در آلودگی هوا چه کنیم و چه بخوریم؟

فهرست

دسته بندی ها

کیفیت هوا تأثیر گسترده‌ای بر سلامت افراد دارد. اگر کیفیت هوا نامناسب باشد، موجب قرمزی چشم، خارش بینی و گلو، تنفس منقطع، آسم و سایر بیماری‌های تنفسی می‌شود. با توجه به اینکه آلودگی هوا به معضل زمستانی شهرهای بزرگ کشورمان تبدیل شده، در این مقاله برخی از آثار مخرب آلاینده‌ها و ریزگردهای موجود در هوا بر سلامت بدن را بررسی می‌کنیم. همچنین راهکارهایی برای حفظ سلامت بدن در این شرایط ارائه خواهیم داد و به این سؤال مهم پاسخ خواهیم داد که « در آلودگی هوا چه کنیم ؟»

آلودگی هوا تأثیرات منفی زیادی بر بدن دارد. حجم زیادی از آلودگی که تأثیرات منفی بر بدن دارد، ناشی از فعالیت‌های انسانی است. برای اینکه بدانیم باید در آلودگی هوا چه کنیم، بهتر است در ابتدا بدانیم که آثار این آلاینده‌ها به طور کلی بر بدن چگونه است.

تأثیرات آلاینده‌ها بر بدن

وجود بسیاری از آلاینده‌ها مثل دود غلیظ، سولفات‌، نیترات و کربن به شکل واضحی بر سلامت بدن انسان‌ها و همچنین سلامت محیط زیست اثر دارد. آلودگی هوا علاوه بر مشکلات تنفسی، علت بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز هست. تنفس هوای آلوده در طولانی مدت موجب ابتلا به بیماری‌های جدی و حتی مرگ نیز می‌شود.

درمان‌های خانگی برای بهبود مشکلات ناشی از آلودگی هوا

برای مشکلاتی که در ارتباط با آلودگی هوا برای بدن ایجاد می‌شود، یک مجموعه از درمان‌های خانگی وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توانیم عوارض و علائم بیماری‌های ناشی از آن را در اسرع وقت به حداقل برسانیم و بدانیم که که در آلودگی هوا چه کنیم تا سالم‌تر بمانیم.

در آلودگی هوا چه کنیم
وجود بسیاری از آلاینده‌ها مثل دود غلیظ، سولفات‌، نیترات و کربن به شکل واضحی بر سلامت بدن انسان‌ها و همچنین سلامت محیط زیست اثر دارد.

1 بخور بگیرید

سعی کنید برای نتیجه بهتر هر روز در بخور چند قطره روغن اکالیپتوس یا روغن نعناع فلفلی بریزید. این کار به بهبود عملکرد سیستم تنفسی شما کمک می‌کند و التهابات این ناحیه را آرام می‌کند، همچنین به ریه‌ها کمک می‌کند تا ذرات مضر را از بدن دفع کنند.

2- جگر بخورید

یکی از راه‌های که می‌توانیم بدانیم در آلودگی هوا چه کنیم، مشورت با یک متخصص تغذیه است. بسیاری از مواد خوراکی به حفظ سلامت ما در زمان افزایش شاخص آلاینده‌ها در هوا کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، جگر یک ماده غذایی است که به طور طبیعی خاصیت سم‌زدایی دارد. جگر سرشار از مواد مغذی است که به حذف عناصر بیماری‌زا از خون، ریه‌ها، مجاری تنفسی و مری کمک می‌کند. برای خروج سریع‌تر آلاینده‌ها از سیستم تنفسی خود، می‌توانید روش‌های متفاوتی را برای پخت جگر امتحان کنید و آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

3- زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید

اگر هنوز هم برایتان سوال است که در آلودگی هوا چه کنیم تا وضعیت سلامت خود را ارتقا دهیم، زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. می‌توانید به چای خود کمی زنجبیل رنده شده اضافه کنید یا یک تکه زنجبیل تازه را با کمی نمک بجوید تا سیستم ایمنی خود را سالم نگه دارید. زنجبیل حاوی جینجرول و برخی ترکیبات دیگر است که می‌تواند به کاهش التهاب در مجاری تنفسی و مهار انقباضات راه‌های هوایی کمک کند. مصرف این گیاه برای افراد مبتلا به آسم معجزه می‌کند.

در آلودگی هوا چه کنیم
زنجبیل حاوی جینجرول و برخی ترکیبات دیگر است که می‌تواند به کاهش التهاب در مجاری تنفسی و مهار انقباضات راه‌های هوایی کمک کند.

4- مرکبات مصرف کنید

مرکباتی مانند لیمو، پرتقال و میوه‌هایی مثل انگور را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین C موجود در مرکبات بر تقویت ایمنی و کاهش اثرات آلودگی اثر دارد.

شاید برای برخی بانوان این پرسش مطرح باشد که در آلودگی هوا چه کنیم تا طراوت و نشاط پوست خود را از دست ندهیم. جالب است بدانید که ویتامین C علاوه بر اثرات مثبتی که بر سیستم تنفسی دارد، موجب افزایش کلاژن سازی و انعطاف پذیری پوست می گردد و از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می‌کند.

بسیاری از بانوان برای رفع لکه‌های پوستی خود از کرم‌های حاوی ویتامین سی یا سرم آن استفاده کرده و مقادیری از آن را بر روی صورت خود ماساژ می‌دهند. علاوه بر این‌ موارد، مصرف مکمل‌ها و لوسیون‌های حاوی ویتامین سی در بانوان، اثر روشن‌کنندگی برای پوست صورت دارد.

در آلودگی هوا چه کنیم
ویتامین C موجب افزایش کلاژن سازی و انعطاف پذیری پوست می گردد و از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می‌کند.

5- تولسی یا ریحان مقدس نگه دارید

گیاه تولسی (ریحان مقدس) باید در خانه شما کاشته شود تا آلودگی‌ها را جذب کند. علاوه بر این مورد، برای اینکه بدانیم برای ارتقا سلامتی در آلودگی هوا چه کنیم، بهتر است عوامل تغذیه‌ای و تنفسی را در تعامل با همدیگر بهبود دهیم. مثلاً حداقل دو بار در روز چای دم‌کرده با زنجبیل و گل تولسی میل کنید. می‌توانید به کمک تولسی آلاینده‌های مضر دیگر را نیز جذب کنید، به این صورت که روزی 10 تا 15 میلی لیتر آب تولسی بنوشید تا از بدن خود در برابر بیماری‌ها محافظت کنید.

در آلودگی هوا چه کنیم
می‌توانید به کمک تولسی آلاینده‌های مضر دیگر را نیز جذب کنید، به این صورت که روزی 10 تا 15 میلی لیتر آب تولسی بنوشید تا از بدن خود در برابر بیماری‌ها محافظت کنید.

در آلودگی هوا چه کنیم؟

احتمالاً اکثر ما در روزهایی که هوای آلوده تنفس می‌کنیم با مشکلات دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی دست به گریبان شده، احساس یأس و کسالت داریم و علائم آلرژیک مرتبط با آلاینده‌ها ما را آزار می‌دهند. بهتر است برای اینکه بیشتر و بهتر بدانیم که در آلودگی هوا چه کنیم تا با استفاده از روش‌های درمان طبیعی و خانگی، از سلامت خود مراقبت کنیم و از آسیب گسترده‌تر به سیستم مجاری تنفسی و سایر اعضای داخلی خود جلوگیری کنیم،به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنیم.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا از پیشگامان طب سنتی در ایران بوده و لیستی از بهترین متخصصان این طب را می‌توانید در سایت دکتر سریتا مشاهده کنید. کلینیک طب سنتی دکتر سریتا زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا بوده و پزشکان این مجموعه برای درمان مشکلات مربوط به آلودگی هوا که امروزه در شهرهای بزرگ بسیار فراگیر است، به شما کمک می‌کنند.

منبع: ndtv.com ;

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره و رسیدن به سبک زندگی سالم کلیک کنید.