روش های درمان دررفتگی کتف بدون جراحی

آسیب‌دیدگی شانه و کتف در هر سن و برهه‌ای از زندگی رایج است. در حالی که برخی از آسیب‌ها و مشکلات مربوط به شانه و کتف برای اصلاح عملکرد و بازیابی تحرک به جراحی نیاز دارند، اما اکثریت قریب به اتفاق این آسیب‌ها را می‌توان با روش‌های درمان دررفتگی کتف بدون جراحی مداوا کرد.

اولین قدم برای تشخیص وضعیت کتف، دریافت یک نوبت ملاقات با جراح ارتوپد شانه یا متخصص طب سنتی است تا محل و دلیل درد شانه و کتف شما تشخیص داده شود. هرچه درد کتف شما بیشتر ادامه یابد، شانس بهبودی سریع و موثر کاهش می‌یابد. برخی از متغیرهایی که بر نوع درمان تجویز شده تاثیر می‌گذارند عبارتند از: نوع آسیب، اهمیت آسیب و مدت زمانی که علائم آسیب‌دیدگی وجود داشته است.

این مقاله آخرین پیشرفت‌ها را در درمان کتف و شانه ارائه می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان در بسیاری از موارد با استفاده از اقدامات محافظه‌کارانه به درمان دررفتگی کتف بدون جراحی پرداخت.

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی یا با جراحی؟

در ادامه چند مورد از عوامل اثرگذار بر پاسخ به این سؤال را مرور خواهیم کرد تا در انتها به یک نتیجه قابل اعتماد در این زمینه برسید. هرچند لازم به ذکر است که تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع درمان را باید در مشورت با پزشک متخصص انجام دهید.

استراحت و عدم تحرک

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های درمان کتف و شانۀ آسیب‌دیده، استراحت است. استراحت و عدم تحرک معمولا با پوشیدن یک باند طبی برای کمک به ثابت نگه داشتن بازو و بی‌حرکت کردن آن انجام می‌شود.

برای بیماران مهم است که استراحت کافی داشته باشند و از انجام فعالیت‌هایی که باعث ایجاد هرگونه حرکت در بازو می‌شود اجتناب کنند و همچنین دمای بدن خود را در حد متوسط نگه دارند تا به کنترل التهاب کمک کنند.

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های درمان کتف و شانۀ آسیب‌دیده، استراحت است.

کمپرس‌های سرد و گرم

استفاده از کمپرس‌های سرد (مانند یک کیسه یخ) و گرم (مانند کیسه آب‌گرم) برای درمان دررفتگی کتف بدون جراحی، روشی بسیار معمول است. این روش به کاهش التهاب و تورم و همچنین تسکین درد کمک می‌کند. تناوب بین گرما و سرما به طور موقت از تشدید بیشتر آسیب در شانه و کتف جلوگیری می‌کند. احتمالاً سرما و در نتیجه استفاده از کمپرس‌های سرد بسیار مهم‌تر است. این مورد به این دلیل است که یخ التهاب را از طریق فرآیندی به نام انقباض عروق کاهش می‌دهد و در نتیجه جریان خون و مایعات لنفاوی به آن ناحیه را به حداقل می‌رساند.

ما به بیماران توصیه می‌کنیم هنگام استراحت بازوی خود را روی یک بالش و بالاتر از سطح بدن نگه دارند. کیسه‌های یخ را می‌توان در فواصل زمانی 20 دقیقه‌ای در چند روز اول پس از آسیب روی ناحیۀ آسیب‌دیده قرار داد. برای بیماران مبتلا به درد کتف شناخته شده، مانند مبتلایان به آرتریت، اعمال فشار کمپرس سرد روی کتف می‌تواند به کاهش درد کمک کند. استفاده از گرما بعد از سرما نیز به تقویت جریان خون به ناحیه‌ای که درد و تورم در آن وجود دارد کمک می‌کند.

داروهای ضددرد

داروهای ضد التهابی می‌توانند در طول فرآیند بهبود به کاهش درد و ناراحتی بسیار کمک کنند. داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کمک به التهاب، درد رایج هستند و در برخی موارد ممکن است آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی نیز برای فرد تجویز شوند. تزریق مستقیم استروئید (کورتیزون) به ناحیۀ آسیب‌دیده شانه و کتف نیز می‌تواند برای درمان دررفتگی کتف بدون جراحی در برخی بیماران مفید باشد. این موارد تسکین زیادی برای بیماران فراهم می‌کند و می‌تواند چندین ماه طول بکشد. زیرا بیمار باید با پشتکار تلاش کند تا سلامت شانه و کتف خود دوباره به دست آورد.

بهتر است بدانید طی تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته، میزان شنوایی در بانوانی که هفته‌ای 2 یا 3 بار از ایبوپروفن استفاده کرده‌اند، به طور واضحی کاهش یافته است. بنابراین بهتر است خانم‌ها پیش از مصرف داروهای مسکن با پزشک مشورت کنند.همچنین می‌توانند از داروهای طب سنتی به‌عنوان مکمل یا جایگزین داروهای شیمیایی بهره ببرند.

ورزش و حرکات کششی

حرکات کششی در طی فرایند بهبودی کتف بسیار اهمیت دارند. با انجام حرکات کششی متوسط تا سبک، آهسته و ملایم می‌توان به بازتوانی و ترمیم مفصل شانه، بازیابی تحرک و قدرت کتف و همچنین کاهش سفتی و تنش آن کمک کرد. انجام حرکات کششی لازم نیست هر روز انجام شود، اما توصیه می‌شود با انجام این حرکات به صورت هر چند روز یکبار، از سفتی بازو یا ابتلا به شانۀ یخ زده جلوگیری شود. علاوه بر این، استفاده از وزنه‌های سبک می‌تواند به بهبود قدرت و افزایش جریان خون در ناحیۀ روتاتور کاف کمک کند.

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی
حرکات کششی در طی فرایند بهبودی کتف بسیار اهمیت دارند. با انجام حرکات کششی متوسط تا سبک، آهسته و ملایم می‌توان به بازتوانی و ترمیم مفصل شانه، کمک کرد.

فیزیوتراپی و ماساژ درمانی

ممکن است فیزیوتراپی و ماساژ درمانی برای کمک به آسیب‌دیدگی شانه و درمان دررفتگی کتف بدون جراحی تجویز شود. فیزیوتراپیست‌ها یا متخصصان طب سنتی که در زمینه طب فشاری آموزش دیده‌اند، برای کار با بیماران، تقویت مفاصل و بازیابی عملکرد شانه و کتف، بسیار ماهر هستند. در طول فیزیوتراپی و ماساژ درمانی، تمرین‌ها و حرکاتی به فرد آموزش داده می‌شود که او می‌تواند آن‌ها را در خانه نیز انجام دهد. این حرکات باید به‌گونه‌ای انجام شوند که تمام نواحی کتف تحت‌تأثیر قرار بگیرند. فیزیوتراپی و ماساژ درمانی می‌تواند گام مهمی‌ در غلبه بر آسیب‌دیدگی باشد.

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی
فیزیوتراپی می‌تواند گام مهمی‌ در غلبه بر آسیب‌دیدگی باشد.

گذشت زمان

اگر بیمار در رعایت پروتکل تجویز شده کوشا باشد، درمان درررفتگی کتف بدون جراحی بیشترین موفقیت را برای او خواهد داشت. بیمارانی که در درمان خود فعال هستند، معمولاً در عرض چند هفته نتایج خوبی را مشاهده می‌کنند. در حالی که هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای زمان بهبودی آسیب‌دیدگی شانه و کتف وجود ندارد، اکثر بیماران بعد از حدود 6-8 هفته متوجه می‌شوند که درد آن‌ها بسیار کمتر است و تحرک و عملکرد آن‌ها باز گشته است.

نتایج درمان‌های غیر جراحی

نتایج هر فرد در استفاده از روش‌های ذکر شده تضمین شده نیست و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. درمان دررفتگی کتف بدون جراحی با راهکارهایی مانند استراحت و عدم‌حرکت، استفاده از گرما یا یخ، داروها و ورزش‌ها نیاز به صبر و مقاومت در اجرای درمان‌های تجویزشده دارد.

فرد بیمار می‌تواند نتایج بهبود خود را در یک دوره زمانی ببیند اما برای بیمارانی که نیاز به جراحی دارند نیز گزینه‌های پیشرفته‌ای برای جراحی کتف وجود دارد.

همین امروز به دنبال کمک باشید

کلینیک‌های طب سنتی مجهز به اتاق ماساژ، طیف کاملی از درمان دررفتگی کتف بدون جراحی برای التیام دردهای شانه و رسیدن به بهبودی کامل ارائه می‌دهند. این کلینیک‌ها نه تنها برای تشخیص درست وضعیت شانه و کتف شما وقت می‌گذارند، بلکه با شما همکاری می‌کنند تا قبل از روی آوردن به یک روش جراحی، با محافظه‌کارانه‌ترین روش ممکن، به هدفی که بدون درد باشد دست پیدا کنید.

در این زمینه یکی از معتبرترین و بهترین کلینیک‌های طب سنتی برای تجویز انواع روش‌های درمان دررفتگی کتف بدون جراحی، کلینیک طب سنتی دکتر سریتا است. این کلینیک زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا است. برای انتخاب نوع درمان و دریافت یک طرح درمان جامع برای التیام مشکلات مرتبط با کتف و شانه، متخصصان مجربی در این کلینیک حضور دارند تا شما را راهنمایی کنند. . برای دریافت نوبت ماساژ برای بهبود دردهای عضلانی و استخوانی نیز می‌توانید از طریق سایت مجموعه یا تماس تلفنی، نوبت ماساژ خود را رزرو کنید.

منبع: dallasshoulderdoc.com ؛