما برخی از غذاها مانند شکلات و نوشابه‌های گازدار ممکن است فشار وارده بر دریچه کاردیا را کاهش دهند و اجازه دهند مسیر حرکت غذا و اسید معده معکوس شود. در این صورت ممکن است سوزش سر دل و آسیب بافتی بیشتری رخ دهد.

چه زمانی باید به پزشک طب سنتی مراجعه کرد

شما در صورت داشتن علائم زیر باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

• به سختی غذا را قورت می‌دهید
  • احساس سوزش سر دل باعث تهوع یا استفراغ می‌شود
  • بیش از دو بار در هفته از داروهای بدون نسخه برای بهبود رفلاکس معده استفاده می‌کنید
  • علائم رفلاکس معده باعث احساس درد در قفسۀ سینه می‌شود
  • اسهال یا مدفوع سیاه را تجربه می‌کنید

داروهایی که پزشک متخصص تجویز می‌کند، عبارتند از:

• آنتی اسیدها
  • مسدود کننده‌های گیرنده H2
  • مهار کننده‌های پمپ پروتون

اگر روش‌های خانگی موثر نبودند یا علائم شما بدتر می‌شود، به دنبال درمان‌های دارویی تحت نظر یک پزشک متخصص باشید. پزشکان و متخصصان با سابقه در زمینه درمان رفلاکس معده در طب سنتی در کلینیک طب سنتی دکتر سریتا آمادگی ارائه خدمات درمانی را به سلامت‌جویان محترم دارند.

منبع: healthline.com ؛