درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی چیست؟

فهرست

دسته بندی ها

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که حدود نیمی از افرادی که از اختلالات خلقی رنج می‌برند از نوعی درمان جامع برای کمک به علائم خود استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های بهبودی، درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی است که می‌تواند به طب مدرن در بهبود این بیماری کمک کند.

بخشی از دلایلی که افراد ممکن است برای درمان افسردگی یا اضطراب سراغ طب سنتی و جایگزین بروند، دیدگاه کلی‌نگر است که در اکثر رویکردهای طب سنتی یافت می‌شود. این دیدگاه ماهیت پیچیده اختلالات افسردگی، اضطراب و دلایل متعددی را در نظر می‌گیرد که افراد ممکن است آنها را تجربه کنند.

تمریناتی برای درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی

در پروسه درمان مسائل روحی و اختلالات خلقی، استفاده از متدهای درمانی طب سنتی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. این روش‌ها به عنوان مکمل یا جایگزین طب مدرن و عمل کرده و در درمان بیماری‌ها به کمک روانپزشکان و روانشناسان می‌آیند. چند مورد از این درمان‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تمرینات ذهن و بدن

تمرین‌های ذهن و بدن تکنیک‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای افزایش تأثیر مثبت ذهن بر بدن و درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی استفاده کنید، و بالعکس. نمونه‌هایی که گاهی در درمان این مشکلات استفاده می‌شوند عبارتند از:

این شیوه‌ها بخش مهمی از رویکردهای درمانی مرسوم برای هزاران سال بوده است (به عنوان مثال آیورودا، طب سنتی چینی، طب ایرانی). علاوه بر این، هیپنوتیزم توسط روان‌درمانگران، روان‌پزشکان و سایر متخصصان سلامت استفاده می‌شود.

ذهن آگاهی و یوگا

در تحقیقات در مورد یوگا، هنگامی‌ که دو سالمند با هم یوگا انجام می‌دهند، کاهش استرس و حفظ آرامش، نتایج مثبتی را برای درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی نشان داده است. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرین ذهن آگاهی می‌تواند تأثیر عمیقی بر خلق و خو داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مدیتیشن و ذهن آگاهی علائم اضطراب و افسردگی را تنها پس از هشت هفته بهبود می‌بخشد. تمرینات ذهنی حرکتی، مانند یوگا، تای چی، و چیگونگ نیز ممکن است آرامش‌دهنده باشد. با توجه به اینکه یادگیری این روش‌ها هزینه و ریسک کمی دارد، ارزش دنبال کردن را دارند. علاوه بر اینکه شواهدی مبنی بر اثربخشی این روش‌ها وجود داد، این شیوه‌ها همچنین می‌توانند حس کنترل حداقل بر یک جنبه از زندگی را ایجاد کنند.

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی
مدیتیشن ذهن آگاهی علائم اضطراب و افسردگی را تنها پس از هشت هفته بهبود می‌بخشد.

مکمل‌های غذایی برای بهبود اختلالات روحی

منحصر به فرد بودن فرآیندهای بیوشیمیایی برای هر شخص، تحقیقاتی است که تازه شروع شده است. رشته در حال پیشرفت پزشکی، تلاش می‌کند اطلاعات ژنتیکی و تفاوت‌های منحصر به ‌فردی که در متابولیسم هر فرد رخ می‌دهد، از جمله نیاز اضافی آنها به مواد مغذی خاص را در نظر بگیرد. توصیه‌های کنونی که در ادامه گفته می‌شود، از یک درک کلی از شیمی مغز انسان، بدون این ملاحظات فردی می‌آیند. بهترین منبع مواد مغذی برای بدن و ذهن از غذاهای ارگانیک غنی از مواد مغذی است.

علامت احتیاط همراه علامت تعجب هنگام مصرف داروهای تجویزی برای افسردگی یا اضطراب و مکمل‌های تغذیه‌ای بسیار حائز اهمیت است. پس نسبت به تداخلات دارویی در این زمینه بسیار هوشیار باشید.

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی
بهترین منبع مواد مغذی برای بدن و ذهن از غذاهای ارگانیک غنی از مواد مغذی است.

مکمل‌های غذایی پایه

مکمل‌های طبیعی و داروهای جامع که در ادامه در  مورد آن صحبت می‌شود، اغلب روزانه برای افرادی است که از اختلالات خلقی رنج می‌برند، با توجه به این موارد، مصرف مکمل‌های زیر بیشتر توصیه می‌شود:

  • ویتامین‌های متعدد با B6 و مواد معدنی؛
  • اسیدهای چرب امگا 3 EPA/DHA مجموعا 1000-3000 میلی گرم در روز؛
  • ویتامین D3 (مقدار مصرف بستگی به سطح ویتامین D خون و فصل سال، با دوز بالاتر در ماه‌های زمستان)؛
  • پروبیوتیک‌ها با دو یا چند کشت زنده؛

کمبود مواد مغذی که در ادامه ذکر می‌شود منجر به اختلالاتی در عملکرد روحی افراد می‌شود و برای بهبود این مسأله بهتر است با مشورت پزشک از مکمل‌های غذایی حاوی این مواد استفاده کنید.

ویتامین‌های B

اگرچه مطالعات طولانی مدت در این زمینه هنوز تکمیل نشده‌اند اما به نظر می‌رسد مصرف ویتامین B کمپلکس، که برای تولید و تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با افسردگی ضروری است، در درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد. کمبود ویتامین B با اختلالات خلقی مرتبط است و یکی از راه‌های درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی مصرف ویتامین B است.

بیماران مسن به ویژه در معرض خطر کمبود B12 هستند و زنانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری خوراکی یا جایگزینی استروژن استفاده می‌کنند در معرض خطر کمبود B6 هستند. سالمندان برای درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی می‌توانند با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند.

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی
بیماران مسن به ویژه در معرض خطر کمبود B12 هستند و زنانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری خوراکی یا جایگزینی استروژن استفاده می‌کنند در معرض خطر کمبود B6 هستند.

گابا

گابا انتقال دهنده عصبی است که مسئول آرام کردن و بیش فعالی مغز است. هنگامی که به عنوان مکمل مصرف شود ممکن است اثر آرام‌بخش داشته باشد و به آرامش عضلات کمک کند، اگرچه تصور نمی‌شود به خوبی در مغز جذب شود. برخی افراد دریافته‌اند که مصرف آن در زمان خواب به آرامش بدن کمک می‌کند.

اینوزیتول

اینوزیتول (که یک ویتامین B در نظر گرفته می‌شود، اگرچه از نظر فنی بدن می‌تواند آن را تولید کند)، هنگامی که به عنوان مکمل مصرف می‌شود، ممکن است در کاهش اضطراب، هراس و OCD مفید باشد.

احتیاط: اینوزیتول در اختلال دوقطبی منع مصرف دارد. بهتر است در این زمینه با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

منیزیم گلیسینات (سیترات یا اکسید)

این ماده معدنی به عنوان یک آرام‌بخش شناخته شده است و ممکن است به کاهش تنش و اضطراب عضلانی کمک کند و خواب را بهبود بخشد. اطلاعات در این زمینه محدود است، اما بسیاری از مطالعات مصرف آن را در زمینه درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی امیدوار کننده می‌دانند.

احتیاط: فرم‌های اکسید و سیترات ممکن است به طور بالقوه باعث شل شدن مدفوع شوند مصرف آن با برخی غذاها تداخل داشته‌باشد.

اسیدفولیک

یک سوم بزرگسالان افسرده دچار کمبود اسیدفولیک هستند و افسردگی شایع‌ترین علامت کمبود فولات است. اگر کمبود اسیدفولیک وجود داشته باشد، برخی از داروهای افسردگی (به عنوان مثال، SSRIs) به اندازه کافی موثر نیستند.

استیل سیستئین N (NAC)

این آنتی اکسیدان قوی در مغز و بدن عمل می‌کند و ممکن است برای درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی و کنترل سوء مصرف مواد مفید باشد. اثر آرام بخش دارد و ممکن است همراه با دارو استفاده شود.

S-آدنوزیل متیونین (SAMe)

SAMe یک ماده شیمیایی طبیعی است که در تولید، تنظیم و عملکرد بسیاری از انتقال دهنده‌های عصبی مغز نقش دارد. در حالی‌ که برخی تحقیقات اشاره کرده‌اند که SAMe ممکن است در مدیریت و درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی مفید باشد، مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) بیان می‌کند که شواهد علمی در مورد SAMe قطعی نیست زیرا بسیاری از این تحقیقات کوچک و کوتاه مدت بوده‌اند.

احتیاط: به دلیل عوارض گوارشی، مهم است که مصرف آن به تدریج و با دوز کمتر شروع شود و سپس به تدریج افزایش یابد. بهتر است با راهنمایی یک متخصص از آن استفاده کنید، به خصوص اگر مصرف آن همراه با یک داروی ضد افسردگی باشد. SAMe نباید در اختلالات دوقطبی استفاده شود در این زمینه حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

آمینو اسید

انواع مختلفی از آمینو اسید وجود دارد که مصرف آن‌ها از طریق مواد خوراکی یا مکمل‌ها می‌تواند تأثیر به سزایی بر درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی داشته باشد. برخی از این آمینو اسیدها در ادامه ذکر شده‌اند:

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی
انواع مختلفی از آمینو اسید وجود دارد که مصرف آن‌ها از طریق مواد خوراکی یا مکمل‌ها می‌تواند تأثیر به سزایی بر درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی داشته باشد.

 5HTP

از یک گیاه آفریقایی به نام گریفونیا سیمپلی‌فیکولیا (Griffonia simplificolia ) استخراج شده است، 5HTP در مغز به سروتونین تبدیل می‌شود. این ماده ممکن است به آرام کردن اضطراب و تسکین بی‌قراری کمک کند. همچنین می‌تواند به افسردگی اضطراب با طب سنتی کمک کرده و برای کسانی که اختلالات خواب دارند مفید باشد. برخی از زنان آن را برای سندرم پیش از قاعدگی مفید دانسته‌اند.

pms یا سندرم پیش از قاعدگی در طب سنتی درمان‌های متعددی دارد که مصرف 5HTP یکی از این مواد است. این ماده با رفع تنش‌های عضلانی و انقباض ماهیچه‌های لگن و کمر در این دوران، به بهبود دردهای زنانه کمک زیادی می‌کند.

احتیاط: به دلیل خطر سندرم سروتونین که یک عارضه بسیار جدی است، نباید همراه با دیگر داروها استفاده شود، مگر اینکه تحت نظر یک متخصص باشید.

ال-تریپتوفان

این ماده باید از غذا بدست آید. به عنوان کمکی برای درمان مشکلات خواب (بی خوابی)، اضطراب، افسردگی و مسائل روحی پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ال- تئونین

در چای سبز یافت می‌شود. ممکن است کمک سودمندی برای اضطراب و افسردگی باشد و به افزایش تمرکز و آرامش کمک کند.

تائورین

تائورین باعث می‌شود گابا و انتقال دهنده‌های عصبی، که مغز را آرام می‌کنند، دوباره در بدن تولید شوند. ممکن است به محافظت از مغز در برابر برخی از اثرات مضر استرس کمک کرده و می‌تواند در برخی افراد برای درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی و بی ثباتی خلق و خو مفید باشد.

ال-تیروزین و DL- فنیل آلانین

به انتقال دهنده‌های عصبی انرژی‌زا‌تر دوپامین و نوراپی نفرین تبدیل می‌شود. در غذاهای غنی از پروتئین یافت می‌شود و ممکن است برای افرادی که افسردگی کم انرژی را تجربه می‌کنند مفید باشد. ممکن است روحیه، انگیزه و انرژی را تقویت کند.

گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی یکی از اصول اساسی و مهم است. در ادامه چند مورد از گیاهان دارویی مهم را ذکر خواهیم کرد.

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی
استفاده از گیاهان دارویی برای درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی یکی از اصول اساسی و مهم است.

مخمر سنت جان

گیاه یا برگی که بر چندین مسیر عصبی شیمیایی در مغز تأثیر می‌گذارد و به کاهش افسردگی خفیف تا متوسط کمک می‌کند. در مطالعات متعدد در مورد افسردگی خفیف تا متوسط نشان داده شده است که مخمر سنت جان به اندازه داروهای ضد افسردگی معمولی موثر است.

احتیاط: این داروی گیاهی عوارض جانبی بالقوه‌ای دارد، اگرچه میزان عوارض جانبی آن کمتر از داروهای تجویزی است. همچنین تداخلات بالقوه با گیاهان یا داروهای دیگر، به ویژه با رقیق کننده‌های خون وجود دارد. مخمر سنت جان نباید همراه با SSRI استفاده شود و ممکن است با داروهای ضد بارداری خوراکی تداخل داشته باشد. افراد دچار افسردگی دوقطبی آن را مصرف نکنند و با پزشک خود درمورد مصرف آن مشورت کنند.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

والرین (سنبل‌الطیب)

به عنوان یک عامل آرام بخش و تسکین دهنده، به ویژه برای اختلالات خواب استفاده می‌شود. تحقیقات در این زمینه کم و متناقض است، بنابراین در حالی که برخی از مطالعات فواید آن را نشان می‌دهند، شواهد قطعی مبنی بر اینکه سنبل الطیب ممکن است به درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی کمک کند وجود ندارد.

رودیولا

نوعی آداپتوژن گیاهی که ممکن است برای استرس، اضطراب، افسردگی یا اختلال عاطفی فصلی (SAD) مفید باشد.

آروماتراپی (رایحه درمانی)

روغن‌های حیاتی (رایحه درمانی) بی خطر هستند و می‌توانند برای درمان اختلالات خلقی موثر باشند. شرایط هر فرد می‌تواند مراقب درمانی شما را برای انتخاب رایحه راهنمایی کند. اسانس‌های اسطوخودوس، بابونه، ریحان، کندر، عموماً اثر آرام بخشی دارند (برای کسانی که مضطرب هستند)، در حالی که روغن ترنج و نعناع فلفلی محرک هستند و می‌توانند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کنند.

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی
روغن‌های حیاتی (رایحه درمانی) بی خطر هستند و می‌توانند برای درمان اختلالات خلقی موثر باشند.

درمان‌های مبتنی بر طبیعت

حضور در طبیعت باعث کاهش تنش و افزایش احساسات خوشایند می‌شود. با نگاه کردن به صحنه‌ای از زیبایی طبیعی، افراد احساسات خود را با کلماتی مانند آرامش، زیبایی، شادی، امید و سرزندگی توصیف می‌کنند. ارتباط با طبیعت نه تنها باعث می‌شود افراد از نظر عاطفی احساس بهتری داشته باشند، بلکه فشار خون، ضربان قلب، تنش عضلانی و تولید هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد که تمام آنها سیگنال‌های استرس و ترس هستند.

بنابراین زمانی که در حال درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی یا سایر روش‌های طبیعی هستید، یک پارک یا فضای سبز پیدا کرده و به پیاده روی بروید یا بیرون بروید و در باغ خود فعالیت کنید.

موزیک درمانی

موسیقی درمانی شامل گوش دادن فعالانه یا اجرای موسیقی برای ارتقای سلامت و شفا است. قبل از این که به طور واضح بتوان آن را توصیه کرد، مطالعات بیشتر و بزرگ‌تری مورد نیاز است، اما با توجه به هزینه و خطرات کم، موزیک درمانی می‌تواند یک رویکرد مفید برای افرادی باشد که به درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی اعتقاد دارند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش علائم افسردگی، به طور منظم، روزانه یا هفتگی، به موسیقی ملایم گوش دهید.

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی
موسیقی درمانی شامل گوش دادن فعالانه یا اجرای موسیقی برای ارتقای سلامت و شفا است.

داروی سنتی چینی

سوزن‌های طب سوزنی وارد پوست می‌شوند پزشکان طب سنتی چینی با استفاده از گیاهان دارویی، طب سوزنی، تمرین‌های حرکتی (چی گونگ و تای چی)، ماساژ ( توی نا)، و تکنیک‌های دیگر، با یک فرد برای بهینه‌سازی تغذیه، فعالیت و تعادل انرژی درونی‌شان کار می‌کنند. در مطالعات اولیه مشخص شده است که طب سوزنی برای افسردگی خفیف تا متوسط امیدوارکننده است، اگرچه بررسی‌های بزرگ‌تر درباره اینکه آیا در تسکین اضطراب و افسردگی مؤثر است یا خیر، هم‌نظر نیستند اما غالب استفاده‌کنندگان از این درمان، خواص تسکین‌دهنده آن را گزارش داده‌اند .

درمان افسردگی و اضطراب با طب سنتی

طبیعت درمانی شامل رژیم غذایی، ورزش، مواد گیاهی و مکمل‌های طبیعی، تمرینات ذهن و بدن، آب درمانی و سایر ابزارها است. برای کسانی که رویکردهای طبیعی را ترجیح می‌دهند، درمان با یک متخصص طبیعی می‌تواند به همراه نوعی روان درمانی انجام شود. برای استفاده از خدمات روانشناسی طب سنتی و تعیین نوبت با متخصصان این حوزه با کارشناسان کلینیک طب سنتی دکتر سریتا تماس بگیرید. این مرکز زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است و تمامی خدمات مربوط به طب سنتی را در محیطی آرام و با کمترین عوارض تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی ارائه می‌دهد. در کلینیک دکتر سریتا خدمات درمانی روانشناسی مبتنی بر طب سنتی به صورت آنلاین نیز ارائه می‌شود.

منبع: takingcharge.csh.umn.edu ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *