روش‌های درمان درد کتف با طب سوزنی

درمان درد کتف با طب سوزنی

فهرست

دسته بندی ها

درد شانه و کتف یک نوع مشکل اسکلتی عضلانی است که در بزرگسالان رایج است. از بین هر چهار بزرگسال، یک نفر در مرحله‌ای از زندگی خود درد شانه و کتف را تجربه می‌کند. این درد در افراد بالای 45 سال شیوع بیشتری دارد. با وجود درد کتف، ساده‌ترین کارها مانند برس زدن موها، برداشتن اشیا و هر حرکت کتف و بازو دشوار و دردناک و آزاردهنده خواهد بود. درد کتف حدود 20 درصد از دردهای مزمن را تشکیل می‌دهد. درمان درد کتف با طب سوزنی یکی از روش‌های پیشنهادی توسط پزشکان طب سنتی است.

بررسی پاتولوژیک درد شانه، دلایل مختلفی از جمله روتاتور کاف، آسیب مفصل اخرمی-ترقوه‌ای (مفصل آکرومیوکلاویکولر یا AC)، درد ناشی از گردن، سفتی بافت‌های نرم اطراف شانه و آرتریت را برای این بیماری نشان می‌دهد. حرکات مکرر، انحطاط تدریجی بافت‌ها، یا آسیب‌های مربوط به ورزش نیز از علل اصلی دردهای اسکلتی عضلانی هستند. در نتیجه، بیماری‌های مختلفی مانند کپسولیت چسبنده یا شانۀ یخ زده، پارگی روتاتور کاف و تاندونیت مزمن در شانه ایجاد می‌شود. در برخی موارد به دلیل شکستگی یا پارگی تاندون به جراحی نیاز است. اما بیشتر اوقات، فیزیوتراپی و طب سوزنی به افراد توصیه می‌شود. در این موارد طب سوزنی به جراحی و سایر درمان‌های ارتوپدی کمک می‌کند. در موارد خفیف‌تر یا زمانی‌که درد ناشی از وجود التهاب است، طب سوزنی می‌تواند به عنوان یک درمان جایگزین برای بازگرداندن تحرک شانه و به حداقل رساندن درد و التهاب عمل کند. در این مقاله به تشریح روش درمان درد کتف با طب سوزنی می‌پردازیم.

درمان درد کتف با طب سوزنی و طب چینی

ما برای تشخیص وضعیت و علائم درد کتف، معمولا به پزشک مراجعه می‌کنیم. پزشک برای تشخیص از تکنیک‌ها و تجهیزات پزشکی مختلفی مانند عکس برداری با اشعۀ ‌ایکس استفاده می‌کند. در صورت آسیب‌دیدگی و شکستگی به درمان اورژانسی نیاز است. طب سوزنی همچنین روش‌ها و تئوری‌هایی برای تشخیص مشکلات سلامتی دارد. بر اساس تئوری طب سوزنی، جریان خون و انرژی چی (Qi) در بدن، عوامل تعیین‌کننده در میزان سلامت یک فرد هستند. هنگامی‌که جریان چی و خون مختل می‌شود یا انسدادی وجود داشته باشد، رکود رخ می‌دهد که باعث ایجاد درد می‌شود. این رکود انرژی چی و جریان خون معمولا به دلیل وجود یک آسیب‌دیدگی اتفاق می‌افتد. با این حال، گاهی اوقات سایر عوامل بیماری‌زا مانند سرما، رطوبت، باد نیز می‌توانند در رکود و درد نقش داشته باشند. طب سوزنی از دیدگاهی وسیع‌تر به درد شانه و کتف نگاه می‌کند. این طب به جای تمرکز بر کاهش درد، علت اصلی مشکل را مطالعه و بررسی می‌کند.

درمان درد کتف با طب سوزنی
علاوه بر استفاده از اصول طب مدرن برای کاهش درد، برای درمان درد کتف با طب سوزنی می‌توانیم از خدمات کلینیک دکتر سریتا استفاده کنیم.

به عنوان مثال، اگر برای درد کتف به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید، آن‌ها همه‌چیز را به طور کلی بررسی خواهند کرد. آن‌ها به تمام علائم و سیگنال‌های دیگر بدن که ممکن است با درد فعلی مرتبط باشند نیز توجه می‌کنند. یک متخصص طب سوزنی بر شدت و ماهیت درد، چگونگی بدتر شدن درد، کاهش آن و نحوۀ حرکت شانه تمرکز می‌کند. یک پزشک طب سوزنی در واقع از یک رویکرد جامع برای تشخیص استفاده می‌کند.

انواع درد شانه و کتف از نظر طب سوزنی

طب سوزنی انواع درد شانه و کتف را با روش‌های زیر از یکدیگر متمایز می‌کند، روش‌هایی که از بعضی جهات با مزاج‌شناسی طب ایرانی تشابهاتی نیز دارد:

  • بادی و سرد: درد شدید شانه و کتف که وقتی بدن در معرض هوای سرد و بادی قرار می‌گیرد، بدتر می‌شود.
  • سرد و مرطوب: کتف در هوای بارانی دردناک، متورم و سنگین می‌شود.
  • بلغم و مرطوب: عضلات کتف احساس خشکی و درد دارند و به سختی حرکت می‌کنند.
  • رکود چی: عوامل احساسی جریان چی را مختل می‌کنند و در کتف درد و بی‌حسی ایجاد می‌شود.
  • رکود خون: اختلال در جریان خون در کتف باعث تشدید درد شدید آن می‌شود.

پس از مطالعۀ علل درد شانه و کتف از طریق رویکرد جامع طب سنتی چینی، پزشک درد را از طریق روش‌های مختلف طب سنتی چینی مانند گیاهان دارویی چینی، طب سوزنی، ماساژ چینی (گواشا) یا حجامت درمان می‌کند. این تکنیک‌های طب سنتی چینی به تنظیم جریان چی و خون، کاهش التهاب و درد و بهبود حرکت کمک می‌کند.

بسیاری از بانوان بعد از بارداری و زایمان، به دلیل در در آغوش گرفتن فرزندشان به مدت طولانی و همچنین به دلیل حالت بدن موقع شیردهی به دردهای شدید یا مزمن در ناحیه کتف و شانه و گردن مبتلا می‌شوند که در این صورت می‌توانند از نرمش و ماساژهای مخصوص استفاده کنند، با مشورت پزشک متخصص از داروی گیاهی یا طب سوزنی بهره ببرند و سایر روش‌ها را برای درمان درد کتف با طب سنتی به کار ببرند.

شانۀ یخ زده چیست؟

قبل از پرداختن به روش‌های درمان درد کتف با طب سوزنی، یک بیماری مهم مربوط به شانه، با علائم متفاوت اما شدید و حاد، را بررسی می‌کنیم: شانۀ یخ زده.

کپسولیت چسبنده یا شانۀ یخ زده وضعیتی است که در آن سفتی و حرکت محدود شانه به شکل غیرقابل‌تحملی دردناک می‌شود. این تجربه محدود و سفتی اجازۀ انجام کارهای ساده روزانه را به افراد نمی‌دهد.

شانۀ یخ زده اغلب بدون هیچ آسیب مرتبطی اتفاق می‌افتد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب بین 40 تا 60 سال سن دارند. این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

در شانۀ یخ زده در بافت‌های صاف اطراف کپسول شانه التهاب به وجود می‌آید. در نتیجه، ضخامت و سفت شدن اطراف مفصل کتف باعث درد و محدودیت در حرکت می‌شود. علاوه بر این، آسیب‌دیدگی در روتاتور کاف یا بی‌حرکتی طولانی‌مدت نیز می‌تواند از دلایل شانۀ یخ زده باشند.

درمان درد کتف با طب سوزنی
سه مرحله تدریجی منجر به شانۀ یخ‌زده می‌شود. این بیماری معمولا یک شبه اتفاق نمی‌افتد. این سه مرحله می‌تواند چند ماه طول بکشد.

مراحل ایجاد شانۀ یخ زده:

سه مرحله تدریجی منجر به شانۀ یخ‌زده می‌شود. این بیماری معمولا یک شبه اتفاق نمی‌افتد. این سه مرحله می‌تواند چند ماه طول بکشد:

  • آغاز یخ زدن: درد شانه و کتف شروع و به تدریج بیشتر می‌شود و ممکن است با حرکت بدتر شود. با تشدید درد، حرکت کتف محدود می‌شود. درد شانه در شب بیشتر است.
  • انجماد کامل: در این مرحله، درد ممکن است کاهش یابد، اما حرکت محدودتر و شانه سفت‌تر می‌شود. دامنۀ محدود حرکت، انجام کارهای ساده‌ای را که نیاز به حرکت شانه و کتف دارند، دشوار می‌کند.
  • ذوب شدن: اگر درمان را شروع کنید، این همان مرحله بهبودی خواهد بود. سفتی و حرکت بهبود می‌یابد و درد کمتر می‌شود. بهبودی کامل ممکن است بیش از شش ماه طول بکشد.

درمان درد کتف با طب سوزنی و درمان شانۀ یخ زده

پزشکان طب سوزنی علل و علائم ایجاد کنندۀ درد شانه و کتف را تشخیص می‌دهند و بر اساس آن‌ها روش‌های مختلف طب سوزنی به صورت جداگانه یا ترکیبی برای درمان درد کتف و شانۀ یخ زده استفاده می‌شود.

درمان درد کتف با طب سوزنی
پزشکان طب سنتی براساس نشانه‌های کلی وضعیت سلامتی شما درمان مناسب را تجویز می‌کنند.

بسته به علت، علائم و مدت زمان درمانی که توسط پزشک طب سنتی چینی تشخیص داده می‌شود، از ترکیب روش‌های زیر برای درمان شانۀ یخ زده استفاده می‌شود. رویکردها و رویه‌های اصلی طب سنتی چینی عبارتند از:

طب سوزنی و درد کتف

درمان درد کتف با طب سوزنی
درمان درد کتف با طب سنتی موجب کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل می‌شود.

شانۀ یخ زده دارای حداقل دامنۀ حرکتی است. استفاده از طب سنتی چینی می‌تواند به درمان شانۀ یخ زده کمک کند. حرکت مفاصل در دوران درمان به این روش برای ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر ضروری است. اما درد همیشه خیلی شدید است و انجام هرگونه امکان حرکت و انعطاف بسیار سخت خواهد بود. پزشکان طب سنتی چینی و متخصصان این طب، روش خاصی برای درمان این مشکل دارند که به آن طب سوزنی می‌گویند.

طب سوزنی با این طراحی شده است که درد را به حداقل برساند و به حرکت کمک کند و شما را به سمت بهبودی هدایت کند. چندین موسسۀ معتبر مطالعاتی در مورد اثربخشی طب سوزنی در درمان شانۀ یخ زده انجام داده‌اند. متخصصان طب سوزنی از نقاط طب سوزنی خاصی برای درمان شانۀ یخ زده استفاده می‌کنند. در طول جلسۀ طب سوزنی، این نقاط خاص طب سوزنی به کاهش درد و بهبود تحرک کمک می‌کنند. گاهی اوقات روش درمانیِ تحریک الکتریکی نیز با طب سوزنی ترکیب می‌شود.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

در هنگام طب سوزنی، درد بیمار تسکین می‌یابد و پزشک می‌تواند حرکت و استخوان درمانیِ مفاصل را انجام دهد. زمانی‌ که درد در حداقل میزان خود است، سایر تکنیک‌های طب سنتی چینی مانند طب فشاری، ماساژ درمانی، حرکت مفصل و ماساژ گواشا اعمال می‌شوند. این تکنیک‌های مکمل همراه با طب سوزنی در بیشتر موارد موثر بوده‌اند. در نهایت دامنۀ حرکت افزایش می‌یابد و مسیر بهبودی باز می‌شود.

برای درمان درد کتف با طب سوزنی و بهره‌گیری از اصول درمانی طب سنتی چینی می‌توانید به کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا مراجعه کنید و از خدمات این مجموعه استفاده کنید. در این مرکز پزشکان و متخصصان طب سوزنی و طب چینی حضور دارند و به درمان تخصصی شما می‌پردازند. از سراسر ایران امکان ویزیت آنلاین و حضوری برای شما وجود دارد. برای ارتباط با کارشناسان این مرکز و تعیین نوبت با شماره‌های درج شده در انتهای مقاله تماس حاصل فرمایید.

منبع: westendwellness.ca ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *