روش‌های درمان درد کتف با ماساژ

درد کتف با ماساژ

فهرست

دسته بندی ها

ممکن است شما هم به این فکر کنید که آیا درمان درد کتف با ماساژ امکان‌پذیر است؟ درد کتف می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد و تاثیری بسیار منفی بر فعالیت‌های روزانۀ ما بگذارد. شما به دلایل زیادی ممکن است از درد کتف رنج ببرید.

علت درد کتف چیست؟

دلایل احتمالی زیادی برای درد شانه و کتف وجود دارد. ممکن است عباراتی مانند گیرافتادگی شانه، شانۀ یخ زده، بورسیت، آسیب یا پارگی روتاتور کاف را شنیده باشید که همگی این‌ها می‌توانند علائم دردناکی به وجود بیاورند و توانایی شما را در  انجام حرکت صحیح با بازو محدود کنند.

گاهی اوقات درد کتف شما به دلیل آسیب‌دیدگی است، اما اغلب می‌تواند به تدریج و در طول زمان ظاهر شود و بعد از مدتی شما به سختی می‌توانید بازوی خود را به شکلی عادی و بدون درد حرکت دهید.

اگر آسیب واضحی مانند زمین خوردن برای شما رخ نداده است، پس به احتمال زیاد درد کتف شما با منقبض شدن، سفت شدن و خستگی عضلات در اثر استفادۀ بیش‌ازحد و حرکات تکراری و مکرر شروع شده است.

درمان درد کتف با ماساژ

درد کتف با ماساژ
درمان درد کتف با ماساژ یکی از اقدامات مهم برای تکمیل درمان طب مدرن یا جایگزین آن است.

در حالت ایده‌آل، ما باید ماساژ بافت عمیق یا آزادسازیِ میوفاشیال (آزادسازی بافت پیوندی عضلانی) را به عنوان نوعی مراقبت برای جلوگیری از این تنش و سفتی عضلانی در نظر بگیریم. بسیاری از ما تنها زمانی‌که علائم دردناکی را تجربه کنیم به سراغ این گزینه‌ها می‌رویم. شما هرچه زودتر علائم را برطرف کنید، برای بهتر شدن به درمان کمتری نیاز خواهید داشت. واقعا اغلب اوقات درمان به همین سادگی است.

ما همیشه از بازوهایمان استفاده می‌کنیم؛ به عنوان مثال وسایل را بر‌می‌داریم و بلند می‌کنیم، با کامپیوتر تایپ می‌کنیم و فعالیت‌های روزانه مانند مسواک زدن دندان‌ها یا موها، رانندگی و دوچرخه‌سواری و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را انجام می‌دهیم. بنابراین جای تعجب نیست که کتف‌های ما گاهی اوقات دچار مشکل می‌شوند.

زمانی‌که ماهیچه‌ها سفت و منقبض می‌شوند، حرکت آن‌ها به مرور محدودتر می‌شود. شانه مفصلی است که تحرک بسیار زیادی دارد. با گذشت زمان و با سفت شدن ماهیچه‌ها، مفصل شانه می‌تواند فشرده شده و در حرکات ما محدودیت ایجاد کند و این می‌تواند باعث وخیم شدن وضعیت ساختارهای زیرین این اندام، مانند کیسه‌های بورس یا تاندون‌ها شود و همچنین باعث شود مفصل شانه به ساختارهای حساس برخورد کند و هنگامی‌که ما بازوهای خود را حرکت می‌دهیم، درد را تجربه کنیم.

بورسیت چیست؟

بورس یک کیسۀ کوچک پر از مایع است که به دو سطح اجازه می‌دهد تا به راحتی و بدون هیچ مشکلی ‌روی یکدیگر حرکت کنند؛ همانند حرکت تاندون روی استخوان. گاهی اوقات حرکت تکراری مداوم همراه با وجود عضلاتی سفت می‌تواند باعث تحریک بورس و ایجاد التهاب در آن‌ها و درد شود. در دنیای پزشکی به این وضعیت، بورسیت می‌گویند.

بورسیت ممکن است برای بهبود به زمان زیادی نیاز داشته باشد و برای بهبود آن نیز اغلب به استراحت نیاز است. استراحت دادن به کتف و بازو کار آسانی نیست، زیرا ما در زندگی روزمره خود بسیار به استفاده از آن‌ها نیاز داریم.

درد کتف با ماساژ
درمان درد کتف با ماساژ یکی از اقدامات مهم برای تکمیل درمان طب مدرن یا جایگزین آن است.

اگرچه در ماساژ نمی‌توان مستقیما با ناحیه‌ی بورس تماس داشت، اما ماساژ می‌تواند عضلات سفت اطراف مفصل کتف را شل و تنش آن‌ها را رفع کند و هرگونه فشار و محدودیت حرکتی را کاهش دهد. در نتیجه فشار و تحریک روی بورس کاهش پیدا می‌کند و مدت زمان لازم برای بهبودی به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. گذاشتن کمپرس‌های یخ نیز اغلب برای کاهش درد و التهاب مفید است.

تاندینوپاتی کتف چیست؟

تاندینوپاتی اصطلاحی است که برای توصیف هر نوع آسیب به تاندون (مانند التهاب و کشیدگی تاندون) استفاده می‌شود و تاندونیت (التهاب تاندون)، تاندینوز (آسیب‌دیدگی مزمن بافت تاندون) و تنوسینوویت (التهاب غلاف تاندون) را شامل می‌شود.

تاندینوپاتی شانه و کتف زمانی اتفاق می‌افتد که تاندون تحریک، ملتهب یا ضعیف می‌شود یا آسیب می‌بیند و اگرچه این وضعیت می‌تواند ناشی از آسیب‌دیدگی باشد، اما اغلب در نتیجۀ استفاده بیش‌ازحد و حرکات تکراری به وجود می‌آید.

سفت شدن ماهیچه‌ها باعث ایجاد محدودیت حرکتی و فشردگی در اطراف مفصل کتف می‌شود و می‌تواند تاندون‌ها را فشرده و محدود کند و منجر به تحریک و ضعف تاندون‌ها شود که این در نهایت منجر به التهاب، آسیب و درد می‌شود.

استراحت و گذاشتن کمپرس یخ و تمرین‌های کششی خاص معمولا برای درمان بورسیت مفید هستند، اما ماساژ نیز می‌تواند به آرامش و رفع گرفتگی عضلات اطراف مفصل کتف کمک کند، حرکت را بهبود ببخشد و سفتی و فشار روی تاندون‌ها را کم کند.

یک تکنیک ماساژ بسیار خاص به نام اصطکاک عرضی یا متقاطع فیبر که توسط دکتر جیمز سیری‌اکس اختراع شده است، نشان داده است که این روش می‌تواند تولید فیبروبلاست و کلاژن را تحریک کند و همچنین بافت اسکار را از هم بشکند و الیاف را با یکدیگر هم‌تراز کند.

گیرافتادگی شانه چیست؟

از آنجایی که عضلات اطراف شانه سفت و منقبض می‌شوند، مفصل شانه می‌تواند محدود شود و تحت فشار قرار بگیرد. در این وضعیت حرکت فرد مختل می‌شود و ساختارهای حساس زیرینی مانند تاندون‌ها در برابر فشار یا نیشگون گرفتن آسیب‌پذیر می‌کند، به خصوص زمانی که فرد بازوی خود را از جلو یا به پهلو بلند می‌کند. به این حالت گیرافتادگی شانه گفته می‌شود. سندرم گیرافتادگی شانه اغلب به بورسیت، تاندینوپاتی و آسیب روتاتور کاف نیز منجر می‌شود.

در این وضعیت نیز مانند وضعیت‌های قبلی شل کردن و کاهش تنش در عضلات با تکنیک‌های ماساژ بافت عمیق می‌توان این فشار را کاهش داد و فضای بیشتری را برای حرکت آزادانه و عدم برخورد مفصل شانه فراهم کرد. تمرینات کششی نیز برای کمک به آرامش و رهاسازی عضلات سفت توصیه می‌شود.

درد کتف با ماساژ
با ماساژ بافت عمیق می‌توان میزان گیرافتادگی شانه را تعدیل کرد.

کلینیک سلامت دکتر سریتا خدمات مربوط به ماساژ را برای بانوان به طور اختصاصی و در محیطی امن و آراسته ارائه می‌دهد. اگر شما نیز برای بهبود دردها و گرفتگی‌ها در شانه و گردن خود نیاز به ماساژ دارید و می‌خواهید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید با شماره کلینیک دکتر سریتا تماس بگیرید. این مجموعه تمرکز ویژه‌ای بر ارائه خدمات درمانی طب سنتی بر بانوان دارد، پس بانوان می‌توانند با خاطری آسوده از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

آسیب روتاتور کاف چیست؟

چهار عضله اطراف شانه وجود دارد که در مجموع روتاتور کاف نامیده می‌شود. این عضلات عبارتند از: ماهیچه بالا خاری (Supraspinatus)، ماهیچه تحت خاری (Infraspinatus)، ماهیچه گرد کوچک (Teres minor) و ماهیچه زیرکتفی (Subscapularis). تاندون‌های این عضلات با هم لایه‌ای مانند کاف را تشکیل می‌دهند که بالای استخوان بازو را احاطه کرده است.

سر استخوان بازو به حفرۀ روی تیغه شانه معروف به حفره گلنوئید متصل می‌شود، جایی که این دو ساختار به هم می‌رسند، مفصل شانۀ شما است. از نظر تشریحی به مفضل شانه، مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل گلنوهومرال) می‌گویند.

یک مفصل شانۀ سالم یک مفصل بسیار متحرک است که ثبات را فدای تحرک می‌کند. این امر باعث آسیب‌پذیری آن در برابر آسیب و دررفتگی می‌شود. ساییدگی، استفاده بیش‌ازحد و عدم تعادل عضلانی می‌تواند روتاتور کاف را در برابر ضعف و پارگی آسیب‌پذیر کند.

پارگی روتاتور کاف

یک پارگی کوچک روتاتور کاف ممکن است چندان دردناک نباشد یا حرکت شما را محدود نکند و حتی یک پارگی بزرگتر نیز ممکن است اینطور نباشد، اما این وضعیت اغلب باعث درد می‌شود و توانایی شما را برای حرکت دادن بازو به شکل طبیعی محدود می‌کند.

پارگی‌های روتاتور کاف براساس شدت درجه‌بندی می‌شوند و ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند، اگرچه یک مطالعه نشان می‌دهد که تاثیر جراحی برای پارگی روتاتور کاف در کاهش درد و بهبود حرکت و عملکرد شانه اغلب چندان بهتر از روش‌های درمان محافظه کارانه‌تر مانند فیزیوتراپی نبوده است. بنابراین ارزش این را دارد که قبل از تصمیم به جراحی، ابتدا ماساژ درمانی را امتحان کنید.

درد کتف با ماساژ
یکی از بهترین مکمل‌های درمان درهای شانه و گردن و کتف، استراحت دادن به عضلات شانه و گردن است.

اگرچه ماساژ پارگی روتاتور کاف را ترمیم نمی‌کند، اما ممکن است به ترغیب تاندون آسیب‌دیده برای بهبود سریع‌تر کمک کند. اغلب عضلات اطراف به دلیل جبران کاهش عملکرد شانۀ دردناک، سفت و تحریک می‌شوند و ماساژ مطمئناً می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند و دامنۀ حرکتی بدون درد شما را بهبود بخشد و درد فعالیت‌های روزمره را نیز کم کند.

تمریناتی برای درمان پارگی روتاتور کاف

ماساژدرمان‌گران اغلب تمریناتی را برای کمک به آسیب‌های روتاتور کاف تجویز می‌کنند. این تمرینات بر تقویت عضلات روتاتور کاف و سایر عضلات کتف تمرکز دارند. این‌ها به حمایت و تثبیت مفصل کتف کمک می‌کنند. تمرین‌های کششی نیز برای کاهش تنش عضلات سفتی که می‌توانند حرکت را محدود کنند، تجویز می‌شود.

شانۀ یخ زده چیست؟

شانۀ یخ زده اصطلاحی است که گاهی مراجعه‌ کنندگان مراکز ماساژ درمانی هنگام توصیف مشکل کتف‌ خود آن را به کار می‌برند. افراد اغلب فکر می‌کنند که به شانۀ یخ زده دچار شده‌اند، در حالی که ممکن است وضعیت آن‌ها یکی از دیگر بیماری‌هایی باشد که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند.

اغلب وضعیت‌هایی که تا به اینجا توصیف شده‌اند، می‌توانند پیش‌درآمدی برای ایجاد شانۀ یخ زده باشد. زیرا تمام آن‌ها توانایی شما در حرکت عادی مفصل شانه را محدود می‌کنند و با گذشت زمان کپسول مفصلی شروع به سفت شدن می‌کند.

شانۀ یخ زده واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که کپسول فیبری ضخیمی که مفصل شانه را در بر می‌گیرد ملتهب شود. با گذشت زمان این بافت سفت و منقبض می‌شود و یک چسبندگی به وجود می‌آید که باعث درد می‌شود و حرکت مفصل شانه را به شدت محدود می‌کند.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

این وضعیت اغلب دردناک و حساس است و فعالیت‌های روزمره را بسیار چالش‌برانگیز می‌سازد. یک کار ساده مانند پوشیدن یک کت می‌تواند برای فرد مبتلا بسیار سخت و دردناک باشد.

شانۀ یخ زده با نام کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود. این وضعیت معمولا سه مرحله دارد که عبارتند از:

  • مرحله اول به عنوان مرحله آغاز به یخ زدن شناخته می‌شود و زمانی است که درد و تنش و سفتی شانه و کتف شروع می‌شود. این مرحله معمولا طی یک دوره چند هفته‌ای رخ می‌دهد.
  • مرحله دوم، مرحلۀ انجماد کامل است و اگرچه در این مرحله درد ممکن است کاهش یابد، حرکت اغلب همچنان بسیار محدود است. این مرحله معمولا طی چند ماه اتفاق می‌افتد.
  • مرحله سوم مرحلۀ ذوب شدن است که فرد می‌تواند شانه خود را آزادانه‌تر و همراه با درد کمتر حرکت دهد. همچنین قدرت بازو و شانه نیز به تدریج بازیابی می‌شود. اغلب ممکن است ماه‌ها و گاهی تا 2 سال یا بیشتر طول بکشد تا فرد بتواند به طور کامل دامنۀ حرکتی طبیعی خود را به دست آید.
درد کتف با ماساژ
انجام حرکات کششی برای تحرک شانه و گردن و درمان درد کتف مفید است.

در مراحل اولیۀ شانۀ یخ زده، بهتر است به شانه استراحت داده شود و فقط در محدوده بدون درد از آن استفاده شود. استفاده از داروهای ضد التهابیِ بدون نسخه و استفادۀ منظم از کیسۀ یخ نیز می‌تواند به کاهش درد کمک کند. هنگامی‌که درد اولیه کاهش یافت و بازیابی مقداری از حرکت در فرد شروع شد، تمرین‌های ورزشی خاصی می‌توانند به سرعت بخشیدن به بهبودی کمک کنند.

به دلیل درد و محدودیت حرکت، عضلات شانه، گردن و بازو می‌توانند سفت و دردناک شوند و ماساژ مطمئناً می‌تواند به حداقل رساندن این مشکل‌های جانبی کمک کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا حد ممکن حرکت‌های خود را بدون احساس درد انجام دهید.

آیا بهبود درد کتف با ماساژ امکان‌پذیر است؟

در نهایت می‌توان گفت که درمان درد کتف با ماساژ می‌تواند مفید باشد؛ اگرچه این موضوع به شدت وضعیت فرد مبتلا نیز بستگی دارد. وقتی وضعیت یک فرد مزمن‌تر و حادتر می‌شود، ممکن است به درمان بیشتری نیاز باشد و نتایج ممکن است محدود باشند.

بهترین کار این است که فرد مبتلا زودتر درمان خود را شروع کند. زیرا زمانی‌که فرد به درد خود بی‌توجهی کند ممکن است وضعیت او مشکل‌سازتر شود. درد شانه و کتف هرچه زودتر درمان شود، شانس بیشتری برای بهبود و زمان کمتری برای بهبود نیاز دارد. وقتی هیچ اقدامی انجام نشود، اغلب وضعیت فرد بدتر می‌شود و به درمان‌های بیشتری نیاز خواهد بود.

اگرچه حتی اگر وضعیت یک فرد وخیم شود ماساژ همچنان می‌تواند برای او مفید باشد، اما ماساژ اغلب در رفع تنش ماهیچه‌های اطراف که به مرور بدتر می‌شوند و جلوگیری از بدتر شدن مشکل مفید خواهد بود. علاوه بر این موارد، ماساژ به روند ریکاوری بدن نیز کمک می‌کند. حتی اگردرمان درد کتف با ماساژ نتواند به طور مستقیم مشکل را حل کند، اغلب می‌تواند به رفع مشکلات ثانویه مانند تنش و سفتی عضلات اطراف ناحیۀ آسیب‌دیده کمک کند.

اگر شما نیز احساس درد و گرفتگی در ناحیه شانه، کتف و گردن دارید و هنوز اقدام مؤثری برای درمان انجام نداده‌اید، می‌توانید از متخصصین طب سنتی کلینیک دکتر سریتا نوبت بگیرید. کلینیک دکتر سریتا زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتتر بانوکا است و بهترین خدمات مربوط به ماساژ، حجامت، بادکش، زالودرمانی، درمان دردهای مربوط به بانوان با استفاده از طب سنتی ارائه می‌دهد. پزشکان حاضر در این کلینیک، دارای مدرک دکتری تخصصی در زمینه طب سنتی هستند. برای رفاه حال مراجعان این کلینیک، امکان ویزیت آنلاین و حضوری از سراسر ایران امکان‌پذیر است. برای دریافت نوبت از پزشکان متخصص این کلینیک با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

منبع: structuralbodywork.co.uk ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *